🔸 نشست علمی «تبیین چگونگی هم افزایی میان فقه و حقوق»
🎙 با حضور:
دکتر #محمود_حکمت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
⏰ چهارشنبه 18 آبان ماه، ساعت 16
❇️ پخش زنده:
➡️ b2n.ir/h17384
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 656 تا 660 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی
🔸 جلسات مستمر #دانشنامه_قرآن_شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد.
▪️در این جلسات مقاله "#امام_حسن و قرآن" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بیان»
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب
مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
⏰ دوشنبه 23 آبان ماه، ساعت 10
❇️ حضور مجازی از طریق:
➡️ meet.quran.ac.ir/res
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
◽️ دلیل متکلمان بر حدوث زمانی عالم و ارزیابی آن
📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
◾️عموم متکلمان جهان آفرینش، به معنای «ما سوی الله» را حادث به حدوث زمانی میدانند؛ آنها میگویند زمان گذشتة عالم، بینهایت نیست بلکه در طرف گذشتة عالم به آن و لحظهای میرسیم که قبل از آن، همه این جهان معدوم بوده است و فقط خداوند موجود بوده است و هیچ شیء دیگری با او موجود نبوده است؛ و بعد از معدومیت کلی عالم در آن مرحله، از لحظه و آنِ خاصی جهان به تدریج موجود گشته است و ادامه یافته است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hodos-2
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸کرسی فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظامساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر)"
🔰 توسط گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#ابوالقاسم_علیدوست
#محمود_حکمت_نیا
#خالد_الغفوری
#غلامرضا_پیوندی
⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-2
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ وظیفه قرآنی مؤمنان مقابل کثرت دشمان دین و انقلاب
📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
◾️ براساس روایات برای چارهجوئی در برابر هر مشکلی، باید به قرآن رجوع نماییم و از این کلام الهی برای برونرفت از تنگناها هدایت طلب نماییم:
🔻 در همه جریان هایی که اتفاق میافتد دقیقا گوش به فرمان رهبری باشیم تا خود فریب دشمن را نخوریم و به جامعه آسیب نرسانیم و عاقبت خود و دیگران را تباه نسازیم؛
🔻 همواره سخن و عمل پیامبر باید برای ما الگو و نصب العین قرار گیرد؛
🔻 ایمان حقیقی نجاتبخش و سبب پیروزی در هر امتحانی است؛
🔻 باور به آخرت و یاد خدا رمز اصلاح ما و پیروزی بر دشمن است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/vazifeh
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی نظام اقتصادی اسلام
(چیستی، هستی و امکان استنباط آن)
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظامساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر)"
🔰 توسط گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#سیدحسین_میرمعزی
#حسن_آقانظری
#عطالله_رفیعی_آتانی
#ناصر_جهانیان
⏰ دوشنبه 23 آبانماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-3
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ مسیر ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر اجتهاد نیست
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در نشست "فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب" عنوان کرد:
◾️ اگر قرار باشد در نظام اسلامی ساختار و مدل بسازیم، مسیر نظام سازی و ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر فقاهت و اجتهاد نیست.
◾️ ساختار نظام باید مبتنی بر مبانی و نظام ولایت باشد در عین حال بتواند رو به جلو باشد و رضایتمندی مردم را هم فراهم کند یعنی هم حجیت داشته باشد و هم کارآمد باشد.
#سخنرانی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | ترکیب عقل و طبیعت در انسان
🔸 آغازیدن انسان از طبیعت و فاصله داشتن طبیعت از عقل، انسان را ترکیبی از طبیعت و عقل کرده است. انسان، آنگاه که در طبیعت فعلیت مییابد در عقل صرفا بالقوه است و در مرتبه استعداد محض. انسان طبیعی در نظام طبیعت به مرتبه عقل وارد میشود، اما ماندن، استقرار و اشتداد او در این مرتبه به نتیجه جدال، کارزار و ستیزهای وابسته است که میان طبیعت و عقل او برقرار میشود.
🔸 این ستیزه و نزاع تا آن هنگام برقرار است که یا طبیعت انسان خاصیت عقلی به خود بگیرد یا عقل انسان به خواسته گردن نهد. جدال نیروی عقل با نیروی میل جدال سرنوشتساز انسان است. از یک طرف، نیروی میل، انسان را یک موجود طبیعی و از طرف دیگر، نیروی عقل او را یک موجود فراطبیعی طبیعت میگرداند.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_فضلی، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اطلاق عقل در کتاب مابعدطبیعت
🔹 عقلی که ارسطو در کتاب مابعدطبیعت ذکر میکند. این عقل همان عقل فعال است که صورتی مفارق است و اصلا در ماده نبوده و نخواهد بود. این عقل، به نوعی عقل بالفعل است و شباهتی نزدیک به عقل مستفاد دارد.
🔹 این عقل همان است که آن ذاتی را که فل بالقوه بود، عقل بالفعل قرار داده و معقولاتی را که معقولات بالقوه بودند، معقولات بالفعل قرار میدهد و نسبت عقل فعال به عقلی که بالقوه است، نظیر نسبت خورشید به چشم است که مادامی که در تاریکی است، بینایی بالقوه است و همانگونه که خورشید، به واسطه نوری که به چشم میدهد، چشم را بینای بالفعل و مبصرات را مبصرات بالفعل میگرداند، عقل فعال، به واسطه آنچه به عقل بالقوه میدهد، عقل بالقوه را عقل بالفعل میگرداند و عینا به واسطه همان، معقولات، مقولات بالفعل میگردد.
📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته #محمد_علی_اردستانی، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22783
🆔 @iictchanne
🖼 #عکس_نوشت | اصل انعطاف پذیری در جنگ
◽️ این اصل از اصول و تاکتیکهای عقلایی و شرعی است که نشان دهنده واقعبینی در تصمیمگیریها و سیاستگذاریهاست. تصلب و سرسختی غیرقابل انعطاف اندیشه دفاعی را با انسداد مواجه میسازد. انعطافپذیری از اصولی است که به مسائل انسانی و زمینهها و شرایط مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و... توجه دارد.
◽️ ممکن است در شرایط جنگی و در میدان کارزار به دلیل قساوت دشمن، جبهه مقابل تصمیم بگیرد قاطعانه مقابله و دشمن را سرکوب کند و به هیچ وجه از تصمیم خود کوتاه نیاید، اما شدت عمل سبب میشود به یکباره دشمن خواهان صلح شود. شرایط هزیمت دشمن و استحقاق شکست آن ممکن است تصمیمگیرندگان را به سرسختی وادار کند، ولی مستندات اصل انعطافپذیری میگوید: اگر دشمن درخواست صلح کرد شما هم انعطاف به خرج بدهید. این اصل با بسیاری از اصول دیگر به ویژه با اصل مصلحت رابطه تنگاتنگی دارد و حاکم اسلامی در موارد غیر منصوص، هر کجا مصلحت اقتضا کند، میتواند در فرایند تصمیمگیری یا اجرا به اصل انعطافپذیری تمسک کند.
📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/4501
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | رهبری و فرماندهی
◽️ فرماندهی از عناصر اساسی یک ساختار نظامی و نظام دفاعی است. همه واقعیتهای این نظام، تحت اشراف و نظارت فرماندهی به اثبات میرسند، و در نظام دفاعی اسلام علاوه بر ساماندهی ابعاد و زوایای مختلف نظام، تمام الگوهای رفتاری و روابط درونی به واسطه رهبری و فرماندهی با حاکمیت الهی منطبق و محقق میشود در عصر شکلگیری مفاهیم اندیشه دفاعی اسلام که در دوره حضور معصومان(ع) بوده است، فرماندهی و رهبری بر محور امامت استوار یافته بود.
◽️ آنچه در اندیشه دفاع اسلام مهم است اینکه فرماندهی کل، همواره در اختیار حاکم اسلامی است و اوست که قدرت اعلان جنگ یا صلح با دشمنان را دارد. سیاستها و خطمشیهای کلان، سازماندهی و نظام نیروهای جنگی بر عهده حاکم اسلامی است و در شرایط خاص، او افراد شایستهای را به عنوان جانشین خود بر میگیرند که وظایف مهمی را بر عهده دارد.
📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/4501
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | قوه انتظام امور فردی و معیشتی
🔹 عقل در این اطلاق، قوه و ملکهای در انسان است که به وسیله آن میتواند امور فردی و معیشت شخصی را انتظام دهد. این قوه را عقل معاشی گویند. نظام فردی در مقابل نظام اجتماعی قرار داده میشود؛ زیرا در نظام جمعی، منظور حفظ جامعه مدنی و نه حال یک فرد است؛ پس آن قوه که بتواند عهدهدار نظام اجتماعی شود، اگر وهبی و غیبی است، علم نبوت است و اگر کسبی و تعلیمی است، علم حكومات یا سیاست مدن را تشکیل میدهد.
🔹 خلاصه اگر عقل معاش فردی طوری منظم شود که مطابقت با نظام اخروی و نوامیس شرعی کند، عقل ممدوح به شمار میرود و اگر بر خلاف قوانین شریعت منظم شود، عقل مذموم و موسوم به نكراء است.
📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته #محمد_علی_اردستانی، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22783
🆔 @iictchanne
🖼 #عکس_نوشت | نیاز اجتماعی انسان به دین
◼️ نقش مهم دین در اجتماع این است که نوعی انقلاب فکری و وجدانی بهوجود میآورد که در آن عواطف و احساسها و هدفها و ایدهها و معیارها دگرگون میشود و جهانبینی عوض میشود. آدمی خود را دارای رسالت احساس میکند. زندگی جهت خاص پیدا میکند و جهت دیگری غیر از زندگی فردی را درک میکند و نوع دلبستگیها عوض میشود.
◼️ دین و ایمان، پشتوانه اخلاق است؛ یعنی آدمی به اخلاق خوب محتاج است و دین و ایمان، پشتوانه اخلاق خوب است. انسان در پرتو دین است که میتواند واقعاً عفیف و پاکدامن و متقی و عادل و غيرمتجاوز و با انصاف باشد و آدمی به واسطه دین در مقابل ستمگران شجاع و قوی میشود.
📖 برگرفته از کتاب دینشناسی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
🔸 امیرالمؤمنین عليه السلام:
🔰 ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است
رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ
📚 غررالحكم حدیث 5399
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی نقش تفسیری فلسفه در المیزان
🔻 همزمان با سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه
🔰 توسط گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#بهرام_دلیر
#سیدمحمد_طباطبایی
#محمدجواد_رودگر
⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 14:30
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/almizan
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/almiizan
#نشست
#روز_فلسفه
🆔 @iictchannel
◽️ قیام مختار از نگاه اهل بیت(ع) و شیعیان
🔸 در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین #غلامحسن_محرمی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه تبیین شد:
🔹قیام مختار مورد رضایت اهلبیت(ع) بود، کسی از شیعه در مورد قیام مختار اظهارنظر منفی نکرده و ابواسحاق، هدفی جز کشتن قاتلان حضرت سیدالشهدا(ع) نداشت.
🔹امام صادق(ع) فرمودند: «پس از حادثه کربلا (شش سال) هیچ زنی آرایش نکرده و شانه به سرش نزده بود تا زمانی که مختار سر بریدهی ابن زیاد و عمر سعد را برای ما فرستاد.»
🔹امام باقر(ع) در پاسخ به پسر مختار که گفتند: ای پسر رسول خدا، میگویند پدرم کذاب بوده ولی به خدا سوگند آنچه شما در حق پدرم بفرمایید، حق میدانم، فرمودند: «خدای مختار رحمت کند مختار را، سبحان الله، آیا مختار نبود که به خونخواهی اهل بیت پیامبر خدا قیام کرد و قاتلان ما را کشت؟!»
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی بازخوانی اسناد ملی و استانی آمایش سرزمینی
📌دومین میزگرد علمی تخصصی از سلسله نشستهای #آمایش_سرزمین؛
🔰 با مشارکت گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار میشود.
🎙 با حضور:
#محمود_مهام
#رسول_سیفی
#علی_اکبر_مهرابی
#محمد_حسین_رامشت
⏰ شنبه 21 آبانماه، ساعت 14:30
🏢 تهران، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐vc.isu.ac.ir/ch/identity
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/amsarzmin
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️ جمهوری اسلامی کاری کرد که مدعیان دموکراسی هنوز نکردند
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد:
🔹 این موضوعی است که شاید در هیچ انقلابی رخ نداده باشد که پس از تحولات سیاسی، نظام سیاسی کشور به رأی گذاشته شود؛ اما جمهوری اسلامی این کار را انجام داد. همچنین پس از انتخاب نمایندگان مردم در مجلس، سر قضیه قانون اساسی باز هم مردم را در موضوع سهیم کردند و قانون اساسی را به رأی آنان گذاشتند.
🔹 بارها مردم در مناسبتهای مختلف همراهی خود را با نظام نشان دادهاند که شاید مراسم راهپیمایی سیزده آبان امسال، نمونه تازه و قابل قبولی در این باره باشد. اما عدهای قلیل خود را صاحبان کشور خطاب میکنند و میخواهند نظرشان هرجور که شده عملی شود، در هر جای دنیا که باشد به این افراد دیکتاتور میگویند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️ پیام رسانهای داخلی بستر تامین آزادیهای تمام اقشار مردم
📝 نوشتاری از دکتر #عزیز_نجف_پور رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه؛
◾️ یکی از چالشهای مهم ما در پلتفرمهای خارجی رگولاتوری محتوای کاربران بر اساس سیاستها و شاخصهای دل بخواهی است. مثلا #تلگرام رأسا” محتوایی را نامناسب تشخیص میدهد و کانال و کاربری را مسدود و محدود میکند.
◾️ #اینستاگرام هم به همین منوال محتوایی که به زعم خود نامناسب میبیند از صفحه کاربران حذف میکند و در صورت تکرار، صفحه کاربر را هم مسدود مینماید. بدون اینکه مرجع قضایی یا هیات منصفهای بر اساس شاخصهایی قانونی رای بر این اقدام داده باشند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/pyamiran
#یادداشت
#فضای_مجازی
🆔 @iictchannel
◽️ علوم انسانی اسلامی ما را به عبور از انگاره توسعه ترغیب میکند
🔸 #مهدی_جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه در گفتگویی با اشاره به «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» عنوان کرد:
🔹 #علوم_انسانی شاخهای از علوم است که به کنشهای انسانی چه به لحاظ فردی چه در نسبت با دیگران می پردازد و موضوع آن، خود انسان است؛ بنابراین از آن به عنوان علوم انسانی قلمداد میشود. وقتی از علوم انسانی سخن می گوییم، می توان علوم را تفکیک کرد به این معنا که دسته ای از علوم که مربوط به جهان و انسان است.
#مصاحبه
#مفهوم_علم
🆔 @iictchannel
◽️معنای دقیق آزادی از نگاه انقلاب اسلامی
🔸 سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛
🔹یکی از پیامها و مفاهیم کلیدی #گفتمان_انقلاب_اسلامی، مقوله «آزادی» است. آزادی آن قدر جذّابیّت دارد که حتی در نظام استبدادی شاهنشاهی هم مدعی آن بودند، اما در آنجا یک «دال تُهی» از معنا بود و معنایی نداشت.
🔹محمدرضاشاه میگفت جامعهی ما آزاد و به دروازهی تمدن رسیده است، اما او متوجه نبود که اصلاً شاهنشاهی با آزادی همخوانی ندارد، زیرا مفهوم شاهنشاهی و استبداد و دیکتاتوری مطلق، نفی«آزادی شهروندان» است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
❎ به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشوربرگزار می شود:
💢 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز با حضور و سخنرانی آیتالله علیاکبر رشاد،آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، آیت الله ابوالقاسم علیدوست و حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی شامگاه چهارشنبه مورخ ۲۵ آبانماه جاری در قم برگزار خواهد شد.
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ظرفیت پذیرش حق و گوش شنوا داشتن دو شرط گفتوگوی صحیح
🔸مصاحبه حجتالاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه با خبرگزاری ایکنا؛
🔹منظور از گفتوگوی صحیح، گفتوگویی است که بنیانهای آن درست باشد و رفتاری که بر اساس آن مفاهیم شکل میگیرد هم درست باشد.
🔹گفتوگو، یک رفتار است که بر پایه برخی مبانی چیده میشود که آن مبانی باید درست باشند برای مثال، چه ما که در یک نظام اسلامی و الهی زندگی میکنیم و چه کسانیکه پیرو سایر ادیان هستند باید یکی از مبناها را نگاه الهی و توحیدی قرار دهیم.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel