◽️ اختیارات قضایی حکومت نبوی
📝 یادداشتی به قلم حجتالاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیات علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه؛
◾️ پیامبر(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ و اجرای شریعت، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب میکرد. در مورد آیات قضاوت میتوان گفت این آیات چند دسته هستند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ekhtiarat
#یادداشت
🆔 @iictchannel
◽️ کشف واقعیت های حجاب
💠 نشست علمی "بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام #فرج_الله_هدایت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📆 سه شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
🔺 حضور مجازی از طریق:(انتخاب گزینه مهمان)
➡️ online.shahramookht.ir/ch/gapogoft
#فعالیت_اعضا
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
📸 گزارش تصویری
🔸 سیامین جلسه #هیات_ممیزه_مشترک استان تهران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 دوشنبه 24 مردادماه ۱۴۰۱
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است
👤 حجتالاسلام والمسلیمن #علی_ذوعلم، استادیار گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ امروز جامعه ما تحت تأثیر هجوم فرهنگی غرب و تبلیغات بسیار شدیدی که علیه حجاب صورت میگیرد؛ در درجه اول بانوان و دختران هستند که زیان میبینند. در مدارس به خصوص دوره ابتدایی تا دبیرستان، آموزش موثر و هوشمندانه حجاب بسیار ضعیف است. حتی ما در تبلیغات دینی نیز تبیین درست و جامع از مساله حجاب و یک نوع اصلاح نگرش در این مورد را کمتر شاهد هستیم.
◽️ در محیط جامعه که میبینیم اکثر دختران، خانمها و دانش آموزان و دانشجویان حجاب را در حد قابلقبول رعایت میکنند، عدهای هستند که به خاطر عدم آموزش دچار کمحجابی هستند، رعایتی که باید را نمیکنند و حتماً نیاز به آموزش دارند و درصد بسیار قلیلی داریم که اگرچه درصد کمی است، اما بسیار مهم است، چون محیط را دچار آلودگی می کند. آنها اساساً تلاششان این است که روز به روز با وضعیت مستهجنتری وارد جامعه شوند که اساساً این روند ممکن است که یک روند برنامه ریزی شده از طرف دشمنان فرهنگی جامعه ما باشد.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | کربلا آموزگار عفاف و حجاب
👤 دکتر #محمدرضا_سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸حضور زنان در قیام بزرگ و تاریخی حضرت سیدالشهدا(ع) چه در مراحل آغاز حرکت، چه در طول مدت حرکت و چه در صحنه کربلا و حوادث پس از آن برجسته و از ابعاد گوناگونی مانند شجاعت، رشادت، دلاورمردی، حیا و عفاف، پیامرسانی این نهضت بزرگ، دفاع از مقام امامت و ولایت و بسیاری ابعاد دیگر قابل بحث و بررسی است. در حقیقت میتوان حضور زنان در این انقلاب بزرگ را بخش جداناپذیر آن دانست که بدون آن، تصویر کامل نخواهد بود.
🔸رنج بانوان و دختران کربلا از تشنگی، گرسنگی، اسیری، بیپدری و موارد اینچنینی نیست. آنها مراقب حفظ حریمها بودند و نگران از اینکه ارزشهایی مانند عفاف و حجاب در کنار حرمت امام زمان(ع) مورد تعرض قرار میگرفت. درواقع کربلا آموزگار عفاف و حجاب است. زنان ما اگر به حضرت زینب(س) و به شهدای کربلا و در رأس آنها حضرت سیدالشهدا(ع) ارادت دارند، باید عفاف و حجاب را از آنها بیاموزند و در وهله اول با حجاب زینبگونه در جامعه حاضر شوند.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بازی با حجاب، یک دسیسه برای عبور از ایدئولوژی انقلاب
✍️ دکتر #مهدی_جمشیدی، عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 میتوان با تدبیر حکیمانه و هوشمندانه، «تحوّل فرهنگی» در سبک پوشش ایجاد کرد و مجال نداد که جامعه بیش از این در مرداب برهنگی و ولنگاری فرو برود. پیامدهایی که جریان غیرانقلابی از آن سخن میگوید، همگی برساخته و جعلی هستند یا بسیار مبالغهآمیز؛ میخواهند هم جامعه را تحریک به «مقاومت» و «بازدارندگی» کنند و هم حاکمیّت را دچار «انفعال» و «وادادگی». این در حالی است که ترکیب «قاطعیّت» و «عقلانیّت»، گرهگشای معضل دیرینۀ حجاب است.
🔸حجاب، تنها یکی از مرحلههای برنامۀ ناگفتۀ جریان غیرانقلابی برای «عبور از ایدئولوژی انقلابی» است. ازاینرو، اگر این «سد» شکسته شود، باید در برابر مرحلههای دیگر نیز «عقبنشینی» کنیم. ما با یک «خطّ» و «زنجیره» روبرو هستیم که معطوف به «هویّتزدایی از جامعۀ ایران» است. باید در پشت این بهظاهر جزییّات روزمرّه، آن «طرح پنهانی» را دید و فهمید که اگر این «چرخه» به حرکت درآید، «فرایند ایدئولوژیزدایی» را در هیچ نقطهای متوقف نخواهد کرد.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب به مثابه یک امر اجتماعی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹برخی از دستورات دین آنگاه که به حوزه رفتار میآیند، جنبه اجتماعی پیدا خواهند کرد و از این جهت ممکن است در آنها اجبار و زور مطرح شود؛ به عنوان مثال اعتقاد به روزه اجباربردار نیست، اما از روزهخواری در ملاء عام از آن جهت که به حوزه رفتار و عرصه عمومی مربوط است، برای رعایت حقوق دیگرانی که روزهدارند، ممانعت به عمل میآید. حجاب هم از جمله دستوراتی است که به حریم عمومی مرتبط است و اساسا به منظور ایجاد امنیت روانی و… کسانی که در جامعه حضور مییابند وضع شدهاست.
🔹حجاب نیز تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم میتواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، آن را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | هویتنمایی با حجاب
👤 خانم #فاطمه_فلاحتفتی، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»:
◽️ بحث حجاب اهمیت فوقالعادهای داشته و در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی اثرگذار است. تا جایی که باعث هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان در عرصههای مختلف جهان شده و در مسائل و روابط بینالمللی نیز مؤثر است. علاوه براین، بحث حجاب به لحاظ فردی هم برای خود فرد مفید است و حفظ آن برای عفاف عمومی جامعه مسأله پراهمیتی است که نمیتوان از آن غافل شد.
◽️ مسأله مسئولیت حکومت اسلامی همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی بوده است. امروزه در برخی رسانههای معاند تلاش میکنند این مسئولیت را با تعبیر حجاب اجباری مطرح کنند. اگر بخواهیم بحث حجاب را در حوزه مباحث فقهی و حقوقی مطرح کنیم، محدوده بحث وارد حوزه فقه حکومتی میشود که مسئولیت حکومت در بحث حجاب و عفاف جامعه چه خواهد بود.
🔖 برگرفته از نشست «حاکمیت و حجاب»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد، تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است.
◾️ در شرایط امروزی، لازم است که محققان و اهل فکر و نظر و صاحبنظران و حوزویان و دانشگاهیان، با تبیینهای درست، امید دادن به مردم و تبیین حقایق انقلاب اسلامی، به تقویت مبانی نظری و بنیادهای فکری و اعتقادی مردم کمک کنند و مردم را در مقابل این مشکلات امیدوار و مقاوم کنند، که این یک جهاد حقیقی است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)
🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد:
1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر
2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصههای علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی
3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی
4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی
5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاههای شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری
6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنتهای تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمینژاد
7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکلگیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجتپور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیتالله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری
⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید...
➡️ poiict.ir/22511
🆔 @iictchannel
▫️بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حجاب و عفاف
🔰 در راستای حفظ شئونات اسلامی و مطرح شدن مساله حجاب و عفاف ارائه شد؛
🔸 در این بسته پیشنهادی آثار چاپ شده #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی و کانون اندیشه جوان همچون: بررسی فقهی حقوقی حاکمیت حجاب و عفاف، مساله پوشش، حجاب، صدف عفاف، نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن، حریم حجاب، بخوان به نام پروردگارت و پوشش و حجاب آمده است.
#کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مقابله کیفری با مظاهر بدحجابی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 همواره بحث مقابله کیفری با مظاهر بیحجابی در کشور ما بعد از انقلاب یک چالش جدی بوده است، هم به لحاظ فقهی مشروعیتش مورد بحث بوده و هم به لحاظ اثربخشی که آیا مقابله کیفری میتواند حجاب را نهادینه کند. رویکردهای منع حجاب، حجاب اختیاری و حجاب الزامی را سه رویکرد حقوقی حجاب است. در قرآن از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب میتوان مؤیداتی پیدا کرد که حجاب فریضه و تکلیفی با ابعاد اجتماعی است.
🔺 ابعاد اجتماعی عمومیبودن حجاب از منابع اسلامی به وضوع قابل استفاده است و در حقوق مدرن برای تکالیف فردی شهروندان هم الزاماتی با وضع جریمههای حقوقی را میبینیم. الزام به حجاب در حقوق ایران قوانینی دارد که یک سری از این الزامات، اداری است که کارکنان دولت را مکلف به رعایت حجاب میکند و در قانون رسیدگی به تخلفات اداری که اجرا نمیشود هم حتی نتوانستیم حجاب را در دستگاههای حکومتیمان اجرایی کنیم.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel