eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸به همت پژوهشگاه انجام شد: 🔰 تجلیل از ادبیات ایران ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/rahgozar ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي با محوريت حجت الاسلام عضو هيات علمي گروه قرآن پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي 🔰 ۳۰روز از ماه مبارک رمضان با ۳۰۰ نکته قرآنی؛ هر روز با ۱۰ نکته ارزشمند با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز سوم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژه «رُوحِ الْقُدُسِ» در آیه 253 را می‌توان به نیرو و توان معنوی داده‌شده به اولیای الهی تفسیر کرد و نیز می‌شود گفت مراد، همان جبرئیل است که با ارتباط خود با پیامبران سبب تأیید و تقویت آنان می‌شود. 2️⃣ منظور از «كُرْسِيُّ» در آیه 255 مقام حاکمیت و فرمانروایی خداوند است زیرا که خدا جسم نیست تا همانند پادشاهان نیازمند تخت و تاج باشد. 3️⃣ آیه 259 بقره اشاره به حضرت عُزیر دارد که از چگونگی زنده‌شدن مردگانی که بدنشان پوسیده و به خاک تبدیل شده بود پرسید، خداوند جان او را ستاند و پس از گذشت یکصد سال، وی را زنده کرد و او خیال می‌کرد یک روز یا ساعاتی از روز را خوابیده است، او نگاهی به غذا و آبی که همراه داشت انداخت که هیچ تغییری نکرده‌اند لکن الاغش را دید که مرده و پوسیده است در این حال متوجه شد مدتی بس طولانی براو گذشته است و در این حال خداوند الاغش را در برابر چشمانش زنده‌گردانید. 4️⃣ براساس آیه 261 (كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ، فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّة) صدقه اهل انفاق، مانند دانه‌ای است که در زمین کاشته می‌شود. از هر دانه‌ای هفت خوشه می‌روید و هر خوشه‌ای یک‌صد دانه گندم را بار می‌آورد؛ درنتیجه هر مقداری که انسان در راه خدا انفاق کند، هفتصد برابر می‌شود و به سوی او باز می‌گردد. 5️⃣ امام صادق(ع) با اشاره به آیه 268 می‌فرماید: «هنگام انفاق، دو چیز از سوی خدا و دو چیز از جانب شیطان است: از سوی خدا، آمرزش و فزونی مال و از طرف شیطان، وعدة فقر و دستور به کارهای ناشایست است» 6️⃣ در آیه 269 فرمود "حکمت" خیر کثیر است، هر علمی که انسان را از کارهای ناشایست بازدارد و او را به خوبی‌ها فرمان دهد، «حکمت» می‌گویند و «حکیم» کسی است که دارای معارف عمیق دربارة مبدأ و معاد است و جایگاه بندگی خود را می‌شناسد. 7️⃣ آیه 273 اشاره به اصحاب «صفّه» است که حدود چهارصد تن بسیجی بودند و محل زندگی خود را رها کرده و در مدینه و کنار مسجد پیامبر (ص) ساکن شده‌بودند و مردم به آنان کمک می‌کردند آنان آمادگی داستند تا در هر جنگی شرکت نمایند. 8️⃣ «يَتَخَبَّطُ» در آیه 275 از «خبط» گرفته شده که به معنای تعادل نداشتن هنگام راه رفتن یا نشستن و منظور عدم تعادل روانی شخص رباخوار است چرا که او تعادل اقتصادی و در نتیجه روانی جامعه را برهم می‌زند خداوند هم تعادل روحی او را برهم می‌زند. 9️⃣ جملة «فَنَظِرَةٌ إِلى‏ مَيْسَرَةٍ» در آیه 280 یعنی کسی که قرضی داده، برای گرفتن قرض خود باید منتظر بماند تا زمانی که پرداخت برای شخص مقروض امکان‌پذیر باشد و بدهکار بتواند با درآمدی جدید آن را پرداخت کند و اگر چیزی ندارد و کوتاهی نکرده است نباید او را مجازات کرد. 🔟 براساس آیه 280 شهادت دو زن مساوی با شهادت یک مرد قرار گرفته است، این حکم، به سود خود زنان است؛ زیرا در این حکم، توان جسمی و لطافت روحی زنان و وظیفة اجتماعی و تجارت اقتصادی و جرئت مردان لحاظ شده است. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
tamadon.pdf
1.03M
💯🗒 🔰 رویکرد تمدنی به آزادی در قرآن کریم ✍️ حجت الاسلام دکتر 📌 چکیده: 🔸 هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکرد قرآن به آزادی با روش استنباطی-تفسیری است؛ لذا تلاش کرده‌ایم تا ظرفیت‌های آزادی سیاسی را برای ظهور تمدن نوین اسلامی بررسی کنیم. در این راستا، آزادی سیاسی و عناصر سازنده‌ی تمدن در قرآن کریم و عناصر تمدن‌ساز آزادی در این کتاب آسمانی را مورد بحث قرار داده‌ایم. 📩 متن کامل در فایل ضمیمه ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
📣♨️ " تخفیف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن را با خرید اینترنتی دریافت کنید" ‌ ✨ ۳۰ درصد تخفیف ویژه برای تمام کتاب‌ها ... ( پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کانون اندیشه جوان، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر ) ‌ 📌 اول ماه مبارک رمضان تا ولادت امام حسن مجتبی(ع) 📅 ۶ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان 🔸 اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ و أوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ و سِتْرِکَ یا أبْصَرَ النّاظرین 🔰 خدایا نیرومندم نما در آن روز به بپا داشتن فرمانت، و بچشان در آن شیرینی یادت را، و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت، به کرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشی خودت، ای بیناترین بینایان. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآنی 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی ماه مبارک رمضان 1️⃣ منظور از اسرائیل در آیه 93 آل‌عمران(كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‏ نَفْسِه‏) حضرت یعقوب است که به سبب خوردن گوشت شتر بیمارى عرق‌النسا (سیاتیک) او شدید می‌شد؛ ازاین‌رو تصمیم گرفت براى همیشه از خوردن آن خوددارى كند. پیروان یعقوب نخوردن گوشت شتر را به عنوان یك دستور دینى به خدا نسبت دادند. قرآن نسبت دادن این موضوع به خدا را تهمت دانسته است. 2️⃣ جمله: «لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» در آیة 102 یعنی در زندگی خود، لحظه‌ای بدون اسلام و تسلیم در برابر خدا نمانید و اگر هم گناهی مرتکب شدید، بی‌درنگ توبه کنید. 3️⃣ «أُمَّةٍ» در آیه 110 به جامعه‌ای گفته می‌شود که افراد آن دارای هدف یا اهدافی مشترک هستند و مسلمانان چون هدف مشترکشان توحید و نشر آن است یک امت را تشکیل می‌دهند. 4️⃣ واژة «صِرٌّ» در آیة 117 به بادی شدید و سرد اشاره دارد که سبب انجماد و یخ زدن گیاهان و درنتیجه فاسد شدن آنها می‌شود. «صراصر» نیز به همین معناست. 5️⃣ در آیه 118 آمده است:يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ‏" بطانة" در لغت به معنى لباس زيرين است، و مقابل آن" ظهارة" به- معنى لباس روئين مى‏باشد. و در اينجا كنايه از" محرم اسرار" است‏ این آیه ارتباط اطلاعاتی را با دشمنان بر حاکان و همه مسلمانان حرام گردانیده است. 6️⃣ فعل "سارعوا"در آیه 133وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُم‏، یعنی در کارهای خیر از یکدیگر سرعت بگیرید است گویا در مسابقه قرار دارد زیرا که فرصت حیات اندک و موانع هم بسیار است و باید با انفاق و مانند آن به مقصود الهی خود در این مدت اندک نائل گردیم. 7️⃣ «شُهَداءَ» در آیه 140 به معنای گواهان اعمال است، نه شهیدان کشته‌شده در میدان نبرد؛ چون «شهید» به این معنا در هیچ جاى قرآن نیامده است. 8️⃣ هدف از آیه 145 که می‌فرماید: «مرگ هر فردی همچون سرنوشتی معیّن و در زمانی خاص، مقرر شده» (كِتاباً مُؤَجَّلاً) آن است که زندگی هیچ فردی به دست خودش نیست و هرگاه اجلش فرا رسد، خواهد مرد؛ پس شما نمی‌توانید آن را به تأخیر اندازید. به چنین اجل تغییرناپذیری، گاهی «اجل مسمی» و گاه «اجل حتمی» می‌گویند؛ اما اجل دیگری که به آن «اجل مشروط یا معلق» می‌گویند، با توجه به عملکرد و خوب و بد انسان، زیاد و کم است. 9️⃣ وضعیت برخی از اصحاب پیامبر(ص) به قدری ناگوار بود که بنا به آیة 153 آل عمران، پیامبر(ص) آنان را برای ادامة جنگ فرا‌می‌خواند؛ ولی آنان رسول خدا(ص) را در میانة میدان نبرد رها کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند. حال آیا می‌توان گفت همة اصحاب پیامبر(ص)عادل بوده‌اند؟ 🔟 آیه 154 آل‌عمران در باره جنگ احد است که امیر‌المؤمنین(ع) نقش بسیاری در آن داشت امام صادق(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) در روز جنگ احد جبرئیل را در آسمان دید که بر کرسی زرین تکیه زده و می‌گوید: «لَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌّ لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ»؛ یعنی جوانمردی غیر علی و شمشیری جز ذوالفقار نیست. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔺 نشست مجازي ✅ پيامدهاي الهياتي کرونا 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
📌 برگزار می کند: 🔰 همایش مجازی جهان در دوران 🔸 عقلانیت شیعی 🎙با سخنرانی حجت الاسلام 📅 سه شنبه ۹ ارديبهشت ۹۹ 🏬 ارتباط لایو اینستاگرام ساعت ۱۸ 🆔 @iictchannel
✅ هم اکنون در حال برگزاري... 📸 نشست مجازي پيامدهاي الهياتي کرونا با حضور و 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 📱اگر هنوز امکان اتصال پيدا نکرده ايد با ما تماس بگيريد: 02537604460 🆔 @iictchannel
Jabbaraan.mp3
6.45M
🔊 🔰 موضوع: تفسیر سوره مبارکه یس 🎙حجت الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه 📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ۹۹ 🆔 @iictchannel
📒 «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» 🖌 به قلم حجت‌الاسلام و جمعی از پژوهشگران 📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف 30 درصدی در سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 poiict.ir/13899 🆔 @PoiictNews 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روزپنجم 🔸 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. 🔰 خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانی خودت ای مهربان‌ترین مهربانان. 🆔 @iictchannel
🔸توسط 🔰 نخستین کتاب با موضوع به رشته تحریر درآمد ⚜️ مشروح گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/ttgara ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز پنجم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژه «مُحْصَناتُ» در آیه 24 نساء جمع «محصنه» یعنی زنان محکم و غیر قابل نفوذ در برابر بیگانگان؛ مانند زنان شوهردار که به خاطر وجود شوهر، دیگر کسی نمی‌تواند به حریم آنان نزدیک شود (آیه 24)؛ و یا مانند زنان آزاد غیر کنیز که کسی بدون اجازة آنان نمی‌تواند به حریمشان نزدیک شود (ابتدای آیه 25) و زنان عفیف که به سبب ایمان و عفت قوی که مانع ورود نامحرمان به حریم خود هستند (میانه آیه 25). 2️⃣ بر اساس آیه 31 نساء(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ‏) گناهان دو قسم‌اند: کبیره و صغیره، هر گناهی که دارای تبعات بزرگ باشد که به مرتکب آن وعده آتش جهنم داده باشد، گناه کبیره است و در غیر این صورت گناه صغیره خواهد بود. اما همین گناه صغیره می‌تواند به خاطر تکرار، کوچک شمردن، انجام آن از روی نافرمانی، اظهار شادمانی از انجام آن و مصون دانستن خود از کیفر به سبب تأخیر عقوبت الهی، به گناه کبیره تبدیل شود. پس با توجه به این نکته‌ها نمی‌توان گفت آیه 31 انسان‌ها را به انجام گناهان صغیره می‌کشاند. 3️⃣ در آیه 34 نساء(الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء «قَوّام» به كسى گفته مى‏شود كه تدبير و اصلاح ديگرى را بر عهده داردشرط سرپرستى و مديريّت، توان تأمين و اداره زندگى است و خداوند این توان و برتری را در مرد آفریده چنانکه زن از عواطف و احساسات در تربیت فرزند از مرد برتر است. 4️⃣ در آیه 34 در توصیف زنان صالح گفته شده است: «حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ» یعنی زنانی که در غیاب شوهرشان، عفت خود و اموال شوهر خود را حفظ می‌کنند. 5️⃣ «شَيْطانٍ» گاهی به معنای ابلیس رانده‌شده از بهشت است و گاه نیز به معنای انسان یا جن طغیانگر نافرمان می‌آید که در آیه 38 نساء هردو معنا احتمال می‌رود. 6️⃣ «صَعيد» در آیه 43 به معناى سطح زمین است؛ اعم از اینکه خاك باشد یا سنگى كه خاك بر روى آن نیست و اگر تیمم‌كننده دست خود را بر سطح زمین بزند و صورت و دست‌ها را مسح كند، طهارت برایش حاصل مى شود. 7️⃣ مسلمانان هنگام سخن گفتن با پیامبر ص به آن حضرت می‌گفتند: «راعنا» یعنى مهلت بده تا کلامت را بفهمیم. این واژه در زبان یهود به معنای شرور ما بود و یهود به همین قصد پیامبر را خطاب می‌کردند: "راعنا" یعنی ای شرور ما، خداوند به مسلمانان دستور داد تا بگویند انظرنا، یعنی به ما مهلت بده. 8️⃣ واژه «نَقير» در آیه 53 نساء به نقطه بسیار کوچک فرورفته در هستة خرما می‌گویند که گویی پرنده‌ای منقار خود را به آنجا زده است و کنایه از چیز بسیار کوچک و سبک است. 9️⃣ «امانات» در آیه 58 جمع امانت است و به چیزی گفته می‌شود که انسان درباره آن «امین» دانسته شده است؛ حال چه گفتار یا کردار باشد یا در امور مادی یا معنوی باشد. 🔟 طبق روایات بسیار، منظور از «اولوالامر» در آیه 59 امامان معصوم است؛ دلیل عقلی آن، امر خداوند به اطاعت مطلق از تمامی اقوال و اعمال آنان. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 ، بخشی از شکوه مهندسی فرهنگی و اجتماعی دین 🔰 یادداشتی از حجت الاسلام ؛ ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/ramazan ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي مجازي پيامدهاي الهياتي #کرونا برگزار شد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/pecorona #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
#درسگفتار #فعالیت_اعضا 🔻رمضان آغاز سال اهل سیر و سلوک. 🔻درسگفتار «عرفان اهل‌بیتی»، 📌 توسط حجت الاسلام دکتر محمدجواد رودگر مشتمل بر 10 جلسه آموزشی، هر یک به مدت تقریبی 25 دقیقه است. در این دوره سعی شده است تا بر مبنای معارف اسلامی، آیات و روایات صادره از معصومین و همچنین سیره اهل‌بیت (ع)، برخی مباحث عرفانی تبیین گردد. سرفصل‌های این دوره عبارت‌اند از: #جایگاه‌عرفان‌در‌قرآن، #جایگاه‌عرفان‌در‌نهج‌البلاغه، #سلوک‌اخلاقی‌و‌عرفانی‌در‌سیره‌امیرالمؤمنین‌علی‌(ع)، #بررسی‌و‌تبیین‌ارکان‌پنج‌گانه‌عرفان‌اسلامی‌یعنی‌ذکر،‌صمت‌(سکوت)‌جوع‌(گرسنگی)‌سهر‌(شب‌زنده‌داری)‌و‌عزلت‌(کناره‌گیری‌از‌غیر‌حق‌)، #حقیقت‌روزه، #حقیقت‌لیله‌القدر، #تفسیر‌فرازهایی‌از‌دعای‌کمیل. 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/ramezan_99/ ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی 🆔 @afaghehekmat 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لا تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ 🔰 خدایا مرا در این روز بواسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمتهای تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان 🆔 @iictchannel