eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺فراخوان جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی 📚در قالب‌های: کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد 📗 آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان اسفند ۱۳۹۹ منتشر و یا پایان یافته‌اند، می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند 📆 مهلت ارسال: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ 🌐 سایت جشنواره: http://farabiaward.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بررسی فقهی خشونت در خانواده 🎙 استاد: حجت‌الاسلام حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها/ ساعت 11-12 🏢 محل برگزاری: میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک۴۷۲ ✅ شروع کلاس‌ها: چهارشنبه ۲۱ مهرماه سال ۱۴۰۰ 🔰 توجه: در صورت برگزاری درس به صورت مجازی طریقه آن از طریق سایت و کانال مفتاح اطلاع‌رسانی خواهد شد. 🆔 @ijtihad
🔺عیون اخبار الرضا سیره تربیتی امام رضا علیه السلام 🎙سخنران: حجت‌الاسلام دکتر مهدی غلامعلی 📅 زمان: چهارشنبه ۱۴ مهر؛ ساعت: ۱۶:۳۰ 👈 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ 🆔 @ijtihad
💢پشت صحنه اقدامات تازه برای برکناری شیخ الازهر ✔️العربی الجدید نوشت: منابعی در دانشگاه الازهر مصر و نزدیک به شیخ احمد طیب گفته‌اند که نوعی تحرکات سازمان یافته به منظور برکناری شیخ احمد طیب از ریاست این مرکز دینی وجود دارد. این منابع همچنین گفته‌اند که این تحرکات از طریق درز اطلاعات غلطی درباره وضعیت سلامتی او و ترویج این موضوع صورت‌ می‌گیرد که وضعیت جسمی احمد طیب مانع انجام وظایف محوله به عنوان شیخ الازهر‌ می‌شود. در پی اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر درباره قضیه مستندسازی طلاق و اشاره مجدد وی به اختلافش با شیخ الازهر و تاکید بر اینکه قانون اجازه مستندسازی طلاق را بدون درگیری با هر موسسه ای(الازهر) به او‌ می‌دهد، روشن است که نوعی گرایش علیه شیخ احمد طیب وجود دارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s26519 🆔 @ijtihad
💢روش‌شناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل 📚کتاب «روش‌شناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل» به کوشش‌‌ هادی جلالی اصل در ۴۱۹ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد. 👈 جزئیات اثر: https://b2n.ir/w95242 🆔 @ijtihad
💢گزارشی خواندنی از ورود امام خمینی به عراق ✔️ ١٣ مهر سالروز تبعید امام به عراق؛ 🔻روز سه‌‏شنبه ١٣ مهرماه ١٣۴۴ (٩ جمادى الثانى ١٣٨۵) هواپیماى حامل امام و حاج سید مصطفى خمینى از ترکیه به سوى عراق پرواز کرد. در ساعت ٢ بعدازظهر در باند فرودگاه بین‏‌المللى بغداد بر زمین نشست و مسافرین پیاده شدند. امام و حاج سید مصطفى به گمان آن‌که مأموران عراقى براى تحویل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‌‏اند، دقایقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بیرون آمدند و با تاکسى راهى کاظمین شدند. شهید سید مصطفى خمینى روایت مى‏‌کند «در فرودگاه بغداد، امام سر کرایه تاکسى چونه می‌زد و سوار نمى‌‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسیده‌‏اند و ما را دستگیر نکرده‌‏اند بیا در ریم و او را وادار کردم که سوار شود!». ساعتى بعد هر دو در مسافرخانه جمالى کاظمین اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‌‏اى استراحت از جا برخاست و روانه حرم مطهر شد. شهید سید مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج شیخ نصرالله خلخالى در نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بیابد به منزل آقاى خویى تلفن کرد و ورود امام و خود را به پیشکار منزل که در آن ساعت تنها در آن‌جا بود خبر داد و از او خواست که منزلى برایشان در نجف در نظر بگیرند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r99164 🆔 @ijtihad
💢 مرجعیت عرف در تطبیق مفاهیم بر مصادیق ✔️ یکی از بنیادی‌ترین مباحث پیرامون عرف، مرجعیت عرف در تطبیق مفاهیم عرفی بر مصادیق است؛ مبحثی که در برخی تحقیقات بین آن و موضوع مرجعیت عرف در تعیین مفاهیم فرق گذاشته نشده است. استاد ابوالقاسم علیدوست در این مقاله تلاش کرده است ‌با بحث پیرامون کارایی و کاربرد عرف در انطباق مفاهیم بر مصادیق، حوزه علمی آن‌ را از کاربرد عرف در تعیین مفاهیم جدا کند و منشأ اختلاف اندیشمندان در این بحث در دو عرصه عمل و نظر را بررسی نماید. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/m14176 🆔 @ijtihad
💠 خارج فقه هنر: استاد ابوالقاسم علیدوست 💠 خارج فقه محیط زیست: استاد احمد مبلغی 📆 مهلت ثبت نام: 10 لغایت 20 مهر 1400 👈جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر به آدرس: www.mfos.ir مراجعه نمایید. 🆔 @ijtihad
🔺برنامه درسی استاد مهدی هادوی تهرانی در سال تحصیلی ١۴٠٠-١۴٠١ 📆 شروع دروس خارج فقه، اصول و تفسیر استاد هادوی تهرانی از 18مهرماه 1400 (3 ربیع الاول 1443) در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی (ره) مدرس 25؛ با رعایت همه دستور العمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی 🔹شنبه تا سه شنبه: 09:20 الی 09:30 صبح: تفسیر / سورةُ الکهف 09:30 الی 10 صبح: خارج اصول / احتیاط شرعی 10:20 الی 10:30 صبح: تفسیر / سورةُ النحل 10:30 الی 11 صبح: خارج فقه / مکتب و نظام اقتصادی اسلام (نهادبازار) 🔹چهارشنبه‌ها: 09:20 الی 09:30 صبح: تفسیر / سورة اللیل 09:30 الی 10 صبح: خارج فقه / کتاب الحج / تروک الاحرام 10:20 الی 10:30 صبح: تفسیر / سورةُ شرح 10:30 الی 11 صبح: خارج فقه / کتاب القصاص / کیفیة استیفاء القصاص 🌐 دروس از طریق (دروس همان روز در اینستاگرام و فیس بوک و همچنین کانال ها و سایت استادبارگذاری می‌شود) 1- لایو اینستاگرام به آدرس (https://instagram.com/hadavi_droos) 2- لایو آپارات به آدرس (https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live) 3- لایو فیس بوک (https://www.facebook.com/Mahdi-Hadavi-Tehrani-1077667698962346/) 🆔 @ijtihad
💢 دست بوسی را متوقف کنید! ✍حجت‌الاسلام علی نصیری، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🔻متاسفانه هر از چند گاه تصاویر و فیلم هایی در فضای مجازی منتشر می شود که در آن عالمی دست خود را گشوده و برای دست بوسی در اختیار مردم قرار می دهد و آنان نیز به صف ایستاده و با کرنش تمام و با خم شدن دست آنان را بوسیده و متبرک می شوند و بسیاری از این تصاویر بر علیه روحانیت شیعه استفاده می کنند! این در حالی است که مفاد صریح برخی از روایات ممنوعیت دست بوسی هر کس به استثنای نبی یا وصی نبی است: 🔹یک؛ عَلِيٌّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ زَيْدٍ النَّرْسِيِّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَزْيَدٍ صَاحِبِ السَّابِرِيِّ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلى‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَتَنَاوَلْتُ يَدَهُ، فَقَبَّلْتُهَا، فَقَالَ: «أَمَا إِنَّهَا لَاتَصْلُحُ إِلَّا لِنَبِيٍّ أَوْ وَصِيِّ نَبِيٍّ». کاربست نفی و استثناء که صریح ترین روش برای حصر است، اثبات کننده آن است که بوسیدن دست جز برای نبی یا وصی او روا نیست. 🔹دو؛ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ مُوسى‏: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «لَا يُقَبَّلُ رَأْسُ أَحَدٍ وَ لَا يَدُهُ إِلَّا يَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. گر چه شارحانی همچون فیض کاشانی، ملا صالح مازندرانی و علامه مجلسی احتمال داده اند که مراد از فقره «أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ» عالمان الهی است، اما به قرینه روایت اول که در آن تنها نبی و وصی استثناء شده است و نیز به شهادت مخالفت اهل بیت (ع) با هر گونه رفتار تحقیر آمیز که به عنوان نمونه در ماجرای دهاقین شهر انبار خودنمایی کرد که از آنها اصالت حرمت بوسیدن دست الا ما خرج بالدلیل استفاده می شود، باید تاکید کرد که مراد از فقره «أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ» از باب حمله مجمل بر مبین یا حمل مبهم بر مفسر، همان وصی رسول خدا در روایت نخست است. 🔸از سویی دیگر اگر مراد از این فقره عموم عالمان دینی باشد، چرا فقط از پیامبر اکرم نام برده شده است؟! زیرا اتفاقاً در چنین مواردی باید از اهل بیت (ع) نام برده شود. به عبارت روشن تر، روش رایج در روایات آن است که پس از پیامبر از جایگاه اوصیای ایشان؛ یعنی اهل بیت (ع) یاد می شود و آن گاه از اوصیاء به عالمان الهی اشاره می شود. حذف یادکرد اهل بیت و ارجاع مستقیم به پیامبر امر متدوالی نیست. از این جهت از آن جا که دست بوسی عالمان فاسد و حاکمان جائر و بلکه پابوسی آنان در میان عامه رایج بود، امام صادق (ع) برای آن که مخالفت خداوند با این رفتار تحقیر آمیز را اعلام کند آن را تنها منحصر به رسول خدا دانست و از آن جا که عامه منکر جایگاه اهل بیت (ع) بودند، در کنار پیامبر از خود با عنوان «أَوْ مَنْ أُرِيدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ» یاد کردند. 🔸شاهد مدعا روایت ذیل است: « ابوحنیفه در حالی امام صادق (ع) را دید که در دست آن حضرت عصا بود و به امام گفت: «ای فرزند رسول خدا سن شما به حدی نرسیده است که احتیاج به عصا داشته باشید» حضرت فرمود: «آری سن من به کهولت نرسیده است، اما این عصای رسول خدا است و برای تبرک آن را در دست گرفته ام» ابوحنیفه از جای خود جهید تا عصا را ببوسد. حضرت بلافاصله آستین خویش را بالا زد و فرمود: «این دست رسول خدا است آن را نمی‌بوسی و بر عصا بوسه می‌زنی؟» با فرض آن که کسی از ظاهر این فقره یا دلایلی دیگر توسعه دست بوسی را استفاده کند، با توجه به حساسیت منفی زیاد جامعه به این رفتار که آن را بر ادعای خدایی و سروری عالمان دین و تحقیر خلایق حمل می کنند، قطعاً از باب دفع شبهات علیه دین، لازم است دست بوسی عالمان دین متوقف شود. 🆔 @ijtihad
🔺سلسله‌ درس‌های خارج فقه اقتصادی در سال تحصیلی 1401-1400 1️⃣ درس خارج فقه شخصیت حقوقی (استاد حسن نظری شاهرودی) 2️⃣ درس خارج فقه معاصر پول و بانک (استاد غلامرضا مصباحی مقدم) 3️⃣درس فقه تخصصی منابع طبیعی (استاد سعید فراهانی فرد) 4️⃣ درس فقه نظام اقتصاد اسلامی (استاد احمدعلی یوسفی) 5️⃣ درس قواعد فهی اقتصادی (استاد مجید رضایی دوانی) 6️⃣درس فقه تخصصی اقتصاد دولت (استاد مجید رضایی دوانی) 7️⃣ درس فقه تخصصی بازار سرمایه (استاد علی معصومی نیا) 8️⃣ درس فقه تخصصی تامین اجتماعی (استاد سیدرضا حسینی) 9️⃣ درس فقه مشارکت و مبانی آن (استاد عطاء الله رفیعی آتانی) 🔟 درس فقه الربای کاربردی (استاد جواد عبادی) 🌐برگزار کننده: موسسه فقه اقتصادی طیبات با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (دفتر قم) و انجمن مالی اسلامی ایران ✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام (طلاب) : www.tyb.ir/c1400 ✅دانشجویان و افراد غیرطلبه علاقه‌مند می‌توانند به صورت آزاد در جلسات مجازی شرکت کنند. این افراد باید جهت ثبت نام به سایت انجمن مالی اسلامی ایران (www.iaif.ir) مراجعه کنند. 🆔 @ijtihad
🔺آسیب شناسی مالی رایج اسلامی؛ آثار استاد سیدعباس موسویان 🎙ارائه: حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا و نقادی دکتر محمد توحیدی 🔸نخستین پیش نشست آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد استاد سید عباس موسویان توسط گروه اقتصاد پژوهشکده نظام‌‌های اسلامی پژوهشگاه با حضور صاحبنظران حوزه اقتصاد اسلامی در قم برگزار می‌شود. 🔹بر همین اساس نشست علمی با موضوع «آسیب شناسی مالی رایج اسلامی: آثار استاد سیدعباس موسویان» با ارائه حجت‌الاسلام دکتر غلامعلی معصومی نیا با نقادی دکتر محمد توحیدی و اعضای گروه اقتصاد پژوهشگاه برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست، حجت الاسلام دکتر احمدعلی یوسفی می‌باشد. ⏰زمان: شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰ به صورت حضوری محدود در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می‌شود. 👈مشاهده این نشست به صورت زنده و مستقیم با استفاده از ترافیک رایگان: http://www.tv.iict.ac.ir/ 🆔 @ijtihad