🖼 #عکس_نوشت | دعوت به دور از هیجانات سیاسی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سعید_داودی، عضو هیأت علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️ راهکار مشخص در مسئله حجاب، کارآمدی نهادهای فرهنگی و پژوهشی در تبیین دقیق و عقلانی آموزههای دینی؛ هماهنگی میان نهادهای مربوطه و کاستن از حمله به بدحجابها و حتی بیحجابها در تریبونهای عمومی است. بلکه نگاه همدلانه با این نوع آسیبدیدگان، نه ملامتگرانه و سرکوبگرانه در کشور ما بهتر جواب خواهد داد.
◼️ در جمهوری اسلامی، حوزه تقنین و اجرا از حوزه مبانی نظری منفک نیست. تا مبانی نظری و پشتوانه فکری و قانعکنندهای در این حوزهها صورت نگیرد، سیر تقنین و به تبع آن اجرا ناقص، ناتمام و آسیبزا است. ترسیم درست عقلانی از پوشش زن و تبیین نظری آن در مراکز علمی، دانشگاهی و رسانهای به صورت کاملاً علمی و به دور از هیجانهای سیاسی و حزبی و جناحی بستر را برای روند تقنین و اجرا آماده خواهد کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
#دانشنامه
💢 در حال برگزاری...
🔰 جلسات شورای علمی دانشنامه، جهت بررسی مقالات #قرآن_و_ادب_عربی، #شرخ_صدر و #تفکر به صورت حضوری و مجازی با حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین سید محمد غروی، علی اکبر رشاد، عبدالکریم بهجت پور، احمد قدسی، ابوالقاسم مقیمی، سعید داودی، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، اکبر زراعتیان و احمد مهدی زاده
📌 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
⚫️ انالله واناالیه راجعون
◼️ ارتحال عالم ربانی، حضرت آیتالله ناصری (قدس سره) را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان میرسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم.
◼️ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این ضایعه دردناک را به مخاطبین محترم تسلیت عرض میکند.
#تسلیت
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حاکمیت اسلامی در بحث حجاب
👤 #فاطمه_فلاحتفتی، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»:
◼️ حجاب عبادی بهخاطر فردی بودن آن و حجاب خانواده هم بهخاطر خصوصی بودن آن از حیطه محدوده دخالت دولت خارج هستند، حتی دولت بنابر ادله فقهی و حقوقی باید مدافع حریم خصوصی باشد. البته در همین حجاب بین اقوام نیز اگر تقابل با امر اهم یا با مسائل اجتماعی تعارض پیدا کند، قابل پیگیری است، اما قدر متیقنِ مسئولیت دولت در این زمینه، محدوده دخالت دولت در حوزه اجتماع و جامعه است.
◼️ حتی در صورت فردی بودن حجاب، حکومت اسلامی در موارد مصلحت، میتواند در مباحث فردی نیز حکم و مسئولیتی برای خود تعریف کند. مسئولیت حکومت، با توجه به ادله امر به معروف و نهی از منکر و همچنین تعزیرات قابل بحث است که هر دو ادله دارای مراتب و شرایطی هستند که از اقل آغاز شده و تا اکثر ادامه دارد.
🔖 برگرفته از کتاب «حاکمیت و حجاب»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | وظیفه حاکمیت در برابر بیحجابی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
♦️ در جمهوری اسلامی حجاب از نمادهای اولیه و اساسی است که البته مستند به نظر و رأی خود مردم است، خود مردم مسلمان بر این باور قرار گرفتند و قانون مصوب خود مردم است. اما با توجه به این که این به نهاد جمهوری اسلامی مستند شد و از بین رفتن این نماد و این هویت و این شکل از زنها به معنای عدول از ارزشهای اسلامی میتواند زمینههای تضعیف نظام را فراهم کند، دشمنان فعالیتهای بسیار زیادی را آغاز کردند تا این ارزش اصلی و ذاتی نظام تضعیف شود و از بین برود و به مثابه پلی برای از بین رفتن سایر ارزشها باشد.
♦️ حتی اگر حجاب در مبانی ما هم نباشد، رویکرد سیاسی ما باعث میشود که ما همچنان بر آن رویکرد اصیل پایدار باشیم و این ارزش اصیل را اینجا از دست ندهیم که اگر از دست بدهیم، ارزشهای دیگر ما را نیز آنها مطمح نظر قرار خواهند داد. طبیعتاً بعد از نقد حجاب قانونی، سراغ حجاب اختیاری هم خواهند رفت و ضرورت بیحجابی را مطرح خواهند کرد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بدحجابی، به معنای مخالفت با نظام نیست
👤 #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 بعضی تصوّر میکنند که مشکل بدحجابی، ریشه در فقر و مشکلات معیشتی دارد و چنانچه در جامعه، رفاه برقرار شود، بدحجابی نیز خودبهخود برطرف خواهد شد؛ در حالیکه هر چند از لحاظ منطقی، فرضیه اثرگذاری فقر بر بدحجابی، ناصواب نیست و میتوان چنین فرضی را برای اقتصاد در نظر گرفت، امّا در جامعه کنونی ایرانی، نباید برای فقر اینچنین نقش جدّی و بزرگی را فرض کرد.
🔹 بسیار خطاست اگر تصوّر کنیم که همه یا بخش بزرگی از بدحجابیها، نوعی مخالفت سیاسی نسبت به حاکمیّت است. بسیاری از زنان و دخترانی که بدحجاب هستند، یا سیاسی نیستند و گرایش سیاسی ندارند، یا حتّی همراه با حاکمیّت هستند و تعارض خاصی ندارند؛ بلکه افزون بر این، حتّی نسبت به دین هم ستیز و مخالفتی ندارند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مهندسی حجاب در عصر نبوی(ص)
👤 حجتالاسلام والمسلمین #محمدحسن_جواهری، عضو هیات علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ حکم حجاب با نماز و سایر احکام حتی احکامی که بعد اجتماعی دارند، یک تفاوت بنیادین دارد و آن نماد بودن آن است. اگر فردی نماز نخواند نمیتوان از ترک نماز او مطلع شد مگر این که در وقت کامل نماز با او همراه باشد و به او تذکر بدهد، لیکن اگر زنی در جامعه اسلامی در خیابان بدون حجاب راه برود، غیر مسلمان تلقی میشود؛ بنابراین، ممکن است برای ترک نماز مجازاتی تعیین نشود ولی برای ترک حجاب بشود. البته حجاب در خارج از جامعه اسلامی در حکم احکام فردی است و داستان خود را دارد.
◽️ افزون بر نماد بودن حجاب، این حکم شرعی از بعد اجتماعی نیز برخوردار است و رعایت نکردن آن جامعه را متضرر میکند؛ از این رو، حاکم اسلامی از دو جهت در برابر آن وظیفه دارد: اولاً: از جهت نماد بودن آن که مسئله بسیار مهم است و ثانیاً: از جهت اجتماعی بودن آن؛ مانند شرابخواری علنی و مانند آن.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام:
🔰 اگر حقوق خدا در نعمت ها ادا نشود و در شكرگزارى شان كوتاهى گردد، آن نعمت ها ستانده مى شوند
📚 غررالحكم، حدیث۵۴۷۵
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۹
📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی
⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی
❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات:
▶️ @iictchannel
🌐 سایت:
▶️ www.iict.ac.ir
💢 اينستاگرام:
▶️ instagram.com/iict_ac_ir
#خبرنامه
#روابط_عمومی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۹ 📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط ع
Mordad401.pdf
6.76M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 مردادماه ۱۴۰۱
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند:
🌐 b2n.ir/magiict
🆔 @iictchannel
◽️ مبداء و غایت حکمرانی متعالی، امر الهی است
🔸 دکتر #حسین_رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد:
◾️ حکمرانی در نگرش اسلامی یک ماهیت توحیدی دارد؛ یعنی مبدا و منتهی آن امر الهی است. همین ماهیت در فضای عمومی جامعه وارد میشود و در مسیر غایت خود که خلافت الهی است سیر میکند. حکمرانی در این معنا، متعالی است از آن جهت که مبتنی بر منظومه معرفتی آموزههای ایمانی و عقیدتی اسلام شیعی و حکمت متعالیه است.
◾️ اگر بپذیریم که بستر حکمرانی، نظام اجتماعی و سیاسی است سنخ اصلی آن از سنخ اداره است یعنی نظام سیاسی باید بتواند ساز و کارهای اداره جامعه را شکل دهد و در نتیجه چارهای ندارد غیر از اینکه فضای تصمیمگیری را باز بگذارد و در نهایت باید بتواند کارایی ایجاد کند.
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ معیار موفقیت حکومتها در اسلام میزان رضایت مردم است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در مورد جایگاه مردم باید گفت که مردم یا مراجعهکنندگان به ادارات دولتی در پارادایم مدیریت دولتی؛ مشتری و مصرفکننده و در پارادایم حکمرانی؛ شهروند و در حکمرانی اسلامی؛ رعیت هستند. در اسلام گفته شده: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ رعیت طیف وسیعی از افراد را شامل میشود و حتی کارگزاران هم جزئی از رعیت هستند.
◾️ لذا مردم و مسئولان یکی هستند و دوگانهای بین آنها نیست. در اسلام معیار موفقیت حکومتها میزان رضایت مردم است و چنین جایگاهی برای مردم در هیچکدام از پارادایمها وجود ندارد و این از مختصات حکمرانی اسلامی است.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel