eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام چهارباغ
436 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
647 ویدیو
123 فایل
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شماره تماس: 031 3222 2833 و ۰۹۹۱۵۹۱۷۰۳۳ مدیریت @Khatat_khatat معاونت آموزش @kiani1232 معاونت تهذیب و تبلیغ @m_tahzib معاونت اداری مالی @majid_khaksar معاونت پژوهش @sharifi_sharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
1.mp3
5.72M
🔹 تاثیر خوش اخلاقی در وسعت رزق و محبوبیت 🔊 با بیان حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی زیدعزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج آقا موسوی1.mp3
6.52M
🔹 گرامیداشت مقام علامه مجلسی 🔊 با بیان حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی زیدعزه
وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً«65» آنان که می گویند:پروردگارا! عذاب جهنّم را از ما بازگردان که عذاب آن دامنگیر است. إِنَّها ساءَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً«66» به درستی که دوزخ،جایگاه و منزلگاه بدی است. نکته ها: *کلمه ی«غرام»در اصل به معنای مصیبتی است که انسان در برابر آن راه فرار ندارد و نوعی التزام وتعهّد بر دوش او قرار می دهد که در زبان فارسی به آن تاوان می گویند.[105] *فکر نجات از آتش هم باید از طریق عبادت باشد و هم از طریق دیگر اعمال نیک.حضرت علی علیه السلام آن گاه که اموالی را در راه خدا وقف می کردند،در وقفنامه ی خود می نوشتند:این اموال را وقف کردم،تا بدین وسیله از آتش دوزخ درامان باشم وآتش دوزخ نیز از من دور باشد. [106] پیام ها: 1- اگر شب زنده دار هم هستید،مغرور نشوید. وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ ... 2- یاد معاد از ویژگی های بندگان خاصّ خداست. «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ» 3- بندگان خاصّ خداوند،بیش از آنکه طمع بهشت داشته باشند،از آتش دوزخ خوف دارند. یَبِیتُونَ ... یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنّا عَذابَ جَهَنَّمَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً«67» آنان که هرگاه انفاق کنند،نه از حد گذرند و نه تنگ گیرند و میان این دو روش اعتدال دارند. نکته ها: *کلمه ی«قوام»به معنای حد وسط و کلمه ی«قوام»به معنای وسیله ی قیام است. *امام رضا علیه السلام مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفی دانستند که در سوره بقره آمده: «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ»[107]یعنی توانگر در شأن توانمندی خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد. [108] *امام صادق علیه السلام فرمود:بخشش در راه باطل،اسراف است(گرچه کم باشد)و بخل در راه حقّ،اقتار است.[109] *در جای دیگر از قرآن کریم نیز می خوانیم: «لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَهً إِلی عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ[110]نه دستت را به گردنت غل و زنجیر کن و بخیل باش و نه کاملاً آن را باز بگذار و ولخرجی و اسراف کن. *امام صادق علیه السلام مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود:این اقتار (سختگیری و بخل ورزیدن)است،سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود که همه ی سنگریزه ها به زمین ریخت،آن گاه فرمود:این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را کمی باز کرد به طوری که مقداری از سنگریزه ها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند،سپس فرمود:این،قَوام و اعتدال و حد وسط است.[111] پیام ها: 1- انفاق برای عبادالرحمن،یک وظیفه ومسأله ی قطعی است. إِذا أَنْفَقُوا ...(در ادبیات عرب «إِذا» نشان عملی شدن و«لو»نشان عملی نشدن است.) 2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهی،باید در کنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ - أَنْفَقُوا» 3- انسان مالک است،ولی در خرج کردن محدودیّت دارد. «لَمْ یُسْرِفُوا» 4- اسراف جایز نیست،حتّی در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا» 5-بندگان خاصّ خداوند،از بخل بدورند. «لَمْ یَقْتُرُوا» 6- امّت میانه ووسط،باید برنامه های معتدل داشته باشد. «وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً» 7- میانه روی در عبادت و انفاق،ارزش است. «قَواماً» وَ الَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ وَ لا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَ لا یَزْنُونَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً«68» و(بندگان خاص خدا)کسانی هستند که با خداوند،خدای دیگری را نمی خوانند و انسانی که خداوند(خونش را)حرام کرده است،جز به حقّ نمی کشند،و زنانمی کنند،و هر کس چنین کند عقوبت گناهش را خواهد دید. نکته ها: *«اثم»گناه و«اثام»کیفر گناه است. *در این آیات در کنار کارهای مثبتِ بندگان ویژه ی خدا،کارهای منفی که از آن دوری می کنند نیز ذکر شده است. *در این آیه شرک،قتل و زنا مطرح شده است که در روایات از بزرگ ترین گناهان شمرده شده اند. [112] *قتل نفس،از گناهان کبیره است،ولی جمله ی «إِلاّ بِالْحَقِّ» می گوید:قتل،در مواردی لازم و حقّ است از جمله:1.قصاص قاتل.2.زنای با محارم.3.زنای کافر با زن مسلمان.4. زناکاری که زن را مجبور کند.5.زنای کسی که همسر دارد.6.مدعی نبوّت.7.سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام.8.مسلمان ساحر.9.مُفسد و محارب.10- مرتد.11.کسی که بر امام عادل زمان خروج کند. 12.مشرکِ محارب. [113] پیام ها: 1- خطرناک ترین غریزه ای که انسان را به گناه وادار می کند،غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ - لا یَزْنُونَ» 2- خداوند در برخی از موارد به قتل و کشته شدن بعضی از انسان ها راضی است.
«إِلاّ بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمی دهد که فردی به شرک و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ» 3- دستور قرآن در زمینه ی دوری از شرک،زنا وقتل،تنها یک موعظه نیست، قانونی است که تخلّف از آن کیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً» 4- کیفرهای الهی استثنابردار نیست،هر کس تخلّف کند کیفر می شود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا