eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻به بهانه برگزاری پنجمین جلسه خارج فقه مهندسی ژنتیک 🔸 آیت الله در نوشتاری بررسی کرد: 🔰 روش‌شناسی تفریع فروع فقه ⚜️ مشاهده یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/feqhejenetik5 ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 یادداشتی از دکتر در پاسخ به شبهات کرونایی دکتر سروش 🔰 شکست در پیامبری ⚜️ مشاهده یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/jafarikrona ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
♨️ ... ‌ 📚 پاسخ به شبهات کلامی در آثار حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی ✔️ تاکنون ۲۳ عنوان کتاب حاصل تحقیقات حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 Poiict.ir/14177 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸 اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. 🔰 خدا در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای و به جامه‌ی قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که می‌ترسند 🆔 @iictchannel
#مصاحبه #فعالیت_اعضا 🔻به بهانه انتشار کتاب #فلسفه_داستان_داستان 🔸 در گفت‌وگویی با دکتر #احمد_شاکری مطرح شد: 🔰 مراد از #داستان_داستان،‌ جنبه داستان گوی هر اثر داستانی است ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/dastaned #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ در آیۀ 6 سوره هود، مستقر" در اصل به معنى" در قرارگاه و محل ثابت است و" مستودع" به معنی محل ناپايدار است، در حقيقت آيه فوق مى‏گويد: تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مى‏بخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانه‏هايشان مى‏آورند، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند، سهم آنها را از روزى به آنان مى‏بخشد چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مى‏داند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مى‏كنند، با خبر است‏. 2️⃣ در توضیح جملۀ «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» در آیۀ 7 برخی گفته‌اند: ابتدا آسمان‌ها و زمین موادی مذاب، مایع‌مانند و سیال بود؛ چراکه که از نظر زبان عربی «ماءِ» به هر مایعی گفته می‌شود؛ چه آب باشد یا غیرآن.و خداوند آن را مدیریت و فرمانروایی می‌کرد و تحت عرش ربوبی او بود چرا که «عَرْشُ» به معنای تخت فرمانروایی و حاکمیت خداوند است. 3️⃣ «سِحْرٌ» در آیۀ 7 هود، در اصل به معنای وارونه کردن حقیقت و نشان دادن غیرواقعیت به جای واقعیت است و منظور کافران از اینکه می‌گفتند زندگی اخروی سحر آشکار است؛ یعنی واقعیت ندارد و چیزی جز دنیا نیست. 4️⃣ در آیۀ 18 واژۀ «أَشْهادُ» که جمع شهید است، بر وجود گواهان پرشمار در قیامت دلالت دارد. طبق آیات قرآن، گواهان از این قبیل‌اند: خداوند (حج: 17)، پیامبر (نساء: 41)، امامان معصوم(بقره: 143)، فرشتگان (ق: 21)، عمل انسان (کهف: 48)، وجدان (اسراء: 14)، اعضای بدن (نور: 24) و زمین (زلزال: 4). 5️⃣ ایمان اجباری اثری ندارد؛ ولی از نگاه قرآن، همۀ انسان‌ها باید به شکل اختیاری ایمان بیاورند؛ در غیر این صورت در آخرت مجازات می‌شوند؛ چراکه یا از عقل خود پیروی نکرده و به جست‌وجو نپرداخته‌اند یا اینکه عناد ورزیده‌اند؛ مگر آنکه جاهل قاصر باشند که وضعیت خاصی دارند. 6️⃣ هیچ پیامبری ازجمله نوح به‌طورمستقل نه علم به غیب و نه کمال دیگری دارد؛ ولی با خواست خدا از این علم برخوردار خواهد شد. ازاین‌رو در قرآن دو دسته آیات موجود است: آیاتی که علم غیب را از دیگران نفی می‌کند و آیاتی که در شرایطی آن را برای پیامبران اثبات می‌کند و آیۀ 31 سورۀ هود از دستۀ نخست شمرده می‌شود. 7️⃣ «مجادله» در کلام به معنای محکم بودن در سخن خود و اصرار برای اثبات عقیدۀ خویش است که اگر برای اثبات حق باشد، از نگاه قرآن و عقل، پسندیده و اگر برای جانب‌داری از باطل باشد، بسیار ناپسند است. در قرآن در هردو مورد به کار رفته و در آیۀ 32 از دیدگاه کافران آنچه نوح بیان می‌کرد، مجادله بر سر امری باطل بود. 8️⃣ واژۀ «تَّنُّورُ» در آیۀ 40 همان تنور فارسی است که در زبان عربی، عبری و ترکی نیز به همین معنا و برای پختن نان به کار می‌رود. 9️⃣ «جُودِيِّ» در آیۀ 44 به معنای کوه است. برخی گفته‌اند به هر کوهی گفته می‌شود و برخی گفته‌اند منظور کوهی خاص است و این گروه با توجه به آنچه در کتاب‌های لغت و تورات آمده، گفته‌اند منظور کوهی در مناطق شمال عراق و نزدیک به شام یا نزدیک به همین منطقه اما در خاک ترکیه است. 🔟 امام صادق)ع) زمان ساخت کشتی را هشتاد سال می‌‌داند. محل ساخت کشتی مسجد کوفه بوده و طول کشتی چهارصد و عرض آن چهل متر بوده است؛ بنابراین، منظور از یک جفت از هر حیوانی که حضرت نوح در آن نهاده بود، تنها حیوان‌های سرزمین خود حضرت نوح است. ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
♨️ ... ‌ 📚 فلسفه داستانِ داستان / ✔️ «فلسفۀ داستانِ داستان» اولین دفتر از مجموعه دفاتری است که در حوزه فلسفه روایت توسط «احمد شاکری» نوشته شده است. پژوهش حاضر در طول سه سال و در ۸۱۵ صفحه تالیف شده، نگاهی ماهیت شناسانه به جنبه «داستان» ادبیات داستانی دارد. جنبه‌ای که مهمترین و ماناترین جوانب روایت در طول تاریخ بوده است. ✔️ این پژوهش مبنایی که در نوع خود نخستین کتاب تالیفی در این موضوع است، با معرفی روش شناسی تجزیه داستان (تقصیر) منطق کاهنده‌ای را که به یافت جوانب روایت و ارکان اصلی آن منتهی می‌شود ارائه می‌دهد. سپس، با تمرکز بر کلید واژه‌های موضوعی چون: "نقل"، "واقعه"، "ترتیب"، "زمان" و "حرکت" نظام ابداعی را در تقسیم بندی شخصیت به عنوان یکی از ارکان مهم جنبه داستان عرضه می‌کند. ✔️ «فلسفه داستان داستان»، با التزام به لوازم بحث از حوزه فلسفه مضاف، در فصول مختلف خود، تقسیمات نوینی از بحث در حوزه «زمان» و «حرکت» در «داستان» ارائه می‌کند. و تلاش دارد، بخشی از نیازهای جامعه مخاطب خود، دانشجویان، اساتید زبان و ادبیات فارسی و علاقمندان بحثهای «فلسفه ادبیات» را تامین کندد. ✔️ «فلسفه داستان داستان» اسفند ماه ۱۳۹۸ در ۵۰۰ نسخه و ۸۱۵ صفحه، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسیده است. 📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 Poiict.ir/14126 🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آشنایی با کتاب " تکلیف سیاسی از منظر قرآن کریم" 📒اثری از 🔹 گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 هم اکنون می توانید این اثر ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 b2n.ir/iict 🆔 @iictchannel
♨️ ... 📚 مجموعه آثار آیت الله ✔️ از مجموع آثار استاد علی اکبر رشاد 10 عنوان در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی همراه با ارسال رایگان، در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 Poiict.ir/14393 🆔 @iictchannel
🔰 چالش‌های تمدن غرب در دوره کرونا و پساکرونا/ کرونا به نوعی تداعی‌گر خفیفی از قیامت است 🔻 دکتر ، سردبیر فصلنامه در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 🔹 در فرهنگ اسلامی مقوله امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که تا قبل از کرونا برخی علیه آن سخن می‌گفتند، ولی کرونا نشان داد اگر فردی یک منکری انجام دهد زندگی دیگری را تباه کرده است. 🔸 تمدن غرب هم در دوره کرونا و پساکرونا با چالش جدی مواجه شده و خواهد شد و نخواهد گذاشت افراد هر کاری دلشان می‌خواهد انجام دهند. 🔹 کرونا به نوعی تداعی‌گر خفیفی از قیامت است؛ می‌گویند که روز قیامت برادر از برادر، فرزند از پدر و شوهر از همسر گریزان است و هر کس به فکر خود و اعمال خود است. 🔸 شاید مردم دنیا و سیاستمداران عاقل به این فکر بیفتند که باید به فکر دیگران هم باشیم و فقط خود را نبینیم. 🔹 به نظر می‌رسد همه این‌ها چالش‌هایی است که در پساکرونا باید مطرح شود و شاید رخ دهد و ممکن است برخی ساختارها و روندها مورد بازنگری قرار گیرد. 🔸 کرونا ارزش‌های لیبرال دموکراسی یعنی تساهل، آزادی بی‌قید و بند، فردگرایی، عقل‌گرایی خودبنیاد و تکیه صرف بر علم برای تأمین نیازهای مادی و معنوی بشر را به چالش کشید. این در حالی بود که ایثار و همدلی‌ در ایران ترجمان عملی «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» بود. 📖 متن کامل در: 🌐 b2n.ir/iict177 ◀️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 توسط برگزار می شود: 🔰 نشست علمی مجازی کرونا و ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/shakerinkronna ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
♨️ ... ‌ 📚 بالمعنی الاخص 🖌 اثری از حجت الاسلام عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✔️ فلسفه الهیات بالمعنی‌الاخص پژوهشی فرانگرانه از سنخ فلسفه‌های مضاف درباره خداشناسی فلسفی است که این بخش از فلسفه اسلامی را به منزله یک دانش به روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. ✔️ دستاورد چنین نگاهی به موضوع، هویت معرفتی خداشناسی فلسفی (موضوع، روش، مسائل) و جایگاه و نسبت آن با دیگر شاخه‌های فلسفی را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که نظرگاه‌های متفاوت درباره خدا (پذیرش و انکار خداوند و نیز نگرش‌ها و تفاسیر مختلف از ذات و صفات الهی) ریشه در بنیادهای نظری دیگر، یعنی هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و زبان‌شناسی دارند. ✔️ مباحث خداشناسی عقلی دسته‌ای مسائل ذهنی و انتزاعی صرف نیست که فارغ از دغدغه‌های عینی و دردها و واهمه‌های انضمامی افراد و جوامع انسانی شکل گرفته باشند، بلکه از آنجا که کنش انسانی صحنه تجسم اندیشه‌ها، و مرتبه عینیت یافتگی ذهنیت انسان است، ذهنیت و نگرش ما نسبت به خدا در عینیت رفتار ما متجلی می‌شود. 📌 هم اکنون می توانید این آثار ارزشمند را با تخفیف ۳۰ درصدی همراه با ارسال رایگان، در طرح تخفیف ویژه رمضان سازمان انتشارات از طریق لینک زیر تهیه کنید: 🌐 b2n.ir/poiict 🆔 @iictchannel