eitaa logo
حوزه علمیه امام جعفر صادق( علیه السلام)
306 دنبال‌کننده
7هزار عکس
7.7هزار ویدیو
69 فایل
حوزه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام مفتخراست تا کانال ارتباطی خودرا به علاقمندان به دین مبین اسلام معرفی نماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
[4/12, 7:07 AM] Mohsen: زیارتنامه بانوی گرامی اسلام مادر مومنان حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها: بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ رَسُولِ اللَّهِ سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ خاتَمِ النَّبِیّینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَجْمَعینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ المُؤْمِنینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِناتِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا خالِصَةَ الْمُخْلِصاتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا سَیِّدَةَ الْحَرَمِ وَ مَلائِکَةَ الْبَطْحآءِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اَوَّلَ مَنْ صَدَّقَتْ بِرَسُولِ اللَّهِ مِنَ النِّساءِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ وَفَتْ بِالْعُبُودِیَّةِ حَقَّ الْوَفآءِ، وَ اَسْلَمَتْ نَفْسَاً وَ اَنْفَقْتَ مالَها لِسَیِّدِ الْأَنْبِیآءِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا قَرینَةَ حَبیبِ اِلهِ السَّمآءِ، اَلْمُزَوَّجَةِ بِخُلاصَةِ الْأَصْفِیآءِ. یَا ابْنَةَ اِبْراهیمَ الْخَلیلِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرآئیلُ، وَ بَلَّغَ اِلَیْهَا السَّلامُ مِنَ اللَّهِ الْجَلیلِ. اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا حافِظَةَ دینِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا ناصِرَةَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ تَوَلّى‏ دَفْنَها رَسُولُ اللَّهِ، وَ اسْتَوْدَعَها اِلى‏ رَحْمَةِ اللَّه. اَشْهَدُ اَنَّکَ حَبیبَةُ اللَّهِ وَ خِیَرَةُ اُمَّتِهِ، اِنَّ اللَّهَ جَعَلَکِ فى‏ مُسْتَقَرِّ رَحْمَتِهِ فى‏ قَصْرٍ مِنَ الْیاقُوتِ وَ الْعِقْبانِ، فى‏ اَعْلى‏ مَنازِلِ الْجَنانِ. صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ. [4/12, 7:07 AM] Mohsen: وَإِن جَاهَدَاكَ عَلي أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفاً وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (15) و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش كردند چيزى را كه بدان علم ندارى، شريك من سازى، از آنان فرمان مبر، ولى با آنان در دنيا به نيكى رفتار كن، و راه كسى را پيروى كن كه به سوى من باز آمده است، پس بازگشت شما به سوى من است، من شما را به آنچه عمل مى كرديد آگاه خواهم ساخت. - انسان به طور فطرى گرايش توحيدى دارد و ديگران براى مشرك كردن او تلاش مى كنند. «جاهداك» - در كنار بيان كليّات، به تبصره ها نيز توجّه داشته باشيم. (در كنار سفارش به اطاعت از والدين «وَصّينا الانسان»، به انحرافات احتمالى والدين نيز توجّه شده است). «جاهداك على ان تشرك» - شرك، هيچ گونه منطق علمى ندارد. «ليس لك به علم» - تقليد كوركورانه ممنوع است. «ما ليس لك به علم فلا تطعهما» - حقّ خدا، بر هر حقّى از جمله حقّ والدين، مقدّم است. «فلاتطعهما» - هرگاه الگويى را از كسى مى گيريم، الگوى مناسب ديگرى را جايگزين آن كنيم. «فلاتطعهما - واتبع» - در موارد انحرافى، اطاعت از والدين لازم نيست، ولى زندگى عادّى را بايد حفظ كرد. «فلا تطعهما و صاحبهما فى الدنيا معروفا» - همزيستى مسالمت آميز با غير مسلمانان، بدون تبعيّت از فرهنگ آنان جايز است. «فلاتطعهما و صاحبهما... معروفا» - كار خوب و معروف در هيچ حالى نبايد ترك شود. «صاحبهما فى الدنيا معروفا» - تا آخر بايد با والدين به نيكى رفتار كرد. (حتّى با والدين مشرك) «صاحبهما فى الدنيا معروفا» - انسان هاى خدايى، شايسته الگو شدن هستند. «واتّبع سبيل مَن اناب الىّ» - گاهى در انتخاب عقيده و رفتار در خانواده، تفكيك لازم است؛ در زندگى دنيوى همراه با والدين، ولى در پيروى كردن، راه پاكان و صالحان. «واتّبع سبيل مَن اَناب الىّ» - ايمان به معاد، ضامن اصلاح امور و اطاعت انسان از راه خداست. «الىَّ مرجعكم» - قيامت عرصه ى حضور انسان ها در محضر الهى است. «الىَّ مرجعكم فاُنبّئكم» دعای روز دهم: خدایا، مرا در این ماه از توکل‌کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.
◀️ *"اسرائیل" نفس‌های آخر را می‌کشد!* آری شبیت روزنامه عبری زبان هاآرتص مقاله‌ای را تحت عنوان "اسرائیل نفس‌های آخر را می‌کشد" به قلم "آری شبیت" نویسنده سرشناس اسرائیلی منتشر کرده که در آن آمده است: ظاهرا ما با سرسخت‌ترین ملت تاریخ مواجه هستیم و *تنها راه حل موجود با آن‌ها، به رسمیت شناختن حقوقشان و پایان اشغالگری است.* شبیت در آغاز این مقاله آورده است که گویا ما از نقطه غیرقابل بازگشت عبور کرده‌ایم و "اسرائیل" دیگر قادر به پایان اشغالگری، توقف شهرک‌سازی و تحقق صلح نیست و دیگر امکان اصلاح صهیونیسم و نجات دمکراسی و تقسیم انسان‌ها در این سرزمین وجود ندارد. وی افزود: *اگر اوضاع اینچنین باشد، دیگر زندگی در این سرزمین هیچ ارزشی ندارد* و نوشتن در روزنامه هاآرتص و یا خواندن آن هم دیگر لذتی ندارد، *باید همان کاری را بکنیم که "روگل الفر" دو سال پیش پیشنهاد داد، یعنی ترک این سرزمین*. وقتی اسرائیلی بودن و یهودیت عاملی اساسی در هویت نباشند و وقتی هر شهروند اسرائیلی گذرنامه کشوری دیگر را هم دارد، *دیگر کار تمام است، باید با دوستان خداحافظی کرد و راهی سان فرانسیسکو، برلین یا پاریس شد.* متن کامل مقاله 👇👇👇 @PalestineNews
💠 گفتگویی درباره دعای «حج» ماه مبارک رمضان 💠 🔰 مرحوم کلينى (که رحمت خدا بر او باد) در «کتاب الصیام» کتاب شریف الکافی، بابی را با عنوان «مَا يُقَالُ فِي مُسْتَقْبَلِ شَهْرِ رَمَضَان» به یادکرد هشت دعای این ماه اختصاص داده است. 🔰ایشان در ششمین حدیث باب، دعایی را از حضرت امام صادق علیه السلام روايت کرده که مخصوص روزهای ماه مبارک رمضان و به «دعای حج» شهره شده است: 🔹 اللَّهُمَّ إِنِّي بِكَ‏ وَ مِنْكَ‏ أَطْلُبُ‏ حَاجَتِي، وَ مَنْ‏ طَلَبَ حَاجَةً إِلَى النَّاسِ‏، فَإِنِّي لَاأَطْلُبُ حَاجَتِي إِلَّا مِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ، 🔸 و أَسْأَلُكَ بِفَضْلِكَ وَ رِضْوَانِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ عَلى‏ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ أَنْ تَجْعَلَ لِي فِي عَامِي هذَا إِلى‏ بَيْتِكَ الْحَرَامِ سَبِيلًا، حَجَّةً مَبْرُورَةً، مُتَقَبَّلَةً زَاكِيَةً، خَالِصَةً لَكَ، تُقِرُّ بِهَا عَيْنِي، وَ تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتِي، 🔹 و تَرْزُقُنِي أَنْ أَغُضَّ بَصَرِي، وَ أَنْ أَحْفَظَ فَرْجِي، وَ أَنْ أَكُفَّ بِهَا عَنْ جَمِيعِ مَحَارِمِكَ، حَتّى‏ لَايَكُونَ شَيْ‏ءٌ آثَرَ عِنْدِي مِنْ طَاعَتِكَ وَ خَشْيَتِكَ، وَ الْعَمَلِ بِمَا أَحْبَبْتَ‏، وَ التَّرْكِ لِمَا كَرِهْتَ وَ نَهَيْتَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْ ذلِكَ فِي يُسْرٍ وَ يَسَارٍ وَ عَافِيَةٍ، وَ أَوْزِعْنِي شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ، 🔸 و أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ وَفَاتِي قَتْلًا فِي سَبِيلِكَ، تَحْتَ رَايَةِ نَبِيِّكَ مَعَ أَوْلِيَائِكَ، وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَقْتُلَ بِي أَعْدَاءَكَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِكَ، 🔹 و أَسْأَلُكَ أَنْ تُكْرِمَنِي‏ بِهَوَانِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَاتُهِنِّي بِكَرَامَةِ أَحَدٍ مِنْ‏ أَوْلِيَائِكَ‏، اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا، حَسْبِيَ اللَّهُ، مَا شَاءَ اللَّه‏. 📌چند نکته درباره این دعا، ویژه و حائز اهمیت است: ✅1. در میان ادعیه‌ای که مرسوم است در روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان خوانده شود، این دعا از معدود دعاهایی است که هم در معتبرترین منبع حدیثی (الکافی) وارد شده، هم آن را دو سند متقن و صحیح پشتیبانی می‌کند همچنین ناقلان آن (محمد بن مسلم ثقفی و ابوبصیر یحیی اسدی)، دو تن از اصحاب اجماع‌ و از اجلای ثقات‌اند: 🔺سند اول: عَلِيٌّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ [ابی‌ایوب الخراز] عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم‏ 🔻سند دوم: الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ [بن مسلم] عَنْ أَبِي بَصِير ✅ 2. این، دعایی است که حضرت امام صادق علیه السلام، ملتزم به قرائت مستمر آن در روزهای ماه مبارک بودند. تعبیر دو ناقل این دعا، حاکی از این مسأله است است: «كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلیه السّلامُ يَدْعُو بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَان» ✅ 3.دربردارنده معارف بزرگ و درخواست‌هایی است که با این جامعیت، در دیگر دعاهای مرسوم این ماه کم‌تر دیده می‌شود. از جمله: توحید در دعا و درخواست (در فرازهای آغازین دعا)، درخواست از خدا جهت حفظ نگاه و عفت، دعا جهت روزی کردن شهادت در راه خدا زیر پرچم رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و... ✅ 4. فقره اخیر دعا «أَسْأَلُكَ أَنْ تُكْرِمَنِي‏ بِهَوَانِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَاتُهِنِّي بِكَرَامَةِ أَحَدٍ مِنْ‏ أَوْلِيَائِكَ» (واز تو درخواست می‌كنم كه مرا گرامى بدارى هر چند با خوار كردن هر آن‌چه از خلق كه خود خواهى و مرا خوار نكنى هر چند به جهت گرامى داشتن احدى از اوليائت) که یکی از مبانی و اصول زندگی اسلامی است و باید دائما مورد توجه قرار گیرد، از فقرات منحصر به‌فرد این دعاست. تبیین و شرح این فقره، مجالی وسیع‌تر می‌طلبد. ✅ 5. درباره وقت قرائت آن، اختلاف کمی در منابع حدیثی و دعایی دیده می‌شود؛ شیخ مفید در «المقنعة/ص314» آن را مخصوص شب اول ماه مبارک دانسته است. سیدبن‌طاووس در «اقبال الاعمال/ ج1ص24» آن را ویژه تمام شب‌های ماه مبارک و پس از نماز مغرب اعلام کرده است. کفعمی در «البلد الامین/ص222» با جمع بین متن روایت کافی و کلام شیخ مفید در المقنعة، ورود آن را برای روزهای ماه مبارک و نیز شب اول این ماه می‌داند. 📎 ضمنا این دعا در قسمت "اعمال مشترک" ماه رمضان کتاب شریف "مفاتیح الجنان" با همین نام (دعای حج) آورده شده است که معمولا از خواندن آن غفلت میشود. 🔔👌 با توجه به ویژگی‌های فوق، خواندن و التزام به این دعا در روزهای این ماه شریف توصیه می‌شود. 🌹وفقکم الله لمرضاته🌹 ما را دنبال کنید در 👈👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1948975268C5a01eb164a
🚨 یک نصیحت به آقایان سعودی! 🔻 رهبر انقلاب، در دیدار مسئولان نظام: در مسئله‌ی بنده یک حرف نصحیت‌آمیزی به آقایان دارم؛ چرا جنگی را که یقین دارید پیروز نمی‌شوید ادامه می‌دهید؟ یک راهی پیدا کنید خودتان را خارج کنید. 🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 دومین ورود اعتراضی مردم جهت امر به معروف مغازه هنجارشکن با هدف اخطار به مسئولین قم 🔻 درپی هنجارشکنی برخی صنوف و عدم نظارت و عملکرد ضعیف و مصلحت بینانه نهادهایی مانند دادستانی و نیروی انتظامی،عده‌ای ازجوانان قم تصمیم به گرفتند. 🔻 جوانان قمی برای ازابتدای امسال با شناسایی یک واحدصنفی مروج هم‌جنس‌گرایی و فساد در روز روشن و مقابل چشم مسئولین؛همراه با امام جماعت مسجدِ محله و با فرمان آتش به اختیار،به واحد مذکور مراجعه کرده و با رعایت موازین شرعی و قانونی اقدام به امر به معروف کردند. 🚨 باید بامخرّبان اخلاق و فرهنگ برخورد محکم و قاطع مانند:حبس‌ها وپلمپ‌های طولانی‌مدت،جرائم نقدی، ٧۴ ضربه شلاق، ضبط و محو تمامی آثار و..._که مطابق قانون می‌باشند_صورت پذیرد. 🚨 این‌ دستورات،جلوی استمرار بساط مفسدین راگرفته و درس عبرتی برای دیگران می‌شود. ❓سؤال اصلی ماجرا اینجاست: 🚨 چرا دادستان قم، حجت الإسلام غریب بر طبق ماده ١۴ قانون جرائم رایانه‌ای و مواد ۶٣٩ و ٢۴٠ قانون مجازات اسلامی و...دستورات محکم و قاطع جهت برخورد با مخربان وضعیت فرهنگی قم صادرنمی‌کند و به برخوردهای سطحی مانند پلمپ‌های کوتاه‌مدت اکتفاء می‌کند. (بجای برخورد سطحی با ١٠٠٠ هنجار شکن؛ تنهابا ١٠ نفر برخورد قاطع کنید) پ.ن: ✍🏻 فرمان آتش به اختیار فرمانده معظم کل قوا در پی تعطیلی قرارگاه: جوانان و بزرگان قم نگذارنددست‌های خائن، قم را ازمرکزیت انقلاب خارج کنند. ✋ این نهضت تابیدارباش مسئولین قم ادامه دارد... 📞داسرای قم(حوزه دادستانی) 025 3772 2032 🔥 @Moohem
🔺بی‌اعتنایی دولت و وزرا به رسانه‌ها و فعالین انقلابی صدای اصلاح‌طلبان را نیز درآورد! 🔹از ابتدای آغاز دولت، رئیس جمهور مرتبا با رسانه‌ها و خبرنگاران اصلاح‌طلبان دیدار داشته است اما هیچ وقت با مدافعین خود دیدار نداشته است، که این موضوع میتواند به مرور آسیب‌های رسانه‌ای جدی به دولت وارد کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو آمريكا براى دعاى شروع جلسه، و بخاطر مشكلات جهان مانند جنگ اوكراين و يمن و اپيدمى فراگير كرونا تصميم گرفته ميشه شعرى از شاعر بزرگ ايرانى، سعدى رو بخونن، در ابتدا به زبان اصلى فارسى بيان ميشه و بعدش بيان ترجمه آن...! فرهنگ غنى از هر چيزى بهتر به تمام جهان نفوذ ميكند
مرحوم علامه طباطبایی یکی از چالش‌های بزرگ غرب‌زدگان را در عدم نگرش اجتماعی و کل‌نگر به زندگی انسان در غرب معرفی می‌کند و اینکه این دسته توانایی تفکر اجتماعی ندارند و غرب را در بستر فردگرایانه مورد توجه قرار می‌دهند میفرمایند: «و اما شیفتگی و دلدادگی چنین افرادی از مشرق زمین، نسبت به صدق و صفا و امانت و خوشی و مانند آن که در بین افراد ملل مترقی (مغرب زمین) مشاهده می‌کنند، در واقع حقیقت مسأله بر آنها مشتبه شده است، زیرا اغلب اندیشمندان ما - مشرق زمینان - توانایی تفکر اجتماعی نداشته و فقط در حیطه تفکر فردی به سر می‌برند.» مرحوم علامه ضمن انتقاد از این دست روشنفکرانی که با نگاه فردی، مدام با نشان دادن نقاط قوت غرب، در پی تطهیر آنها هستند، به تاریخ سراسر وحشیانه غرب توجه می‌دهد و می‌نویسد ««و لعمری، لو طالع المطالع المتامل تاریخ الاجتماعیة من لدن النهضة الحدیثة الاوروبیة و تعمق فیما عاملوا به غیرهم من الامم و الاجیال المسکینة الضعیفة، لم یلبث دون ان یری ان هذه المجتمعات التی یظهرون انهم امتلؤوا رافة و نصحا للبشر یفدون بالدماء ...» «و به جانم سوگند، اگر مطالعه‌کننده اهل تأمل، تاریخ اجتماعی غربی‌ها را از آغاز نهضت جدید در اروپا مورد مطالعه قرار داده و نحوه رفتارشان را با امت‌های ضعیف و درمانده مورد مشاهده و تعمق قرار دهد، برخلاف ادعاهای ظاهرشان که جز رأفت و خیر بشر را نمی‌خواهند و در راه حریت و آزادی انسان‌ها و نجات مظلومان و شکستن سنت بردگی و اسیری، از جان و مالشان مایه می‌گذراند، آنها را جز افرادی که هر روز با اسمی خاص، در صدد به بندگی کشیدن ملت‌های ضعیف‌اند، نخواهد یافت. روزی از طریق قهر و غلبه، روز دیگر از راه استعمار; روزی از طریق ادعای مالکیت و روزی دیگر از راه ادعای قیمومت و سرپرستی; روزی به اسم حفظ منافع مشترک و روز دیگر با نام کمک در حفظ استقلال کشور دیگر; روزی با اسم حفظ صلح و آرامش و دفع تهدیدها و روز دیگر با نام دفاع از طبقات محروم و هر روز به بهانه‌ای; و جوامعی که چنین ویژگی‌هایی دارند، فطرت انسانی هرگز آنها را به صلاح نشناخته و حکم به سعادت آنان نخواهد کرد، اگرچه از حکم دین و وحی و نبوت درباره معنای سعادت نیز صرف نظر شود.» (المیزان، ج4،‌ ص 106 - 107)