eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
282 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با وجودی که جبهه کفر می‌داند که براندازی و انقلاب در این کشور شدنی نیست اما چرا این همه خشونت می‌آفریند؟ برای پاسخ به این سوال باید جایگاه ایران در دنیای معاصر را به درستی شناخت. امروز جمهوری اسلامی در حال تبدیل‌شدن به یک ابرقدرت جهانی است. آن‌چه پیشرفت جمهوری اسلامی را برای جریان کفر و نفاق غیرقابل‌قبول می‌کند این است که جمهوری اسلامی مسیر تعالی خود را در حال جنگ با تمدن آمریکایی طی کرده و می‌کند. تمدنی که متفکران لیبرال آن را آخرین نسخه سعادت بشر می‌دانند. تبدیل ایران به یک ابرقدرت به معنای افول تسلط و هژمونی آمریکا بر دنیاست. امروز کشوری با پرچم معنویت و با داعیه تمدن جهانی بر اساس آموزه‌های اسلامی همه غرب را به چالش کشیده و نقشه‌های آن‌ها برای جلوگیری از حرکت قطار پیشرفت این کشور بی‌نتیجه مانده‌ است. آخرین حربه جبهه ظلم، تحریم اقتصادی بود که آن هم اثر مطلوب آن‌ها را نداشت. جبهه باطل اگر بتواند می‌خواهد جلوی این پیشرفت را بگیرد. اگر بتواند دنبال جنگ داخلی است که در این صورت تجزیه ایران امری اجتناب‌ناپذیر است. حتی اگر تجزیه هم موفق نباشد و ایران بتواند مانند تجربه سوریه و عراق جلوی تجزیه کشور را بگیرد، خرابی‌های ناشی از جنگ، سال‌ها جمهوری اسلامی را به عقب می‌راند و روح تازه‌ای بر جسم بی‌جان هژمونی تمدن مادی دمیده خواهد شد. اما این نادان‌ها از سنت‌های الهی غافل‌اند. دستی ورای همه قدرت‌ها حافظ این نظام تا زمان ظهور است. سونامی خون شهدای مظلوم انقلاب اسلامی از زمان پهلوی تا شهدای شاهچراع بساط این تمدن مادی را برخواهد چید به شرطی که علاقه‌مندان به انقلاب و جبهه مقاومت، شاکر این نعمت بزرگ بوده و جهادگرانه در میدان حضور داشته باشند و لیاقت خود را برای زمینه‌سازی ظهور به اثبات برسانند. ✍ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔰 چه باید کرد؟ 🔹 در هنگامه اغتشاشات و ناامنی‌ها بسیاری از مومنین علاقه‌مند به انقلاب نسبت به آینده جمهوری اسلامی نگران و بعضا ناامید می‌شوند. در این ایام که غبار‌های غفلت و روزمرگی کنار می‌رود این سوال در ذهن دوستان جریان مومن انقلابی خلجان می‌کند که چه باید کرد و چگونه باید این افراد را به انقلاب علاقه‌مند نمود و اساسا چنین کاری ممکن است. ( که صد البته حساب محاربین و قاتلین جدای از مردم ایران عزیزمان هست) 🔸 حتما کار خوب جناب آقای جهرمی سخنگوی دولت وقت و واکنش عده‌ای از دانشجویان به سخنان ایشان را دیده‌اید. سوال این است که چرا عده‌ای با شعار و فحش اجازه صحبت به ایشان نمی‌دادند. چرا این جمعیت، حاضر نبودند پشت تریبون رفته و حرفشان را بزنند. 🔹 چالش اصلی و مهم، فاصله عمیقی است که بین ما و ایشان به وجود آمده است. ما سخن همدیگر را نمی‌فهمیم. ما از هم متنفریم و اتفاقا دشمن کاری کرده است که ما دائما از هم دور شویم. ایجاد تنفر یکی از راهبردهای مهم دشمن در مقابله با جمهوری اسلامی است. وقتی شما از کسی متنفر باشی به ندرت امکان دارد که حرف او را بپذیری یا حتی علاقه داشته باشی که با او سخن بگویی. 🔸 اما اشکال عمده ما عدم ارتباط و گفتگو است. بسیاری از این افراد نه طلبه دیده‌اند نه یک مدیر و نه مومن انقلابی البته اگر جاهلان بی‌بهره از اخلاق کار را خراب‌تر نکرده باشند. قبول کنیم که آن‌ها در دنیای دیگری زندگی می‌کنند و ما در دنیای دیگری. آن‌ها به زبان دیگری سخن می‌گویند و ما به زبان دیگری. ما در اتمسفری تنفس میکنیم که به گمان آن‌ها خفه‌کننده است. بپذیریم که اینقدر دور بوده‌ایم که بسیاری افراد با تبلیغات منفی و با برخی اشتباهاتِ افراد به ظاهر خودی، از ما و حکومت دینی و در نهایت از خود دین متنفر شده‌اند. 🔹 بدانیم که برای اصلاح جامعه اول باید این حصارهای ذهنی را بشکنیم. اولین قدم، رفاقت است. کمتر نصیحت کنیم یا استدلال بیاوریم. اول اجازه دهیم تا ما را بپذیرند. ما را از خودشان بدانند، از جنس خودشان. به هیچ عنوان از نقاط تاریک و اختلافی شروع نکنیم. در اولین قدم‌ها باید هم‌زبان شویم. وقتی به اینجا رسیدیم تازه او حاضر می‌شود در یک فضای رفاقتی سخنمان را بشوند و در مورد آن تأمل کند. ما بیش از استدلال نیازمند رفاقت هستیم. بماند که برخی با همین هم‌زبانی و هم‌دلی بسیاری از سوالات و شبهاتشان حل می‌شود. ♦️ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تا چهل سالگی محمد امین بود. پناه مردم بود. مردم با او احساس خودمانی می‌کردند. در جریان اهانت آن شامی به امام حسن (علیه‌السلام) رفتار امام باعث شد کلیشه‌های ذهنی آن مرد به هم بخورد و توبه کند. ممکن است بگویید ما کجا و امام مجتبی کجا. بله اما باید بدانیم که همین رفتارهای عادی اگر همراه با کمی ادب و تواضع و حلم باشد، اگر در مواجهه با این افراد خودمان را تافته جدابافته ندانیم و ایشان را نجس نشماریم و بدی‌های ظاهری‌شان را تحمل کنیم، حجم زیادی از این تنفر را از بین خواهد برد و امکان تفاهم و هم‌زبانی را فراهم خواهد کرد. 🔸 برای از بین بردن این تنفر باید از خودمان شروع کنیم. مانند پیامبر رحمت، نسبت به خلق مهربان باشیم؛ مانند پدر و مادری که نگران انحراف فرزندش است، از درد او درد می‌کشد و تحمل گریه او را ندارد. رسیدن به این میزان از شفقت و رحمت نیازمند وسعت روح است. باید دریا شویم تا این همه پلیدی ما را نجس نکند. البته این کار نیازمند تحمل رنج است. 🔹 پ.ن. ۱: برخی افراد چنان قلبشان را به فساد کشانده‌اند که با گفتگو با همه انبیاء هم توبه نخواهند کرد. حساب این افراد جداست. پ.ن. ۲: گروهی از اغتشاش‌گران از اعضای گروهک‌ها هستند یا اجیر شده‌اند یا بر اثر شدت تنفر مرتکب جنایت شده‌اند. این به عهده نیروهای امنیتی و قضایی است که با ایشان با شدت مقابله کنند. آن‌چه در بالا بیان شد مطلقا ناظر به این افراد نیست. ✍️ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم برخی دردها بدجور جگر انسان را می‌سوزاند. گاهی انسان باورش نمی‌شود مگر می‌شود کسی حسین (علیه‌السلام) را ببیند و کمتر جسارتی به او بکند اما برخی به زور می‌خواهند ثابت کنند که اگر در کربلا بودند در رذالت و پستی چیزی از قاتلان سیدالشهدا (سلام‌الله‌علیه) کم نداشتند. یا صاحب الزمان! دل ما این روزها در غم آرمان‌ها و آرتین‌ها در تب و تاب است. هرچند ایمان داریم که این انقلاب به نهضت جهانی‌تان متصل می‌شود و دشمنان از این حوادث هم سودی نمی‌برند اما قلوب شیعیان شما این روزها در فشار است. ای پناه عالمیان! می‌دانیم که اگر نبود نگاه شما به این انقلاب، بارها دشمنان، این انقلاب را نابود کرده بودند. ای دل‌خوشی شیعیان! العجل العجل العجل. برای شادی شهدای این روزها و تسلای دل داغدار خانواده‌هایشان صلواتی بفرستیم. 📷 وداع مادر با جوانش. الهی به حق علی‌اکبر (علیه السلام) هیچ مادری داغ فرزند نبیند. 😭😭😭 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ يُحْشَرُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ الْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ: «هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلَانٍ» فَيَقُولُ: «يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً» فَيَقُولُ: «بَلَى، سَمِعْتَ مِنْ فُلَانٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلَانٍ الْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ». محمد بن مسلم گويد: شنيدم امام باقر (عليه‌السلام) مي‌فرمود: بنده خدا روز قيامت محشور می‌شود (با اين كه در دنيا) دستش به خونى آلوده نشده (و خونى نريخته) به اندازه يك حجامت يا بيشتر خون به او می‌دهند و می‌گويند: اين سهم تو از خون فلان كس است؟ عرض می‌كند: پروردگارا! تو خود می‌دانى وقتی جان مرا گرفتى خون كسى را نريخته بودم. خداوند می‌فرمايد: آرى! تو از فلانى، روايتى چنين و چنان شنيدى و به ضرر او بازگو كردى، پس آن خبر زبان به زبان به فلان جبّار (ستمكار) رسيد و بدان روايت او را كشت و اين بهرۀ تو از خون اوست. الكافي، ج‏۲، ص: ۳۷۰ - ۳۷۱ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم ناامیدی نسبت به آینده انقلاب عده‌ای از دلسوزان وقتی مشکلات کشور را می‌بینند به خصوص زمانی که درگیر بحث با دیگران می‌شوند و جوابی برای برخی سوالات و شبهات و اشکالات واضح ندارند، احساس می‌کنند کشور درحال سقوط یا عقب‌گرد است، گمان می‌کنند مردم به خاطر مشکلات اقتصادی از نظام جدا شده‌اند. کما بیش این تحلیل، بی‌پایه و اساس هم نیست اما نگاه حضرت آقا (حفظه‌الله) به آینده انقلاب یک نگاه کاملا امیدوارانه است. نه می‌توانیم ایشان را به عدم‌اطلاع متهم کنیم نه اینکه معتقد باشیم ایشان بر خلاف تحلیلشان، صرفا می‌خواهند به جامعه امید بدهند تا جامعه دچار فروپاشی اجتماعی و سیاسی نشود. اگر چنین نظری داریم قطعا در شناخت ایشان دچار خطا هستیم. ایشان با اطلاع کامل معتقدند که آینده این کشور بسیار روشن است و در مقابل، دشمن درحال سقوط و زوال است. به عنوان یک فرد مومن انقلابی باید فکر کنیم با وجودی که ایشان همه این مشکلات و بیش از آن‌ها را می‌دانند چرا تحلیلشان با ما متفاوت است. این به معنای تقلید در تحلیل نیست. مراد این نیست که مقلدانه به آینده امیدوار باشیم اما اگر امیدوار نیستیم شاید به این دلیل است که ایشان افق‌هایی را می‌بینند و به اموری توجه دارند که یا برای ما ناشناخته‌اند یا آن‌ها را مهم نمی‌دانیم. ریشه این اختلاف دیدگاه را باید دقیق و موشکافانه بررسی کنیم. اگر دیدیم که با وجود فکر دقیق و موشکافانه هنوز این شکاف وجود داشت می‌توانیم نظر خودمان را داشته باشیم. بااین‌حال به نظر می‌رسد ناامیدان بیش از آنکه با تحلیل دقیق شرایط کشور به ناامیدی رسیده باشند، مقهور جریان ناامیدسازی از سوی رسانه‌های دشمن شده‌اند هرچند خودشان مخاطب مستقیم این رسانه‌ها نباشند. شاید هم خلاف جریان رودخانهٔ ناامیدی شناکردن برایشان دشوار باشد. امیدداشتن و امیددادن در فضای مشکلات اقتصادی کنونی و دفاع از حرکت کشور، پهلوانِ جهاد تبیین می‌خواهد. ✍ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
یا نائب‌الامام! نه تنها ما و همین جماعت معترض و دیگران در دنیا به شما بدهکاریم که آیندگان نیز مرهون درایت و راه‌بری شما هستند. آیندگان بیش از ما عظمت و نقش مهم شما در تحولات جهان را درک خواهند کرد. بدا به حال کسانی که نعمت وجود شما را کافرند که «لان کفرتم ان عذابی لشدید». 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
ALLS_Volume 1_Issue 1_Pages 111-132_221112_095446.pdf
3.94M
🌱 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🌱 ♦️ مقاله پژوهشی: بازپژوهی تعریف بلاغت با توجه به واژگان غریب قرآن ♦️ 🔷 چکیده: طبق دیدگاه دانشمندان بلاغت، کلام بلیغ مشروط به فصاحت کلمه و کلام است و «غرابت»، یکی از موانع فصاحت کلمه به شمار آمده است. در قرآن کریم واژگانی وجود دارد که در عصر نزول، معنای واضحی برای اهالی حجاز نداشته است که به آن‌ها «غریب القرآن» می‌گویند. مقالۀ حاضر در صدد است تا تعریف بلاغت را با تمرکز بر بازبینی اشتراط فصاحت در بلاغت و با توجه به الفاظ غریب قرآن به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیۀ بر منابع کتابخانه‌ای بازپژوهی کند. دانشمندان علم بلاغت، الفاظ غریب را به غریب حسن و غریب وحشی تقسیم کرده و تنها غریب وحشی را مخل فصاحت دانسته‌اند. از نظر ایشان واژگان غریب قرآن، از سنخ غریب حسن است که با فصاحت کلمه منافات ندارد. غرابت زمانمند، مکانمند و ساحتمند، سه حوزۀ غریب حسن است. بر اساس دیدگاه برگزیده، کلامی بلیغ است که در حد امکانات زبان، با همۀ مقتضیات شرایط سخن در یک موقعیت زبانی مطابق باشد. این شرایط عموماً مقتضی فصاحت است؛ اما فصاحت همه جا شرط بلاغت نیست؛ بلکه گاهی شرایط، مقتضی استفاده از واژگان غریب است. در این موارد، استفاده از واژۀ فصیح به بلاغت کلام آسیب می‌رساند. در این دیدگاه، بلاغت کلام تنها یک ملاک دارد و آن، مطابقت با مقتضای شرایط سخن است و فصاحت کلمه و کلام، شرطی در عرض این ملاک نیست. 🔶 کلیدواژه‌ها: فصاحت- بلاغت- مقتضای حال- غریب القرآن- غریب وحشی- غریب حسن ✍ نویسنده: استاد مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
مؤسسه حیات طیبه
🌱 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 🌱 ♦️ مقاله پژوهشی: بازپژوهی تعریف بلاغت با توجه به واژگان غریب قرآ
بسم الله الرحمن الرحیم در کتب بلاغی خوانده‌ایم که هر کلام بلیغ لزوما فصیح است و رابطه کلام فصیح و بلیغ عموم و خصوص مطلق است. این مقاله مشروط بودن فصاحت در بلاغت را به چالش کشیده و ثابت می‌کند که لازم است گاهی کلام بلیغ، فصیح نباشد؛ یعنی گاهی فصاحت مخل بلاغت کلام است. با تحلیلی که در این مقاله ارائه شده تعریف «کلام بلیغ» و «حال» دستخوش تغییر می‌شود و بلاغت برخی آیات و روایات معنای روشن‌تری می‌یابد.
بسم الله الرحمن الرحیم فرمود تو دارای خلق عظیم هستی و اگر قلبت غلیظ بود مردم از دورت پراکنده می‌شدند. پس اگر دنبال تبلیغ نبوی هستیم بیش از استدلال و معارف که البته مهم‌اند نیازمند اخلاقی پیامبرگونه هستیم. بر این اساس مبلغ دین بیش از درس‌خواندن و مقدم بر آن به تهذیب نفس محتاج است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اخلاص علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) در کلام شاگرد شهیدشان استاد مرتضی مطهری (اعلی الله مقامه الشریف) خوب است وقتی رفتار این بزرگان را می‌بینیم و می‌شنویم فکر کنیم ما چه نسبتی با این‌گونه رفتارها داریم. چقدر فاصله داریم با این حالات؟ عمر می‌گذرد و مامانده‌ایم با زندگی‌ای که به بطالت گذشته و زمانی که جز خسارت عظیم آورده‌ای نداشته. به فکر خودمان باشیم، زودتر از آنچه فکر می‌کنیم دیر می‌شود. نثار ارواح مطهر علمای دین به خصوص این دو استاد بزرگ که حق عظیمی بر گردن حوزه و انقلاب دارند صلوات و فاتحه‌ای بفرستیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم خبر آمد خبری در راه است. 🧐🧐🧐