eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
656 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ بسترسازی برای دست یابی جامعه به عدالت از راهکارهای عدالت سیاسی در حکومت اسلامی است 🔻 گزارشی از کرسی ترویجی رویکرد حکمرانی به راهکارهای عدالت سیاسی در نظام اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر ؛ ◾️ زمینه چینی و بسترسازی برای دست یابی جامعه به عدالت یکی از راهکارهای عدالت سیاسی در حکومت اسلامی است و دولت نمی آید در همه امور جامعه و سیاست دخالت کند. شفافیت در اعمال قدرت موضوع مورد توجه دیگر است. در حکمرانی عادلانه اصولی مانند شفافیت، اعمال قدرت، شفافیت داده ها از مسایل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-16 🆔 @iictchannel
Olgo Zan.mp3
8.11M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت پنجم 🔖 روش شناسی در الگوی سوم زنان 🔖 نقد مبانی الگوی خانه نشینی زنان 🔖 معرفی الگوی دوم؛ الگوی خانواده‌گریزی 🎙با حضور: حجت اسلام (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۲۳ آبانماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
💯 📚 معرفی کتاب «فلسفه داستانِ داستان» در روزنامه همشهری ‌✍🏼 به قلم عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 💠 در معرفی این اثر آمده است، هنرهای روایی در طول تاریخ جهان از سابقه‌ای چند هزار ساله برخوردارند. تا جایی که برخی قدمت آن را به قدمت زبان در تاریخ بشر دانسته‌اند. به موازات سیر تطور هنرهای روایی در شاخه‌های ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی و هنرهای تصویری، و به‌وجود آمدن قالب‌ها و انواع مختلف روایت، بحث از چیستی و ماهیت روایت شکل گرفته است. پرسش‌های ماهوی درباره روایت و ادبیات روایی در طول تاریخ سهم بسزایی در شناخت ما از ادبیات روایی، دسته‌بندی‌های ناظر بر آن و فهم ادبیات روایی داشته است.... 📦 کسب اطلاعات بیشتر و سفارش کتاب: 🌐 poiict.ir/14214 🆔 @iictchannel
🔻 بازخوانی میراث علمی و رونمایی از اثر جدید زنده یاد دکتر علیرضا صدرا 💠 با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ پنجشنبه 10 آذر 1401، ساعت 17:30 🏢 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ dte.bz/cptconf 🆔 @iictchannel
🌸 زینب شدی که زینت شیر خدا شوی 🌸 یعنی کسی شبیه تو زیور نبود و نیست 🌸 در دفتر ثنای تو ای یاس مریمی 🌸 این بس بُوَد که عالم بی معلمی 💐 فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت ستاره پرفروغ کوثر، بانوی فصاحت و اعجاز، اسوه‌ی صبر و شکیبایی، حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار را تبریک عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | امنیت و حرمت انسان 🔸 وقتی از این عنصر تشکیل دهنده سخن به میان می‌آید، شهروندانی که نظام سیاسی موجود را پذیرفته‌اند و خواهان رسیدن به عدالت و مزایای آن از مسیر تعریف شده آن هستند، باید در دایره امنیت قرار گیرند و از همه مزایای آن به‌ویژه در عرصه امنیت سیاسی، روانی و فکری برخوردار باشند و افراد بی‌آنکه احساس ناامنی و خطر کنند، با قدرت، مواجهه انتقادی داشته باشند، بتوانند آزادانه دیدگاه خود را بیان کنند و حتی در عرصه امنیت روانی و موقعیتی، وضعیت به نحوی نباشد که اندیشه‌ور منتقد، دچار خودسانسوری گردد. 🔸 به نظر می‌رسد این وظیفه بیش از هر فرد یا سازمانی، بر عهده حکومت و قدرت حاکم است تا بکوشد، این عنصر بنيادين عدالت سیاسی در جامعه دست یافتنی گردد. طبیعی است که در این حیطه، کسانی که محارب، یاغی یا براندازند، خود عامل ناامنی به‌شمار می‌روند و در چرخه امنیت قرار نمی‌گیرند و عقل سلیم نیز امنیت آنان را قبول نمی‌کند، زیرا ایجاد امنیت برای آنان به معنای ناامنی برای جامعه است. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | روشنفکر حقیقی کیست؟ ◽️ روشنفکر کسی است که یک نوع آگاهی خاص دارد که آن آگاهی خاص، او را به سوی هدف‌های انسانی می‌کشاند. آگاهی جز اطلاع چیز دیگری نیست، مسئله روشنفکری غیر از مسئله سواد و معلومات و این حرف‌ها است و هیچ به سواد و معلومات مربوط نیست؛ ممکن است کسی بی‌سواد و روشنفکر باشد، ممکن است باسواد و تاریک‌فکر باشد. ◽️ به نظر ما، روشنفکری به معنی خودآگاهی اجتماعی ریشه فطری دارد نه ریشه طبقاتی و در پرتو ایمان در انسان رشد می‌کند و پرورش می‌یابد و استوار می‌شود. بنابراین، روشنفکری به معنای مارکسیستی یا لیبرالیستی ناتمام است و باید روشنفکری به معنای خودآگاهی اجتماعی را نوعی حقیقت‌جویی فطری تلقی کرد. 📖 برگرفته از کتاب روشنفکری و روشنفکران، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4320 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ظرفیت پذیرش حق و گوش شنوا داشتن دو شرط گفت‌وگوی صحیح 🔸مصاحبه حجت‌الاسلام و المسلمین #محمد_عابدی ع
◽️اسلام مخالف انتشار اخبار و اطلاعات کذب در هر شرایطی است 🔸 بخش دوم گفتگوی حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی پژوهشگاه با خبرگزاری ایکنا؛ 🔹 حاکمیت اسلامی نمی‌تواند در برابر تلاش‌های دشمنان، اخبار کذب و غیر یقینی را در اختیار مردم قرار دهد، دین در اینجا دست و پای ما را می‌بندد و اجازه نمی‌دهد اخبار غیریقینی، دروغ و تایید نشده در اختیار مردم قرار دهیم اما از سوی دیگر دشمنان با شناسایی این فرصت‌ها سوء استفاده‌های مختلفی می‌کنند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/khabarkezb 🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی تحولات جدید روشنفکری در ایران امروز 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🔰توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 9 آذرماه، ساعت 12:30 🏢 قم، سالن بصیرت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-13 🆔 @iictchannel
◽️ نظر قرآن به پارادایم تمدن کانونی نزدیک‌ است 🔻 گزارشی از کرسی علمی- ترویجی “مفهوم شناسی تمدن پارادایم ها و مسائل (منظری قرآنی)” با ارائه دکتر مدیر گروه مطالعات تمدن نوین اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه؛ ◾️ پارادایم قریب قرآنی، کانونی است و برای اینکه مفاهیم قرآنی را در حوزه تمدنی مورد توجه قرار دهیم و آن را به کار ببندیم باید پارادایم متناسب را دنبال کنیم زیرا در پارادایم رقیب، مسائل قرآنی که مطرح می‌شود قابل طرح نیست زیرا هر پارادایمی مسائل و موضوعات خودش را دارد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaim2 🆔 @iictchannel
◽️اخلاق معاشرت و همزیستی اجتماعی 📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه اخلاق پژوهشگاه؛ ◾️ همزیستی اجتماعی عبارت است از همکاری انسان‌ها در یک جامعه برای بقا؛ با صرف نظر از این که روابط دیگری مثل خویشی، دوستی و همکیشی داشته باشند یا نه. در جوامع انسانی کارها به تناسب نیاز انسان‌ها تقسیم شده و گروه‌های پیوسته یا گسسته هر یک انجام کاری را به عهده گرفته‌اند. منظور از همکاری در جامعه این است که هر کس کاری را که به عهده گرفته به درستی انجام دهد و به احکام و آداب مورد قبول جامعه احترام بگذارد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/moasherat 🆔 @iictchannel
🔸نشست تخصصی تاریخ‌نگاری قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان 🔻سلسله نشست‌های پیرانه حکم، فصل اول: حکمرانی مالی 🔰 توسط اندیشکده حکمرانی پژوهشگاهفرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: مهندس ⏰ چهارشنبه 9 آذرماه، ساعت 15 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و ادیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hokmrani 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tnegari 🆔 @iictchannel
🔸دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید 🔰 توسط مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار می شود: 🎙عناوین کارگاه ها: 1️⃣ الحاد فلسفی و رابطه آن با دین و علم دکتر حمیدرضا شاکرین و دکتر نیما نریمانی 2️⃣ الحاد مدرن و فیزیک نوین دکتر مهدی گلشنی، دکتر علی رفسنجانی و دکتر جواد تقی زاده فیروزجایی 3️⃣ الحاد مدرن و زیست شناسی تکاملی دکتر یوسف دانشور و دکتر نیما نریمانی 4️⃣ الحاد مدرن و علوم شناختی دکتر علیرضا قائمی ­نیا و دکتر محمد جمالی 5️⃣مطالعات کاربردی در رابطه با الحاد عملی دکتر ابوالفضل ساجدی و دکتر محمد جعفری 📍 به همراه ارتباط رسانه ای با اندیشمندان غربی در حوزه های مختلف ⏰ شروع دوره : از ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱ 🗞 هزینه ثبت نام: ۲۵۰ هزار تومان 📦 تخفیف ۳۰ درصدی ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح ۳ به بالا 🏷 ۵۰ درصد تخفیف ثبت‌نام گروهی 📡 ثبت نام در دوره و دریافت برنامه زمانبندی: 🌐 iict.ac.ir/kargah 📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کرسی علمی- ترویجی اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی اجتهاد
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 کرسی علمی- ترویجی اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🎙 با حضور 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 irip.ac.ir/u/136 🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی توجیه صدق قضایای نظری؛ توفیق گرایی 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 13 آذر ماه، ساعت 10:30 🏢 قم،سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/tojih 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان نظری چیست؟ 🔺 عرفان در بخش «نظری» به تفسیر هستی می‌پردازد و نوعی هستی‌شناسی یا جهان‌بینی است. خلاف عرفان در بخش عملی که به وظایف انسان در رابطه با خود، خدا و جهان اهتمام ویژه‌ای دارد؛ عرفان نظری از سنخ تفسیر و تعبیر و عرفان عملی از جنس تغییر است. هدف عرفان نیز با توجه به ماهیت و هویت وجودی‌اش یا نوع معرفت‌شناختی و روش‌شناختی‌اش، فقط خدا است، توحید صرف است و تنها خدا را می‌خواهد و همه چیزی را به خاطر خدا و در پرتو او می‌طلبد. عارف از نظر هدف موحد است. 📖 برگرفته از کتاب عرفان، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4328 🆔 @iictchannel
🖼 | مسئله امکان در نظام‌سازی فقهی 🔹 فقه شیعه با میراث گرانبهایی که دارد، در هر عصر و زمان، پویایی خود را حفظ می‌کند و پاسخ‌های کارآمد به نیازهای روز ارائه می‌کند، بنابراین یکی از وظایف حیاتی مسلمانان در جهان معاصر، استخراج و استنباط نظام‌های اجتماعی می‌باشد؛ اسلامی‌سازی نظریات و معارف، تنها نظریه‌پردازی جدید مبنای اسلام نیست، بلکه تعامل، هماهنگی و انطباق نظریه‌ها از یک سو با اسلام و مقررات اسلامی و از سوی دیگر با شرایط جامعه می‌باشد، که انطباق با شرایط اجتماعی از ارکان مهم اسلامی‌سازی علوم و تولید نظامات اجتماعی است، بنابراین تکیه بر رویکردهای عرفی و توجه به جامعه را می‌توان از اصول غیرقابل انکار نظریه‌پردازی اسلامی دانست. 🔹 در باب برداشت اجتماعی از نصوص باید بیان کرد که یکی از مولفه‌های اساسی که فقها در استنباط‌ها و اجتهادها خود مد نظر قرار داده‌اند و تاکید ویژه‌ای داشته‌اند، توجه به معانی و برداشت‌های عرفی از متون مقدس بوده است و پیوسته در تلاش بوده‌اند که جنبه‌ی لفظی و اجتماعی نصوص را از هم تفکیک نکنند. 📖 برگرفته از کتاب فقه نظام (ماهیت، ضرورت و شاخصه)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | اهمیت شایسته‌سالاری در جامعه ◽️ یکی از تأثیرگذارترین راهبردها برای ایجاد عدالت سیاسی، اصلاح نظام مدیریتی از طریق سپردن جایگاه‌های کلیدی و مهم به انسان‌های شایسته است. شایسته‌سالاری روند و فرایندی است که پیوندی نزدیک با شایسته‌خواهی، سنجش شایسته، شایسته‌گزینی، شایسته‌گماری و شایسته‌پروری دارد و چون عملی شود گسسته از گروه‌گرایی، قومیت‌گرایی، فامیل‌محوری، شخصیت‌زدگی و تنگ‌نظری خواهد بود که همه از موانع شایسته‌سالاری به‌شمار می‌آیند. ◽️ با گزینش سیاسی مطلوب، شایستگان و افراد لایق و کاردان، عهده‌دار منصب‌های مهم جامعه و تدبیرگر تصمیم‌گیری‌ها می‌شوند. تحقق این امر، نیازمند شیوه‌هایی است که به‌طور عادلانه، افراد برگزیده می‌شوند. با این آموزه، برای هیچ فرد و دسته‌ای، حقوق ویژه و امتیازهای خاصی وجود ندارد و همه در شرایط مساوی و برابر، دارای استعداد رشد و شکوفایی و رسیدن به مقام‌های سیاسی اجتماعی هستند. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔰 جلسات علمی شورای علمی دانشنامه با حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سید محمد غروی، علی اکبر رشاد، عبدالکریم بهجت پور، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، احمد قدسی، ابوالقاسم مقیمی، سعید داودی، اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده 🔻 بررسی مقالات و 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | نیاز فلسفی روشنفکران ◽️ گرایش روز افزون جریان روشنفکری به نشریات فلسفی و توجه جوانان روشنفکر به آثار فلسفی دانشمندان اروپا که هر روز به‌صورت ترجمه یا مقاله و رساله در عالم مطبوعات ظاهر می‌شود، نماینده روح کنجکاو و حقیقت‌جوی این مردم است که از هزارها سال پیش سابقه دارد. ◽️ این ضرورت فطری به انسان می‌فهماند که مبانی فلسفی یکی از بایسته‌های روشنفکری است به همین دلیل، انتشارات مجهز به تبلیغات سیاسی و حزبی فلسفه مادی جدید، علامه طباطبایی را مصمم کرد که در راه تبیین فلسفه اسلامی و نقد فلسفه‌های ماتریالیستی گام بردارند. 📖 برگرفته از کتاب روشنفکری و روشنفکران، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4320 🆔 @iictchannel
🔸 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🔰 الطِّيبُ يَشُدُّ القَلبَ 💠 بوىِ خوش، قلب را تقويت مى كند 📚 الكافی، جلد6، صفحه510 🆔 @iictchannel