eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست 🔸 آیت الله در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز مطرح کرد: ◾️ کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیت‌الله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam3 🆔 @iictchannel
◽️ فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحول‌گرا بوده است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز: ◾️ فقه شیعه از سال‌های آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی می‌کنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست. 🔻 اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و ... است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کرده‌اند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam4 🆔 @iictchannel
◽️ بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد 🔸 آیت الله در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز عنوان کرد: ◾️ برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می تواند فقه نظام مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam5 🆔 @iictchannel
◽️ باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز: ◾️ به نظر من باید دانش جدیدی بین دانش های اسلامی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود که بتواند به روش اجتهاد از منابع و آیات و روایات مجموعه را به روی هم بریزد و از مبانی هستی شناسی نیز استفاده کند و از طریق اجتهاد معتبر بتواند به نظام رفتارها برسیم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ffnezam6 🆔 @iictchannel
🔘 همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز 📸 گزارش تصویری از همایش ملی “با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره)” 🏛 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
◽️ آئین رونمایی از مجموعه دوجلدی «فقه نظام» 🔸 در حاشیه همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) برگزار شد. ◾️ این اثر که محصول تلاش فکری و اندیشه ورزی برخی اساتید و اندیشمندان حوزه نظام سازی است، درصدد کشف و تبیین اموری چون امکان و ضرورت نظام سازی، ماهیت نظام سازی، روش شناسی نظام سازی، رویکردها و نگرش های متعدد در حوزه نظام سازی، ظرفیت های فقه نسبت به نظام سازی و عرصه های مختلفی که دانش های متعدد چون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام اخلاقی و معنوی می توانند به نظام سازی مبادرت ورزند. 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی ظرفیت‌های فلسفه اسلامی برای معرفت‌شناسی معاصر 🔻 به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 29 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/moaaser 🆔 @iictchannel
◽️ استاد فکر، کسی است که تفکر آگاهانه را در مخاطب خود ایجاد می‌کند 🔸 حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در مدرسه شبهه پژوهی «تفکر صحیح» عنوان کرد: ◾️ ما می توانیم با استفاده از روشی که یک استاد از آن بهره می برد، به تفکر صحیح و روشمند برسیم تا مسائل مختلفی را خودمان بتوانیم حل کنیم. ◾️ تمرکز استاد فکر بیش از اینکه روی نتایج باشد، روی روش ها و فرایندهای رسیدن به آن هاست. 🆔 @iictchannel
◽️ دیدگاه‌های مختلف در علوم شناختی، روح دیجیتال و الهیات کامپیوتر 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: ◾️ کامپیوتر را نباید ابزاری ساده ببینیم، بلکه هوش مصنوعی ابزاری معرفتی و یک دستگاه فکر است. یکی از مباحث در هوش مصنوعی این است که آیا دستگاه می‌تواند فکر کند؟ اگر دستگاه بتواند فکر کند برای مباحث الهیاتی پیامدهایی دارد. 🔻 برای مثال گاهی اشرفیت انسان را این‌گونه تعریف می‌کنیم که مرتبه‌ای از عقل و شناخت را دارد که موجودات دیگر ندارند. حال وقتی که ماشین هم تفکر کند، باید از منظر الهیاتی درباره آن بحث کرد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/olomshenakhti-2 🆔 @iictchannel
🔸نشست نقد و بررسی کتاب "مدارس کلامی شیعه" 🔰 توسط گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 29 آبانماه، ساعت 13 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghdketab 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/naghdkalami 🆔 @iictchannel
🖼 | فلسفه تفسیر عرفانی و مسئله اصلی آن ◽️ فلسفه تفسیر عرفانی، از جمله فلسفه‌های مضاف است که با نگاه بیرونی به تفسیر عرفانی می‌نگرد و درباره آن با شیوه‌ای عقلانی سخن می‌گوید. تعاریف اصل عرفان مشتمل بر چند نوع است که عبارت‌اند از: تعاریف ناظر به عرفان عملی، تعاریف ناظر به عرفان نظری و تعاریف ناظر عرفان عملی و نظری. ◽️ مسئله اصلی تفسیر عرفانی، وضعیت این نوع از تفسیر و چیستی تفسیر عرفانی مطلوب می‌باشد؛ تفسیری که مورد تایید شرع و متناسب با ظواهر کتاب و سنت، و منطبق با قواعد استنباط است. درباره مشروعیت تفسیر عرفانی و ضرورت آن، سه نظر مشهور وجود دارد: نفی کلی این نوع تفسير و عدم فایده‌مندی آن؛ پذیرش و ضرورت آن؛ قبول آن با شرایطی خاص. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | تردید ناپذیری وجود نظام در فقه اسلامی 👤 دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 کسانی که در سطح کلان در نظامات کار کرده‌اند نظام فقهی حقوقی اسلام را مستقل از همه نظامات حقوقی برمی‌شمارند و حتی برخی متفکران غربی هم بر آن تاکید دارند. پس درباره اینکه مجموعه فقه اسلامی نظام محسوب می‌شود تردیدی نیست و فقط شاهد انباشتی از یکسری گزاره‌ها نیستیم و این نظام در عرصه بین‌المللی هم با عنوان ارکان نظام اسلامی کاملا مشخص است. 🔺 ما در سطح برونی نباید تردیدی داشته باشیم و ایجاد تردید درست هم نیست زیرا ساختار و منابع و مبانی و منطق استنباط و نهادهای معین و تحولات تاریخی دارد. مثلا به تدریج اصول فقه و قواعد فقهیه پدید آمدند و غربی‌ها هم این مسیر را طی کردند و بر برخی آثار خودشان ۹۶ هزار شرح نوشتند و بعد دیدند با شروح نمی‌توان کار کرد لذا آن را به اصول کلی حقوقی تبدیل کردند و دوره اصول نویسی اروپا شکل گرفت و در بین ما هم به عنوان قاعده‌نویسی شکل گرفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | تعادل دو جنبه علوی و سفلی انسان ◼️ دین، ایدئولوژی‌ای است که تکیه‌اش بر سرشت روحانی انسان، یعنی بر شناساندن انسان است؛ بر آگاه کردن انسان به این سرشت و پرورش دادن این جنبه وجود انسان و برقراری تعادل میان دو جنبه وجودی انسان است. تمام تعالیم دین، گذشته از جنبه‌های اجتماعی، یک جنبـه انسانی و تربیتی دارد؛ یعنی برای احیا و زنده کردن جنبه علوی انسان است تا تعالی در وجود انسان حاکم شود. ◼️ پس اگر انسان می‌خواهد واقعاً در طريق تكامـل قدم بردارد، باید تلاش خود را مافوق همه هدف‌های مادی قرار دهد؛ یعنی انسان را موجودی بدانیم که می‌تواند دارای پایگاهی عقیدتی، مافوق پایگاه طبقاتی و غیرطبقاتی و امثال اینها باشد. برای نمونه، مبارزه انسان می‌تواند صددرصد ماهیت آرمانی، اعتقادی و ایمانی داشته باشد. این مبارزه است که از درون انسان آغاز می‌شود و اینها تنها در آموزه‌های انبیـا اسـت. شـما در تعلیمات غیر انبیا چنین نمونه‌های شکوهمندی نمی‌بینید. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | فقه اسلامی و نظام 👤 آیت‌الله ، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 در مورد وجود نظام، دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه ما غیر از احکام و قواعد، در شریعت مطهر سیستم و نظامی داریم مانند آنچه شهید صدر بیان کرده و نظریه دوم این است که ما آنقدر که در فقه کار کرده‌ایم چیزی به نام نظام ندیده‌ایم؛ قائلان به این نظر بین شریعت و فقه تمایزی ایجاد نکرده‌اند و از منظر این افراد، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزئی و قواعد دارد ولی چیزی به عنوان نظام ندارد. 🔹 بنده معتقدم اسلام نظام دارد و فقیه هم باید دنبال استنباط باشد ولی هر کاری قرار است بکند باید در استنباط اول انجام دهد. مثلا در احتکار ابتدا ادله را ببیند و احکام را هم ببیند و بعد قواعد استخراج و فتوا نتیجه‌گیری شود. بنابراین کسی منکر توجه فقیه به مقاصد شریعت نیست ولی نمی‌توان منکر شد که افرادی هم در این مسئله گرفتار خطا شده‌اند. 🆔 @iictchannel
✴️ کرسی نقد کتاب "الگوی سوم(الگوی رفتاری زن در جامعه و خانواده) 🎙با حضور: 🔸 دکتر 🔸 حجت اسلام دکتر (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) ⏰ دوشنبه ۳۰ آبانماه، ساعت ۹ صبح 🏢 گلستان، تالار اندیشه موسسه فرهنگی میردادماد •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🔸هم اندیشی علمی جایگاه دانش کلام و فلسفه دین در دوران معاصر 🔻 توسط گروه کلام پژوهشگاه با همکاری مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 30 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hamandishikalam 🆔 @iictchannel
💢💢 . پیش فروش کتاب او فاطمه(س) است آغاز شد. . ❇️ ۱۵ درصد تخفیف+ ارسال رایگان+ امضا نویسنده و... . 📚کتاب حاضر، حاصل تلاش خانم یزدان‌پناه در گزینش و بازنویسی فرازهایی از اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی است، که با هدف بهره‌گیری آسان‌تر مخاطبان غیرتخصصی، به‌ویژه بانوان، دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه نگاشته شده است. نویسنده کوشیده است، به اقتضا سلیقه مخاطب، متنی با نثر روان و ساده، و به دور از تکلف‌های پژوهشی، بنگارد؛ و در عین حفظ نویافته های علمی و مطالب استدلالی، اثری خوشخوان پیش روی او قرار دهد. . 🔶ویژگی کتاب: -جامعیت -نثر روان - مرور سریع تاریخ -طراحی جذاب -بیان دیدگاه‌های مهم حضرت زهرا(س) . ⏳مهلت ثبت سفارش: ۲۸ آبان الی ۲ آذر 📬زمان ارسال کتاب: ۳ آذر 💳ثبت سفارش: ۱.🌐http://yun.ir/odnlu6 ۲.📞۰۲۱-۸۸۵۰۳۳۴۱(داخلی ۲) . 🆔 @iictchannel
◽️ بررسی روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی 🔻 گزارشی از نشست علمی روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی ◾️ همانطور که می‌دانید ادبیات داستانی نسبت به شعر قدمت کمتری دارد و سابقه داستان‌نویسی در کشورمان حدودا یک قرن است. در نیمه اول این قرن، نویسندگان زن حضور نداشتند و در نیمه دوم یعنی از دهه ۱۳۳۰ به بعد، این نویسندگان ظهور پیدا می‌کنند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ddarm 🆔 @iictchannel
◽️ احساس عقب افتادگی در عرصه تکنولوژی موجب سوء برداشت برخی روشنفکران ایرانی شد 🔸 حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد: ◾️ احساس عقب افتادگی در زمینه های تکنولوژی و اجتماعی موجب سوء برداشت عده ای از روشنفکران ایرانی شد و آن ها این عقب افتادگی را به اسلام نسبت دادند. این در حالی بود که این افراد بیشترین زمان مطالعاتی خود را در دانشگاه های غربی و بر روی منابع آن بلاد گذاشته و از مطالعه تعمیقی قرآن کریم و آموزه های اسلامی باز مانده بودند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/shobahattarikh 🆔 @iictchannel
🖼 | قانون مطلوب، تامین‌گر حقوق شهروندان 🔸 بر مبنای منطق قرآن کریم، قانونی که خاستگاهی الهی دارد عادلانه است؛ زیرا فرستنده آن، عدل محض است. در ساحتی دیگر، همۀ افراد جامعه در قبال آن، برابر می‌باشند. این قانون، حق‌مدار، عام، فراگیر، تکامل‌بخش و منسجم است؛ لذا همۀ ساحت‌های زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و کسی به دلیل جایگاه یا ثروت و قدرتی که دارد از امتیازی ویژه برخوردار نمی‌گردد یا از دایره آن بیرون نمی‌شود. 🔸 ویژگی این قانون آن است که با توجه به مصالح فرد و جمع توازن و تعادل را در جامعه به وجود می‌آورد، بستر رسیدن به عدالت سیاسی اجتماعی را فراهم می‌سازد و راه رسیدن به هدف نهایی آن، یعنی کمال معنوی جامعه را هموار می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته ، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6336 🆔 @iictchannel
🖼 | الگوی فعلی فقه پاسخگوی نیازها نیست 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز: ◽️ ساختار کنونی فقه از زمان محقق حلی در شرایع بنانهاده شده است و الگوی او ۵۲ باب فقهی است، ما در این الگو بازبینی کرده و ساختار جدیدی چیده‌ایم و جوهره این الگو هم برگرفته از روایتی از امام صادق(ع) است و البته با اینکه این روایت مشکل سندی دارد ولی شمیم ولایت و امامت در آن جاری است. روایت امام صادق(ع) معطوف به روابط چهارگانه انسان با خدا، با خود، دیگران و طبیعت است که در این روایت ذکر فرمودند و بنده در ذیل هر کدام از این روابط هفت رابطه را ذکر کرده‌ام؛ ما این را الگو قرار دادیم و تصور بنده این است که الگوی دقیقی است حتی اگر از معصوم صادر نشده باشد. ◽️ جوهره فقه نظام‌ساز، فقه ارتباطات و روابط و مناسبات است؛ فقه فردی به شرط شیء و فقه جامعه و جوامع به شرط پیوند و رابطه با دیگران و روابط بین‌المللی و … است؛ رساله‌های عملیه فقه فرد به شرط لا است یعنی یک فرد چگونه اعمال فردی شرعی خود را انجام دهد ولی فقه نظام اینطور نیست. اگر بناست فقه نظام‌ساز طراحی شود باید فرد هم به شرط ارتباط با افراد دیگر دیده شود؛ ذات نظام هم طبعا یک عنصر اجتماعی است و نظام‌ساز وقتی معنا دارد که پای جامعه در میان است. 🆔 @iictchannel
🖼 | توجه به شعر و ادب در عصر ایلخانان 🔺 شعر و ادب صوفیانه در عصر ایلخانان منبع ارزشمندی برای بررسیهای تاریخی، اجتماعی و سیاسی است. حجم عظیم آثار تولید شده در این عصر در مقایسه با ادوار تاریخی قبل و بعد از خود بسیار شگفت‌انگیز و مهم‌تر پرسش‌برانگیز است. اینکه صوفیان و شعرای عصر ایلخانی در دورانی می‌زیستند که حمایت از هنر گسترده بود و در عالی‌ترین محافل مورد تشویق قرار می‌گرفت، در نوع خود ماهیت این دوران را آشکار می‌کند. 🔺 خاندان جوینی حامیان جدی تعدادی از شعرا بودند که شخصیت شاخص آنها سعدی شیرازی است. مکاتبات میان شمس‌الدین صاحب دیوان (وزیر اعظم) و برادرش عطاملک جوینی حاکم بغداد با سعدی شیرازی قابل ملاحظه و بیانگر روابط صمیمی مابین آنها بوده است. عنایت آنها بر این شاعر در داستانی درباره ملاقات سعدی با آباقا نمود یافته است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel