eitaa logo
حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
310 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
8هزار ویدیو
70 فایل
حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام مفتخراست تا کانال ارتباطی خودرا به علاقمندان به دین مبین اسلام معرفی نماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌*ثواب عجیب پیاده روی اربعین*🕌 🌺امام صادق ع میفرمایند: ۴۰۰۰ فرشته در اطراف قبرامام حسين ع بوده كه جملگى ژوليده و محزونند و تا روز قيامت بر آنجناب میگريند. هيچ زائرى به زيارت آن حضرت نمیرود مگر آنكه اين فرشتگان به استقبالش میروند، و هيچکس با قبر آن حضرت وداع نكرد مگر آنكه اين فرشتگان او را مشايعت میكنند، و مريض نمیشود مگر آنكه عیادتش میكنند، و نمی ميرد مگر آنكه ايشان بر جنازه اش نماز خوانده و از خدا برایش طلب آمرزش میكنند. 📗کافی ج ۴،ص۵۸۱کامل الزیارات،ص۱۱۹ ✅چرا باید هر سال به پیاده روی اربعین بریم؟ 🔷 اول اینکه ما باید نگاهمون رو به این پیاده روی تغییر بدیم. 🌎 پیاده روی اربعین یه مسافرت تفریحی نیست، بلکه یه تجمع بزرگ از دوست داران اباعبدالله هست برای "نمایش قدرت جهانی شیعه" و هرچقدر این همایش بزرگ، باشکوه تر برگزار بشه، اقتدار_شیعه و قدرتش بیشتر خواهد شد و دل های بیشتری به سمت حقیقت جذب میشه. ✅ نکته بعد اینکه همونطور که انسان هفته ای چند بار حموم میره و یا خونش رو جارو میکنه، لازمه که انسان مومن، هر سال با سختی های پیاده روی اربعین روح خودش رو جلا بده. این حرف خنده داریه که کسی بگه من یه ماه پیش حموم رفتم کافیه دیگه! چرا اصرار میکنید که بازم برم؟! حالا بعضیا میگن یه بار رفتی اربعین کافیه! پولش رو بده به فقرا! ⭕️ نه عزیز من. هر چیزی جای خودش رو داره. کسی نمیگه من یه بار رفتم حموم از این به بعد هزینه صابون و شامپو رو بدم به فقرا! ضمن اینکه اگه آدم بخواد به فقرا کمک کنه باید یه لطافت روحی داشته باشه و ازخودگذشتگی رو یاد گرفته باشه 🌷 و چه جایی بهتر از اربعین برای تمرین عملی از خودگذشتگی؟ اونجایی که میبینی طرف تمام زندگیش رو برداشته آورده برای پذیرایی از زائرین حسین علیه السلام 🌷 اونجایی که روی پات می افته و کفشات رو تمیز میکنه و تو آب میشی از خجالت... 🌺 پیاده روی اربعین زیبا ترین تمرین بزرگ شدن هست... آیا هیچ انسان عاقلی این هدیه بزرگ الهی رو به خاطر تفکرات بچگانه رها میکنه؟ ✅ و اینکه بیشترین زائرین اباعبدالله همون فقرایی هستن که برخی ها برای فریب مردم دم از کمک بهشون میزنند... و در آخر اینکه طبق روایات از نشانه های مومن اینه که هر سال اربعین بره کربلا.... 🌷 ان شالله امسال همگی کربلایی خواهیم شد..
🚩 درسی از زیارت قبر سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻 امام باقر عليه‌السلام: اِنّ الحُسَيْنَ صاحِبَ كَربَلا قُتِلَ مَظْلوما، مَكروبا عَطْشانا، لَهفانا فآلَى اللّه ُعَزَّوَجلّ عَلى نَفْسِهِ اَن لا ياتيَهُ لَهفانٌ و لا مَكروبٌ و لا مُذنِبٌ و لا مَغمومٌ و لاعَطشانٌ و لا مَنْ بِهِ عاهَةٌ ثُمَّ دَعا عِندَهُ و تَقَرَّبَ بِالحُسَيْنِ بنِ عَلىٍّ عليه السلام اِلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ نَفَّسَ اللّه ُ كُرْبَتَهُ وَ اَعطاهُ مَسأَلَتَهُ و غَفَرَ ذَنـْبَهُ وَ مَدَّ فى عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فى رِزقِهِ فَاعتَبِروا يا اُولـِى الاَبْصار 🏴 حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب‌تشنه و مصيب‌زده به شهادت رسيد. پس خداوند به ذات خود قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه‌اى و هيچ بَلاديده‌اى به خدا روى نمی‌آورد و نزد قبر حسين عليه السلام دعا نمی‌كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمی‌سازد، مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده می‌كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده می‌سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد! 📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص ۴۶، ح ۵
✨﷽✨ ✅شیطان با این پنج نفر مشکل دارد! ✍امام صادق (عليه السّلام) می فرمایند: قال إبليس: خمسة (أشياء) ليس لي فيهن حيلة وسائر الناس في قبضتي ... ابليس گفت: پنج نفر هستند که هيچ چاره اي براي آنها ندارم اما ديگر مردمان در مشت من هستند: 1⃣ هر که با نيت درست به خدا پناه برد و در همه کارهايش به او تکيه کند 2⃣ کسي که شب و روز بسيار تسبيح خدا گويد 3⃣ کسي که براي برادر مؤمنش آن پسندد که براي خود مي پسندد 4⃣ کسي که هر گاه مصيبتي به او مي رسد، بي تابي نمي کند 5⃣ و هر کسي که به آنچه خداوند قسمتش کرده، خرسند است و غم روزيش را نمي خورد. 📚 الخصال، ج 1، ص 285 ✅‌‌کانال استاد قرائتی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
Karbali: هفت نكته درباره استخاره‏ ۱. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند.[۱۰] ۲. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيشگويى‏[۱۱] و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ...[۱۲] ۳. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب و حرام و مكروه.[۱۳] ۴. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است.[۱۴] ۵. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گر چه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.[۱۵] ۶. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظه ‏اى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند.[۱۶] ۷. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ...[۱۷] بى ‏توجهى به اولويت ‏ها بسيارند افرادى كه به اولويت ‏ها توجهى ندارند همچون موارد زير: ۱. عيب جويى حرام را انجام مى ‏دهند ولى امر به معروف واجب را انجام نمى‏ دهند. ۲. خرج ‏هاى مستحبى مى ‏كنند ولى خرج‏ هاى واجب همچون اداى بدهى و خمس و زكات را لازم نمى‏دانند. ۳. واجبات ميت همچون عمل به وصيت و اداى بدهى را انجام نمى ‏دهند ولى براى او خيرات مى ‏كنند. دو نكته درباره اسراف‏ ۱. اسراف يكى از گناهان كبيره و حرام است‏[۱۸] و نمونه‏ هاى زيادى در محيط زندگى دارد، همچون اسراف در آب، برق، نان و ... ۲. چند چيز اسراف نيست مانند: اسراف در كار خير، لباس ‏هاى مورد نياز، عطر زدن، آنچه براى بدن مفيد است. ۳. غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد، اسراف محسوب نمى ‏شود. ۴. خوردن بيجا و پرخورى و زياده روى مكروه است.[۱۹] دو نكته درباره وسواسى‏ ۱. بر شخص وسواس واجب است به افراد معمولى رجوع كند.[۲۰] ۲. وسواس جايز نيست به شك خود اعتنا كند.[۲۱] عبادت‏هاى حرام‏ برخى از عبادت‏ ها گناه محسوب مى ‏شوند و باطل هستند همچون موارد زير: ۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال‏ حيض و نفاس باطل و گناه است.[۲۲] ۲. نافله ظهر و عصر در سفر.[۲۳] ۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.[۲۴] ۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى ‏كند از او سر نزده).[۲۵] ۵. روزه عيد قربان و فطر.[۲۶] ۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى ‏داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى ‏شود.[۲۷] ۷. خوندن سوره‏ هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.[۲۸]
⭕️ بیانیه مهم آیةالله العظمی وحید خراسانی دام ظله به مناسبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. 📝 بسم الله الرحمن الرحیم 🔳 زوار قبر سیدالشهداء علیه السلام اگر بدانند کجا می روند و به چه کسی مشرف می شوند ، سر از پا در این سفر نمی شناسند. ◼️ جایی که می روند و مقصد آنان در این سفر، به بیان کسی که کلام او به منزلۀ کلام خداست - چون حجت بالغه الهیه است - خداست. و آنچه برای ایشان در این مقصد منتهای مطلب است، آن است که آنان . ◼️ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا لِمَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟ قَالَ : كَانَ كَمَنْ‏ زَارَ اللَّهَ‏ فِي‏ عَرْشِهِ‏ . قَالَ: قُلْتُ: مَا لِمَنْ زَارَ أَحَداً مِنْكُمْ [ أَحَدَكُمْ‏ ]؟ قَالَ : كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ‏ صلی الله علیه وآله. 🔳 حدیث صحیح که عقل را مبهوت می کند ، این است : عن ابن محبوب ، عن اسحاق بن عمار، قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول: لیس نبيّ في السموات والأرض إلا ویسألون الله تبارک وتعالی أن یؤذن لهم في زیارة الحسین علیه السلام ففوج ینزل ففوج یعرج. ◼️هیچ پیغمبری نیست، یعنی از آن آدمی که شد صفی الله و مسجود تمام ملائکة الله، و آن نوحی که نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا دعوت کرد و شد نجی الله ، و آن ابراهیمی که خدا او را مبتلا کرد به کلمات و بعد از تمام آن کلمات از نبوت و رسالت و خلت گذشت و به مقام امامت رسید ، و آن موسایی که خدا درباره او فرمود : ونادیناه من جانب الطور الأیمن وقربناه نجیا، و شد کلیم الله ، و آن عیسایی که از دم روح القدس به وجود آمد و شد کلمة الله و روح الله، همه اینان مسألتشان از خداوند تبارک وتعالی این است که به آنان دهد که به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام مشرف شوند. ◼️ آیا در آن چه غوغا است که مطاف تمام انبیا و اولوا العزم از فرستادگان خداست. فوجی از آسمان به زمین نازل و فوجی از زمین به آسمان صاعد، و آن فوج ، مرکب از ملائکه مقربین و انبیا و مرسلین است، و تا قیامت امر بر این منوال است. ☑️ خوشا به حال کسانی که قدر این را بدانند و بعد از این سفر که از هر گناهی پاکیزه می‌‍‌شوند ، مراقب باشند که خود را آلوده نکنند، و و علیه السلام را هرگز فراموش ننمایند. 🔳 و هر ماهی یک بکنند و به روح رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام نثار کنند و همه قرآنی را که در دوره ی سال برای چهارده معصوم قرائت کردند ، به حضرت ولی عصر صاحب العصر والزمان علیه السلام کنند، که این عمل آنان را با امام زمان علیه السلام خواهد کرد و کسی که با او باشد با تمام انبیا و اوصیا است. ☑️ سزاور است کسانی که از مشرف می شوند ، به امام هشتم علی بن موسی الرضا علیهما السلام بروند، و کسانی که از بلاد دیگر به آن حرم شرفیاب می شوند، به نیابت سائر معصومین علیهم السلام مشرف شوند، و در این سفر پر برکت چون نائب آن مقام رفیع هستند، نظر عنایت حضرت سید الشهدا علیه السلام به آن نائبان به رعایت منوب عنه آنان موجب سعادت دنیا و عقبی است. ❗️امید است و همه با هم با قرائت برای تعجیل فرج آن حضرت و رفع گرفتاری از مسلمانان دعا کنند که از مهمترین موارد اجابت دعا،‌ دعای دسته جمعی است إن شاء الله. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته ◼️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
امام سجاد عليه السلام: «القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ ، ويُنمِي الرِّزقَ ، ويُنسِئُ فِي الأَجَلِ» «گفتار نيك مال را مى افزايد، روزى را رشد مى دهد، و مرگ را به تأخير مى اندازد.» الخصال ، ص 317
شش نكته درباره پرستارى‏ ۱. پرستارى از بيمار از مصاديق فعل معروف، و عملى مستحب است. در روايات آمده است از حقوق همسفر بر همسفر آن است كه چنانچه‏ يكى از آنان بيمار شود، ساير همراهان تا سه روز در كنار او باشند. و ضمن مراقبت از وى، نيازهايش را تأمين نمايند. ۲. ترك نماز جماعت جز با عذر همچون پرستارى از بيمار سزاوار نيست. ۳. پرستارى هر يك از زن و مرد اجنبى از ديگرى در صورت عدم پيدايى محذور شرعى همچون لمس و نظر جايز است و در فرض وجود محذور تنها در حال ضرورت جايز است.[۱] ۴. پرستارى براى همگان مطلوب است نه قشر خاصى. ۵. دكتر و پرستار محرم نيستند، نه بر بيمار و نه بر خودشان، لذا بايد شئونات اسلامى رعايت شود. و نمى ‏توان با عذرهايى همچون شغل و همكار بودن و قصد بد نداشتن، دل پاك داشتن، حريم ‏ها را شكست. ۶. پرستار همچون طبيب اگر بر بيمار آسيبى برساند، در برخى از موارد ضامن است. همچون عدم آشنايى كافى، سهل انگارى، عدم رعايت قوانين و ضوابط درمان و ...
سه برداشت غلط از احكام‏ ۱. شكى نيست كه احكام الهى آسان است، ولى فرق است بين سهل بودن و سهل انگارى كه برخى از مردم به تصور اين كه دين آسان است در احكام الهى سهل انگارى مى ‏كنند. ۲. برخى از مردم كه به ضوابط شرعى آشنايى ندارند، تصور مى ‏كنند مذهبى ‏ها سختگيرى مى ‏كنند در حالى كه دليلى بر عملكرد خود ندارند. ۳. فراوانى گناه موجب حلال بودن نيست، اگر با گناه برخورد نشد، دليل حلال بودن آن نيست. برخى از مردم تصور مى ‏كنند رسم بودن و سنت ‏هاى اجتماعى دليل بر حلال بودن است، در حالى كه چنين نيست. دو نكته درباره قربانى‏ ۱. خون قربانى نجس است و به هر جا برسد بايد شسته شود. خون ‏هايى كه در گردن حيوان مى ‏ماند نيز بايد شسته شود و الّا غذا نجس مى ‏شود. ولى پس از ذبح، خون ‏هايى كه در رگ ‏ها به مقدار متعارف مى‏ ماند پاك است. ۲. نبايد مساجد را با خون قربانى نجس ‏كنند زيرا نجس كردن مساجد حرام است.[۲] چند نكته درباره گفتگو
احكام فورى‏ برخى از مسائل شرعى بايد در اولين فرصت انجام شود همچون: ۱. جواب سلام.[۳] ۲. اداى بدهى در صورتى كه طلبكار، طلب خود را مطالبه نمايد. ۳. سجده سهو بعد از نماز.[۴] ۴. اداى امانت.[۵] ۵. تطهير مسجدى كه نجس شده.[۶] ۶. خواندن نماز آيات در حوادث طبيعى همچون زلزله، ماه گرفتگى، خورشيد گرفتگى و ...[۷]
چند نكته درباره تسليت‏ ۱. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا به ‏يكديگر پس از دفن ميّت مستحب است.[۸] ۲. ابراز همدردى با مصيبت‏ ديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مى ‏كند،[۹] هر چند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است. لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هر چند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد. ۳. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست. ۴. تسليت ‏دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن.[۱۰] ۵. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشسته ‏اند، مستحب است.[۱۱] ۶. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است.[۱۲] ۷. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند.[۱۳] ۸. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبان ‏عزا از مستحبات مؤكد است.
معيار عرف‏ معيار بسيارى از مسائل فقهى عرف است.[۲۹] در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى ‏شود: ۱. هر موسيقى از نظر عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.[۳۰] ۲. هر كارى كه عرفاً اهانت و بى احترامى به قرآن محسوب شود حرام است. ۳. قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان ‏كه عرفاً صدق وطن كند.[۳۱] ۴. ملاك در كثيرالشك عرف است.[۳۲] ۵. معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز عرف است.[۳۳] ۶. بازى با هر چيزى كه عرف آن را از آلات قمار مى ‏داند حرام است.[۳۴] ۷. معيار ضرر داشتن در احكام عرف است.[۳۵] ۸. هر عملى را كه عرفاً به آن رقص گويند براى غير همسر جايز نيست.[۳۶] ۹. معيار حداقل ريش صدق عرفى است.[۳۷] ۱۰. محلى را كه انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مى ‏كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى ‏كند بلكه بايد مدتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.[۳۸]
وظايف واجب و مستحبى در رابطه با پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم مقدس ترين و محبوب ترين چهره در اسلام، پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم است و دو نوع وظيفه نسبت به او در احكام آمده است: ۱. وظايف واجب همچون معرفت و شناخت او، محبت به او و پيروى از دستورات او. قرآن مى ‏فرمايد: «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»[۱۳] آنچه را رسول خدا براى شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد)، و از آنچه نهى كرده خوددارى نماييد. ۲. وظايف مستحبى همچون سلام به پيامبر، زيارت پيامبر، صلوات به هنگام شنيدن هر يك از نام‏ ها و القاب پيامبر، نام گذارى فرزندان به نام او و ... مسأله: مستحب است بر مأموم در نماز ظهر و عصر، تسبيح، تحميد و صلوات بفرستد. صلوات بر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم صلوات بر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم هميشه مستحب است و در چند مورد حكم ويژه‏ اى دارد: ۱. در پايان تشهد كه صلوات واجب است. ۲. هنگام ذكر نام پيامبر مستحب فورى است، حتى در حال نماز. و اگر شنيدن نام پيامبر مكرر باشد، ذكر صلوات هم تكرار مى ‏شود. ۳. دو ذكر سجده سهو صلوات است (بسم الله و بالله و صلى الله على محمد و آل محمد؛ بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد) ۴. يكى از تعقيبات نماز، صلوات فرستادن است و تعداد خاص ندارد، گر چه در عرف جامعه، سه صلوات فرستاده مى ‏شود. دو نكته درباره شهيد ۱. مسلمانى كه از دنيا مى ‏رود، بايد غسل داده شود، مگر شهيد در ميدان معركه و جنگ. ۲. تماس بدنى با بدن ميت غسل مسّ ميت دارد مگر در سه صورت: الف) شهيد در معركه جنگ. ب) ميت مسلمانى كه غسلش داده‏ اند. ج) ميتى كه تازه مرده و بدنش گرم است. چند نكته درباره مستحبات زيارت قبور ۱. زيارت قبور مستحب است به ويژه عصر روز پنجشنبه و روز جمعه.[۱۴] ۲. رو به قبله نشستن و گذاشتن دست بر قبر. ۳. خواندن هفت مرتبه سوره قدر. ۴. خواندن سوره حمد و ناس و فلق و آية الكرسى، هر كدام سه مرتبه و سوره يس. ۵. سلام دادن بر اهل قبور و دعا كردن براى آنان. پنج نكته درباره دعا ۱. دعا كردن در نماز در تمامى حالات اعم از ايستاده و نشسته، ركوع و سجود به ويژه در قنوت مستحب است.[۱۵] اگر چه طبق فتواى برخى از مراجع به فارسى يا زبان‏ هاى ديگر باشد.[۱۶] ۲. خواسته حرام در دعا، نماز را باطل مى ‏كند.[۱۷] ۳. ثواب دعاها براى خواندن متن دعا است نه ترجمه آن و يا شنيدن و آمين گفتن. ۴. تكرار قسمتى از دعاها اشكال ندارد و اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده بخواند. ۵. فرد ناپاك مى ‏تواند دعا و حديث بخواند و يا گوش دهد، مگر فرازهايى از دعا كه آيات سجده دارد مانند دعاى كميل و ندبه. اطلاع رسانى‏