eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
671 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🔸 هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند، به على بن ابى طالب اقتدا كند، و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او ، هم در زندگى‌ام و هم پس از مرگم، وصىّ من است. او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است. سخن او، سخن من است و فرمان او، فرمان من و نهى او، نهى من و پيرو او، پيرو من و ياور او، ياور من، و آن كه از يارى دادن به او دست كشد، از يارى دادن به من دست كشيده است 📖 كمال الدين، صفحه260 💌 🆔 @iictchannel
◽️ کانون اندیشه جوان با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و موسسه حکمت بالغه برگزار می کند: 🔸 نشست تخصصی هوش مصنوعی و علوم انسانی 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه ۱۸ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🆔 @iictchannel
◽️رویکرد اصلی شارع مقدس درباره حجاب فرهنگی است نه کیفری 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی عنوان کرد: 🔸 سیاست جنایی در پیشگیری اجتماعی، متأثر از سیاست اسلام است و حاکمیت، نهاد‌های مدنی و آحاد جامعه باید در این زمینه چهار اقدام انجام دهند. اول اصل وجوب حجاب را تبیین کنند، دوم فلسفه حجاب را تبیین کنند، سوم موانع حجاب را رفع کنند و چهارم تبلیغ و تشویق کنند. 🔸 درباره تبیین فلسفه وجوب حجاب نیز شارع مقدس به این مسئله اهتمام داشته و باید حاکمیت و آحاد جامعه در این زمینه بکوشند و از جمله فلسفه‌های حجاب، حفظ سلامت روابط اجتماعی است. انسان مسلماً با دیگران ارتباط دارد و آنچه شارع مقدس به دنبال آن است این است که رابطه اجتماعی، رابطه اجتماعی باقی بماند و به جاذبه‌های جنسی آلوده نشده و یا تبدیل به تبرج نشود تا این رابطه اجتماعی مخرب نشود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hejaab-4 🆔 @iictchannel
◽️ جشن میلاد امام موسی کاظم(ع) 🎙 با سخنرانی: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۲، همزمان با نماز مغرب 🕌 ساوه، حرم مطهر امامزاده سیداسحاق(ع) •┈┈••••✾•🌿❤️🌿•✾•••┈┈• ‏ 🆔 @balaghemobeen
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و
◽️پاسخ به شبهات آلوسی به دلالت حدیث غدیر بر ولایت بلافصل حضرت ‌امیر(ع) ✍️ نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه؛ 💢 بخش پایانی ✅ اگر به گفته آلوسی مفاد حدیث غدیر این است که حضرت امیر(ع) در زمان خلافتش پس از دو دهه دیگر اولویت تصرف دارد پس چرا خلیفه دوم همان جا برخاست و گفت: مبارک باد ای پسر ابوطالب تو مولای من و مولای هر مسلمانی گردیدی! 🔖 این نوشتار در چهار قسمت، پاسخ‌هایی است مستدل به ادعاهای سه‌گانه جناب آلوسی در مورد دلالت حدیث غدیر. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadisghadir-4 🆔 @iictchannel
⁉️ چرا انسانها خود قوانین جامعه خود را تعیین نکنند و آن را به خدا واگذار کنند که در نهایت منجر به استبداد رای و جلوگیری از آزادی عقاید شود؟ ✅ حجت الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در ویژه برنامه چراغ به این شبهه مهم پاسخ جامع می دهند. 🎥 شبکه جهانی ولایت 📅 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ 🔴 این برنامه را به صورت کامل، در آپارات مشاهده کنید: 🌐 aparat.com/v/udkav 🆔 @iictchannel
🔸 نشست تخصصی نقد نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند 🔰 توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gotb402-2 🆔 @iictchannel
🔸 علیه السّلام: ‌ 🔰 بهترین بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است. ‌ 📚 تحف العقول، ص۴۰۳ ‌ 🌺 فرارسیدن ولادت باسعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 🆔 @iictchannel
◽️شیعه واقعی از نگاه امام کاظم(ع) 🔸نوشتاری از حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه؛ 🔹 امام کاظم(ع) فرمود: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص و بی‌غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند، فراوانند افرادی که برپشتی‌ها تکیه می‌زنند و می‌گویند: ما شیعه علی(ع) هستیم. شیعه علی(ع) کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/vagheei 🆔 @iictchannel
❗️اطلاعات و داده‌ها، امروزه نفت جدید هستند 🔸 دکتر مدیر گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه؛ ✅ محدودیت‌های جدید توییتر اولین نشانه‌های حضور در کشورها نیست. ✅ امروز و داده، جدید هستند، کسی که بر آن‌ها مسلط باشد بر آینده و صنعت آینده مسلط خواهد بود. ✅ به انبوه اطلاعات نیاز دارد. شبکه و رد پای دیجیتال کاربر روی پلتفرم به جا می‌ماند و کسی که این اطلاعات را دارد می‌تواند روی پیش‌قراول آینده یعنی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. ✅ هزینه بازکردن بی‌محابای دروازه‌های کشور در دهه ۹۰ به پلتفرم‌ها همین از دست رفتن نفت جدید است. هوای دیجیتال کشور، هوای سال‌های ۱۳۲۸ش است. آن زمانی که نفت ایران به ثمن بخس سوخت کشتی‌های انگلیسی می‌شد و سر مردم بی‌کلاه می‌ماند. ✅ اینترنت به‌هیچ وجه چیز رایگانی نیست. زیرساختی است که شغل‌ها و اقتصاد آینده روی آن در حال سوار شدن هستند و برندگان آینده کسانی هستند که داده‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند با ارائه خدمات و محتوا مردم را به پلتفرم‌های خود دهند. ✅ آن‌ها با توسعه خدماتشان و پلتفرم‌هایشان (و نه صرفا با اعمال محدودیت ) در حال ساختن شبکه هستند و می‌خواهند از مواهبش بهره‌مند شوند. درست مثل همان زمانی که کشتی‌های انگلیسی با نفت ایرانی جهان را در می‌نوردیدند... 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💢 #بشنوید I ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه چهارم» 🔹 ادامه بررسی
05 14020411.mp3
9.28M
💢 I ویژه برنامه رادیویی 💠 بررسی لایحه عفاف و حجاب «برنامه پنجم» 🔹 اهمیت و ضرورت حجاب 🔹 ابهام واژگانی در لایحه 🎙با حضور: جناب آقای (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 ۱۱ تیرماه۱۴۰۲ 🆔 @iictchannel
🖼 |توسعه هوش مصنوعی به حکمت متعالیه مغالطه است 👤 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 حکمت متعالیه به صورت طبیعی در مورد ماشین بحث نکرده است؛ ما در عالم ماده با سیستم‌های طبیعی، سیستم‌های بشری و سیستم‌های مصنوعی مواجه هستیم. در دو نوع سیستم اول، نوخواستگی وجود دارد ولی در نوع سوم جای بحث وجود دارد و حکمت متعالیه چون به دوره‌ گذشته متعلق است، به سیستم‌های مصنوعی و ماشین و فناوری توجه نکرده است. ❌ برخی ممکن است برخی مباحث این نوع فلسفه را به هوش مصنوعی توسعه دهند که به نظر بنده یا مغالطه هستند و یا نوعی خلط بحث. 🔹 آگاهی به معنایی که در فلسفه ذهن است و در هوش مصنوعی هم به آن توجه شده را نباید با بحث آگاهی در حکمت متعالیه یکسان بگیریم؛ ارتباط میان نفس و بدن در حکمت متعالیه وجود دارد که هم باعث پیچیده شدن قضیه شده و آگاهی بدنی هم بازگشت به همین موضوع دارد. ◽️ نشست علمی «هوش مصنوعی و علوم اجتماعی محاسباتی» 📎 بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hmasnoei 🆔 @iictchannel