eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ♨️ 📌 به مناسبت سالروز شهادت و بزرگداشت مقام ✅ آشنایی با کتاب " " 🖋 اثری از 🔹 عضو هیات علمی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#رمضان #قرآن_پژوهي 📺 #ببینید 📌 به مناسبت ايام ماه مبارک رمضان 📹 کلیپ تصویری معرفي #طرح_قرآني_ضياف
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز هشتم ماه مبارک رمضان 1️⃣ واژة «وحی» در اصل به معنای ارتباط اشاره‌ای و سریع و پنهانی است. حال چه ارتباط خوب یا بد باشد؛ در قرآن سخن خدا با پیامبران و نیز وسوسه شیطان در آیه 112 انعام وحی نامیده شده است. 2️⃣ «شَیاطینَ» در آیة 112 جمع «شیطان» و مادة این واژه از «شطن» به معنای دور شدن یا از «شاط» به معنای سوختن از روی غضب است. بعدها به هر موجود نافرمان و سرکشی شیطان گفتند از‌این‌رو در قرآن شیاطین انسانی و شیاطین جنی آمده است. 3️⃣ در ‌آیة 120 فرمود: ظاهر گناه و باطن آن را رها کنید، منظور از ظاهر گناه همان ترک عملی آن است و مقصود از باطن گناه فهم مقصود اصلی خداوند از آن و عمل به مقصود حقیقی او است مثلا وقتی بر یهود گرفتن ماهی را در شنبه ممنوع می‌کند می‌خواهد علاقه آنان را به مال دنیا قطع کند و این علاقه باطن آن گناه است. 4️⃣ منظور از «دارُ السَّلامِ» در آیة 127 محلی است که آفتی فرد داخل در آن را تهدید نمی‌کند و از مرگ و بیماری و فقر و غم و اندوه در آن خبری نیست و این همان بهشت موعود است. 5️⃣ آنچه در ‌آیة 128 دربارة تأثیر جنیان شیطانی بر انسان‌ها آمده، برخاسته از عملکرد پیشین خود انسان‌هاست؛ از همین رو در ‌آیة 129 سبب حاکمیت برخی جنیان بر انسان‌ها را گناهانی می‌داند که خود آنان اندوخته‌اند. 6️⃣ در آیة 137 انعام، فعل«لِیرْدُوهُمْ» جمع مضارع مذکر غایب از مادة «ردی» از باب افعال است. «ردی» به معنای هلاک شدن است و «اردی» هلاک کردن معنا می‌دهد؛ بنابراین «لِیرْدُوهُمْ» اشاره به هلاک کردن مشرکان به سبب کفران نعمت است. 7️⃣ کلمه «حَمُولَةً» در آیة 142 به معنای چارپایان بزرگ هستند که توان حمل بار را دارند، این واژه جمع است و مفرد ندارد. 8️⃣ جمله: (كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِه) در آیه 141 انعام، یعنی وقتی میوه و زراعتتان به ثمر نشست آن را استفاده کنید ولی روز چینش، حق آن را بپردازید؛ طبق روایات گزارش‌شده از اهل‌بیت از همان آغاز این آیه بر استحباب دلالت داشته و همان استحباب به حال خود باقی است و مستحب است هنگام برداشت، چیزی به مستمندان داده شود. 9️⃣ در زبان عربی به هریک از نر و ماده زوج می‌گویند؛ پس «زواجٍ» در ‌آیة 143 یک فرد و نوع را در بر می‌گیرد؛ مانند نرها یا ماده‌ها؛ بنابراین بره، بز، شتر و ‌گاو ـ با محاسبة نر و مادة آنها ـ هشت زوج می‌شوند؛ نه چهار زوج. 🔟 واژة «هَلُمَّ» در ‌آیة 150 اسم فعل امر و به معنای «بیاورید» است که برای مفرد، تثنیه و جمع ـ بدون تغییر ـ ذکر می‌شود. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 گروه پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می کند: 🔰 کرسی آزاداندیشی “جایگاه نظام‌های ، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران ” ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronaneshast-2 ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
📌 به مناسبت شهادت استاد مطهری و صورت گرفت: 🔸 گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه منطق فهم دین 🔰 متعلق به است/ جایگاه در متون دینی ⚜️ مشروح گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/motahariazad ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔺توسط گروه سیاست و به صورت مجازی برگزر می گردد: ✅ کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظام‌های ، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران ” 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 17 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 https://join.skype.com/AbUp3x7dxfq4 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279 (آقای صفری) 🆔 @iictchannel
💯 #پیشنهاد_روز ... ‌ 📚 « آثار آیت‌الله #ابوالقاسم_علیدوست » 📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف 30 درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 poiict.ir/14013 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز نهم ماه مبارک رمضان 🔸 اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ 🔰 خدایا مرا نصیبی از رحمت واسعه خود عطا فرما و به ادله روشن خود هدایت فرما و پیشانی مرا بگیر و بسوی رضا و خشنودی که جامع (هر نعمت است) سوق ده به حق محبتت ای آرزوی مشتاقان 🆔 @iictchannel
🔸 طی یادداشتی عنوان کرد: 🔰 اندیشه‌ورزی و اصلاح‌گری فرهنگی استاد مطهری ⚜️ مشروح یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/andishemotahari ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔺توسط گروه سیاست و به صورت مجازی برگزار می گردد: ✅ کرسی آزاد اندیشی “جایگاه نظام‌های ، اقتدارگرا و مردم سالاری دینی در مواجهه با بحران ” 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 17 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 https://join.skype.com/AbUp3x7dxfq4 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279 (آقای صفری) 🆔 @iictchannel
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز نهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ در آیه 94 سوره اعراف «بَأْساءِ» و «ضَّرَّاءُ» آمده است، احتمالاً «بَأْساءِ» زیان‌های بدنی و جانی و «ضَّرَّاءُ» خسارت‌های مالی است؛ 2️⃣ «مَكْرَ» در زبان عربی و قرآن به معنای نقشه‌کشی برای بازداشتن فرد یا گروهی از مقصود است؛ اگر هدف، بازداشتن از تحقق مقصود نیک باشد، باطل و فریبکاری است و اگر هدف، بازداشتن از کارهای باطل باشد، کاری پسندیده است «مَكْرَ» در ‌آیة 99 به همین معناست؛ 3️⃣ آیه 116 در باره سحر ساحران دربار فرعون است که این جادوگران با نیرنگ خود ریسمان‌های مخصوصی درست کرده‌بودند که احتمالاً داخل آنها جیوه ریخته بودند تا در حرارت آفتاب به حرکت درآیند؛ 4️⃣ در آیه 120 به بعد اشاره به تحول درونی ساحران فرعونی دارد آنان مؤمن‌شدن و در مقابل فرعون و شکنجه او که با اینکه مدعی خدایی بود ایستادند و همگی قطعه قطعه شدند و به مقام شهادت دست یافتند پس می‌شود به شرط توبه حقیقی مسیر صد ساله را چند ساعته طی کرد؛ 5️⃣ در آیه 124 اعراف فرمود: (لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ‏) یعنی: سوگند مى‏خورم كه دستها و پاهاى شما را بطور مخالف یکدیگر قطع مى‏كنم؛ سپس همگى را به دار مى‏آويزم؛ منظور آن است که یا دست راست و پای چپ و یا دست چپ و پای راست را می‌برد که تعادل انسان را بر هم می‌زند و او را ناتوان‌تر می‌کند؛ طبق روایات، فرعون با عملی کردن تهدیدات خود، آنان را قطعه‌قطعه کرد و به شاخه‌های درخت خرما آویخت؛ 6️⃣ «سِنينَ» در ‌آیة 130 جمع «سَنَه» به معنای سال‌هاست و اگر پیش از آن واژۀ «أَخَذَ» و مشتقات آن ذکر شود، به معنای ایجاد خشک‌سالی است و در واقع این ترکیب یعنی «اخذ بالسنین» اصطلاح برای خشک‌سالی است. 7️⃣ در آیه 131 می‌فرماید: (وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ‏) یعنی هرگاه وضع بدی بر فرعونیان وارد می‌گذشت آن را شانس بدی می‌دانستند که از حضرت موسی و اصحاب او به آنان رسده است در حالی که فال بد و خوب در اصل، پیوندی منطقی با حوادث ندارد و تنها آثار روانی برخاسته از خرافات دارد؛ به همین سبب میان فال بد و خوب، فرق وجود دارد و چون فال بد از نظر روانی به ناامیدی افراد می‌انجامد، در روایات گفته شده که به آن اعتنا نکنید؛ 8️⃣ در ‌آیة 140 خطاب به بنی‌اسرائیل گفته شد: «خداوند شما را بر جهانیان برتری داد». با توجه به آیات فراوانی در سرزنش‌ آنان، منظور آن است که خداوند امکانات مادی و ابزارهای معنوی هدایتگر فراوانی به قوم یهود داد که مانند آن را به هیچ قومی نداده بود ولی ناسپاسی کردند؛ 9️⃣ بر اساس آیه 143 اعراف خدا را نمی شود با چشم سر دید زیرا چیزی با چشم ظاهری قابل دیدن است که هم محدود و جسمانی باشد و چنین موجودی ناقص و مخلوق است و خدا مبرای از این اوصاف است؛ 🔟 واژۀ «أَلْواحٍ» در ‌آیة 145 جمع «لوح» به معنای آشکار شدن است و چون چوب، استخوان و برگ و پوست درخت و حیوان و فلز را به شکل صفحه در می‌آوردند و بر روی آن می‌نوشتند و نوشته‌ها معانی را برای بیننده آشکار می‌کرد، به هر صفحه‌ای که روی آن چیزی می‌نوشتند، «لوح» و «أَلْواحٍ» می‌گفتند. تورات نیز به شکل نوشته بر روی «أَلْواحٍ» فروفرستاده شده؛ ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel