🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی
🔰 هسته حکمرانی و بلاکچین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙با حضور:
علیاصغر قائمینیا(مدرس و پژوهشگر حوزه توکنومیکس)
🔖 محورهای نشست:
🔹 نقش بلاکچین در کاهش مفاسد اقتصادی
🔹 بهبود زنجیره تامین کالاهای اساسی
🔹 بهبود نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی...
⏰ سه شنبه 17 خرداد ماه، ساعت 9 صبح
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی)
#نشست
#مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
◽️ آشفتگی جامعه شیعی در عراق از مهمترین عوامل گسترش مدعیان مهدویت است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی مظفر استاد عالی دانشگاه کوفه در نشست "جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق“ بررسی کرد:
◾️ آشفتگی و بهم ریختگی جامعه شیعی در عراق، تضعیف حوزه عراق در زمان صدام و ضعف دولت مرکزی فعلی در مقابله با فرق انحرافی، از مهمترین عوامل رشد و گسترش این فرق در زمان حاضر در عراق باشد.
◾️ حضور و فعالیت این گروهها، بیشتر در حواشی شهرها شکل میگیرد و نفوذ آنها اغلب در مناطقی است که وضعیت فرهنگ دینی در آن بسیار ضعیف باشد.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ فقه نظام ساز؛ ضرورت ها و ظرفیت ها
🔸 حجتالاسلام و المسلمین #سیدکاظم_سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
◾️ نظام سازی در #فقه، یکی از پرسش های نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده است و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است.
◾️ #نظام_سازی، تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی است برای ساخت و ایجاد مجموعه ای از عناصر نرم افزاری و اندیشه ای به هم پیوسته که فرایند اعمال قدرت را در جامعه، قانونمند می کند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ سند ملی آمایش نیازمند یک پارادایم جدید و مبتنی بر ضرورتهای بومی است
🔸 کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی به میزبانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و با همکاری گروه #مطالعات_انقلاب_اسلامی پژوهشگاه برگزار شد:
◾️ پیشینه پیکرهبندی سرزمین در فلات ایران؛ همکاریهای شهرمنطقه؛ روستا و عشایر (زیرا ترکیب آتی پیکره زیست جمعی در سرزمین ایران را به شکل شهرپایه دیده است). از طرف دیگر در مقدمه سند بر توسعه پایدار تأکید شده است. اما در متن سند نظام حکمروایی سرزمینی توسعهگرا برجسته شده است.
#کرسی
🆔 @iictchannel
🔸 وبینار واکاوی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(ره)
🎙با حضور:
حجت الاسلام #غلامرضا_پیوندی
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📅 شنبه 14 خردادماه / ساعت 21:00
🔻 حضور مجازی از طریق:
🌐 amjad.jde.ir/bu
⚠️ رمز عبور: 329329
#تبلیغ
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️ مبانی معرفتشناختی علوم انسانی اسلامی از منظر قرآن کریم
🔸 نوشتاری از دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
◾️ علوم انسانی اسلامی بر مبانی مختلفی از جمله مبانی #معرفت_شناختی استوار است. مهمترین مبانی معرفتشناختی را میتوان ذیل محورهایی نظیر قلمرو معرفتی علوم انسانی اسلامی، منابع معرفتی و اعتبارسنجی #علوم_انسانی_اسلامی، استخراج و تبیین نمود.
◾️ این مبانی را میتوان با مراجعه به قرآن کریم و بر اساس آموزههای آن تدارک دید؛ زیرا برخی آیات قرآن، دلالت و اشارت مستقیم و غیرمستقیم به این مبانی دارند.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ دیدار حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی با رهبر کاتولیکهای جهان
🔸 رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه همراه با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد.
◾️ حجت الاسلام #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی در این دیدارها بر ضرورت شکل گیری و افزایش تعاملات علمی و پژوهشی نهادهای تحقیقاتی کشور ایتالیا با حوزه علمیه قم تاکید داشت.
#روابط_بین_الملل
🆔 @iictchannel
◽️ فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟
🔸 حجتالاسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس تبیین کرد:
◾️ خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت میگیرد در #فضای_مجازی نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورتپذیر است.
◾️ به طور مثال هک کردن نوعی تعدی است. وقتی فقه برای اصل تعدی دارای نظر و موضع است، پس توانایی برخورد با عمل هک را هم دارد و چنین نیست که در برابر این امور سرگردان باشد. بنابراین نفس کار یک جرم است و تنها فیزیک و شکل کار تغییر کرده و #فقه نیز در برابر آن بیشک پاسخگوست و توانایی تعیین حکم را دارد.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته|مخالفت غیرمنصفانه بارکلی با ذاتگرایی
🔚 جورج بارکلی مخالفت خود با ذاتگرایی لاک را بر محور نقد تفکیک لاک بین کیفیات اولیه و ثانویه شروع میکند. لاک کیفیات ثانویه را توانهایی در چیزهایی که تصورات معینی را در ما ایجاد می کنند می دانست، این توان ها اموری عینی بودند و برای وجود داشتن به ذهن ماها وابسته نبودند.
🔚بارکلی به نحوی غیرمنصفانه مدعی می شود که لاک کیفیات ثانویه همچون رنگ، صوت و مزه را به دلیل نسبی بودن امری (ذهنی) می داند و از این روی به این ادعا روی میآورد که کیفیات اولیه، همچون شکل یا حرکت کند و تند (که به موضع شخصی ادارککننده وابستهاند)، نیز به دلیل نسبی بودن باید امری (ذهنی) باشند.
🔚او از همین روی، کیفیات اولیه و ثانویه را چیزی جزو تصورات نمی داند و اگر تصورات باشند امکان ندارد که در (جوهر) یا (ذات) ای نااندیشیده وجود داشته باشند.
🔚او ادراککردن را نیز عبارت از حصول تصور می داند و چون تصورات را نیز در موجودی ادراککننده می داند نیازی به این نمی بیند که تصورات از کیفیات اولیه و ثانویه نیز به وجود جوهری مادی قائم باشند.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۳ و ۳۴
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته|ذات گرایی در اندیشه جان لاک
◾️ جان لاک در مقدمات خود در اثبات وجود (جوهر) یا (ذات) بین کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه و بین تصورات بسیط و تصورات مرکب فرق می گذارد.
◾️ کیفیات اولیه همچون درشتی، امتداد، شکل، حرکت، و سکون از جسم جدایی ناپذیرند و در واقع نقش هایشان در خود اجسام وجود دارند. کیفیات ثانویه، همچون رنگ، صوت، بو، نور، گرمی، سفیدی و سردی توانهایی هستند که توسط کیفیات نخستین اشیا احساسات مختلفی را در ما ایجاد میکنند.
◾️لاک کیفیات ثانویه را توان هایی می داند که در واقع در خود اشیا هستند و اینگونه نیست که آنها را کیفیات صرفاً (ذهنی) بداند. این گونه کیفیات تصورات بسیط را در ما ایجاد میکنند و آدمی میتواند با فراهم آوردن چندین تصور بسیط به تصور مرکب دست یابد.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۲ و ۳۳
#پاراکتاب
🆔 @iictchannel
🖇 #عکس_نوشته| ذات گرایی در اندیشه های ارسطو
🔦ذاتگرایی دارای تاریخی به درازای تاریخ تفکر بشری است. با وجود این، ذات گرایی در یونان باستان و به خصوص در فلسفه ارسطو ساختاری نظاممند به خود گرفت.ارسطو در هستیشناسی خود، موجودات را به ذرات(جواهر) و اعراض تقسیم کرد. عالم ماده، نفس و عقل جزو ذوات و عوارض نهگانه جزو اعراضاند. ارسطو هرچند ذات را نه موجودی جدا بلکه موجود در افراد و اشخاص میدانست، ذات را تمام حقیقت آنها به شمار میآورد.
🔦ارسطو، در معرفت شناسی خود، شناخت اینگونه ذوات را به جنس و فصل آنها میدانست و از این روی بر این باور بود که اگر بتوانیم جنس و فصل یک چیز را بشناسیم به شناخت ذات آن چیز دست مییابیم ؛ اما مسئله این است که برای نمونه ابنسینا شناخت فصل حقیقی و از این روی شناخت ذات اشیا را بسیار دشوار دید.
📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲
🆔 @iictchannel
📌جایگاه لباس روحانیت
📍لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیتهایی را برای مبلغ دینی به وجود میآورد، درعينحال تبلیغ دین را برای او آسان میکند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلامی را یادآوری میکند.
📍این لباس، انتساب به دین را میرساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در اینباره آگاهی کاملی داشته باشد.
📚کتاب لباس روحانیت (جامهٔ پیامبر)، صفحه 9، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی
🆔 @iictchannel