»»» آیه ی روز :
**********
قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا
کهف-109
بگو: «اگر دریاها برای (نوشتن) کلمات پروردگارم مرکّب شود، دریاها پایان میگیرد. پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان یابد؛ هر چند همانند آن (دریاها) را کمک آن قرار دهیم!»
**********
نکته ها:
«مداد» به جوهرى گفته مى شود كه در دوات ریخته مى شود و وسیله ى كشیدن قلم روى كاغذ مى گردد و قلم را در نوشتن مدد مى كند.
«كلمات ربّ»، یا وعده ها وآفریده هاست ویا حكمت ها ومفاهیم، ویا وحى وهرچه نشانى از خدا دارد. پس هر ذرّه وهر اتم وهر سلّول، یكى از كلمات ربّ است.
**********
پیام ها:
- نشانه هاى الهى، بى نهایت است وانسان حتّى از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لنفد البحر قبل ان تنفد»
- هر پدیده اى نشانه وكلمه اى از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «كلمات ربّى»
**********
معاونت تهذیب حوزه حضرت ولی عصر عج
»»» آیه ی روز :
**********
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَىَ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
نور-30
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزهتر است؛ خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است!
**********
نکته ها:
كلمه «یغضّوا» از ریشه «غضّ» به معناى كاستن و پایین آوردن است. چنانكه لقمان به فرزندش مى فرماید: «و اغضض من صوتك» یعنى صدایت را پایین بیاور و با صداى بلند صحبت نكن.
در اینجا نیز مراد از «غضّ بصر» بستن چشم نیست، بلكه پایین آوردن نگاه است، به گونه اى كه انسان نامحرم را ببینند.
مراد از «فروج» عورتین است كه باید آن را از نگاه دیگران پوشاند. البتّه مراد از حفظ فروج در دیگر آیات قرآن، حفظ از زناست، ولى در این آیه، بر اساس روایات، حفظ از نگاه است.
روایاتى درباره ى نگاه:
* حضرت على علیه السلام فرمود: «لكم اوّل نَظَرة الى المرئة فلا تتّبعوها بنَظرة اُخرى واحذروا الفتنة»(50) نگاه اوّل مانعى ندارد ولى ادامه ى نگاه اشكال دارد، زیرا سبب فتنه مى شود.
* در حدیثى مى خوانیم: تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر سه چشم: چشمى كه از ترس خدا بگرید، چشمى كه از گناه بسته شود و چشمى كه در راه خدا بیدار بماند.(51)
* در «صحیح بخارى» مى خوانیم كه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: جلو راه مردم ننشینید. برخى گفتند: ما ناچاریم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا كنید. پرسیدند حقّ آن چیست؟ فرمود: «غَضّ البَصر و كَفّ الاَذى و رَدّ السلام والامر بالمعروف و النهى عن المنكر» ترك چشم چرانى و مردم آزارى، جواب دادن به سلام دیگران، امر به معروف و نهى از منكر.
* حضرت عیسى علیه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهیزید كه بذر شهوت را در دل مى نشاند و همین براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است.(52)
* امام على علیه السلام فرمود: «العَین رائِدُ القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى كشد. «العَین مَصائد الشیطان» چشم، كمینگاه شیطان است. و چشم پوشى بهترین راه دورى از شهوات است.(53)
* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: «النَظَر سَهْم مسموم مِن سهام ابلیس فمَن تَركَها خَوفاً من اللّه اعطاه اللّه ایماناً یَجِد حلاوة فى قلبه»(54) نگاه بد، تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است. هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ایمانى مى دهد كه از درون، شیرینى آن را احساس مى كند.
* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: هركس چشم خود را از حرام پر كند، در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اینكه توبه كند.(55)
-----
50) تفسیر كنزالدقائق.
51) تفسیر كنزالدقائق.
52) تفسیر روح البیان.
53) غررالحكم
**********
پیام ها:
- لازمه ى ایمان، حفظ نگاه از حرام است. «قل للمؤمنین یغضّوا...»
- جاذبه هاى غریزى را باید كنترل كرد. «یغضّوا من ابصارهم»
- گناه را از سرچشمه جلوگیرى كنیم وتقوا را از چشم شروع كنیم.«من ابصارهم»
- چشم پاك، مقدّمه ى پاكدامنى است. «یَغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم»
- پاكدامنى، براى مردان نیز لازم است. «یَحفظوا فُروجهم»
- چشم چرانى و بى عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «یغضّوا - یحفظوا - ازكى»
- همواره در محضر خدا هستیم. در محضر خدا معصیت نكنیم. «یغضّوا... اِنّ اللّه خبیر بما یصنعون»
**********
معاونت تهذیب حوزه حضرت ولی عصر عج