eitaa logo
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
135 دنبال‌کننده
141 عکس
22 ویدیو
6 فایل
خانه‌ای برای آموزش مسائل اسلامی انسان و خانواده پل ارتباطی: @ad_hqe_98 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">hqe.seyedenafiseh@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
بازتاب جلسه اول درس‌گفتار«زن در تراث دینی» در خبرگزاری ایکنا 🍃🍂🍃 معصومه ریعان بیان کرد: اشتراک علمای شیعه و سنی در نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه روایات مرتبط با زنان به دو دسته تقسیم می‌شوند، بخش اندکی همدلانه و همراه و بخش اعظمی غیرهمدلانه و در باب مذمت زنان هستند، گفت: در قرون متأخر یکی از موارد مشترک بین علمای شیعه و اهل سنت نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان از یکدیگر است. 🔸معصومه ریعان به گزارش ایکنا، معصومه ریعان، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی همدان، شامگاه ۲۰ فروردین در نشست علمی «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» گفت: روایات مرتبط با زنان به دو دسته تقسیم می‌شوند. بخش اندکی همدلانه و همراه هستند و بخش اعظمی از آنها غیرهمدلانه و در باب مذمت زنان‌اند. برخی از این روایات مذمت ماهیت زن و برخی دیگر مرتبط با مذمت حضور آنان است. در بخش مذمت حضور اجتماعی عناوین مختلفی قابل توجه است که برخی فقهی هستند. 🔸وی با اشاره به روش تاریخگذاری در سنجش روایات، افزود: این روش عمدتاً از سوی محققان غربی برای سنجش اخبار کتب مقدس استفاده می‌شود و کسانی مانند شاخت از این روش در سنجش روایات اسلامی هم بهره برده‌اند و ما هم در سنجش روایات مذمت زنان از آن استفاده می‌کنیم. ادامه مطلب در لینک زیر https://iqna.ir/00Gz6w 🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۱ فروردین ۱۴۰۱
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌نماید: 💢 جلسه دوم درس‌گفتار «زن در تراث دینی» 💢 🔸 دکتر معصومه ریعان : عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان 🔸 تحلیل روایات مذمت زنان: روایات خالفوا النساء 🔸 چکیده روایت «خالفوا النّساء» یکی از سلسله روایاتی است که در مخالفت با حضور اجتماعی زنان و عدم مشورت‏پذیری از ایشان با صراحت علیه زنان وارد شده است؛ گر چه این سخن منسوب به عمر بن خطاب است و از پیامبر(ص) نقل نشده است، در عین حال پا را از حد روایت فراتر گذاشته و به شکل کلمه قصار و ضرب‏المثل، رایج گردیده است. متن کامل این روایت چنین است: «خالفوا النّساء فانّ فی خلافهنّ برکة.» این روایت در مسند علی بن جعد، با سند از عمر بن خطاب آمده است. علی بن جعد متوفای سال 230 هجری و متعلّق به اوخر قرن دوم و اوایل قرن سوم است. شهرت این روایت به دلیل ثبت آن در کتاب الامثال ابوهلال عسکری(م: 395) است. نام کامل ابو هلال عسکری، حسن بن عبدالله بن سعید بن عیسی بن مهران است. او زبان‏شناس و ادیب بوده است لذا به لغوی عسکری معروف است. گرچه نام او و استادش در ادبیات یکی است ولی او علاوه بر علم و دانش، دارای شخصیّتی زاهد و عابد نیز بوده است. او کتب زیادی در شعر، نثر، اوائل، نوادر و ... دارد و علاوه بر داشتن دیوان شعر، صاحب 5 جلد کتاب تفسیر قرآن نیز هست. بغدادی نام کتب وی را همراه با زندگی‏نامه و برخی اشعار او آورده است. او امثال موجود در جامعه قرن چهارم رادر کتابی به نام الامثال جمع‏آوری نموده است. ظاهراً اصل این کتاب به ما نرسیده است. زیرا شیخ علی کورانی در کتاب معجم الاحادیث الامام المهدی می‏گوید:کتاب چاپ هند بوده و به آن دسترسی نداشته است و این مثل را از آن کتاب به واسطه نقل کرده است. اکنون کتابی تحت عنوان جمهرة الامثال از انتشارات دار الجبل بیروت به تاریخ نشر 1384 ه.ق. در دو مجلد در دسترس است؛ اما این روایت و هیچ روایتی علیه زنان در این کتاب موجود نیست. ولی همواره نقل و نقد روایت خالفوا النّساء از کتاب الامثال بوده است. 🔸 دوشنبه ٢٢ فروردین 🔸 ساعت ٢١:٣٠ 🔸 لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah ‼️حتما پیش از ورود، اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @hqe_seyedenafiseh
۲۲ فروردین ۱۴۰۱
بازتاب جلسه دوم درس‌گفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا 💢روایات مذمت مشورت با زنان جعلی و محاوره‌ای است💢 🔸گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی همدان، شامگاه ۲۲ فروردین در دومین نشست علمی «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله درس‌گفتارهای «زن در تراث دینی»، که از سوی خانه قرآن و عترت سیده نفیسه(س) و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود، با تأکید بر اینکه وی در تحلیل روایات مذمت زنان از روش تاریخگذاری موتسکی استفاده کرده است، گفت: در جلسه قبل (اشتراک علمای شیعه و سنی در نقل روایات مذمت حضور اجتماعی زنان) بیان شد که گزارشهای تاریخی زیادی درباره برخورد نامناسب و خشونت خلیفه دوم با زنان وجود دارد، ولی از منظر حدیثی، روایات خلیفه دوم بسیار اندک است. 🔸وی افزود: روایات مذمت زنان از نظر انعکاس آن در منابع به دو دسته قابل تقسیم هستند؛ برخی از آنها در منابع و کتب اصلی مانند چند کتاب از صحاح سته و یا کتب اربعه و دست‌کم در منابع دست دوم مانند مصنف عبدالرزاق و مصنف ابی شیبه یا صحیح ابن حزم وجود دارند. گونه دوم این روایات در کتب دست چندم هستند. برخی در کتب امثال یا در کتبی که عنوان روایت ندارند و عنوان روایات محاوره‌ای دارند جمع‌آوری شده‌اند. 🔸استاد دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه برخی از روایات محاوره‌ای در کتب روایی آمده است تا مورد توجه قرار بگیرد، گفت: یکی از این روایاتی که از عمر نقل شده این است که با زنان مخالفت کنید، زیرا در مخالفت کردن با آنان برکت است. منبع این روایت مسند علی بن جعد در قرن سوم است؛ او در سال ۲۳۰ وفات کرد و این روایت برای اولین بار در قرن سوم منعکس شد، بقیه کتبی که این روایت را نقل کرده‌اند کتب موضوعه هستند. از قرن ششم بسیاری از حدیث‌پژوهان کتبی را درباره احادیث موضوعه و جعلی تألیف کرده‌اند. ادامه خبر در لینک زیر 👇🏻 https://iqna.ir/00GzIE 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می‌نماید: 💢 جلسه سوم درس‌گفتار «زن در تراث دینی» 💢 🔸 دکتر معصومه ریعان : عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان 🔸 عنوان: تحلیل روایات مذمت زنان: روایت منع قضاوت 🔸 چکیده در بررسی روایات مربوط به پرهیز از حضور اجتماعی زنان، قضاوت از بحث برانگیزترین مسائل در این حوزه است. اما با استقصای کامل در روایات اهل ‏سنّت، جز یک روایت که دارای سند نیز نمی‏باشد، حاصل نگردید و لذا این باب بسیار مهم، که نیازمند امکان دسترسی زنان - ابتدائاً با دانش و سپس با تجربه - در حضور در محاکم و محیط‏های اجتماعی بوده است، با یک روایـت بـدون سنـد، از زنان سـلب گردیده است. متن روایت چنین است: "لاتكون المرأة حکما تقضي بين العامة." (الديلمي عن عائشة) اين روايت در كتب اهل ‏سنّت، فقط در كنزالعمال -بدون سند- از عائشه از ديلمی نقل گرديده است و در كتب فقهی شيعه نيز در كتاب دراسات آية الله منتظری، به‏ عنوان دليل هفدهم در عدم دخالت زنان در حكومت، به نقل از كنزالعمال آمده است و محمد ری‌شهری نیز آن را در ميزان ‌الحکمة، به نقل از كنزالعمال نوشته است. از آنجا که این روایت سند مشخصی ندارد، آن را از نظر متن مورد تحلیل و تاریخ‏گذاری قرار می‏دهیم. 🔸 چهارشنبه ٢۴ فروردین 🔸 ساعت ٢١:٣٠ 🔸 لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah ‼️حتما پیش از ورود، اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
جلسه چهارم تفسیر.m4a
1.93M
💢تفسیر نو برای نسل نو💢 💢استاد سید محمدرضا دین‌پرور💢 جلسه چهارم: ادامه سوره علق فایل تصویری ٢١ فروردین ١۴٠١ ٨ رمضان ١۴۴٣ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۴ فروردین ۱۴۰۱
جلسه پنجم تفسیر .m4a
1.95M
💢تفسیر نو برای نسل نو💢 💢استاد سید محمدرضا دین‌پرور💢 جلسه پنجم: اتمام سوره علق فایل تصویری ٢٣ فروردین ١۴٠١ ١٠ رمضان ١۴۴٣ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۴ فروردین ۱۴۰۱
💢 جلسه چهارم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸دکتر ناهید حسین‌نتاج ریشه‌شناسی واژه ضرب در قرآن کریم با محوریت آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء 🔸چکیده از راه‌های رسیدن به فهم صحیح و روشمند‌ یک واژه، ریشه‌شناسی آن واژه است. به منظور ریشه شناسی واژه «ضرب»، معنای واژه از کهن‌ترین زبان‌های آفروآسیایی و سامی باستان استخراج و سیر تطور معنایی آن تبیین می شود. در مطالعۀ حاضر نشان داده می‌شود که کاربردهای قرآنی ماده ضرب همگی ذیل دستۀ اول معنایی بدست آمده از ریشه‌شناسی یعنی «متصل کردن/ مخلوط کردن/ بهم پیچیدن/ بستن» صورت‌بندی می‌شوند. همچنین این نتیجه حاصل شد که بعضی از معانی ضرب که در طیفی از تفاسیر و ترجمه‌ها مدنظر قرار گرفته، با شواهد ریشه‌شناختی تأیید نمی‌شود. ازجمله معنای کتک زدن برای ضرب در بررسی‌های ریشه‌شناختی یافت نشد و برای «اضْرِبُوهُنَّ» در آیۀ 34 النساء بر اساس نتایج ریشه‌شناختی معنای روی‌گرداندن/ رفتن پیشنهاد می‌شود. 🔸شنبه ٢٧ فروردین ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲۶ فروردین ۱۴۰۱
💢 جلسه پنجم درس گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر صالحه خدادادی 🔸 چکیده توجه به رابطه زوجین در اسلام تا جایی است اگر که زن یا مرد به تکالیف زناشویی خود عمل نکنند، مسئله را با ارائه راهکارهایی مرتفع می‌نماید. یکی از مهمترین آن‌ها خوف نشوز زن است که مراتب برخورد با نشوز زوجه از دیدگاه مفسرین متفاوت است و آنچه مورد اختلاف جدی نظر فقها و مفسران قرار دارد مفهوم «واضربوهن» است. بسیاری، مفهوم آن را در معنای «زدن» گرفته‌اند، برخی نیز حمل بر نسخ تمهیدی یا تدریجی آیه نموده‌اند و تعداد اندکی از مفسرین و فقها «واضربوهن» را در معانی غیر از زدن استعمال کرده‌اند. لذا با توجه به دلایل اصولی، وجود آیاتی در خصوص زن و مرد، مثل حسن معاشرت با همسر و برابری زن و مرد در پیشگاه الهی، همچنین وجود روایات ضعیف مبنی بر استعمال «واضربوهن» در معنای «زدن» و استعمال این واژه در آیات دیگر غیر از معنای زدن، مفهوم ضرب در آیه ۳۴سوره نساء به معنای «قطع ارتباط» است. 🔸دوشنبه ٢٩ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah 🔸حتما پیش از ورود اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @hqe_seyedenafiseh
۲۸ فروردین ۱۴۰۱
💢 جلسه ششم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر رضوان جلالی‌فر 🔸 اخلاق طلاق 💢 چکیده فرآیند طلاق در قرآن در جهت عفو و گذشت و بازگشت زوجین به زندگی طراحی شده است.قرآن با ترسیم سه دوره مقدمات طلاق ، شرایط طلاق و احیا و بهبودی پس از آن به این مسئله مهم با تمام جزئیات پرداخته است و احکامش به گونه ای با لطایف اخلاقی ممزوج گشته تا مانع ظلم طرفین نسبت به یکدیگر شود. از آنجا که به صورت پیش‌فرض اختیار طلاق با مرد است، توصیه‌های اخلاقی و دستور مراعات همسر، به مردان بیشتر بوده است‌. امروزه شاهد رشد روز افزون آمار طلاق ،خشونت و بی توجهی زوجین به احکام و آداب طلاق در قرآن هستیم. دلایلی از جمله : عدم تحقق حکمیت در خانواده ، عدم اعطای به هنگام مهریه،طولانی شدن فرآیند دادرسی طلاق، همچنین تحت فشار قرار دادن زن توسط مرد برای گذشت از حق و حقوق خویش ، سبب افزایش متارکه، طلاق های مبارات و خلع گشته و احتمال بازگشت به زندگی زوجین بسیار کمتر شده است‌. 🔸چهارشنبه ٣١ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۳۰ فروردین ۱۴۰۱
بازتاب جلسه سوم درس‌گفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا 💢منع قضاوت زنان مبنای روایی درستی ندارد/ ظهور روایات از قرن دوم💢 گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان، ۲۵ فروردین ماه در سومین نشست «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله نشست‌های زن در تراث دینی که از سوی خانه قرآن وعترت سیده نفیسه(س) با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که درگیر مذمت حضور زنان هستیم قضاوت است؛ فقها در دلایل منع تصدی قضاوت از سوی زنان شش دلیل آورده‌اند و مبنای آنها، آیات قرآن، روایات، اجماع، استحسان و ... است. وی افزود: اولین مبنا برای استدلال فقها چهار آیه، یعنی آیه قوامیت یا آیه ۳۴ نساء آیه ۳۳ احزاب، ۲۲۸ بقره و ۱۸ زخرف است. روایات مبنای دیگر آنان است، دو روایت از سوی شیعه و سنی در این زمینه بیان شده است. شیعه اختصاصا رویات سومی را هم مدنظر دارد و آن روایت شیخ صدوق در خصال در بخش وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع) است. يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى اَلنِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لاَ جَمَاعَةٌ وَ لاَ أَذَانٌ وَ لاَ إِقَامَةٌ وَ لاَ عِيَادَةُ مَرِيضٍ وَ لاَ اِتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لاَ هَرْوَلَةٌ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ وَ لاَ اِسْتِلاَمُ اَلْحَجَرِ وَ لاَ حَلْقٌ وَ لاَ تَوَلِّي اَلْقَضَاءِ. ادامه خبر در لینک زیر https://iqna.ir/00GzSM 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
💢جلسه هفتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر نگار ذیلابی 🔸بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه ‌🔸چکیده نهج‌البلاغه مجموعه خطبه‌ها و سخنان منسوب به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزاره‌هایی نکوهش‌گرایانه درباره زنان و مضمون‌هایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آن‌هاست. این گزاره‌ها، عمدتا با خارج‌سازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاه‌های مدرن امروزی قیاس می‌شود و در تقابل با دیدگاه‌های مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاه‌های مدرن، تلقی می‌گردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزاره‌های نکوهش‌گرایانه مربوط به زنان در نهج‌البلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان می‌شود. 🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱