💢 جلسه ششم درسگفتار زن در تراث دینی
🔸 دکتر رضوان جلالیفر
🔸 اخلاق طلاق
💢 چکیده
فرآیند طلاق در قرآن در جهت عفو و گذشت و بازگشت زوجین به زندگی طراحی شده است.قرآن با ترسیم سه دوره مقدمات طلاق ، شرایط طلاق و احیا و بهبودی پس از آن به این مسئله مهم با تمام جزئیات پرداخته است و احکامش به گونه ای با لطایف اخلاقی ممزوج گشته تا مانع ظلم طرفین نسبت به یکدیگر شود. از آنجا که به صورت پیشفرض اختیار طلاق با مرد است، توصیههای اخلاقی و دستور مراعات همسر، به مردان بیشتر بوده است. امروزه شاهد رشد روز افزون آمار طلاق ،خشونت و بی توجهی زوجین به احکام و آداب طلاق در قرآن هستیم. دلایلی از جمله : عدم تحقق حکمیت در خانواده ، عدم اعطای به هنگام مهریه،طولانی شدن فرآیند دادرسی طلاق، همچنین تحت فشار قرار دادن زن توسط مرد برای گذشت از حق و حقوق خویش ، سبب افزایش متارکه، طلاق های مبارات و خلع گشته و احتمال بازگشت به زندگی زوجین بسیار کمتر شده است.
🔸چهارشنبه ٣١ فروردین
🔸ساعت ٢١:٣٠
لینک ورود
https://meet.google.com/mon-qbvr-pah
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
بازتاب جلسه سوم درسگفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا
💢منع قضاوت زنان مبنای روایی درستی ندارد/ ظهور روایات از قرن دوم💢
گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان، ۲۵ فروردین ماه در سومین نشست «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله نشستهای زن در تراث دینی که از سوی خانه قرآن وعترت سیده نفیسه(س) با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که درگیر مذمت حضور زنان هستیم قضاوت است؛ فقها در دلایل منع تصدی قضاوت از سوی زنان شش دلیل آوردهاند و مبنای آنها، آیات قرآن، روایات، اجماع، استحسان و ... است.
وی افزود: اولین مبنا برای استدلال فقها چهار آیه، یعنی آیه قوامیت یا آیه ۳۴ نساء آیه ۳۳ احزاب، ۲۲۸ بقره و ۱۸ زخرف است. روایات مبنای دیگر آنان است، دو روایت از سوی شیعه و سنی در این زمینه بیان شده است. شیعه اختصاصا رویات سومی را هم مدنظر دارد و آن روایت شیخ صدوق در خصال در بخش وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع) است. يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى اَلنِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لاَ جَمَاعَةٌ وَ لاَ أَذَانٌ وَ لاَ إِقَامَةٌ وَ لاَ عِيَادَةُ مَرِيضٍ وَ لاَ اِتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لاَ هَرْوَلَةٌ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ وَ لاَ اِسْتِلاَمُ اَلْحَجَرِ وَ لاَ حَلْقٌ وَ لاَ تَوَلِّي اَلْقَضَاءِ.
ادامه خبر در لینک زیر
https://iqna.ir/00GzSM
🍃🍂🍃🍂🍃
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢جلسه هفتم درسگفتار زن در تراث دینی
🔸 دکتر نگار ذیلابی
🔸بررسی گزارههای نگوهشگرایانه درباره زنان در نهج البلاغه
🔸چکیده
نهجالبلاغه مجموعه خطبهها و سخنان منسوب به علی بن ابیطالب علیهالسلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزارههایی نکوهشگرایانه درباره زنان و مضمونهایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آنهاست. این گزارهها، عمدتا با خارجسازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاههای مدرن امروزی قیاس میشود و در تقابل با دیدگاههای مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاههای مدرن، تلقی میگردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزارههای نکوهشگرایانه مربوط به زنان در نهجالبلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان میشود.
🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١
🔸ساعت ٢١:٣٠
🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان
لینک ورود
https://meet.google.com/mon-qbvr-pah
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6
💢جلسه هفتم درسگفتار زن در تراث دینی
🔸 دکتر نگار ذیلابی
🔸بررسی گزارههای نگوهشگرایانه درباره زنان در نهج البلاغه
🔸چکیده
نهجالبلاغه مجموعه خطبهها و سخنان منسوب به علی بن ابیطالب علیهالسلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزارههایی نکوهشگرایانه درباره زنان و مضمونهایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آنهاست. این گزارهها، عمدتا با خارجسازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاههای مدرن امروزی قیاس میشود و در تقابل با دیدگاههای مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاههای مدرن، تلقی میگردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزارههای نکوهشگرایانه مربوط به زنان در نهجالبلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان میشود.
🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١
🔸ساعت ٢١:٣٠
🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان
لینک ورود
https://meet.google.com/mon-qbvr-pah
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه هشتم درسگفتار زن در تراث دینی
🔸 دکتر مریم مشهدی علیپور
🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت
🔸 چکیده
اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان آنان را ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و دارایی های دیگر) را از آنان دریغ می کردند.
از طرفی، محرومیت از کسب دانش ها و مهارتهای آن روزگار و نداشتن پوشش در اجتماع از ویژگی های آنان شمرده شده است.
اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی و مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. در عین اینکه نمی توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن، فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود.
🔸دوشنبه ۵ اردیبهشت
🔸ساعت ٢١:٣٠
لینک ورود
https://meet.google.com/mon-qbvr-pah
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه نهم درسگفتار زن در تراث دینی
🔸 دکتر مریم مشهدی علیپور
🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت/ ٢
🔸 چکیده
.اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و داراییهای دیگر) را از آنان دریغ می کردند. از دخترکشی و انواع ازدواجها و طلاقها به عنوان امری شایع در آن دوره یاد میشود.
اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی، مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و مشارکت اجتماعی و سیاسی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. و دخترکشی امری شایع در میان همه قبایل نبوده، چنانکه انواع ازدواجها و طلاقها امری شایع نبوده، در عین اینکه نمیتوان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و مواردی از دخترکشی وانواع ازدواج و طلاق ها را انکار نمود.
🔸چهارشنبه ٧ اردیبهشت
🔸ساعت ٢١:٣٠
لینک ورود
https://meet.google.com/mon-qbvr-pah
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢پویش مهربانوی رمضان💢
🍃یادآوری یک سنت فراموش شده
اکرام و قدردانی اعضای خانواده از بانوی خانه در روز عید سعید فطر به پاس فداکاری او در ماه رمضان برای ایجاد آرامش در خانه و روزهداری بدون دغدغه اعضای خانواده.
🍃🍂🍃🍂🍃
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢عید فطر؛ فرصتی برای قدردانی از زنان و مادران
نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان، در یادداشتی عید فطر را فرصتی برای تجلیل از مادران و زنانی دانست که در طول ماه مبارک رمضان زمینه را برای آرامش خانواده و روزهداری و عبادت خالصانه فراهم کردهاند.
متن یادداشت این پژوهشگر به شرح زیر است:
در ماه مبارک رمضان توفیق شد تا مسلمانان بار دیگر مهمان خوان کرم الهی باشند و از رحمت و غفرانش بهرهمند گردند. مومنان سعی کردند تا به فرمایش خداوند عمل کنند که فرمود: «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است. (بقره / ۱۸۴). آنها روزها و شبها را به اندازهای که برایشان مقدور بود، قرآن تلاوت کردند تا عامل به کلام الله مجید باشند که فرمود: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» هرچه از قرآن ميسر مىشود بخوانيد (مزمل /۲۰). شبهای احیا را به مناجات با خداوند پرداختند و خطاب به آن ذات منزه و مقدس ندا در دادند: «سُبْحانَكَ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ» (منزّهى تو اى که معبودى جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس، ما را از آتش برهان اى پروردگار من).
همه اینها به پشتوانه سفرههای سحری و افطاری آمادهای محقق شد که توسط بانویی در خانه گسترده میشد. بانویی که در حین روزهداری برای سحر و افطار اعضا خانواده غذا طبخ میکرد. سحرها زودتر از دیگران بیدار میشد تا سفره سحری را بگستراند و عصرها از استراحتش میکاست تا افطاری را آماده نماید. او باید مراقب تغذیه افراد خانوادهاش میبود تا آنان ضعیف و بیمار نشوند و بتوانند روزههای خود را بگیرند و اعمال عبادیشان را به جای آورند. لذا باید از یک سو غذاهای مورد علاقهشان را طبخ میکرد تا همه با اشتها غذا بخورند و سیر از سر سفره برخیزند و از سوی دیگر باید محدودیتهای غذایی ایشان به دلیل برخی بیماریها را لحاظ مینمود.
ادامه مطلب در سایت ایکنا👇
https://iqna.ir/00H0mj
🍃🍂🍃🍂🍃
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
💢فایلهای درسگفتار زن در تراث دینی💢
ویژه ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ ه. ق
🔸برگزارکننده: خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری کارگروه تخصصی مطالعات اسلامی زنان وابسته به همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
@hqe_seyedenafiseh
🔸دبیرعلمی: نفیسه مرادی، دانشپژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، مدیر و موسس خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/935
💢جلسه اول: دکتر معصومه ریعان
تحلیل روایت مذمت زنان: روایت بطن الارض https://t.me/hqe_seyedenafiseh/950
💢جلسه دوم: دکتر معصومه ریعان
تحلیل روایت مذمت زنان: روایت خالفوا النساء
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/972
💢جلسه سوم: دکتر معصومه ریعان
تحلیل روایت مذمت زنان: روایت منع قضاوت https://t.me/hqe_seyedenafiseh/971
💢جلسه چهارم: دکتر ناهید حسیننتاج
ریشهشناسی واژه ضرب در قرآن با محوریت آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/973
💢جلسه پنجم: دکتر صالحه خدادادی
بررسی جواز خشونت فیزیکی علیه زوجه در قرآن(بازتفسیر واژه ضرب در آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء)
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/974
💢جلسه ششم: دکتر رضوان جلالیفر
اخلاق طلاق: نگاه انتقادی به آداب فراموش شده در طلاق و بررسی آیات و روایات https://t.me/hqe_seyedenafiseh/975
💢جلسه هفتم: دکتر نگار ذیلابی
بررسی گزارههای نگوهشگرایانه درباره زنان در نهج البلاغه
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/987
💢جلسه هشتم: دکتر مریم مشهدی علیپور
نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت (بعد فردی)
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1000
💢جلسه نهم: دکتر مریم مشهدی علیپور
نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت (بعد خانوادگی)
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1002
💢جلسه دهم: دکتر مریم مشهدی علیپور
نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت(بعد اجتماعی )
https://t.me/hqe_seyedenafiseh/1004
💢تبلور عینی دیدگاه امام صادق علیه السلام نسبت به زنان در بانوان بیت ایشان
✍نفیسه مرادی
🔸از امام صادق علیه السلام به عنوان رییس مذهب شیعه که بنیان فقه شیعی نیز بر رهنمودهای ایشان استوار است، بیشترین روایات پیرامون مسائل زنان نقل شده است.
🔸فارغ از میزان اعتبار آن روایات، اما تبلور عملی دیدگاههای حضرت نسبت به زنان را میتوان در سیره عملی ایشان و بانوان تربیت یافته در بیتشان جستجو کرد که به چند نمونه اشاره میگردد:
1⃣ بانو حمیده، همسر امام صادق علیه السلام.
🔸حمیده بانو، کنیزی از بربر است که به دستور امام باقر ع خریداری و به امام صادق ع واگذار میشود. امام شخصا تربیت علمی وی را بر عهده میگیرند به طوری که این بانو یکی از عالمان عصر خویش میشود.
🔸امام صادق ع بسیار هوشمندانه و عامدانه، سوال کنندگان مسائل شرعی پیرامون امور زنان و کودکان را به همسرشان حمیده ارجاع میدهد و خود پاسخگوی مخاطبان نمیشود.
🔸 همچنین حمیده بانو را به عنوان یکی از وکلا و رابط میان خود و مردم قرار میدهد.
🔸از سوی دیگر در وصیتنامهشان از پنج نفر به عنوان وصی خود نام میبرد که یکی از آنها همسرش حمیده است و چهار نفر دیگر مرد هستند. این در حالی است که امام میتوانست به جای حمیده، نام مرد دیگری را در وصیت نامه قید کند، اما شایستگیهای حمیده به حدی است که امام، شایستگی حمیده را مد نظر قرار میدهند نه جنس او را.
2⃣ تکتم (نجمه) بانو، عروس امام صادق و همسر امام کاظم علیهماالسلام
🔸تکتم نیز کنیزی است که برای امام کاظم ع خریداری میشود. سه ماه نزد مادرشوهر فاضل خود، بانو حمیده معارف دین را به خوبی میآموزد و بعد به خانه امام کاظم ع میرود. او نیز زنی عابد و عالم میگردد. به طوری که وقتی امام رضا ع را به دنیا آورده بوده، روزی برای فرزند خود درخواست دایه میکند. وقتی علت را جویا میشوند، پاسخ میدهد که فرزندم (امام رضا ع) مدت زمان زیادی شیر میخورد، لذا نمیتوانم اذکار و عباداتی که روزانه برای خود در نظر گرفتهام را انجام دهم. دایهای میخواهم که او را شیر دهد تا بتوانم به عبادات روزانهام برسم.
3⃣ سیده نفیسه، عروس امام صادق و همسر اسحاق مؤتمن.
او حافظ قرآن بود و به ختم کردن بسیار قرآن در تاریخ مشهور است. قضات مصر با او مشورت میکردند. علما از وی حدیث میآموختند و یا حدیث برایش میخواندند و از صحتش میپرسیدند.
امام شافعی با او مباحثه علمی میکرد و بسیار به وی ارادت داشت به طوری که وصیت کرده بود، حتما سیده نفیسه در نماز میت بر وی حضور داشته باشد و چون بانو به دلیل ضعف پیری نمیتوانست در نماز میت وی شرکت کند، جنازه امام شافعی را به منزل بانو آوردند.
🔸همچنین سیده نفیسه دو روز در هفته را به مراجعات مردمی اختصاص داده بود و به رتق و فتق امور مردم میپرداخت.
بارگاه وی همچنان مورد احترام اهالی قاهره (اعم از شیعه و سنی) است.
4⃣ حضرت معصومه علیهاالسلام نوه امام صادق علیه السلام
🔸سالها پیش از ولادت حضرت معصومه ع جد بزرگوارش امام صادق ع در حق ایشان فرمودند: مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ
🔸حضرت معصومه ع بانویی است که به هنگام عدم حضور پدر، پاسخ سوالات برخی شیعیان را میدهد و امام کاظم ع سه بار در حق دخترشان میفرماید: «فداها ابوها» و این حکایت از تسلط علمی این بانو دارد.
🔸حاصل کلام آنکه بانوان بیت جعفری، در عین اینکه زنانی مومن هستند، عالم نیز میباشند و حضور اجتماعی خوبی هم دارند و از رسیدگی به امور مردم غافل نمیشوند. این زنان مصادیق عینی تربیت شده در مکتب تشیع جعفری هستند که میتوانند جلوه دهنده دیدگاه امام نسبت به زن باشند.
جمعه ۶ خرداد ١۴٠١
شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام تسلیت باد
🍃🍂🍃🍂🍃
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام بازنشر میشود.
🔹داستان #زنان_تاریخ_اسلام🔹
🔸قسمت نهم
بانو نجمه: همسر امام موسی کاظم علیه السلام، مادر خورشید و ماه ایران
🔸راوی: نفیسه مرادی
🔸شبکه افق، برنامه عصر شیرین
🔸پخش: شنبه ٢٩ آبان ١۴٠٠
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
@hqe_seyedenafiseh
🌹امام علي عليه السلام :
🌹طوبي لِمَن أحسَنَ إلَي الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ
🌹خوشا به حال آن كه به بندگان خدا نيكي كند و براي آخرت خود زاد و توشه برگيرد
(غررالحكم و دررالكلم ، ح ۵۹۵۵)
🔸همراهان گرامی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با تقدیم سلام و احترام، به عرض میرسانیم که
🔸برای ثبت نام سه دانشآموز در مدرسه مبلغ 900 هزار تومان مورد نیاز است.
🔸به نیت خیرات برای اموات و پیروی از سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و عمل به آیات قرآن، در این کار خیر مشارکت فرمایید.
🔸لطفا وجه مورد نظرتان را به شماره کارت زیر واریز
6037
9974
5587
6780
(بانک ملی، نفیسه مرادی)
و
فیش واریزی را به شماره
09337564459
در واتساپ یا به آی دی
@ad_hqe_98
در ایتا ارسال فرمایید.
🌹مأجور و عاقبت بخیر باشید ان شاء الله🌹
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6
@hqe_seyedenafiseh
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی با مشارکت انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار میکند:
💢سومین سمینار زن، خانواده، آموزههای اسلام💢
🔹موضوع این جلسه
✨مطالعه تحول جایگاه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی زن پس از اسلام✨
🔹 سخنرانان
🔸فروغ پارسا
هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
🔸معصومه گلمحمدی
مدرس و پژوهشگر قرآن، دبیر کارگروه فقهی انجمن ایرانی مطالعات زنان
🔹دبیر نشست: مریم جزایری
دانشپژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
🔹زمان:
چهارشنبه ٢٨ دی ١۴٠١
ساعت ١۶
🔹 لینک ورود
https://meet.google.com/ybp-oznq-wuc
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌐سایت انجمن
https://isqs.ir/
🌐تلگرام
https://t.me/motaleate_islami_zanan
🌐اینستاگرام
https://instagram.com/motaleaate_islami_zanan?utm_medium=copy_link
🌐آپارات
https://aparat.com/motaleate_islami_zanan
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار میکند:
💢چهارمین سمینار زن، خانواده، آموزههای اسلام💢
🔹موضوع این جلسه
✨ *نسبت گفتمانهای جنسیت در قرآن و نهج البلاغه* ✨
🔹 سخنرانان
🔸 *قاسم درزی*
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
🔸 *زهرا بشارتی*
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔹دبیر نشست: *شیرین رجبزاده*
پژوهشگر و مدرس دانشگاه
🔹زمان:
چهارشنبه ١٢ بهمن ١۴٠١
ساعت ١٨
🔹 لینک ورود
https://meet.google.com/hbw-gzjo-gtp
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌐سایت انجمن
https://isqs.ir/
🌐تلگرام
https://t.me/motaleate_islami_zanan
🌐اینستاگرام
https://instagram.com/motaleaate_islami_zanan?utm_medium=copy_link
🌐آپارات
https://aparat.com/motaleate_islami_zanan
کارگروه تخصصی مطالعات اسلامی زنان وابسته به انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار میکند:
💢 دومین نشست معرفی مجموعه کتاب💢
💢 «عقلانیت در روایتی زنانه» 💢
نوشته: دکتر مریم صانعپور
با حضور
🔸 دکتر مریم صانعپور: عضو بازنشسته هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
🔸خانم مریم جزایری: دانشپژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم
🔸 یکشنبه ٢١ اسفند ١۴٠١
🔸ساعت ١٧
🔸لینک ورود
https://meet.google.com/djp-cjdz-zca
❗️گوگل میت را بر روی موبایل نصب کنید.
🍃🍂🍃
آی دی تلگرام
@motaleate_islami_zanan
@hqe_seyedenafiseh
💢خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام ویژه تابستان ١۴٠٢ دورههای زیر را بهصورت مجازی و با اعطا گواهی برگزار میکند:
⭕️ آموزش روخوانی و روانخوانی (١٠ جلسه)
⭕️ آموزش مفاهیم قرآن کریم سطح ١، ٢ و ٣ (هر کدام ١۵ جلسه)
⭕️ حفظ و تفسیر سورههای دلخواه شما
⭕️ دوره فشرده تصویر زن در المیزان (٣ جلسه)
⭕️ دوره همخوانی کتاب «دوائر الخوف» نصر حامد ابوزید بر اساس ترجمه فارسی «نهادهای هراس»، مترجم: هدی عودهتبار (۵ جلسه)
🔹شروع دورهها: هفته اول تیر ماه
🔹زمان برگزاری: بعد از ظهرها
🔺جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره زیر فقط در ایتا یا تلگرام پیام دهید.
09337994459
ثبتنام زودهنگام تا ٢٢ خرداد شامل تخفیفات زیر میشود:
🔸 ثبتنام در یک دوره: ١٠ درصد تخفیف
🔸ثبتنام در دو دوره: ١۵ درصد تخفیف
🔸ثبتنام در سه دوره: ٢٠ درصد تخفیف.
🔸بهعلاوه ۵ درصد تخفیف ویژه دانشجویان و طلاب
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
💢خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام ویژه تابستان ١۴٠٢ دورههای زیر را بهصورت مجازی و با اعطا گ
‼️بشتابید بشتابید‼️
⭕️ تخفیف دورهها تا 22 خرداد تمدید شد ⭕️
💢 چند سوال درباره دوره تصویر زن در المیزان
⭕️ چرا المیزان؟
🔸در دوران معاصر تفسیر المیزان، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین تفاسیر شیعه است و بهعنوان منبع مهمی در علوم دینی و فرهنگ عمومی از آن استفاده و به آن استناد میشه.
⭕️ چی یاد میگیریم؟
🔸 در این دوره شما با دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی درباره زن در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی که در ذیل آیات النساء مطرح شده، آشنا میشید.
⭕️ مزیت این دوره چیه؟
1⃣ در روزگاری که همه با کمبود وقت مواجه هستن، دوره فشرده و در سه جلسه دو ساعته برگزار میشه.
2⃣ در کمترین زمان (ظرف 6 ساعت) با بیشتر دیدگاههای علامه طباطبایی درباره زن، آشنا میشید.
3⃣ آیات النساء را میشناسین و اون وقت خودتون میتونید نظرات بقیه مفسرا هم در ذیل همون آیات جستجو کنین.
4⃣ گواهی حضور در دوره هم میدیم.
⭕️ دوره در کدوم پلتفرم برگزار میشه؟
🔸کافیه جیمیل داشته باشین، اگه با لپتاپ بیایید، راحت میزنید روی لینکی که فرستادیم و وارد گوگل میت میشید.
اگر هم با گوشی میایید، کافیه یه دفعه گوگلمیت رو نصب کنین.
⭕️ نکته دیگهای هم هست؟
🔸 دوره از این نظر براتون جذاب میشه که هم به یه سری سؤالاتتون جواب میده، هم براتون سؤال جدید ایجاد میکنه، هم براتون انگیزهبخش و الهامبخش میشه.
🔸راستی یه گروه هم میزنیم، اونجا هم بحث رو با هم ادامه میدیم.
⭕️ شرایط ثبتنام چیه؟
🔸چون دوست داریم شما رو در جمع خودمون داشته باشیم و از نظرای خوبتون استفاده کنیم، تخفیفهای دوره رو تا 22 خرداد تمدید کردیم.
🔹اگه همین یه دوره رو ثبتنام کنین 10 درصد
🔹اگه دو تا همزمان باشه (مثلا در دوره همخوانی کتاب دوائر الخوف نصر حامد ابوزید هم ثبتنام کنین که اغلب همین کارو کردن) 15 درصد
🔹 و ثبتنام در سه دوره 20 درصد تخفیف داره (دورهها رو اینجا 👇 ببین)
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh/297
🔺اگه دانشجو یا طلبه هستین، 5 درصد تخفیف دیگه هم هدیه ما به شما که علمدوست هستین.
❗️بقیه جزئیات هم بیا دایرکت تا بهت بگم.
@ad_hqe_1398
با همین آیدی، تلگرام و ایتا منتظرتون هستم. 🌹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
💢 چند سوال درباره دوره تصویر زن در المیزان ⭕️ چرا المیزان؟ 🔸در دوران معاصر تفسیر المیزان، یکی از
⭕️ اگه هنوز درباره ثبتنام در دوره «تصویر زن در المیزان» تصميم نگرفتی بذار کمکت کنم.
⭕️ برخلاف بعضی از مفسرا که میگن زن هیچ کاری بدون اجازه شوهر نباید انجام بده و اگه چنین کرد، ناشزه میشه.
⭕️ یا اینکه بعضیا میگن مرد بر جان و مال زن تسلط داره
⭕️ علامه طباطبایی مفسریه که دامنه اطاعت زن از مرد رو خیلی خیلی محدود کرده
⭕️ محدود به چی؟
پاسخش رو در دوره پیدا میکنی.
پس تا فرصت استفاده از تخفیفات هست، سریع به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام بده و ثبتنام کن.
@ad_hqe_1398
🍃🍂🍃🍂🍃
در اینجا 👇هم میتونی با این دوره بیشتر آشنا بشی
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh/300
💢 چند سوال درباره دوره همخوانی کتاب دوائر الخوف نصر حامد ابوزید
⭕️ چرا کتاب دوائر الخوف؟
🔸نصر حامد ابوزید اندیشمند نوگرای مصریه که برای فهم قرآن روشهای متفاوتی در پیش گرفت و همین باعث شد در مسئله زن به نتایج متفاوتی از گذشتگان و سنتیها برسه. کتاب دوائر الخوف با نام فارسی «نهادهای هراس» در بر گیرنده دیدگاههای ابوزید درباره زن هست.
⭕️ چی یاد میگیریم؟
🔸 با روش ابوزید برای فهم آیات النساء آشنا میشید.
🔸نظرات ابوزید درباره مسائل مختلف مرتبط با زنان همچون ارث و قوامیت و.. و دلایلش مطرح میشه
🔸مستندات ابوزید برای اینکه چرا مسائل زنان در جهان اسلام (عرب) دچار چالش شد، بیان میشه
⭕️ هدف دوره چیه؟
🔸 هدف دوره این نیست که ابوزید درست گفته یا نه. بلکه هدف اینه که بدونیم در جهان اسلام، برخی اندیشمندان هستن که دیدگاههای متفاوتی درباره مسائل زنان در اسلام دارن و این انگیزهای بشه برای اینکه دربارهشون تحقیق بشه و دیدگاههاشون مورد نقد و بررسی قرار بگیره
⭕️مزایای این دوره چیه؟
1⃣ دوره گفتوگو محور پیش میره
2⃣ مجازیه و از هر جایی میتونید در بحث شرکت کنید.
3⃣ گواهی حضور در دوره هم میدیم.
4⃣ یه گروه در تلگرام تشکیل میدیم و میتونید در روزهای دیگه به بحث ادامه بدید.
⭕️ دوره در کدوم پلتفرم برگزار میشه؟
🔸کافیه جیمیل داشته باشین، اگه با لپتاپ بیایید، راحت میزنید روی لینکی که فرستادیم و وارد گوگل میت میشید.
اگر هم با گوشی میایید، کافیه یه دفعه گوگلمیت رو نصب کنین.
⭕️ نکته دیگهای هم هست؟
🔸 دوره از این نظر براتون جذاب میشه که با نظرات خیلیییی متفاوتی درباره مسائل زنان در اسلام آشنا میشید که براتون تازگی داره.
🔸اگر این دوره رو در کنار دوره «تصویر زن در المیزان» یگذرونید میبینید که اتخاذ روشهای متفاوت برای فهم قرآن و برخی مسائل دیگه، چطور منجر به کسب نتایج مختلف و متفاوت و حتی متضاد میشه.
مقایسه این دو کنار هم جالبه.
⭕️شرایط ثبتنام چیه؟
🔸چون دوست داریم شما رو در جمع خودمون داشته باشیم و از نظرای خوبتون استفاده کنیم، تخفیفهای این دوره تا 27 خرداد تمدید شده.
🔹اگه همین یه دوره رو ثبتنام کنین 10 درصد
🔹اگه دو تا همزمان باشه (مثلا در دوره «تصویر زن در المیزان» هم ثبتنام کنین که اغلب همین کارو کردن) 15 درصد
🔹 و ثبتنام در سه دوره 20 درصد تخفیف داره (دورهها رو اینجا 👇 ببینید)
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh/297
🔺اگه دانشجو یا طلبه هستین، 5 درصد تخفیف دیگه هم هدیه ما به شما که علمدوست هستین.
❗️بقیه جزئیات هم بیا دایرکت تا بهت بگم.
@ad_hqe_1398
با همین آیدی، تلگرام و ایتا منتظرتون هستم. 🌹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
💢پیام تبریک موفقیت خبرنگار همکارمان💢
🔸آقای علی فرجزاده خبرنگار ایکنا که پوشش خبری برنامههای خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام را برعهده دارند، به خاطر انتشار گزارش شب دهم مراسم معرفت نبوی با ارائه آقای دکتر حسین حجتپناه با موضوع «امام رضا علیهالسلام، امام گفتوگو» که در دهه آخر ماه صفر ١۴۴٣ ه.ق (مهر ١۴٠٠) برگزار شد، موفق به کسب رتبه دوم دهمین جشنواره «جلوههای فرهنگ رضوی در رسانههای کشور» شدند.
🔸بدینوسیله خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام مراتب تشکر خود را از ایشان ابراز داشته و این موفقیت را تبریک عرض میکند و برایشان توفیقات روزافزون آرزومند است.
🔸همچنین از جناب آقای دکتر حسین حجتپناه نیز برای انتخاب و ارائه این موضوع مفید و جذاب کمال تشکر را دارد.
جمعه ١٣ مرداد ١۴٠٢
🍂🍃🍂🍃🍂
تلگرام
https://t.me/hqe_seyedenafiseh
اینستاگرام
https://instagram.com/hqe_seyedenafiseh
ایتا
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام برگزار میکند:
سومین دوره زن در گفتمان دینی
این دوره:
💢زن از منظر آیتالله محمداسحاق فیاض💢
آیتالله فیاض کیست؟
او یک عالم شیعه متولد افغانستان و ساکن عراق است. وی از شاگردان آیتالله العظمی خویی بوده و سالها در سفر و حضر همراه ایشان بودند.
آیت الله فیاض درباره جایگاه زن و حقوق وی، دیدگاههای متفاوتی دارد.
از جمله آراء ایشان:
🔸سن تکلیف دختران ١٣ سالگی
🔸جایز بودن تصدی مناصب مختلف دولتی
🔸جایز بودن زعیم دینی شدن
🔸بیاعتبار دانستن روایت «جامعهای که سرپرستی آن را زن به عهده بگیرد، هرگز رستگار نمیشود».
🔸در این دوره با نظرات و استدلالهای ایشان آشنا میشویم.
‼️افرادی که تا ساعت 24 یکشنبه دوم مهر ماه ثبتنام کنند، از 10 درصد تخفیف بهرهمند میشوند.
⭕️ برای ثبت نام در ایتا یا تلگرام به آی دی زیر
@hqe_seyedenafiseh
یا شماره مندرج در پوستر پیام دهید.
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام برگزار میکند:
سومین دوره زن در گفتمان دینی
این دوره:
💢زن از منظر آیتالله محمداسحاق فیاض💢
آیتالله فیاض کیست؟
او یک عالم شیعه متولد افغانستان و ساکن عراق است. وی از شاگردان آیتالله العظمی خویی بوده و سالها در سفر و حضر همراه ایشان بودند.
آیت الله فیاض درباره جایگاه زن و حقوق وی، دیدگاههای متفاوتی دارد.
از جمله آراء ایشان:
🔸سن تکلیف دختران ١٣ سالگی
🔸جایز بودن تصدی مناصب مختلف دولتی
🔸جایز بودن زعیم دینی شدن
🔸بیاعتبار دانستن روایت «جامعهای که سرپرستی آن را زن به عهده بگیرد، هرگز رستگار نمیشود».
🔸در این دوره با نظرات و استدلالهای ایشان آشنا میشویم.
⭕️ برای ثبت نام در ایتا یا تلگرام به آی دی زیر
@hqe_seyedenafiseh
یا شماره مندرج در پوستر پیام دهید.
https://eitaa.com/hqe_seyedenafiseh
❗️❗️❗️خبر خبر خبر خوش❗️❗️❗️
آن دسته از علاقهمندانی که نتوانستند در دوره «زن از منظر آیتالله محمداسحاق فیاض» شرکت کنند، میتوانند به فایلهای صوتی آن دسترسی داشته باشند.
جهت تهیه فایلهای صوتی دوره «زن از منظر آیتالله محمداسحاق فیاض» به شماره زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهید.
09337994459
🍂🍃🍂🍃🍂
https://t.me/hqe_seyedenafiseh