eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 اسلام در سیاست حمایت از بزه دیدگان پیشگام است 📖برگرفته از کتاب پرداخت دیه از بیت‌المال نوشته دکتر حسینعلی بای از گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی: 🔻نظام حقوقی اسلام را باید پیش رو در سیاست حمایت از بزه دیدگان –دست­کم در مقررات مربوط به دیه – دانست. نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی می­‌کشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنی­‌علیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است. 🔺خداوندی که انسان را در «احسن تقویم» آفريد و او را مسجود ملايك و جانشين خويش بر روى زمين قرار داده و از روح خويش بر كالبد فسرده و بى جانش دميده، چنان او را گرامی و مکرم داشته که حتی عدم تدارک و جبران خسارت ناشی از ایراد جنایت غیر عمدی را نیز، روا ندانسته و از آن بر حذر داشته است. 🆔 @iictchannel
🔰 امام رضا عليه السلام: 🔸 هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد. 📚 ميزان الحكمه ج 5، ص 280 🆔 @iictchannel
◽️شهید آوینی نگاه اشراقی به امام خمینی (ره) داشت 🔸مصاحبه عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شهید آوینی می‌گفت امام خیلی شبیه رسول اکرم (ص) است و بعد به ایشان ایراد می‌گرفتند که ما که تصویری از حضرت رسول اکرم (ص) نداریم و چطور شما این را می‌گویید، یعنی یک نوع نگاه اشراقی به امام داشت و مردم هم همین نگاه را به امام داشتند. 🆔 @iictchannel
◽️نقش سلامت اقتصادی خانواده در سلامت معنوي فرزندان 🔸مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر منتشر شده در خبرگزاری شبستان؛ ◾️ شراكت شيطان در اولاد به هر معنايي باشد، تبلور اخلاقي رفتاري آن در فرزندان همانا خصلت‌هاي شيطاني است. شرارت، بي‌بندوباري، لااُبالي‌گري، انحراف و ساير خصلت‌هاي مذموم اخلاقي جلوه شيطاني انسان است. ◾️تاكيد آموزه‌هاي وحياني بر نقش پاكي مال (خوراك و پوشاك و لوازم زندگي) بر نطفه و جنين و ابعاد شخصيتي فرزند، از يك سو حاكي از رابطه جسم و روح است و از سوي ديگر ضرورت لقمه حلال براي فرزندان را نشان مي دهد. 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 🎙 با حضور: 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/JONdv0BQy0Ie 🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "ولایت فقیه در اندیشه مطهری" 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه 📆 یکشنبه ۲۲ خرداد تا سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ 📺 پخش از شبکه چهارم سیما 🆔 @iictchannel
💰تاثیر مال حرام در تخریب نسل‌ها 🎙 حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی عضو شورای علمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه در گفت و گو با خبرگزاری شبستان: 💶در آيه ۶۴ سوره مباركه اسراء اشاره‌ شده است كه شيطان در اموال و اولاد انسان شريك می‌شود (شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ) رواياتي كه در تفسير اين آيه ذكرشده است بيان می‌دارد كه شراكت شيطان با انسان در اولاد از طريق مال حرامی است كه بر نطفه و جنين اثر مي‌گذارد و موجب تخريب استعدادهاي معنوی آن‌ها می‌شود و اين‌گونه نسل‌ها تباه میشود. 🆔 @iictchannel
🖼|نظر فلاسفه پیش از سقراط درباره خدا ❌ ظاهر عبارت‌های اكثر فلاسفه پیش از سقراط نشان می‌دهد که آنان برای جهان ماده مبدئی مادی قایل بودند؛ مثلاً طالس آب، اناکسمینس هوا، هراکلیتوس آتش و امپدکلس چهار عنصر(خاک، هوا، آب و آتش) را ذکر کرده، بدانها اعتقاد داشتند. 🚫 هراکلیتوس در مقام استدلال برآمده و متذکر می شود که اگر بپذیریم جهان نه ازلی بل مخلوق است، یا باید از«وجود» خلق شده باشد یا از«لاوجود»، اولی تحصیل حاصل و دومی محال است، چون از عدم چیزی خلق نمی‌شود. 📖 برگرفته از کتاب راز خلقت و بقا، نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، استاد تمام گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
🖼|خدا در دیدگاه فیلسوفان 🔳 از خدای افلاطون دو تصویر ارائه شده است. یکی خدای صانع یعنی صنعت‌گر و صورتگری که به صُوَر مثالی می‌نگرد و بر حسب آن سرمشق‌های جاودانه ماده را صورت می‌بخشد که آن مبدأ المبادی نیست. دومی خدای برتر و خالق است که مبدأ المبادی است. ◼️ ارسطو شأن خدا را نه آفرینشگری که محرکیت و حرکت بخشی به جهان تفسیر می‌کند که نخستین محرک است. وی معتقد بود خدا نه علت فاعلی جهان که علت غایی بود که حرکت ها به سبب وی صورت می گرد. 🔲 خدا به پدیده‌های جهان الهام می‌کند که به او به عنوان غایت جهان عشق بورزند. وی صریحاً ماده را نامخلوق و سرمدی می‌داند. وایتهد نیز طرفدار این نظریه است. 📖 برگرفته از کتاب راز خلقت و بقا، نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، استاد تمام گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری 🔸 آئین نکوداشت علمی دکتر مسعود پورفرد 📚 به پاس سه دهه مجاهدت علمی در عرصه اسلام 📅 شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 eitaa.com/iictchannel
◽️جبهه مستحکم قرآن در برابر پوزیتیویسم و نسبیت‌گرایی 🔸مصاحبه دکتر مدیر گروه پژوهشگاه، با موضوع بررسی کتاب ◾️ جهان فرهنگی ترسیم زیست‌جهان و جهان زیسته‌ای است که می‌تواند براساس آیات قرآن زندگی انسان را در حوزه فرهنگ تحت‌الشعاع خودش قرار دهد. فرهنگی که ما در این کتاب مد نظر داریم حوزه عام آن است. یعنی تمام حوزه‌های زیستی بشر را اعم از ابعاد شناختاری، معرفتی و ساختاری می‌تواند در بر بگیرد. 🆔 @iictchannel