eitaa logo
حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام چهارباغ
440 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
645 ویدیو
123 فایل
حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شماره تماس: 031 3222 2833 و ۰۹۹۱۵۹۱۷۰۳۳ مدیریت @Khatat_khatat معاونت آموزش @kiani1232 معاونت تهذیب و تبلیغ @m_tahzib معاونت اداری مالی @majid_khaksar معاونت پژوهش @sharifi_sharifi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐گناه کاری که درهمین دنیا خداوند آبرویش را می ریزد 💥پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ✍️منْ مَشَى فِی عَیْبِ أَخِیهِ وَ کَشْفِ عَوْرَتِهِ کَانَتْ أَوَّلُ خُطْوَهٍ خَطَاهَا وَضَعَهَا فِی جَهَنَّمَ وَ کَشَفَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ فان ماتَ و هُوَ کذلکَ ماتَ وَهُوَ مستحل لما حَرَّمَ الله. هر کس در جستجوى عيب و كشف اسرار برادر دینی اش گام بردارد، نخستين گامى كه برمى‌دارد در راه جهنم برداشته است و خداوند زشتیهای او را در پیش مردم آشکار می نماید و اگر بر این حالت بمیرد،در حالی مرده است که حرام خداوند را حلال می دانسته است. 📚ثواب الأعمال، ص ۲۸۸
✨شیوه حفظ دوستان از منظر امام دهم علیه السلام یکی از ویژگیهای اولیاء خدا و انسانهای صالح عفو و گذشت و پذیرش عذر دیگران است. ایوب بن نوح می‌گوید: آن حضرت طی نامه ای به یکی از یاران ما که موجب ناراحتی شخصی شده بود، توصیه کرد که برو از فلانی عذر خواهی کن و بگو: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ؛(۱) اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد، [او را حالتی عطا می‌کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، می‌پذیرد.» تو نیز عذر ما را بپذیر! 🔷👈برای پاسداری از حریم دوستان نیک نباید درباره آنان سخت گیری کرد، بلکه باید در موارد لغزش و خطایشان عفو و گذشت پیشه کرد و عذرشان را پذیرفت؛ زیرا اگر به بهانه های ساده، انسان دوستان خود را طرد کند و از خود دور سازد، به مرور زمان غریب و تنها خواهد ماند و مخالفانش افزایش می‌یابند؛ در حالی که دوستان خوب بازوی نیرومندی در زندگی افراد به شمار می‌آیند. لقمان حکیم به فرزندش سفارش می‌کرد که: «یَا بُنَیَّ اتَّخِذْ أَلْفَ صَدِیقٍ وَ أَلْفٌ قَلِیلٌ وَ لَا تَتَّخِذْ عَدُوّا وَاحِدا وَ الْوَاحِدُ کَثِیرٌ؛(۲) فرزندم هزار دوست بگیر و البته هزار کم است و یک دشمن برای خودت درست نکن که یکی هم زیاد است.» 🔵👈بنابراین، برای رسیدن به سعادت و توفیق در زندگی، انسان باید از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئی و لغزشهای ساده نباید آنان را از دست بدهد، بلکه شیوه اهل بیت علیهم السلام را در نظر بگیرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهی کردند، بپذیرد و عفو و گذشت پیشه کند. سعدی گفته: با مردم سهل گوی دشوار مگوی با آن که درِ صلح زند جنگ مجوی 📚پی نوشت: ۱. مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۳۲۹ ۲. وسائل الشیعه، ج۱۲، ص ۱۶.
🔹شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت امام زمان علیه السلام مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر امام زمان علیه السلام عرض مى کنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است یکى آنکه در هر سه شب باید کرد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبى 👆در تصویر فوق اعمال مشترک ذکر گردیده است.
۱۲ توصیۀ رهبر انقلاب برای استفاده بهتر از شب‌های قدر 🔹با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید. 🔹ساعات لیلةالقدر را مغتنم بشمارید. 🔹از رذائل مادی خود را دور کنید. 🔹بهترین اعمال در این شب، دعاست. 🔹به معانی دعاها توجه کنید. 🔹با خدا حرف بزنید. 🔹از خدای متعال عذرخواهی کنید. 🔹دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید. 🔹به ولیّ‌عصر، توجّه کنید. 🔹در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید. 🔹برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید. 🔹حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید.
🔸اولین مرحله شناسایی استعدادهای فرهنگی حوزه علمیه اصفهان
⚡️ شب قدر یعنی یک شب که با ولیّ‌ِ خدا سالک باشی، بهتر از هزار ماه است که خودت راه بروی. «درك شب قدر، غير از بيدار بودن است. ممكن است آدم بيدار باشد، ابوحمزه بخواند، دعای جوشن كبير بخواند، همهٔ‌ كارها را بكند ولی به درك شب قدر نرسيده باشد. درك شب قدر امر ديگری است؛ ورود به محيط ايمن الهی است. اگر انسان توانست خودش را به ولیّ‌ِ خدا برساند، در كنار او بيش از هزار ماه جلو رفته است و اگر نرساند، هزار ماه هم كه خودش بدود آن كار را نمی‌كند. يك شب كه با ولیّ‌ِ خدا سالك باشی و به آن وادی أيمن راه یابی، آن يك شب از هزار ماه كه خودت راه بروی بهتر است».
دعای جوشن کبیر .pdf
694.3K
↖️ متن کامل دعای جوشن کبیر، به همراه ترجمه فارسی (pdf) 💥 «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ»، یعنی طلبِ رهایی از محیطِ ولایت طواغیت «یکی از اموری که در شب قدر تقدیر می‌شود، «عِتق من النار» است؛ اینکه دعای جوشن کبیر را می‌خوانیم و هزار اسم خدا را واسطه قرار می‌دهیم، از خدا چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم که ما را از آتش جهنم نجات بدهد. این «عِتق من النار» و خلاصی از آتش، که در دعاهای ماه رمضان مکرر آمده است، یعنی چه؟ این همان ورود به وادی ولایت است. کسی که اقتحام به وادی ولایت می‌کند و وارد وادی ولایت می‌شود از «نار» نجات پیدا کرده است (فَإِنَّ اَللَّهَ فَكَّ رِقَابَكُمْ مِنَ اَلنَّارِ بِوَلاَيَتِنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ). گویا این نار، باطنِ ولایتِ طاغوت است؛ در روایات آمده: «وَلَايَةُ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ هِيَ النَّارُ» (نار ولایت دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است). باطن دشمنان نبی اکرم (ص) و اهل بیت (ص) که اولیاء طاغوت هستند، «نار» است. آیه قرآن همین را می‌گوید: «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ»؛ وقتی از خدا رویگردان‌اند حاصلش این است که دل به این اولیاء می‌بندند؛ چون راه سومی نیست. وقتی دل بستند خودشان برده آتش می‌شوند.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا