📝 وحدت و مسئلهای بهنام «دفتر آیتالله وحید»
(خاطرهی یک مبلغ از ماه مبارک رمضان امسال)
💠 روز اول پرسیدم، گفتند اینجا دو تا مسجد شیعه داره. هر موقع در مورد روحانی اعزامی مسجد دوم سؤال میپرسیدم، قدری سرد و بیتفاوت و فقط با یک جمله از کنار مسئله رد میشدند: «روحانیهای اون مسجد از دفتر آقای وحید میان»
💠 این اتفاق چندبار تکرار شد. این شکل نام بردن از یک مرجع تقلید بزرگ، آن هم از مردمی که برای روحانیت احترام ویژهای قائل هستند، حسابی توجه من رو جلب کرده بود. تا اینکه یک بار سفره دلشون باز شد. از روحانیونی میگفتند که قبلا علناً و در بلندگوی مسجد لعن خلفا میکردند. از اختلافاتی که ایجاد شده بود؛ از اینکه استانداری فارس تا مدتی اجازه فعالیت به دفتر آیتالله وحید رو نمیداده و اینکه دفتر ایشان قدری تغییر رویه داده و دوباره اجازه فعالیت گرفتند. اما هنوز بعض اصحاب مسجد با الفاظی مثل "افراطی" در موردشون صحبت میکردند. (این مقدمه رو به ذهن بسپارید!)
💠 دیروز تشییع جنازه پدر خانوم یکی از سادات شیعه شهر بود. میت از برادران اهلسنت بود. در این تشییع جنازه شرکت کردم. بعد از اقامه نماز در مسجد، راهی قبرستان اهلسنت شدیم. احترام اهلسنت، خصوصا شیوخشان، بیش از حد انتظارم بود.
💠 یکی از طلبههای علوم دینی اهلسنت که بعدا گفتند طلبه موفقی هم هست، کنارم ایستاد. سر بحث رو باز کردم: چه کتابایی میخونید؟ چند سال میخونید؟ مذهب عربستانیها چیه؟ وهابیها چند درصدِ عربستان رو تشکیل میدن؟ ابن تیمیه تفکراتش چطوریه؟ مولوی عبدالحمید چطور؟
💠 بنده خدا سؤال پیچ شده بود! اصل حرفش این بود که اگه بشینیم با هم حرف بزنیم، خیلی از سوءتفاهمها بینمون برطرف میشه. میگفت سنیهای ایران افراطی نیستند حتی اگه مکه درس خونده باشند. میگفت طلبههای اهلسنت ایران روحیه معتدل اخوانی و مصری دارند، نه وهابی و عربستانی. طلبهای معتدل و طرفدار مسئله وحدت بود. خیلی خیلی هم به حقیر به عنوان طلبه شیعه احترام گذاشت.
💠 چند ساعت بعدش، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، به دعوت روحانی اعزامی از دفتر آیتالله وحید، برای صرف افطاری به مسجد اونها رفتیم. بهشدت اصرار داشتند که باید بعد افطار بیست دقیقه بمونید، مسئله خیلی مهمی هست باید بگم. گفتم خونه فلانی دعوتم! بچههام اونجان، باید برم! گفت شماره صاحبخونه رو بده تا زنگ بزنم اجازتون رو بگیرم! به هر سختی بود، با اکراه و رودربایستی نگهمون داشتند.
💠 شروع کرد به اینکه ابن ملجم همون بیست و سوم به درک واصل شد ولی مثل امشبی (شب ۲۷ ام) از قدیم رسم بوده که به مناسبتش جشن میگیرن. (همون موقع بغل دستیم یواش گفت: ما بار اوله شنیدیم!) بعدش هم از روایات سنی و شیعه اثبات کرد که پیامبر ‹ص› فرمودند شقیترین امت من قاتل علی ‹ع› است. و ثابت کرد که ابن ملجم ولد حیض و فرزند زن بدکارهای بوده.
💠 میگفت که چند سالی است که وهابیت شروع کردند این روز رو عزاداری میکنند و برای ابن ملجم مراسم ختم میگیرند! و امسال هم در همینجا این اتفاق افتاده است. با لحنی تند و حماسی میگفت چنین کسانی ناصبی هستند، دشمن امیرالمؤمنین ‹ع› و حرامزاده هستند و خون ما هم برای ریختن در راه امیرالمؤمنین ‹ع› است. این آخرین باری است که صبر میکنیم. از نیروهای امنیتی میخوایم که باهاشون برخورد جدی کند!
💠 بعد از این جلسه از رفقا پرسیدم که اینچنین جلسهای وجود داره؟! گفتند ده شب آخر که نماز قیام دارند (شبزندهداری به نماز) شب ۲۷ هم که شب قدرشونه، تا سحر میشینن و سحری میخورند. ما تا حالا چنین چیزی نه دیدیم و نه شنیدیم. ظاهراً میگفتند منبع خبر، یکی از افراد مسجدشون بوده که مشهور به سادگی است.
💠 به هر حال فرداش در شهر پیچید که حاج آقا ناسزا گفته. و متأسفانه مسئله باعث ناراحتی و اختلاف شد، در حدی که بخشداری احضارشون کرده بود!
✅ خلاصه دیروز ما بودیم و دو شیخ متفاوت؛ یکی سنی و دیگری شیعه. یکی در کوس وحدت و دوستی میدمید و در مذهب مقابل بود و دیگری منتظر بهانه برای ایجاد اختلاف و در مذهب خودمان!
❓حال باید دید با این دفاتری که در تمام مناطق مشترک شیعه و سنی وجود دارند، مسئله وحدت به چه سرانجامی خواهد رسید؟!
(البته ناگفته نماند که چنین مناطقی خیلی نیازمند به مبلغ شیعه هستند و اصل کار آیتاللهالعظمی وحید خراسانی رو میپسندم اما امان از کجسلیقگیهای افراد!)
✍ محمد رضایی
🌐 eitaa.com/kashkooletalabeh/10
🆔 دانشپژوهان: دین و فرهنگ👇
T.me/dph110
Eitaa.com/dph110
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان بسیار مهم دکتر قالیباف رو با دقت گوش کنید و در صورت توانایی اقدام انقلابی خودتان را عملی کنید
در پخش این کلیپ آتش به اختیار عمل کن.
یاعلی
👇👇👇👇
پ ن : حوزه انقلابی :
دوستان نظرتون درباره قالیباف و تحلیلتون از برنامه ها و سخنانش چیه؟
@howzehenghelabi
بانوی آمربه معروف گیلانی: با زبان لین خواستم تا پوشش خود را رعایت کنند
🔹بار اول که از خیابان رد شدم، آن افراد را دیدم، در حال برگشتن هنجار شکنی آنها تشدید شده بود؛ نتوانستم مقاومت کنم و چیزی نگویم با خود گفتم: خدایا برای رضای تو و شادی دل حضرت زهرا (س) من تذکر را میدهم و با زبان لین خواستم تا پوشش خود را رعایت کنند اما...
🔸مشروح را اینجا (http://fna.ir/da8ngy) بخوانید.
@Farsna
هدایت شده از پیرو
🔘 جایگاه مبهم حوزه در ساختار نظام اسلامی
🔹 هر روزه در گوشه و کنار نقدهایی بر متد آموزشی، ساختار و عملکرد سران حوزههای علمیه دیده می شود که به جز عدهای بسیار اندک که اساسا با اسلام و روحانیت مشکل دارند الحمدالله غالبا بیانگر دغدغهها و نشان از پویایی نسل جدید حوزویان دارد.
🔸 اما به نظر حقیر هنوز جهت و عمق نقدها آنگونه که باید نیست و تضارب آراء منتقدین و مدافعین در فضای "خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است" صورت می پذیرد.
♦️ تا زمانی که تکلیف مؤثرین در وضعیت فعلی حوزه علمیه اعم از بیوت مراجع معظم، جامعه محترم مدرسین و سایر مجموعههای حوزوی جایگاهشان به لحاظ ساختاری (برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری، مدیریت و اجرا و نظارت و ارزیابی) با جایگاه ولایت فقیه و جانماییشان در ساختار نظام اسلامی و ارتباطشان با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی تعریف و مشخص نشود مشکلات نه تنها کم نخواهد شد بلکه روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.
♦️ همانگونه که در قانون اساسی جایگاه ولایت فقیه، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، قوای سهگانه و نیروهای مسلح و غیره و غیره همگی تعریف و حدود و ثغورشان در وظایف و اختیارات مشخص شده است باید برای حوزه علمیه و مؤثرین در آن نیز فکری کرد تا هر از گاهی و به هر بهانهای سکولارهای لیبرال مسلک بر طبل جدایی نهاد دین از سیاست نکوبند و معرکههای منورالفکری عوام فریبانه نگیرند.
♦️ اساسا بهترین اقدام جهت خشکاندن آبشخورهای سکولاریزم، تنیده شدن ساختار حوزه علمیه و مؤثرین در آن در کالبد نظام اسلامی است و بس... ناگفته نماند منظور از نظام اسلامی قوه مجریه یعنی دولت نیست، چرا که ما هنوز با دولت اسلامی فاصله داشته و به عبارتی خودِ ساختار و بدنه دولت نیز نیاز به انقلاب و هضم در کالبد نظام اسلامی دارد.
👤#حسین_کاوه✍️
🌐 @Peirovir
هدایت شده از پیرو
♦️ پاسخ به یک #شبهه / اجمالی بر #بودجه حوزههای علمیه /۱۲ بهمن ۱۳۹۷
🌐 http://www.borhan.ir/3005 لینک مطلب در اندیشکده برهان
🔹 بودجههای پیشنهادی مربوط به #حوزههای_علمیه در سالهای اخیر مورد مناقشهی برخی جریانات خاص قرار گرفته است. در این میان برخی که روند سکولاریزه شدن دولت را در قالب مسئولیت نداشتن او در امور دینی و فرهنگی دنبال میکنند، معتقدند میزان بودجهی دریافتی حوزههای علمیه بسیار زیاد است و اساساً نباید چنین هزینهای برای چنین مراکزی صورت بگیرد.
در پاسخ، ذکر چند نکته ضروری است:
۱️⃣ #حوزه_علمیه همانند #دانشگاه یک مرکز علمی محسوب میشود و بالاتر از آن، خاستگاه #انقلاب_اسلامی و تداوم ایدهی #جمهوری_اسلامی است. این مرکز علمی در واقع #مزیت_نسبی ایران نسبت به سایر مراکز علمی کشورهای دیگر است.
۲️⃣ حوزهی علمیه یک مرکز اختصاصی برای طبقهای خاص از جامعه نیست و برای آحاد مردم امکان ورود در آن فراهم است.
۳️⃣ کل بودجهی پیشنهادی #مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه در سال ۹۸ با بیش از ۲۶۰ هزار طلبه و کارمند در سراسر کشور، رقمی معادل ۶۹۶ میلیارد تومان و کمی بیشتر از #بودجه_دانشگاه_تهران با حدود ۶۰۳ میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه این مبلغ صرف بیمهی طلابِ غیرشاغل شده و در امور دیگر هزینه نمیشود. بنابراین به سادگی میتوان پیشبینی کرد که بخش قابل توجهی از این مبلغ، مجدداً به حساب دولت (بیمههای دولتی) بازمیگردد.
۴️⃣ بودجهی #شورای_عالی_حوزه_علمیه (برادران و خواهران کل کشور) با ۲۶۰ هزار طلبه، رقمی در حدود ۵۶۳ میلیارد تومان است که کمتر از بودجهی ۷۷۵ میلیاردی دو دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد با جمع حدوداً ۴۰ هزار دانشجو است.
۵️⃣ در این خصوص معاون حوزههای علمیه کشور معتقد است: «گاهی ۵۰ % بودجهی مصوب حوزه علمیه، تخصیص داده میشود. در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است؛ اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تأمین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزههای علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارائه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.»[۱]
۶️⃣ گزارش #مرکز_پژوهشهای_مجلس نشان میدهد حوزههای علمیه تنها ۱.۳ درصد از اعتبارات #آموزش_عالی را در کشور دریافت میکنند و ۹۸.۷ درصد دیگر متعلق به مراکز دانشگاهی است.[۲]
📚 مراجع:
۱. https://www.asriran.com/fa/news/581609
۲. http://rc.majlis.ir/fa/report/download/1103577
👤مرتضی خانجانی✍️
🌐 @Peirovir
هدایت شده از پیرو
🚨 سوال: آخوند حکومتی بودن خوب است یا بد؟
🔘 جواب: بستگی به حاکم و حکومتش دارد ! ! ! !
🔹 اگر حکومت حکومت طاغوت بود آخوند حکومتی بودن ننگ است ننگ . . .
🔸 اما اگر حکومت حکومت اسلامی و نائب امام زمان بود افتخار است افتخار
منظور از حکومت دولت نیست بلکه کلیت نظام اسلامی است نه جزء خاصی
👌 فهمیدن این برای عدهای خیلی سخت است.
🌐 @Peirovir
🔹پیام شهر قم
" شهر اهل بيت علیهم السلام، مرکز انقلاب و علم و اجتهاد "
در خروجی استان قم در عوارضی آزاد راه قم_تهران
🔹مسئولان با دقت تبلیغات را رصد نمایند، آیا شأن قم، صدور چنین پیامی هست?!!
@howzehenghelabi
هدایت شده از اندیشه مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما به سمت یک جامعه زاغه نشين مي رويم
👤سید مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔹هر روز كه يک مال (مجتمع تجاری بزرگ) ساخته مي شود، يك برج مجلل مسكونی سربه فلک مي كشد، و بانک به يک سرمايه دار رانتی وام ميدهد؛ ما به جامعه زاغه نشينی نزديكتر می شويم.
🔹زاغه نشين فقط اين حلبي آباد نشين های امت آباد و جوكی محله ها نيستند؛ زاغه نشين هر جوانيست كه مي ترسد فردا با افزايش قيمت مسكن، ديگر نمي تواند همين آشيانه را هم حفظ كند، و خودش، بايد خودش را به حاشيه شهر، به زاغه ای دورتر تبعيد كند!
🔹روزانه بيش از چهار ميليون از اين جوانان زاغه نشين، صبح جهت بيگاري ارزان وارد تهران می شوند، و شب به پناهگاه بيرون شهر خود بر می گردند.
🔹فقر و زاغه نشينی در تهران، بمبئی و لاگوس نتيجه يک سياست واحد است، و فقرا تهرانی، كراچی و گوانگجويی، همه در يك كشتی سياست سرمايه محور زندگی مي كنند، و اتفاقا اهالی زعفرانيه، بورلی هيلز و ويلا هاي سن موريتس سوييس هم در يك كشورند با مرزهای مختلف.
🔹ما با سياست های توسعه، بخشی از زاغه نشينی جهانی هستيم، با بيست ميليون مردم زاغه نشين..
@feghvaenghelab
🔴چرا به "چادر" ارز دولتی اختصاص داده نمیشود؟
🔰از عجایب یک کشور #اسلامی این است که به کالاهایی مثل غذای #سگ و #گربه و مربا و موز و #موبایل و ... #ارز دولتی تعلق میگیرد ولی به کالاهای فرهنگی مثل #چادر نه! قیمت چادر مشکی به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به طرز وحشتناکی بالا رفته است، به طوریکه خانم های چادری برای خرید یک قواره چادر معمولی سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان و امسال تقریبا ۵۰۰ هزارتومان باید بپردازند.
🔰سوال: آیا پدری که ماهانه کمتر از دومیلیون تومان حقوق می گیرد می تواند از پس هزینه چادر همسر و دخترش بربیاد؟ آیا افرادی که به دلیل هزینه بالا ؛ چادرشان را زمین میگذارند فردا حتی اگر به آن ها چادر مجانی بدهیم به راحتی می پذیرند؟
آیا دولت نمی تواند تنها بخشی از همان ارزی که به سایر محصولات پرداخت میکند را برای چادر اختصاص دهد؛ تا هرسال از تعداد خانمهای #محجبه ای که توان خرید چادر ندارند کم نشود؟
آیا رواست که بعد از چهل سال همچنان پارچه مرغوب چادری از کشورهایی چون #ژاپن و #کره جنوبی وارد شود و ما نتوانیم با حمایت از صنعت #نساجی به تولید موثر در این حوزه دست یابیم؟
امروز به لطف دولت تدبیر و امید دیگر نیاز نیست میلیون ها دلار خرج شود تا امثال #مسیح_علینژاد بی حجابی را ترویج کنند همین که بسیاری از #خانم ها دیگر توان خرید چادر ندارند یعنی #دولت بسیار موفق تر از دشمن عملکرده است. #محمد_عبدالهی
#روحانی #خیانت #اصلاحات
پیج اینستاگرام: @abdollahy_moh
صفحه توئیتر: https://twitter.com/abdollahy_moh
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔵عملکرد «شورای عالی حوزه علمیه» را در راستای بهبود وضعیت آموزشی،تبلیغی و معیشتی حوزه علمیه چطور ارزیابی می کنید؟
نظر خود را در نظر سنجی در آدرس زیر اعلام نمائید.👇👇
yon.ir/wgnxI
🔴 اگرچه این نظر سنجی چندان علمی و جامع نیست ولی ای کاش خود حوزه اقدام به نظر خواهی از طلاب مینمود.