eitaa logo
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
8.8هزار دنبال‌کننده
19.1هزار عکس
2.8هزار ویدیو
288 فایل
﷽ امام خامنه‌ای حفظه‌الله:عرصه فرهنگی عرصه جهاد است کانال رسمی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان @howzehfarhang 📩 ارتباط با ما: @Moavenattablighkh 📩 نشر گزارش و تولید محتوا @Abdolhoosein
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hamd_16L.mp3
3.7M
🎙 ⚠️جلسه ۱۶ 🔸 درس 🔸 سوره مبارکه 🔸 مفسر: علامه 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
🎙#صوتی ⚠️جلسه ۱۶ 🔸 درس #تفسیر 🔸 سوره مبارکه #حمد 🔸 مفسر: علامه #جوادی_آملی 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِو
📚 خلاصه درس سوره مبارکه ⚠️ جلسه: ۱۶ 1⃣ اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از غیبت به حضور می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید «ایاک نعبد و ایاک نستعین» 2⃣ چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔸 چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مخاطب مطلق میداند. 🔸 دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 3⃣ آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔸 خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به توحید است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. 4⃣ منظور از ما در «نعبد» چیست؟ 🔸 این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. 🔸 لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و موحد شد خود را مستهلک در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 5⃣ چرا پس از نعبد سریعا «ایاک نستعین» آورده؟ 🔸 تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز مستقل از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. 6⃣ چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔸 بدان جهت که نشان دهد که هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. 7⃣ استکبار چیست؟ 🔸 استکبار در برابر عبادت تشریعی است، همینکه ما بدانیم همه چیز از خداست عبادت تشریعی است و اگر ندانیم و خود را در بخشی از افعال و افکار و تصمیمات و قوانینمان، مستقل از خدا دانستیم و گفتیم (من یا دیگری این قانون را گذاشتیم یا من در برابر خدا مستحق فلان چیزم) این استکبار است که با توحید سازگار نیست. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
🔰 ۱۱ ذی الحجه 🔸 #پانزده_روز_با_غدیر 🔸 ۷ روز تا غدیر 🔹 رمی جمرات در منا 🌕 امروز پیامبر(ص) باید پس
🔰 ۱۲ ذی الحجه 🔸 🔸 ۶ روز تا غدیر 🔹 دوباره رمی جمرات 🌕 امروز نیز پس از بیتوته شبانه در منا دوباره جمرات سه گانه را رمی می کنند. پیامبر(ص) در آخرین ساعات امروز نیز خطابه مفصلی ایراد نمود که همه مسلمانان آن را شنیدند. 🌕 همچنین در این روز سوره مبارکه "نصر" نازل شد: 🌕 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ؛ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا؛ به نام خداوند بخشنده بخشایشگر، هنگامی که یاری خدا و پیروزی آمد و مردم را دیدی که گروه گروه در دین خدا داخل می شوند، با حمد پروردگارت تسبیح کن و از او طلب مغفرت نما که او بسیار توبه پذیر است. 🌕 وقتی که این سوره نازل شد پیامبر(ص) به طور رسمی نزدیکی مرگ خویش را خبر داد و فرمود: در سالی که پیش رو داریم من قبض روح خواهم شد.(۱) 🌕 اولین واکنش بعد از این سوره جانشینی پیامبر(ص) بود. اصحاب حضرت از سلمان خواستند تا بپرسد: امور ما را به که می سپاری و مراجعه ما به چه کسی خواهد بود و محبوب ترین افراد نزد شما کیست؟ 🌕 پیامبر(ص) در پاسخ تعللی نمود و تا سه بار آن را به تأخير انداخت. سپس فرمود: برادرم و وزیرم و جانشینم در اهل بیتم و بهترین کسی که بعد از خود باقی می گذارم، که او دین مرا ادا کند و به وعده های من وفا نماید، علی بن ابی طالب(ع) است.(۲) 🌕 حضرت با این کلام مردم را برای غدیر خم آماده می ساخت و مقدمه های آن واقعه بزرگ را می چید. 🌕 همچنین امیر المومنین(ع) را فراخواند و به او فرمود: 🌕 یا علی، آنچه بدان وعده داده شده بودم آمد، فتح آمد و مردم گروه گروه در دین خدا داخل شدند، هیچ کس از تو سزاواتر به قرار گرفتن در مقام من نیست، به خاطر پبشتر بودن تو در اسلام و نزدیک بودن تو به من و دامادی من و اینکه سیده زنان جهان همسر توست، و قبل از آن حمایت هایی که پدرت ابوطالب درباره من داشتند(۳) 1⃣ نور الثقلین، ج ۵، ص ۶۸۹ 2⃣تفسیر فرات، ص ۶۱۳ 3⃣ بحار الانوار، ج ۴۰، ص ۸۵ 📚 کتاب ۱۵ روز با غدیر 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز شب.mp3
679.2K
🎙 🎤 واعظ: آیت الله 🌼 تقاضای توفیق از خدا 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 سه مانع پیشرفت انسان 🔸 عن الصادق(ع): ثَلَاثٌ يَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِي قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِيلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْي. 🔸سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می‌دارد: 1⃣ کوتاهی همت 2⃣ تدبیر اندک 3⃣ ناتوانی در تصمیم گیری. 📚 تحف العقول، ص ۳۱۸ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🌕 وَ سُئِلَ (ع) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (ص) غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ، فَقَالَ (ع): إِنَّمَا قَالَ (ص) ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ. 🌕 از امام پرسيدند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: «موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد» يعنى چه؟ امام علی(ع) فرمود: پيامبر (ص) اين سخن را در روزگارى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، امّا امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامى استوار شده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد. 📚 حکمت ۱۷ 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
♻️ (حفظه الله): به ملت ایران عرض کردم که صرفه جویی را شعار خودتان قرار بدهید، صرفه جویی، به معنای گدابازی نیست که بعضی بگویند چرا نمی گذارید مردم از نعمتهای خدا استفاده کنند. نه، استفاده کنند، ولی اسراف و زیاده روی نکنند. ♻️ اسراف در جامعه، لازمه اشرافیگری و تقسیم نابرابر ثروت و مایه تضییع اموال عمومی و نعمت الهی است. ♻️ صرفه جویی صحیح، همان که در اسلام به آن قناعت می گویند، به معنای نخوردن نیست، به معنای زیاده روی نکردن، مال خدا را حرام نکردن، نعمت الهی را ضایع نکردن است. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
💠 حجت الاسلام و المسلمین : سبک زندگی را همه با هم ببینید، درس بخوانیم بله بخوانید متناسب با یک الگویی که با فرهنگ خود ماست بخوانید؛ اشتغال داشته باشیم بله متناسب با یک الگویی که خانواده بر محور خانم ها می چرخد و خانم ها واقعا قدرت تربیت فرزند دارند، عاطفه تربیت فرزند دارند. 💠 ما در سبک زندگی چه در خوراکمان، پوشاکمان، مسکن مان، تربیت فرزندمان، اشتغالمان و همه سبک هایی که داریم سعی کنیم مبتنی بر فرهنگ خودمان شکل بدهیم؛ و الا اگر این کار را نکنیم آرام آرام آن سبک زندگی، فرهنگ و اخلاق خودش را هم به همراه خودش می آورد، بعد می بینید یک نسلی با یک فرهنگ و اخلاق دیگری پیدا می شوند که ملتزم به اخلاق و اعتقادات ما نیستند. 💠 بعد ما از این تعبیر می کنیم به ناهنجاری نسل جدید، در حالی که اینطوری نیست این محصول کار خودمان است آن چه کاشته ایم داریم برداشت می کنیم؛ مثل آن چیزی که در کنترل نرخ جمعیت ما دنبال کردیم و الان با مشکل سرمایه اجتماعی مواجه شدیم نسل آینده ما تبدیل می شود به این که دیگر نسل جوان نیست نسل سالخورده است. 💠 این معنایش این است که شما سبک زندگی را با همه الزاماتش ببینید و تلاش کنید که آن را درون چارچوب های فرهنگی خودمان بکنیم. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان ╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @howzehfarhang🇮🇷 🌐 farhangi.hozehkh.com ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا