📊 نتایج آخرین پیمایش موسسه بینا درباره وضعیت مصرف فضای مجازی کشور که پیش از وقایع اخیر انجام شده است نشان می دهد 44 درصد افراد بالای 18 سال در اینستاگرام حساب کاربری دارند و استفاده ی از این شبکه ی اجتماعی در بازه سنی 18 تا 34 سال به اوج خود می رسد، به طوری که متولدین 1376 تا 1382 در هفته حدود 10 ساعت از وقت خود را در این محیط سپری می کنند.
🖋 بعد از وقایع اخیر و دشواری دسترسی به اینترنت و همچنین فیلتر شدن اینستاگرام با نسلی رو به رو هستیم که به طور میانگین، تقریبا 2 تا 3 ساعت در روز، زمانشان خالی شده است و در واقع نمی دانند با این خلا چه کنند؟!
📌 چراکه عادتواره ی مصرف حول اینستاگرام شکل گرفته و حالا هیچ جایگزین مناسبی و درخوری ندارند. آنچه در میان تصمیم های مسئولین کشور در باره ی فیلتر کردن اینستاگرام کمتر مورد توجه قرار گرفته، «عادتوارهی مصرف» و زمانی است که نوجوانان ما نمی دانند با آن چه کنند.
🆘 در صورت عدم اتخاذ تدابیر صحیح و بهموقع این اعتیاد می تواند منجر به رفتارهای عصبی، بروزهیجانی ناهنجاری و خشونت در جوانان و نوجوانان بشود.
#توصیه_راهبردی
#نسلz
#بینا
🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی
🔰https://eitaa.com/ido_strategy
📚 پرونده ویژه «تجربه نگاری» به زودی منتشر خواهد شد.
📌 در این پرونده، هاتف به موضوع مهم تجربه نگاری پرداخته و به جمع آوری ایدهها و نگرشهای صاحب نظران این عرصه پرداخته شده است. از جمله مصاحبه شوندگان می توان از آقایان مومن، آقانوری، مبینی، صفایی و خانم حیدرنژاد نام برد.
🖋این مجموعه در قالب یک پرونده ویژه به زودی منتشر خواهد شد. علاقه مندان محترم پس از انتشار می توانند از طریق همین کانال و یا کانال هاتف این محصول را دریافت کنند. در ادامه به نقل پاره ای از نکات حائز اهمیت این پرونده میپردازیم.
🇮🇷 در ایران بیشترین فعالیت تجربهنگاری طی دهههای اخیر، مربوط به ثبت خاطرات دفاع مقدس و خانواده شهدا است، اگرچه عمدتاً در سطح انتشار خاطرات باقی مانده است و به مرحله بهرهبرداری در سیاستگذاری و نظریهپردازی وارد نشده است. بدون ثبت تجارب، حرکتهای فرهنگی به جای آنکه در طول هم و اصلاحکننده و تکمیلکننده یکدیگر باشند، به صورت منقطع و در عرض یکدیگر قرار خواهند گرفت.
✅ توفیق فرهنگی یعنی اینکه شما بتوانید در دورهای ارزشهایتان را در آرایش کلان جامعه یا در یک محیط اجتماعی جاری کنید. ما در تجربهنگاری فرهنگی بهگونهای برخورد میکنیم که انگار تجربهای به اسم توفیق فرهنگی نداشتهایم و اگر هم توفیقی بوده، بسیار محدود و جزئی است. مثلا موفقیت خانمی در یک شهرستان یا توفیق فرهنگی آقایی در گوشۀ هیأتی. گویا تجربۀ فرهنگی کلان اصلا وجود نداشته است. باید به مدیران نشان داد که در خلأ این تجربهنگاری ما از چه چیزهایی محروم میشویم و در تجربهنگاری است که جواب مسائلمان بدست میآید.
🎯 مهمترین کارزار ما، فهم نااندیشیدههای جمهوری اسلامی است، یکی از کارهای مهم برای درک نااندیشیدههای حوزۀ فرهنگی، مرور سالهای آغازین انقلاب است. تجربهنگاری فرهنگی سالهای اول انقلاب بهشدت به کار امروز ما میآید، چراکه روششناسی حل نااندیشیدهها را به دست ما میدهد و منابع کشفشدۀ حل معانی دشوار فرهنگی را به ما معرفی میکند
#گزارش_محصولات
#تجربه_نگاری
#هاتف
🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی
🔰https://eitaa.com/ido_strategy
💡گونه شناسی معترضین بازداشت شده
مجموع اینفوگرافیک گونه های معترضین شش تیپ اعتراضی
شمای کامل مقولات و مضامین گونه های معترضین
مشاغل معترضین و والدین
🔹تحلیل گفتگو با ۹۲ نفر از بازداشت شدگان در حوادث اخیر (۷۰ نفر مرحله اول+ ۲۲ نفر مرحله دوم)
#محصولات
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#تحلیل1401
🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی
🔰https://eitaa.com/ido_strategy
📚 پرونده ویژه «جهاد تبیین» به زودی منتشر خواهد شد.
📌 در این پرونده، هاتف به "جهاد تبیین" میپردازد و سعی می کند از طریق گفت و گو و مصاحبه با صاحب نظران ما را از آخرین تاملات اندیشمندان پیرامون این موضوع آگاه کند.از جمله مصاحبه شوندگان این شماره می توان از آقایان اولیایی، نبوی، فارویی و مهدیزاده نام برد.
🖋این مجموعه در قالب یک پرونده ویژه به زودی منتشر خواهد شد. علاقه مندان محترم پس از انتشار می توانند از طریق همین کانال و یا کانال هاتف این محصول را دریافت کنند. در ادامه به نقل پاره ای از نکات حائز اهمیت این پرونده میپردازیم.
🇮🇷 در فضای دو قطبی باید بتوان محتوای ترکیبی که مجموعهای از جنبههای ارزشی، مسائل حق همراه جنبههای دفاع عاطفی و توجه به جنبههای مردمی است را مطرح کرد. ما نباید تمام توان خود را روی قطب مخالف بگذاریم و تمام مسائل ما این شود که چرا آن بدحجاب این طور است. در این فضا وقتی روی دو قطبی تمرکز بشود، تبیینی اتفاق نمیافتد و طبیعتا آنچه دستور دین است عمل نمی شود و فضای بی اخلاقی و تقابل متداول می شود.
✅ در نظام روایتگری درگیرکردن مخاطب بسیار مهم است، مخاطبان مجله و مستندمان افرادی نیستند که آن را میبینند، بلکه افرادی مخاطب ما هستند که در تیتراژ اسم آنها را میزنیم. به همین دلیل هم ارزش شبکههای اجتماعی به میزان افرادی است که با آن درگیر میشوند و کار میکنند. هر چقدر تعداد آدمهایی که درگیر موضوع میشوند بیشتر باشد، مخاطبان آن موضوع هم بیشتر خواهند شد.
🎯 اینطور نیست که مردم ایران به تصویر امروز باور نداشته باشند و یا معتقد باشند که برای وضع موجود زحمتی کشیده نمیشود، بلکه از آیندهای که بهسمت آن میرویم تصویر واضحی وجود ندارد و مردم با آن مشکل دارند.
ایران معاصر محل تعارض دو رؤیای بزرگ است؛ یعنی در جامعهای واحد انسانهایی دارید که هرکدام خواستنی ها و مسیر خاص خود را دارند و اگر نتوانیم این تعارض را مدیریت کنیم، جامعه به سمت پرتگاه خطرناکی می رود.
در این میان رؤیای انقلابیها، یا بهصورت شهود شخصی نزد انسانهای حماسهساز آن باقی مانده است یا در قالب گزارههای نظری و فنی ارائه میشود. در این صورت تصورکردن و شهود آن برای عموم بسیار سخت میشود و در قالب شعارهای سلبی در مقابل مدرنیته صورتبندی میشود. واقعیت این است که وضعیت اکنون رنج دارد و تحمل رنج در گرو تصاویر آینده و رؤیاهاست، اگر رؤیای جامعه ما رؤیای مدرنیته باشد، حتما این تصویر اجازه نمیدهد انقلاب اسلامی را بپذیریم.
🎥 صدا و سیما یا سازمان های سینمایی بدون توجه به اینکه فیلمساز یا آن کسی که میخواهد داستان را بنویسد یا بازگو بکند، چه رابطه ای با آن موضوع دارد، فراخوانهایی منتشر میکنند که در آنها سوژهها یا حتی موضوعاتی مطرح شده است. اگر مسئله شخصی و عمیق باشد و توضیح رابطۀ فرد با سوژه حسی باشد، به علاوه قواعد داستانی هم رعایت شده باشد، ممکن است که شانس این را داشته باشیم که درباره آن روایت پردازی خوبی داشته باشیم. این عدم ارتباط حسی بین موضوع و تولید کننده باعث می شود بیش از آن که از مسائل اساسی خودش بگوید، از فراخوانها و بیانیهها و شعارها بگوید؛ لذا نتیجۀ مطلوبی رخ نمیدهد.
#گزارش_محصولات
#جهاد_تبیین
#هاتف
🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی
🔰https://eitaa.com/ido_strategy
📌 علاقه 91% مردم ایران به موسیقی سنتی ایرانی
🖋 موسسه ی افکار سنجی بینا پیمایشی با محوریت «مصرف کالاهای فرهنگی» انجام داده است که در بخشی از این پیمایش به بررسی حوزه موسیقی پرداخته است.
📊 طبق این پیمایش 84 درصد مردم تاکنون موسیقی گوش داده اند و از بین این افراد در 5 سال اخیر ، 91 درصد موسیقی سنتی ایرانی، 85.6 درصد موسیقی محلس، 71.2 درصد موسیقی پاپ ایرانی، 49.8 درصد موسیقی های بی کلام، 35.9 درصد رپ ایرانی، 33 درصد انواع دیگر موسیقی خارجی و 30.3 درصد موسیقی کلاسیک خارجی گوش کرده اند.
💡 برای گوش دادن به موسیقی تنها 8 درصد مردم آلبوم می خرند.
💡 در سال 1400 حدود 8 درصد مردم در کنسرت های موسیقی شرکت کرده اند.
💡 حدود نیمی از جامعه علاقه مند به یادگیری موسیقی هستند.
💡 علاقهمندی به یادگیری موسیقی با افزایش تحصیلات افزایش مییابد.
#گزارش_پیمایش
#موسیقی
#بینا
🌐 صفحه معاونت راهبردی و توسعه راهبری سازمان تبلیغات اسلامی
🔰https://eitaa.com/ido_strategy