eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💯‼️ 📸 گزارش تصویری همایش ملی اجتهاد عقل گرا 🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی 🎙 با سخنرانی: آیت الله آیت الله 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ijtihaad 🆔 @iictchannel
🖼 | وحی در مسیحیت ◽️ مسیحیان معتقدند کامل‌ترین وحی نه در کتاب بلکه در انسان منعکس شده است. ایشان هرگز نمی‌گویند عیسی(ع) کتابی به نام انجیل آورده است. آوردن وحی توسط عیسی(ع) به‌گونه‌ای که مسلمانان در مورد قرآن و پیامبر اسلام معتقدند در مسیحیت جایی ندارد. مسیحیان عیسی(ع) را تجسم وحی الهی می‌دانند. و به عقیده آنان، وی نه حامل پیام، بلکه عین پیام بوده است. ◽️ بدین سبب مسیحیان معتقدند مسیح در زندگی و شخص خود، خدا را منکشف می‌سازد و اراده او درباره بشر را بیان می‌دارد. لذا معتقدند باید پیوسته ایمان خود را به مسیح و پیامی که خدا در وی قرار داده است زنده و تقویت کنند تا آن پیام را دریابند. این همان آموزه تجسم است؛ زیرا مسیحیان معتقدند پیام ازلی و غیرمخلوق خدا جسم شد و به شکل عیسای انسان میان ما ساکن گردید. 📖 برگرفته از کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی، دکتر ، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22745 🆔 @iictchannel
🖼 | مصلحت حفاظت و صیانت از اموال مردم 🔹 مورد دیگری که به‌عنوان متعلق مصالح اساسی، تأکید شده است، حفاظت و صیانت از اموال مردم و جریان اموال در مسیر صحیح است. سلب امنیت از اموال مردم در قالب سرقت و راهزنی، و صرف آن در اموری مانند غش، رشوه و ربا که به ناهنجاری در جامعه دامن زده به شکاف طبقاتی می‌انجامد، امری ناهنجار بوده و شارع از انجام آنها ممانعت به‌عمل می‌آورد. 🔹 در نقطه مقابل، صرف آن در اموری چون عمران و آبادی، تنظیم روابط مطلوب بین مردم، رشد رفاه اقتصادی توده مردم و تأمین عدالت و رضایت آنان را توصیه نموده؛ بلکه ضوابط خاصی را نیز در این راستا تشریع کرده و مجازات معینی را نیز برای انواع ناهنجاری‌ها در این خصوص در نظر گرفته است که از آن میان، می‌توان به تعیین حد برای سرقت مجازات برای رشوه و نامشروع خواندن اموال حاصل از غش و ربا اشاره کرد. 📖 برگرفته از کتاب مصلحت در فقه سیاسی شیعه، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5902 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شعار "زن، زندگی، آزادی" از دیدگاه اسلام 🔻 "شعار فریب" چه بر سر زنان ایرانی می‌آورد؟ 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 شعار زن، زندگی و آزادی، شعار انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران و قبل از آن اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع)، تمام تلاشش را کرده است که زن، حق خودش را بگیرد. این شعار، شعارهای اصیل اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است و ۳ رسالتی است که انقلاب اسلامی در طول ۴۳-۴۲ سالی که از شکل‌گیری آن گذشته، تعقیب کرده است. 🆔 @iictchannel
🖼 | نقش اجتهاد عقل‌گرا درتحقیق و تحقق دین 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ تقسیم دیگر کاربردهای عقل، به اعتبار قلمروهاست. عقل یک سلسله کاربردها و کارکردهایی دارد که در کشف و کاربرد دین، عام است؛ هم کشف در دین یعنی تحقیق در دین و هم کاربرد دین یعنی محقق‌ساختن دین. در حوزه عقاید، معنویت، اخلاق، احکام و علم دینی این کار را برای ما انجام می‌دهد. عقل یک سلسله کارکرد و داده‌پردازی‌ها انجام می‌دهد که در همه ابعاد هندسه معرفت دینی حضور دارد. ◽️این نوعی از کارکردهای عام است که به حوزه، قلمرو و بُعدی خاص اختصاص ندارد. سلسله قواعدی است که در تمامی ابواب کاربرد دارد. برخی از ما گمان می‌کنیم تمامی قواعد و مسائل اصول فقه فقط در فقه کاربرد دارد و مفید است، درصورتی‌که بخش قابل توجهی از اصول، در حوزه‌های گوناگون عرفان و معنویت اسلامی، تولید علم دینی، عقاید و اخلاق نیز مانند فقه کاربرد دارد. 🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام: 🔰 لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ 💠 هيچ كرداري مانند پژوهش نيست 📚 غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۵۶۴ . 🆔 @iictchannel
◽️ تفکیک عقلانیت از دین و شریعت ریشه در تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی دارد 🔸 مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی دامت برکاته پیام مکتوبی به همایش ملی اجتهاد عقل گرا ارسال کردند. ❇️ آیین خاتم، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول ، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی (ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد ، کوچک‌ترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات می‌شود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین (علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rjtehadsobhani 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی دلایل گریز از پژوهش‌های عینی در علوم انسانی ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 27 آذرماه، ساعت 9 صبح 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-38 🆔 @iictchannel
◽️نیازمند و سلسله دانش های بنیادین و مبناپرداز هستیم 🔸 آیت الله در همایش ملی اجتهاد عقل گرا بر ضرورت توسعه و تعمیق علم اصول تاکید کرد ❇️ از آن جایی که اصول فقه مبنا دارد و همه قوائد اصولی است قیاس هم همین طور است قیاس گاهی بر اساس مبانی کلامی و معرفت شناسی رد می کنیم هر چند روایت داریم ولی اساس مباحث عقلی است برخی از مطالبی که به عنوان منطق در مبادی اصول مطرح است از آن جایی که در آن زمان چیزی به نام معرفت شناسی مطرح نبوده است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rashejtehad 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی پژوهش نافع در علوم انسانی؛ شاخص ها، ساز و کارها و کاربست ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 27 آذرماه، ساعت 10:30 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-40 🆔 @iictchannel
◽️اجتهاد ضرورتاً عقل گراست 🔸 آیت الله در همایش ملی اجتهاد عقل گرا بر عقلی بودن اجتهاد تاکید کرد ❇️ ما بر این باور هستیم که عقل یکی از دو حجت است، البته این تعبیر که حجت ظاهر و باطن تعبیری است که در آن حدیث معروف جمود عقل و جهل وارد شده ولی اصل این مساله جز مسلمات برای کسانی است که با فرهنگ قرآن و فرهنگ اصیل اسلام ناب که تجلی آن در مکتب اهل بیت(ع) است آشنا باشند؛ برخلاف آن نگاهی که حوزه ایمان را در جایی قائل است که زمینه ای برای عقل و فهم بشری نباشد اسلام اصرار دارد بر این دارد که دانستن مقدمه باور است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hadaawwi 🆔 @iictchannel
◽️ اجتهاد یک فرآیند عقلی است / کمال و انسانیت انسان به واسطه عقل است 🔸 مناظره علمی جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی با حضور حجج اسلام والمسلمین رضا برنجکار، محمدتقی سبحانی، محمدمهدی گرجیان و محمدحسن قدردان قراملکی در حاشیه همایش ملی اجتهاد عقل گرا برگزار شد. ❇️ در جهان اسلام بیشتر عقل مقابل نص و عقلگرایی در مقابل نص گرایی قرار دارد، اینکه عقل انواع و اقسامی دارد و عقل مفهوم نگر یا عقل ریاضی این ها در کتاب روش شناسی علم کلام بحث شده است.... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ejmonazere 🆔 @iictchannel
◽️ رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش ملی اجتهاد عقلگرا 🔸 توسط حضرات آیات علی اکبر رشاد، مهدی هادوی تهرانی و حجج اسلام محمد عرب صالحی و محمدحسن قدردان قراملکی هشت مجلد از کتب و آثار ویژه همایش ملی اجتهاد عقلگرا رونمایی شد. ❇️ در این همایش آثاری از جمله نوشته محمدعلی اردستانی، نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، نوشته حمیدرضا شاکرین و مجموعه سه جلدی مقالات همایش رونمایی شدند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ejtroonama 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️♨️ 🔸 معرفی هشت مجلد کتب و آثار ویژه همایش ملی اجتهاد عقل گرا 📌 نوشته محمدعلی اردستانی 📌 نوشته محمدحسن قدردان قراملکی 📌 نوشته حمیدرضا شاکرین 📌 مجموعه سه جلدی مقالات همایش 🆔 @iictchannel
💢 در هم اندیشی علمی “بررسی امتداد اجتماعی آثار گروه سیاست” مطرح شد: ◽️ ضرورت تعامل بیشتر مراکز علمی کشور در حوزه اندیشه سیاسی اسلام 💠 این هم اندیشی در راستای تعامل و همفکری، توسط گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور اعضای هیأت علمی دو مرکز و دکتر میراحمدی رئیس محترم دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. 🌐 iict.ac.ir/emtedade 🆔 @iictchannel
◽️ کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی برگزار شد 🔹 این کنگره بین المللی سومین همایش از سلسله همایش‌های جهانی با عنوان "المؤتمرات العالمیة لإحیاء تراث علماء کربلاء" بود که با حضور فعال اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کربلای معلی برگزار شد. 💠 در این کنگره، حجج اسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی، سیدکاظم سیدباقری، دکتر فراتی از اعضای گروه سیاست، حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر عضو هیأت علمی گروه عرفان و حجت الاسلام و المسلمین قاسم ترخان مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه حضور داشتند. 🌐 iict.ac.ir/kongereshirazi 🆔 @iictchannel
🔸 کرسی علمی- ترویجی فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 آذرماه، ساعت 10 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-41 🆔 @iictchannel
🔘 همایش ملی اجتهاد عقل‌گرا 📸 گزارش تصویری از همایش ملی "” 🏛 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 با ما همراه باشید... 🔍 دیدن عکس‌های بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/eaghlgra 🆔 @iictchannel
💠 کرسی ترویجی محقق نائینی، شیخ شهید از منظر امام خمینی(ره) 💢 مشروطه خواهی، مشروعه خواهی و انقلاب اسلامی 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه ⏰ یکشنبه 27 آذر 1401، ساعت 8:30 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ dte.bz/cptconf 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی سیالیت مسئله تئوری فرایند تولید، بازتولید، مسئله در ترابط گونه ای-قالبی ادبیات دفاع مقدس ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه 27 آذرماه، ساعت 12:30 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-42 🆔 @iictchannel
◽️قدردانی آیت‌الله رشاد از مهدی جمشیدی به پاس فعالیت‌های علمی و رسانشی ایشان 🔸با حضور آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ ▪️ آیین تقدیر از با توجه به فعالیت‌های انقلابی، علمی و رسانشی این عضو هیات علمی گروه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار شد. 🆔 @iictchannel
🖼 | عقل ابزار شناخت، تجزیه و تحلیل امور 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، استاد سطوح عالی حوزه علمیه در سمینار «عقل، فقه و اصول»: ◽️ به لحاظ معرفت شناسی هم عقل ابزاری برای شناخت است که خصوصیاتی همانند تجزیه و تحلیل امور دارد. در مورد اقسام عقل باید گفت که به اعتبار مدرکات آن، به عقل نظری و عملی تقسیم می‌شود. درباره ماهیت دلیل عقلی باید گفت که نخستین بار توسط میرزای قمی در «قوانین الاصول» اشاره شده و مرحوم شیخ انصاری هم در مورد آن کار کرده و اشکالاتی هم بر دیدگاه قبلی وارد کرده است اما به نظر می‌رسد تعریف مرحوم میرزای قمی تعریف کاملی است که فرموده است: «آن دلیل عقلی دلیلی است که اولا حکم شرعی را برای ما در پی داشته باشد و ما را به حکم شرعی برساند، ثانیا دلیل عقلی دلیلی باشد که حجیت هم داشته باشد». 🆔 @iictchannel
🖼 | اثبات ضرورت دین از طریق عقل 👤 آیت‌الله ، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔸 نوع دیگری از کارکردهای عقل نیز وجود دارد که با آن به پیش‌انگاره‌های ضرورت دین می‌رسیم. اگر عقل به میدان نمی‌آمد، ما مسئله ضرورت دین و نیاز به دین را نمی‌فهمیدیم و به‌سراغ دین نمی‌رفتیم. عقل برای درک حوزه‌های معرفت دینی به ما مبنا و پیش‌انگاره می‌دهد. عقل به ما می‌گوید: فهم دین در همه ابعاد آن ممکن است! اینکه چگونه می‌توانیم یافته‌های خود را صورت‌بندی کنیم، به‌مدد عقل است. 🔸 عقل به ما می‌گوید ماهیت و هویت گزاره‌هایی که از متن دین و کتاب و سنّت به‌دست آورده‌ایم، چگونه‌اند. همچنین برای ما تحلیل می‌کند که فرضاً فلان گزاره، حیثیتی فلسفی و کلامی و دیگری جنبه‌ای علمی دارد، برخی گزاره‌ها با یکدیگر پیوند دارند، فلان دسته از گزاره‌ها از نوع هست‌ها و نیست‌ها هستند یا آن گزاره علمی یا عقیدتی اخبار از واقع می‌دهد؛ بنابراین صورت‌بندی معرفت دینی به تشخیص و کمک عقل است. 🆔 @iictchannel
🖼 | اشتراکات مکتب فلسفی و تفکیکی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سمینار «عقل، اخباری‌گری و تفکیک»: 🔹 مکتب تفکیک درباره عقل به لحاظ هستی‌شناسی هم نگاه‌های متفاوتی دارد اما در این زمینه کارهای علمی زیادی شده است لذا ما کارکرد و مباحث روش‌شناختی و معرفت‌شناختی عقل را در حد ضرورت دنبال می‌کنیم. در رابطه با کارکرد عقل در حوزه مباحث اعتقادی، ابتدا باید ببینیم این دو رویکرد یعنی عقلی و فلسفی و تفکیکی چه مختصاتی دارند و سپس نتایج هر یک را بیان کنیم. در باب مشترکات میان آنها چند مورد وجود دارد. 🔹 یکی از اشتراکات این است که می‌توان گفت هر دو در حوزه عقاید دینی قطع و یقین را لازم می‌دانند. دوم اینکه هر دو عقل فطری را معتبر می‌دانند گرچه تعریف این دو جریان از عقل فطری متفاوت است. سوم اینکه هر دوی این جریانات تأویل متن دینی را در صورتی جایز می‌دانند که حمل بر ظاهر، ممکن نباشد و در غیر این‌ صورت هر دو مخالف تأویل متن دینی هستند. چهارم اینکه هر دو با تفسیر به رای مخالف هستند و ... . البته در تفسیر و جزئیات و مصادیق این مشترکات، اختلافاتی نیز وجود دارد، بنابراین باید اختصاصات کلام فلسفی و تفکیکی را هم بررسی کنیم. 🆔 @iictchannel