eitaa logo
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام
134 دنبال‌کننده
141 عکس
22 ویدیو
6 فایل
خانه‌ای برای آموزش مسائل اسلامی انسان و خانواده پل ارتباطی: @ad_hqe_98 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">hqe.seyedenafiseh@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه پنجم تفسیر .m4a
1.95M
💢تفسیر نو برای نسل نو💢 💢استاد سید محمدرضا دین‌پرور💢 جلسه پنجم: اتمام سوره علق فایل تصویری ٢٣ فروردین ١۴٠١ ١٠ رمضان ١۴۴٣ خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه چهارم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸دکتر ناهید حسین‌نتاج ریشه‌شناسی واژه ضرب در قرآن کریم با محوریت آیه ٣۴ سوره مبارکه نساء 🔸چکیده از راه‌های رسیدن به فهم صحیح و روشمند‌ یک واژه، ریشه‌شناسی آن واژه است. به منظور ریشه شناسی واژه «ضرب»، معنای واژه از کهن‌ترین زبان‌های آفروآسیایی و سامی باستان استخراج و سیر تطور معنایی آن تبیین می شود. در مطالعۀ حاضر نشان داده می‌شود که کاربردهای قرآنی ماده ضرب همگی ذیل دستۀ اول معنایی بدست آمده از ریشه‌شناسی یعنی «متصل کردن/ مخلوط کردن/ بهم پیچیدن/ بستن» صورت‌بندی می‌شوند. همچنین این نتیجه حاصل شد که بعضی از معانی ضرب که در طیفی از تفاسیر و ترجمه‌ها مدنظر قرار گرفته، با شواهد ریشه‌شناختی تأیید نمی‌شود. ازجمله معنای کتک زدن برای ضرب در بررسی‌های ریشه‌شناختی یافت نشد و برای «اضْرِبُوهُنَّ» در آیۀ 34 النساء بر اساس نتایج ریشه‌شناختی معنای روی‌گرداندن/ رفتن پیشنهاد می‌شود. 🔸شنبه ٢٧ فروردین ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه پنجم درس گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر صالحه خدادادی 🔸 چکیده توجه به رابطه زوجین در اسلام تا جایی است اگر که زن یا مرد به تکالیف زناشویی خود عمل نکنند، مسئله را با ارائه راهکارهایی مرتفع می‌نماید. یکی از مهمترین آن‌ها خوف نشوز زن است که مراتب برخورد با نشوز زوجه از دیدگاه مفسرین متفاوت است و آنچه مورد اختلاف جدی نظر فقها و مفسران قرار دارد مفهوم «واضربوهن» است. بسیاری، مفهوم آن را در معنای «زدن» گرفته‌اند، برخی نیز حمل بر نسخ تمهیدی یا تدریجی آیه نموده‌اند و تعداد اندکی از مفسرین و فقها «واضربوهن» را در معانی غیر از زدن استعمال کرده‌اند. لذا با توجه به دلایل اصولی، وجود آیاتی در خصوص زن و مرد، مثل حسن معاشرت با همسر و برابری زن و مرد در پیشگاه الهی، همچنین وجود روایات ضعیف مبنی بر استعمال «واضربوهن» در معنای «زدن» و استعمال این واژه در آیات دیگر غیر از معنای زدن، مفهوم ضرب در آیه ۳۴سوره نساء به معنای «قطع ارتباط» است. 🔸دوشنبه ٢٩ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah 🔸حتما پیش از ورود اپلیکیشن گوگل میت را بر روی گوشی خود نصب نمایید. @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه ششم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر رضوان جلالی‌فر 🔸 اخلاق طلاق 💢 چکیده فرآیند طلاق در قرآن در جهت عفو و گذشت و بازگشت زوجین به زندگی طراحی شده است.قرآن با ترسیم سه دوره مقدمات طلاق ، شرایط طلاق و احیا و بهبودی پس از آن به این مسئله مهم با تمام جزئیات پرداخته است و احکامش به گونه ای با لطایف اخلاقی ممزوج گشته تا مانع ظلم طرفین نسبت به یکدیگر شود. از آنجا که به صورت پیش‌فرض اختیار طلاق با مرد است، توصیه‌های اخلاقی و دستور مراعات همسر، به مردان بیشتر بوده است‌. امروزه شاهد رشد روز افزون آمار طلاق ،خشونت و بی توجهی زوجین به احکام و آداب طلاق در قرآن هستیم. دلایلی از جمله : عدم تحقق حکمیت در خانواده ، عدم اعطای به هنگام مهریه،طولانی شدن فرآیند دادرسی طلاق، همچنین تحت فشار قرار دادن زن توسط مرد برای گذشت از حق و حقوق خویش ، سبب افزایش متارکه، طلاق های مبارات و خلع گشته و احتمال بازگشت به زندگی زوجین بسیار کمتر شده است‌. 🔸چهارشنبه ٣١ فروردین 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
بازتاب جلسه سوم درس‌گفتار زن در تراث دینی در خبرگزاری ایکنا 💢منع قضاوت زنان مبنای روایی درستی ندارد/ ظهور روایات از قرن دوم💢 گزارش ایکنا، معصومه ریعان، استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان، ۲۵ فروردین ماه در سومین نشست «بررسی و تاریخگذاری برخی روایات مذمت حضور اجتماعی زنان» از سلسله نشست‌های زن در تراث دینی که از سوی خانه قرآن وعترت سیده نفیسه(س) با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که درگیر مذمت حضور زنان هستیم قضاوت است؛ فقها در دلایل منع تصدی قضاوت از سوی زنان شش دلیل آورده‌اند و مبنای آنها، آیات قرآن، روایات، اجماع، استحسان و ... است. وی افزود: اولین مبنا برای استدلال فقها چهار آیه، یعنی آیه قوامیت یا آیه ۳۴ نساء آیه ۳۳ احزاب، ۲۲۸ بقره و ۱۸ زخرف است. روایات مبنای دیگر آنان است، دو روایت از سوی شیعه و سنی در این زمینه بیان شده است. شیعه اختصاصا رویات سومی را هم مدنظر دارد و آن روایت شیخ صدوق در خصال در بخش وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع) است. يَا عَلِيُّ لَيْسَ عَلَى اَلنِّسَاءِ جُمُعَةٌ وَ لاَ جَمَاعَةٌ وَ لاَ أَذَانٌ وَ لاَ إِقَامَةٌ وَ لاَ عِيَادَةُ مَرِيضٍ وَ لاَ اِتِّبَاعُ جَنَازَةٍ وَ لاَ هَرْوَلَةٌ بَيْنَ اَلصَّفَا وَ اَلْمَرْوَةِ وَ لاَ اِسْتِلاَمُ اَلْحَجَرِ وَ لاَ حَلْقٌ وَ لاَ تَوَلِّي اَلْقَضَاءِ. ادامه خبر در لینک زیر https://iqna.ir/00GzSM 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢جلسه هفتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر نگار ذیلابی 🔸بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه ‌🔸چکیده نهج‌البلاغه مجموعه خطبه‌ها و سخنان منسوب به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزاره‌هایی نکوهش‌گرایانه درباره زنان و مضمون‌هایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آن‌هاست. این گزاره‌ها، عمدتا با خارج‌سازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاه‌های مدرن امروزی قیاس می‌شود و در تقابل با دیدگاه‌های مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاه‌های مدرن، تلقی می‌گردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزاره‌های نکوهش‌گرایانه مربوط به زنان در نهج‌البلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان می‌شود. 🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام https://chat.whatsapp.com/K8SQe1yTeeD9dG4VPr2LN6
💢جلسه هفتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر نگار ذیلابی 🔸بررسی گزاره‌های نگوهش‌گرایانه درباره زنان در نهج البلاغه🔸چکیده نهج‌البلاغه مجموعه خطبه‌ها و سخنان منسوب به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام متنی تدوین شده در سده چهارم هجری به کوشش سید رضی، حاوی گزاره‌هایی نکوهش‌گرایانه درباره زنان و مضمون‌هایی چون نقص عقل و ایمان زنان، شرارت آنها و تاکید بر عدم مشورت با آن‌هاست. این گزاره‌ها، عمدتا با خارج‌سازی متن از زمینه تاریخی خود، با شرایط و دیدگاه‌های مدرن امروزی قیاس می‌شود و در تقابل با دیدگاه‌های مدافع حقوق زنان، به عنوان بخشی از سنت اسلامی- شیعی ناسازگار با این دیدگاه‌های مدرن، تلقی می‌گردد. دیدگاه مطرح شده در این نشست علمی ناظر بر این نکات است: افزون بر اینکه بسیاری از گزاره‌های نکوهش‌گرایانه مربوط به زنان در نهج‌البلاغه فاقد اسناد معتبر است؛ نکاتی هم قابل تامل است که در جلسه بیان می‌شود. 🔸شنبه ٣ اردیبهشت ١۴٠١ 🔸ساعت ٢١:٣٠ 🔸به همراه مداحی ذاکر اهل بیت ع، کربلایی مجید خسروان لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه هشتم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور 🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت 🔸 چکیده اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان آنان را ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و دارایی های دیگر) را از آنان دریغ می کردند. از طرفی، محرومیت از کسب دانش ها و مهارتهای آن روزگار و نداشتن پوشش در اجتماع از ویژگی های آنان شمرده شده است. اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی و مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. در عین اینکه نمی توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن، فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود. 🔸دوشنبه ۵ اردیبهشت 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢 جلسه نهم درس‌گفتار زن در تراث دینی 🔸 دکتر مریم مشهدی‌ علی‌پور 🔸 نگاهی دوباره به جایگاه زن در جاهلیت/ ٢ 🔸 چکیده .اغلب از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. مردان ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرّف در مهر و دارایی‌های دیگر) را از آنان دریغ می کردند. از دخترکشی و انواع ازدواج‌ها و طلاق‌ها به عنوان امری شایع در آن دوره یاد می‌شود. اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی، مطلوب بودن حجاب و تلاش عملی و مشارکت اجتماعی و سیاسی و تساوی نسبی با مردان اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. و دخترکشی امری شایع در میان همه قبایل نبوده، چنانکه انواع ازدواجها و طلاق‌ها امری شایع نبوده‌، در عین اینکه نمی‌توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرّج برخی از آنان و مواردی از دخترکشی وانواع ازدواج و طلاق ها را انکار نمود. 🔸چهارشنبه ٧ اردیبهشت 🔸ساعت ٢١:٣٠ لینک ورود https://meet.google.com/mon-qbvr-pah خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢پویش مهربانوی رمضان💢 🍃یادآوری یک سنت فراموش شده اکرام و قدردانی اعضای خانواده از بانوی خانه در روز عید سعید فطر به پاس فداکاری او در ماه رمضان برای ایجاد آرامش در خانه و روزه‌داری بدون دغدغه اعضای خانواده. 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh
💢عید فطر؛ فرصتی برای قدردانی از زنان و مادران نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان، در یادداشتی عید فطر را فرصتی برای تجلیل از مادران و زنانی دانست که در طول ماه مبارک رمضان زمینه را برای آرامش خانواده و روزه‌داری و عبادت خالصانه فراهم کرده‌اند. متن یادداشت این پژوهشگر به شرح زیر است: در ماه مبارک رمضان توفیق شد تا مسلمانان بار دیگر مهمان خوان کرم الهی باشند و از رحمت و غفرانش بهره‌مند گردند. مومنان سعی کردند تا به فرمایش خداوند عمل کنند که فرمود: «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است. (بقره / ۱۸۴). آن‌ها روزها و شب‌‌ها را به اندازه‌ای که برایشان مقدور بود، قرآن تلاوت کردند تا عامل به کلام الله مجید باشند که فرمود: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» هرچه از قرآن ميسر مى‌شود بخوانيد (مزمل /۲۰). شب‌های احیا را به مناجات با خداوند پرداختند و خطاب به آن ذات منزه و مقدس ندا در دادند: «سُبْحانَكَ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ يا رَبِّ» (منزّهى تو اى که معبودى جز تو نیست، فریاد رس فریاد رس، ما را از آتش برهان اى پروردگار من). همه این‌‌ها به پشتوانه سفره‌های سحری و افطاری آماده‌ای محقق شد که توسط بانویی در خانه گسترده می‌‌شد. بانویی که در حین روزه‌داری برای سحر و افطار اعضا خانواده غذا طبخ می‌کرد. سحرها زودتر از دیگران بیدار می‌‌شد تا سفره سحری را بگستراند و عصرها از استراحتش می‌کاست تا افطاری را آماده نماید. او باید مراقب تغذیه افراد خانواده‌اش می‌بود تا آنان ضعیف و بیمار نشوند و بتوانند روزه‌های خود را بگیرند و اعمال عبادیشان را به جای آورند. لذا باید از یک سو غذاهای مورد علاقه‌شان را طبخ می‌کرد تا همه با اشتها غذا بخورند و سیر از سر سفره برخیزند و از سوی دیگر باید محدودیت‌های غذایی ایشان به دلیل برخی بیماری‌ها را لحاظ می‌نمود. ادامه مطلب در سایت ایکنا👇 https://iqna.ir/00H0mj 🍃🍂🍃🍂🍃 خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام @hqe_seyedenafiseh