فدائیان اصلی دموکراسی خواهی این دو بزرگوارند که با جانشان از رأی مردم پاسداری کردند و چه خیال خامی دارند کسانی که با رأی ندادنشان می خواهند از جمهوریت دفاع کنند. برای پاسداشت خون مبارک این دو شهید حافظ جمهوریت، قهر با انتخابات را کنار بگذارید، رأی شما اگر مؤثر نبود برای حفظش شهید نمی دادیم.
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رفتی ای فرمانده دلتنگ ها
دانشجو و استاد عقبه کارشناسی دولت مدرن اند، اصلاحات از زمان هاشمی تا خاتمی تلاش وافری کرد جامعه مدنی رو بر روی #ایده_دانشگاه بناکند ولی نتوانست، جالب است #پزشکیان دانشگاه را گردن نمیگیرد. در مقابل نامزد دیگر بر #دولت_سایه بودن هر دانشگاه تاکید می کند. نخبگانی ترین ایده بعد از انقلاب اسلامی همین است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
لولوی اولی
(به بهانه بیانیه انتخاباتی دکتر داوری اردکانی ، تئوری ترس)
✍مجتبی رستمی کیا
▫️از منظر برخی از فیلسوفان ( به خصوص آن هایی که سنت گرایند) تضاد لازمه شکل گیری فلسفه است، کنش امتداد لاجرم نظر است و این نه تنها حُسن تلقی می شود که اگر فیلسوفی آن را نداشته باشد محل تأمل است.
▫️بر خلاف این همه، اردکانی معتقد است رأی به غیر پزشکیان، رای به « سوادها» و « اوهام» باطلی است که منجر به « نابودی ایران» می شود. از منظر وی امروز رأی ما در میانه « بودن» و « نبودن» است. و رأی به غیرپزشکیان « جنگ » و « ویرانی» ایران را در پی خواهد داشت.
▫️این نوع موضع گیری و بیانیه خوانی های شبِ امتحانی، مرا یاد طنزی انداخت که یکی از اساتید فلسفه در توضیح « هیولای اولی» برایمان گفت! و اینکه وقتی می خواسته برای فرزند نوجوانش ابهام هیولای اولی را توضیح دهد از عبارت « لولوی اولی» استفاده کرده است. استعاره " لولو" در " ترساندن" ملت ایران را دست کم نگیرید. امروز این استعاره ها هستند که زندگی ایرانیان را می سازد، بیش از دو دهه است که ایرانیان را از « لولوی اولی» ـ که مشخص نیست دقیقا چیست ـ ترسانده اند.
▫️لولوی اولی نه یک قاعده فلسفی بلکه برساخت استعارهای است که ظرفیت ملت ایران را دست کم گرفته و به جای صلح « ترس» نشانده و به عنوان فعل ضمن گفتاری « ناامیدی» را در قلب ملت ایران می کارد.
▫️از شما که فیلسوف محافظه کار و محتاط این سال های ایران بودید بعید بود! می خواستم مطلبم را با "هایدگر و ایدئولوژی" به پایان ببرم، حس کردم برای کسی که سال ها از سنت گرایی بریده و مشغول اغوای مدرنیته است علی القاعده فایده ای ندارد...
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
شما را از #نظرسنجی ها و #لولو نترسانند، کار جهادی و توکل فراموش نشود
این شایعات از جنگ احد تا الان بوده
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
این برای دوستانی که از احتمال جنگ میترسند
👇
همانطور که روحانی نتوانست جلوی ترامپ بایستد #پزشکیان هم نمی تواند، بهترین دفاع حمله است، #سازش احتمال جنگ را افزایش می دهد. #جلیلی استاد موازنه هست، حریف واقعی #ترامپ خواهد بود. برخی اوقات برای صلح باید جنگید.
✍ من در این لحظات دوباره تلگرام و اینستاگرامم را فعال کردم شما چطور؟!
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با استفاده از هوش مصنوعی صدای آقای رئیسی رو....
روحشان شاد
راهشان پر رهرو
لاجرم بر دل نشیند. پیداست که اين کار عاشقانه ساخته شده است.
#مثل_رئیسی
#انتخابات
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دنبال مقصر نگردید.
چالش خیلی جدی تر از این حرف هاست، یکی از پیشران های موثر آینده نزدیک جمهوری اسلامی، #شکاف_قومیتی_اقلیتی است. و هیچ تفاوتی نمی کرد کدام نامزد جبهه انقلاب دور دومی می شد چرا که در صورتبندی این #گسل_قومی تغییر خاصی ایجاد نمی شد.
بیش از 60 درصد آراء پزشکیان مرهون این واقعیت است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
19849.pdf
3.8M
گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیرامون اثر ماده پژوهش و فناوری در آیین نامه ارتقا
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
گزارش مرکز پژوهش های مجلس پیرامون اثر ماده پژوهش و فناوری در آیین نامه ارتقا ———- مرکز مطالعات سیا
◽️آمارهای مرتبط با عملکرد دانشگاه ها در سال های گذشته نشان می دهد بین «انجام پژوهش های نیاز محور، تقاضامحور یا حل مسائل جامعه» و «حفظ و ارتقای جایگاه و اعتبار علمی کشور در عرصه بین المللی» ناترازی وجود دارد. رسیدن به رتبه ۱۵ دنیا در تولید مستندات علمی در مقایسه با رتبه ۱۲۱ زیر شاخص ارتباط با صنعت و کاهش سرانه درآمد و ارتباط با صنعت اساتید دانشگاه ازجمله نشانه های ناترازی مذکور است.
◽️برای این امر دلایل متعددی وجود دارد که از آن جمله می توان به ناکارآمدی در نظام تأمین مالی آموزش عالی، اشکال در نگاشت نهادی نظام ملی نوآوری کشور و عدم توسعه اقتصادی و سهم پایین اقتصاد دانش بنیان از درآمدهای کشور اشاره کرد.
◽️یکی از دلایل ناترازی موجود، نظام ارزیابی عملکرد اساتید دانشگاه با تمرکز بر انتشار مقالات علمی- پژوهشی است که در آن به تنوع توانمندی های اعضای هیئت علمی، تفاوت ذاتی گروه های مختلف آموزشی و گستردگی مأموریت های زیرنظام های مختلف آموزشی کمتر توجه شده است. با توجه به بررسی های صورت گرفته و مطالعه تجربیات بین المللی، تنوع بخشی به مسیرهای ارتقا و امکان ارتقا از مسیرهای «پژوهش های نظری و استنادی» و «پژوهش های مسئله محور در جهت نیازهای کشور» و گذار از الگوهای کمّیت گرا به الگوهای ارزیابی کیفی است.
◽️همچنین گزارش حاضر جهت اجرایی شدن مصوبه «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری» (مصوب جلسات ۸۹۴ و ۸۹۵ مورخ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ و ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی) راهکارهای پیشنهادی تحت عناوین «تکمیل ترکیب هیئت های ممیزه»، «هدفمند شدن ضوابط و مقررات خاص مؤسسات»، «بازنگری آیین نامه های متأثر از آیین نامه ارتقا»، «جدول پیشنهادی پژوهش های مسئله محور» و «حداقل امتیازهای پیشنهادی لازم برای ارتقا از مسیر مسئله محوری» ارائه کرده است.
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍ مجتبی رستمیکیا
▫️یازده ساله بودم که عمر سیاسی من با انتخاب سید محمد خاتمی در 1376 آغاز شد، سیزده ساله بودم که ماجرای کوی دانشگاه رخ داد، در همین سال صیاد دل ها با وضعیت عجیبی درب منزلش ترور شد، 16 ساله بودم که پرونده هسته ای ما در شورای امنیت و آژانش مطرح شد و چه استرس هایی بهمان وارد نشد.
▪️18 ساله که شدم دکتر احمدی نژاد در یک رای تاریخی هاشمی رفسنجانی را از صحنه سیاسی ایران کنار راند و 22 ساله بودم که ماجرای فتنه 88 نقاب از چهره خود برداشت و در اوج خوشحالی، ماجرای خانه نشینی سال 91 دکتر پیش آمد، تو گویی تمام آرزوهای خود را بر باد رفته دیدیم.
▫️برای ما سخت بود سال 92، روحانی با « لولو هراسی» با یک رأی ناپلئونی رئیس جمهورمان شود و 8 سال ما را سرگرم برجام بدون فرجام کند، 96 ماجرای بنزین رخ داد و 98 یکی از تلخ ترین سال های زندگی من شد، تا مرز ناامیدی رفتم، حاج قاسم را ازمان گرفته بودند، 1400 رئیسی شهید آمد و هنوز طعم دوران خدمت او را نچشیده او را از دست دادیم و 1403 مسعود آمد و سعید در رقابت ناکام ماند.
▫️عمر 27 ساله سیاسی من محصولی از شکست ها و پیروزی هاست، ما در این مسیر پخته شدیم، ما این آیه را با گوشت و پوست خود لمس کرده ایم که « عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم» در اوج نا امیدی، امید خوابیده بود، به قول حاج قاسم: فرصتی که در تهدیدهاست در خود فرصت ها نیست؛ من عادت کرده ام زندگیم را در پس همه این شکست ها و پیروزی ها بسازم، تا مرز ناامیدی رفتم اما نا امید نشدم، پیروزی دکتر پزشکیان را نیز حمل بر یکی از این موقف ها می کنم و در پس آن خیرها و فرصت ها و الطاف خفیه ای می بینم که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می کنم:
1⃣مردم برای بیان صدای خود مکانيسم قانون اساسی را انتخاب کردند نه کف خیابان را، این به نوعی پاسداشت مبانی انقلاب اسلامی و امام راحل است
2⃣50 درصد آرا مقبولیت نظام را نشان داد، سرمایه اجتماعی نظام در حال بازسازی است.
3⃣ حاکمیت برای اولینبار رئیس جمهور قومی را تجربه می کند و این خود باعث کنترل گروه های تجزیه طلب کرد و ترک و اهل سنت خواهد شد
4⃣به واسطه همزبان بودن دکتر پزشکیان، ارتباط با کشورهای آذری زبان قفقاز و ترکیه بسیار تسهیل خواهد شد
5⃣ فرصت 4 ساله کار گفتمانی و تشکیلاتی در دولت سایه و تربیت نیرو بیشتر برایمان فراهم شده است
6⃣ گفتمان علم گرایی و برنامه محوری از اصلاح طلبان خارج و وارد جریان انقلاب شده است.
7⃣ با نفوذ در اطراف رئیس جمهور می توان به انشعاب یک شاخه اصلاح طلب عدالت خواه امیدوار بود ( گفتمان غالب اصلاحات شکسته خواهد شد)
8⃣ آزادی های مشروع همچون اینترنت و... نسل z را همراه تر خواهد کرد.
در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم
چون غبار از زیر پای کاروان برخاستم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300 سال است که از برنامه توسعه عقب مانده و در رنسانس متوقف شده اند. نمی دانم چيزی از ایده #پست_مدرنیسم درباره #بازگشت_به_روستا شنیده اند؟
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
وقتی نظر امثال #محسن_رنانی در نوشته #روستای_نصف_جهان را می خوانم احساس می کنم وی و امثالهم حدودا 300
سوال:
سلام و احترام
عمرتون به خیر و نیکی و عاقبت بخیری
عزاداریهایتان قبول
راستش من دقیق متوجه پُست امروزتان نشدم... بحث آقای محسن رنانی دقیق چه بوده است و ایده پُست مدرنیسم درباره بازگشت به روستا چیست؟
بله. هم نوشته اولش و هم نوشته دوم...
نوشته اولش به نظرم اشکالی نداشت تا اینکه رسید به پاراگراف آخر که از انتخابات گفت...
و در نوشته دوم که گفت منظورش این نبوده و اگر چنین برداشتی شده، عذرخواهی کردند.
عشق من روستای نصفجهان | تارنمای محسن رنانی
https://renani.net/texts/notes/my-love-esfahan-village/
پاسخ:
سلام و احترام
عزاداری ها قبول (اگر جناب رنانی این را مصداق عدم توسعه یافتگی ندانند)
متاسفانه همان ادعاهای گزاف در مورد توسعه مطرح شده است
هیچ کدام از مصادیق مطرح شده، مصداق توسعه و توسعه گرایی نیستند، امیدوارم بسیاری از ما درک کنیم گره اول توسعه پذیرش زیست بوم ایرانیان است، کسانی که این مسئله را درک نکنند لاجرم در برنامه های توسعه رضاخانی و اتاتورکی محصور می شوند.
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
#محسن_رنانی
روزی هزاران #تعزیه در این مملکت برگزار می شود، #تئاتر توسعه است، #تعزیه خیر
روزی هزاران هیات و مجلس و میتینگ و گردهمایی مذهبی برگزار می شود، #کنسرت توسعه است، #هیئت خیر
روزی صدها نوشته اعتراضی در باب دولت در ایران نوشته می شود، #اعتراض_کف_خیابان توسعه هست، نوشته های انتقادی ما خیر
✍ بنده غرب ستیز نیستم اما به نظر میرسد جناب #رنانی و امثالهم توسعه را #غرب_گرایی می پندارند
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دیگه نمیشه اسمش را #مدل_شایستگی گذاشت، یک مدل برای تقسيم گوشت قربانی است
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لمپنیسم در لباس دانشگاه
▫️نهاد آموزش عالی در کشورهای اسلامی مرهون حوزه های علمیه و نهاد روحانیت است، متاسفانه جناب دکتر #محسن_رنانی بی اطلاع از شکل گیری نهاد روحانیت در طول تاریخ، خرافه گرایی را به این صنف منتسب می کند.
▪️رهگیری شکل گیری نهاد روحانیت _ اگر ادعایمان این باشد که در زمان معصومین و در شبکه وکلا و یا نظامیه ها اتفاق نیفتاده باشد _ در زمان آل بویه و ایلخانیان ایجاد شده است، رهاورد این شبکه عظیم تربیت دانشمندانی همچون خواجه نصیر، ابن سینا، خوارزمی، شیخ اشراق و ادیبان نام آوری همچون مولوی، سعدی، حافظ و ... است.
▫️در زمان صفویه نیز به دلیل حضور طیف فقیهان - فیلسوفان ما همواره با نوعی #عقلانیت_اسلامی و گسترش آن و توسعه مکتب شیعی مواجه هستیم. بزرگانی همچون ملاصدرا، میرداماد، محقق کرکی، سید سند، میرفندرسکی و ... در این دوره زیست می کنند.
▫️اتفاقا در دوره مورد نظر دکتر رنانی، با رشد عقلانيت، دانش فلسفه در محوریت دانش های اسلامی قرار می گیرد و زبان دانش اسلامی، زبان واقع گرایانه می شود.
🙃چه بد به حال سیاستگذاری در آموزش عالی که گیر چنین کارنشناسانی افتاده است ... تعظیم شعائر شیعی در زمان صفویه به اوج خود رسیده است و احتمالاً طبق نظر دکتر رنانی آقای رئیس جمهور هم که این شب ها مشغول هیأت رفتن است در میدان ترویج خرافات گیر افتاده اند... به نظر می رسد جناب آقای پزشکیان تا دیر نشده به جای هیات رفتن و روضه گرفتن و مداحی کردن، مرزبندی خود را صریح و شفاف با این افرادی که در شورای راهبری دولتند مشخص کنند.
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
فودفیدینگ بزرگترین خیریه غذا در آمریکا روزانه 45 میلیون غذا را به شکل #خیریه_نوآور در بین نیازمندان توزیع می کند، در مقابل شیعیان هم سنت اطعام خود را با روضهخوانی سیدالشهدا پیوند زدند و پایه گذار فناوری اجتماعی اطعام مبتنی بر آموزش عمومی شدند. هم کسب معارف هم اطعام هم شبکه توزیع غیرمتمرکز!
#حسین
#نوآوری_اجتماعی
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
مهمترین مانع در پیدایش #علم_دینی نه مخالفان که عالمان بی تفاوتند. با ظهور دولت جدید، گرفتار استعاره های تکراری الهیاتی می شویم مثلا:
اسلام به نظریه کارشناسی اهمیت می دهد، یا ما در تشخیص موضوع ورود نمی کنیم و حکم کلی را خواهیم گفت، یا اینکه اگر علم در چین هم باشد باید تحصیل شود.
#الهیات_انفعال
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
«مرتجع» یعنی چه؟ ما وقتی میگوییم «مرتجع»، ذهن بعضیها میرود به کسی که یک عرقچینی بر سرش است؛ نه، مرتجع آن کسی است که در سیاست و سبک زندگی، تابع سیاست و سبک زندگی غربی است؛ این مرتجع است. این [وضع] در کشور ما بود؛ در دوران حاکمیّت فاسد و وابستهی پهلوی، سبک زندگی غربی در کشور بود، انقلاب آمد آن را پس زد؛ هر کس به آن برگردد مرتجع است. ممکن است این شخصی که مرتجع است تیشرت و شلوار لی و پاپیون و اودکلن فرانسوی هم بزند، امّا مرتجع است. هر کسی که به سمت زندگی و فرهنگ و سبک زندگی غربی برود، او مرتجع است.۱۴۰۱/۰۳/۱۴
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
تحوّل، یک عنوان عامّی است؛ خیلیها در دنیا هم وقتی راجع به ما صحبت میکنند، بحث تحوّل را مطرح میکنند؛ در داخل کشور هم بعضیها که گرایشهای بیشتر غربی و میل به شیوههای غربی و مفاهیم غربی دارند، بحث از تحوّل میکنند، منتها آن تحوّلی که مورد نظر آنها است، تحوّل در اصلِ انقلاب است؛ یعنی در واقع به یک معنا ارتجاع؛ یعنی تحوّل آنها به معنای ارتجاع است؛ برگشت به عقب. مفاهیم انقلابی را میخواهند نفی کنند. میبینیم در اظهاراتی که در باب تحوّل میکنند، راجع به عادّیسازی، یعنی به هنجارِ جهانی نزدیک شدن کشور و انقلاب، بیشتر تحریض میکنند و تحریص میکنند و این را در واقع خطّ نشان تحوّل به شمار میآورند. در واقع حرف ما، مراد ما از تحوّل، تحوّل برای تقویت انقلاب است؛ مراد آنها از تحوّل، تحوّل برای نفی انقلاب و نفی مبانی انقلاب است، مراد آنها نزدیک شدن به هنجارهای نظام سلطه است. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
در دل ما داغ ابراهیم بود
ناگهان کشتند اسماعیل را
🔰هفتمین جلسهی کارگروه هنر و صنایع خلاق شورای تخصصی حوزوی با موضوع بررسی و نقد «سند ملی میراث فرهنگی» برگزار شد.
✅ پیشنویس سند ملی میراث فرهنگی که با مشارکت صاحب نظران و متخصصان نهادهای دولتی و خصوصی توسط معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نگاشته شده، جهت بررسی به کارگروه هنر و صنایع خلاق شورای تخصصی حوزوی ارجاع شده است.
✅در این جلسه که با حضور اعضای کارگروه برگزار شد، کلیات و متن پیشنویس سند ملی میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و نکاتی جهت اصلاح و تکمیل آن مطرح شد.
✍مهمترین انتقادات به پیش نویس سند ملی میراث فرهنگی عدم توجه به زیر نظام هایی همچون گردشگری است. هر چند سند تا حدود زیادی می خواهد از نگاه شی انگارانه احتراز کند اما عملا در دام ان افتاده است. مباحث اکتشاف و گسترش و توسعه دانش هایی همچون باستان شناسی، تبارشناسی، دیرینه شناسی و زبان شناسی نیز در این سند پیش نهادی مغفول مانده است.
——-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem