eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
711 ویدیو
290 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📘ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما ✔️کتاب «ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر حجت‌الاسلام سید شمس‌الدین حسینی‌کیا، محقق و مدرس حوزه علمیه قم و دکتری فقه سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)، در 257 صفحه به زبان عربی، توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری، روانه بازار نشر شد. 📖نگارنده بر آن شده تا ضمن تبیین دقیق و علمی ماهیت «حکم» و «حق»، مراحل حکم، انواع آن و... به تبیین و توضیح شباهت‌ها و تمایزات میان این دو مفهوم، به شکل کاربردی بپردازد تا پژوهش‌گر این عرصه بتواند با در دست داشتن معیارهایی علمی و عملی به تمایز و افتراق میان حکم و حق در مصادیق مشکوک بپردازد. «نگاه مستقل و تفصیلی به مباحث مربوط به حکم و حق و استفاده از مبانی و استدلال‌های واضح و آشکار، به همراه کاربردی بودن آن»، از نوآوری‌ها و ویژگی‌های بارز این کتاب محسوب می‌شود. 👈 معرفی اثر + تخفیف خرید آنلاین: http://ijtihadnet.ir/?p=73049 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اثر جدید استاد حیدر حب‌الله، پژوهشگر لبنانی و مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با عنوان «فقه الحرب والسلم فی الشریعه الاسلامیه»، در سه مجلد به‌زودی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 کتاب «مقاصد الأحکام الشّرعیة وغایاتها؛ دراسة فی سُبُل اکتشاف الملاکات»، نوشته محمد علی ایازی در دو مجلد، با ویراست جدید، در مرکز الحضارة لبنان تجدید چاپ شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗قواعد فقهی پالایش فضای مجازی ✔️کتاب «قواعد فقهی پالایش فضای مجازی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا طباطبائى، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در ۴۳۲ صفحه، به‌طور مشترک از سوی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به زیور طبع آراسته شده است. 📖 از نوآوری‌های پژوهش فرارو، استخراج، تبیین و تطبیق قواعد فقهی پالایش فضای مجازی و نیز آسیب‌شناسی، راهکارهای بهینه‌سازی و تبیین حدود و ثغور پالایش براساس موازین فقهی است. نتایج پژوهش فرارو، قانون‌گذاران را در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در پهنه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فضای مجازی، بر پایه موازین فقهی، یاری خواهد کرد. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=73045 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙 سایه روشن حیات سیاسی آیت‌الله خویی ✍️نویسنده: سیدمحسن طباطبایی‌فر 📖 تعداد صفحات: ۶۱۶ 💰قیمت: ۲۵۰ هزار تومان 📦ناشر: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی‏، ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصاویر منتشر نشده از آیات مکارم شیرازی و سبحانی 🔺آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مجمع دین و دانش قم و آیت‌الله جعفر سبحانی در کارخانه پرده بافی در مکه مکرمه/ آرشیو مؤسسه امام صادق (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جواز تهمت؟ ✍️استاد محمد عندلیب همدانی: برخی با استناد به «حدیث باهتوهم» اتهام زنی به کسانی را که از دیدگاه آنان منحرف و بدعت گزار هستند، مجاز و روا می‌شمرند. در حالی که اگر هر حدیثی -ولو صحیح السند- مخالف روح قرآن کریم باشد، قابل قبول نیست. این مطلب را مرجع بزرگوار آیت‌الله سیستانی فرموده‌اند و حقیر هم در درس بارها آن را تبیین کرده‌ام. قرآن مجید خروج از جادهٔ عدالت حتی با دشمنان قطعی دین را حرام و جرم می شمرد، تا چه رسد به جایی که من بخواهم هرکس که با رأی و نظر من مخالف بود، منحرف بشمرم و آن‌گاه غیبت و تهمت زدن به او را روا بدارم. ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴾ سورة المائدة/۸ بله اگر «باهتوهم» را به مبهوت ساختن با دلیل و برهان معنا کنیم نه اتهام زنی، خصوص این مشکل مرتفع می‌گردد ولی باز از جهات دیگری در این حدیث جای بحث هست که در این مختصر نمی‌گنجد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر دیدگاه مهدی مهریزی در مورد قانون الزام به حجاب ✍️حجت‌الاسلام عباس نیکزاد متأسفانه امروزه به عناوین مختلف در مورد قانون الزام به حجاب شبهه افکنی می‌شود و گاهی شبهاتی از جانب برخی از تحصیل‌کردگان حوزوی القا می‌شود که باعث شگفتی و تأسف است. برخی از شبهات به نام دین و فقه مطرح می‌شود که خلاف بینات دین و فقه است. ازجمله می‌توان در همین راستا اظهارات جناب آقای مهدی مهریزی به‌عنوان محقق حوزوی را نام برد. ایشان در گفتگویی بیان داشته هرچند اصل حجاب اجماعی است ولی حدود حجاب اجماعی نیست و یا گفته است در فقه اثری از حجاب الزامی وجود ندارد و نیز زنان در زمان امام خمینی به خاطر ارادت به ایشان حجاب را پذیرفتند و یا گفته عهدنامه حضرت علی (ع) برای مالک اشتر که یک منشور حکومتی است و وظایف حکومت را برشمرده است مسائلی از قبیل الزام به حجاب در آن نیامده است. 👈 نقدی بر این اظهارات: http://ijtihadnet.ir/?p=73061 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های 1401 ✔️گروه بررسی‌های راهبردی میراث با هدف توسعه گفت‌وگو درباره مسئله حجاب در جامعه ایران، گزارش «مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های 1401»، مبتنی بر گزارش «آینده‌نگاری الزام به حجاب در افق 1411» و «نقد لایحه عفاف و حجاب» را منتشر کرد. 👈 جزئیات + دریافت گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=73040 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 دو اثر جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) روانه بازار نشر شد ✔️کتاب «اجتهاد و تقلید از نگاه فقه اسلامی» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رمضانی گیلانی , کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعۀ فقه اجتماعی» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین ربّانیT به‌عنوان تازه‌ترین آثار انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد. 👈 معرفی آثار: http://ijtihadnet.ir/?p=73076 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه» رونمایی می‌شود ✔️نشست رونمایی و معرفی کتاب «فقه حکومتی و ولایت فقیه» نوشته آیت‌الله محمد امامی کاشانی و جمعی از اساتید مدرسه‌عالی شهید مطهری از ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود. در این نشست محمد بهرامی خوشکار و محمد رسایی از نویسندگان این کتاب و مهدی توکلی و مهدی حاجیان حضور دارند. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند در روز و ساعت تعیین شده به سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین و شهید برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای یک مراجعه کنند. 🖥 پخش تلویزیون اینترنتی KETAB.TV 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توسعه مرزهای فقهی، هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه است/ منظومه فقه سیاسی از درون بیانیه گام دوم استخراج شود ✔️استاد علیرضا اعرافی: 🔹هدف اصلی تأسیس مجتمع آموزش عالی فقه توسعه مرزهای فقه، ناظر به نیازهای جدید با تاکید بر مناهج اصیل فقهی است. کار فقهی که در مجتمع رقم می‌خورد باید از عیار لازم فقاهت حوزه برخوردار باشد و هم لازم است این مجتمع در بسط مباحث فقهی گام بردارد. هم اکنون نزدیک به بیست باب جدید فقهی وجود دارد که می‌توان با حفظ آداب و سنن حوزوی، مورد توجه قرار گیرد. 🔸فقه ما در قرن‌هایی، متعرض مسائل مستحدثه به شکل متفرقه گردید، اما در تطوری که پیدا شده است، هم باید به دنبال ابواب جدید فقهی بود و هم باید کتب جدید را با حفظ سنت‌های علمی گذشته تدوین نمود و برای عرضه به دنیا، مورد فراوری قرار داد. 🔹توسعه فقه سه سطح دارد. سطح نخست تربیت کارشناسانی آشنا به مسائل و ابواب فقهی است. دوم تربیت مجتهدان متجزی در این ابواب و سطح نهایی پرورش مجتهدان مطلق است که در ابواب جدید، صاحب نظریه و اندیشه باشند. مجتمع آموزش عالی فقه باید با استفاده از گروه‌های علمی و اساتید خود این مسیر را خود طی نماید تا در تطور و توسعه فقه، مؤثر باشد. 🔸مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب در واقع بخش عمده فقه سیاسی است که علی‌رغم همه اقدمات، همچنان در مورد آن با ضعف مواجه هستیم و در این مسیر حوزه علمیه جریان ساز نبوده است. منظومه فقه سیاسی از درون مباحث فقهی بیانیه گام دوم باید استخراج گردد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73079 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نه اصرار بر حلال کردن موضوعات باید داشت و نه بنای بر سخت‌گیری/ در فقه هنر، باید سیر تحولات جامعه اسلامی موردتوجه قرار گیرد ✔️حجت‌الاسلام‌ سید مهدی نریمانی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹نباید فقه را از جایگاه عظیمی که دارد تنزل دهیم و همه چیز را بخواهیم حلال کنیم و یا از آن طرف، به دنبال سخت‌گیری و دشوار کردن مسائل باشیم. به عنوان نمونه‌، در مورد تصویر و مجسمه در مدینه المعاجز، حدیثی داریم که امام حسن (ع) در زمان حضرت علی (ع)، به‌عنوان سفیر حکومت اسلامی، به یکی از کشورهای غیراسلامی سفر می‌کنند. پادشاه آن کشور مجسمه‌هایی از انبیای الهی را به حضرت نشان می‌دهند و حضرت از این مجسمه‌ها، تعبیر به اصنام می‌کنند. 🔸بعدازاین، در عصر غیبت صغری و توقیعاتی از حضرت صاحب‌الزمان (عج) صادر می‌شود بحث می‌شود که آیا نگهداری و خریدوفروش مجسمه اشکال دارد؟ حضرت می‌فرمایند اگر اجداد کسی که مجسمه را می‌سازد و می‌فروشد، بت‌پرست بوده‌اند، اشکال دارد و الا خیر. این سیر تحولات است که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است. 🔹گاهی اوقات، با تغییرات موضوعی که اتفاق افتاده، اهل‌بیت علیهم‌السلام هم در بیان حکم، متفاوت و متمایز برخورد کرده‌اند. فقهای بزرگوار و مرحوم امام، ذیل بحث تأثیر زمان و مکان در استنباط، مفصلاً ورود کرده‌اند. در گذشته هم حتی علمای اخباری، بر اساس تغییر شرایط زمانی و مکانی، فتوایشان متغایر از دوره‌های قبلی بوده است، لذا این نکته بسیار ضروری است. 👈 متن گفتگو «اجتهاد» با معاون آموزش دانشگاه مفید: http://ijtihadnet.ir/?p=73068 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بدبینی تاریخی فقها به هنر را خود ایشان باید حل کنند!/ فقه حداقلی، کمترین اصطکاک را با هنر حداقلی دارد/ پیشروی‌های ناخوشایند فقه، توسط عرفان کنترل شده است ✔️حجت‌الاسلام ابراهیم بازرگانی در گفتگو با «اجتهاد»: 🔹برای حل مسئله بدبینی تاریخی فقیهان، خودشان باید چاره‌ای بیندیشند. فقیهان، خود، چاره‌گر مشکلات ریزودرشت همه بوده‌اند و ما نمی‌توانیم راه را نشانشان دهیم؛ اما از دید اجتماعی، پاسخ من این است که علاوه بر ضرورت آشنایی فقیهان با هنر اجتماعی و انتقادی (راهکار فعلاً موجود)، دگرگونی بلندمدت را «تغییر نسلی» رقم می‌زند. نسل جدید فقیهان، با تحولات اجتماعی دوره جدید آشنایی بیشتری دارند و امکان تغییرات و تنظیمات جدید را خواهند داشت. به نظرم، نسل جدید فقیهان، این ضرورت‌ها را خواهند فهمید. 🔸فقه حداقلی در برابر هنر حداقلی، کمترین اصطکاک را دارد؛ چون هر دو تضعیف‌شده‌اند و داعیه‌ای در خلق قدرت و منزلت و ارتباطی با منابع ثروت ندارند. در نقطه مقابل این دیدگاه، فقه حداکثری در برابر هنر حداکثری، از استعداد اصطکاک و تخاصم بالایی برخوردار است. اگر نگاه ما به فقه، نگاهی حداقلی و با رعایت ملاحظات زمانی و مکانی باشد، می‌تواند با هنر از در آشتی درآید. 🔹مواجهه نامهربانانه فقه با هنر، با رویکرد عموم به آن و تکیه‌زدن بر حمایت‌های عرفان متعادل شده است؛ یعنی این رفتار، به‌نوعی، واکنشی برای حفظ ساختار نیز بوده است. من فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران، موسیقی تا این اندازه فراگیر شده باشد که الآن هست. 👈 مطالعه متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=73072 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید به حجابِ جوششی برسیم/ نه به خشونت مطلق معتقدم نه به یله و رها بودن جامعه/ می‌خواهند خاکریز چادر را بزنند، جلوتر بروند و به حداقلِ پوشش برسند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹در بحث حجاب ممکن است بخشی از خانم‌ها توجیه و قانع نشده باشند. اگر جهاد تبیین صورت گیرد و قضیه بیان شود، بسیاری قانع می‌شوند. البته بخشی از بی حجابی ناشی از لجبازی است؛ اما کسی از حاکمیت ناراضی است، چیزهایی دیده است و فرض کنیم که حق دارد ناراضی باشد اما آیا باید حکم الهی را مسخره کند یا حکم الهی را زیر سؤال ببرد؟ خانمی که بدون حجاب به خیابان می‌آید قبل از اینکه با حکومت لجبازی کرده باشد، حکم خدا را سبک کرده است. نمی‌دانم چه مقدار سخن من به این افراد می‌رسد، لکن به عنوان برادر بزرگ‌تر و پدر به آن‌ها دلسوزانه می‌گویم که این قضیه قصۀ «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسکری» نشود. 🔸اینجا از برخی گلایه کنم که اخلاق کاربردی می‌نویسند اما فحش راهبردی می‌دهند! گفته بودند که فلانی از بی‌حجابی دفاع کرده است. من این‌ها را نفرین می‌کنم. یعنی من از بی‌حجابی دفاع کرده‌ام یا گفته‌ام که باید بسیار دقیق عمل شود؟ اگر سال گذشته حرف ما برای بعضی‌ها خیلی عجیب و غریب بود الان فکر نمی‌کنم برای کسی عجیب و غریب باشد. فکر می‌کنم حاکمیت باید دقت بسیاری کند، از کارشناسان بیشتری کمک بگیرد و مردم مذهبی، بیشتر به موضوع اهمیت نشان دهند؛ یعنی از درون مردم این کار صورت گیرد. ما باید به حجاب جوششی برسیم یعنی به نوعی شود که حدأقل طیف وسیعی از مردم از درون و داخل به حجاب گرایش پیدا کنند. 🔹من نه به خشونت مطلق معتقدم، ـ چون گاهی اجرای قانون به شکل خشونت است ـ و نه مثل بعضی‌ها که می‌گویند جامعه یله و رها باشد؛ چون متأسفانه برخی هیچ مرزی را مراعات نمی‌کنند... گاهی اوقات برخی برای اینکه به جان بی‌حجاب بیفتند می‌گویند این‌ها عفیف نیستند. در سخنرانی‌ها برخی افراد مقیدند بی‌دقت صحبت کنند یکی می‌گوید خانوادۀ این‌ها ضعیف است، دیگری می‌گوید لقمه‌های پاک نخورده‌اند. یا تهمت فساد می‌زنند، این‌ها زنان فاسدی هستند و ... آخرین نمونه آن همین هفته یک نفر از این حرف‌ها زده بود. 🔸ای کاش پدیدۀ کشف حجاب و بی‌حجابی در کنار سایر مفاسد دیده می‌شد. این مهم است. مطمئن باشید اگر دولت بتواند مسئله بی‌کاری، گرانی و تورم را حل کند، الحمدلله امنیت وجود دارد اما در گوشه و کنار گاهی ناامنی دیده می‌شود، دولت بتواند این مسئله را هم حل کند، می‌تواند بیان خوبی از کارهای مثبتی که انجام می‌شود داشته باشد. لذا مسئله بی‌حجابی و بدحجابی هم حل می‌شود. نمی‌گویم صد درصد بلکه بسیاری از آن حل می‌شود. 🔹من این را نمی‌گویم که حاکمیت باید همه چیز را حل کند بعد سراغ حجاب برود. چون ممکن است حرف من با حرف آن‌ها مخلوط شود در حالی که حرف آن‌ها را نمی‌گویم. اینکه عملاً هر روز با یک اختلاس، دزدی، سوء رفتار، سوء مدیریت و کار در دست کاردان نبودن مواجه شویم و از سوی دیگر روی این مسئله تأکید کنیم یا همه بحثِ خطبه‌های نماز جمعه حجاب باشد، صحیح نیست. پس صرف تأکید بر مسئله حجاب و بی‌توجهی به اولویت‌های دیگر کشور شایسته نیست. 🔸نمی‌خواهم سیاستمدارانه حرف بزنم چون اهل سیاست نیستم. برخی اوقات سوال طرح می‌کنند که آیا حجاب در چادر منحصر است آن هم چادر مشکی؟ جواب معلوم است نه. اما سؤال کننده چه می‌خواهد بگوید؟ می‌خواهد این خاکریز را بزند، جلوتر برود و به حداقلِ پوشش برسد. کسی که جواب می‌دهد باید بگوید هیچ فقیهی به چادر مشکی فتوا نمی‌دهد اما دو مقولۀ حجاب و عفاف داریم. فرض کنید خانمی لباس تنگی بپوشد و برجستگی‌های بدنش مشخص باشد. وی حجاب را رعایت کرده اما این کار تبرّج و عدم عفّت است. البته چادر، کمال و فضیلت خود را دارد. 🔹تصور می‌کنم اگر اسلام هم وارد ایران نشده بود و پدران و مادران و اجداد ما همان دین مجوسیت را داشتند باز هم بر مسئله حجاب تأکید می‌کردند. لذا واقعاً جامعه متدینان از وضعیت فعلی ناراحت هستند، ممکن است به برخی از رفتارها انتقاد داشته باشند که دارند، اما قطعاً بخشی از اهمیت مسئله حجاب برای مردم ایران به دلیل عِرق دینی و ملی است. 👈 متن کامل این گفتگو را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=73082 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دشمن دو نقطه اساسی «وحدت ملی» و «امنیت ملی» ایرانیان را هدف گرفته است/ مراقب باشید جدول دشمن را کامل نکنید/ اگر دیدید راهی که می‌روید کفار را خوشحال می‌کند، یعنی همراه پیامبر نیستید ✔️رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی»: 🔹دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته. یکی وحدت ملّی، یکی امنیت ملّی. وحدت ملّی مهم است. نگذارید وحدت را بهم بزنند. وحدت یعنی چه؟ یعنی آنجایی که پای منافع ملت در میان هست اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید کنار گذاشته بشود. همه باید در کنار هم باشند. اقوام مختلف، مذاهب مختلف در کنار هم. آنجایی که یک جهتگیری مشخصی هست، این وحدت مهم است. 🔸باید مراقب باشیم راه را خطا نرویم اشتباه نکنیم حق را با باطل عوضی نگیریم. قرآن معیار داده و می‌فرماید که «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ» آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم؟ راه این است دیگر. علامت دارد. اگر شما دیدید این راهی که داریم میرویم راهی است که کفّار را خوشحال می‌‌کند، بدانید که أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ نیستید. پس مع رسول اللّه نیستید، همراه پیغمبر نیستید. 🔹حواسمان باید جمع باشد. بدانیم چه کار میکنیم بدانیم چه میگوییم، حرفی که می‌زنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد. جدول دشمن را کامل نکند. گاهی غفلت ممکن است بکند کسی یک حرکتی بکند یک حرفی بزند که جدول نقشه‌ی دشمن را کامل کند، این خطرناک است. باید مراقبت کرد که این اتفاق نیفتد. 👈 گزارش دیدار: http://ijtihadnet.ir/?p=73103 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله طالقانی، سلسله جنبان اسلام سیاسی در ایران معاصر ✍️حجت‌الاسلام سیدعلی بطحائی مشهور جریان شناسان نخستین جرقه اسلام سیاسی در ایران را حوادث پانزده خرداد ۱۳۴۲ می‌دانند؛ ولی نباید فراموش کرد که نخستین زندان سیاسی در ایران در دهه بیست آیت‌الله طالقانی است و نقش ایشان در شکل‌گیری اسلام سیاسی در ایران معاصر مورد بی‌مهری قاطبه جریان شناسان قرار گرفته است. او نخستین زندانی سیاسی در بین روحانیت بود و از سال ۱۳۱۸ تا ۱۳۵۷ بارها زندانی، تبعید شد و به تعبیر خودش «زندان، خانه دومش بود و همیشه یک دست رختخواب آماده برای زندان در گوشه خانه‌اش داشت.» مهمترین علت زندانی شدن او مبارزه با «بی‌حجابی اجباری» در دوران رضاخان بود. طالقانی منتقد جدی اسلام سنتی محافظه کار بود و به عبارتی طالقانی پیش قراول نضج اسلام سیاسی در ایران معاصر است‌. تا پیش از او، طی چند سده، «اسلام کلامی» و «اسلام فلسفی» و «اسلام عرفانی» و «اسلام فقهی فردی» رواج داشت ولی اسلام سیاسی غالبا غایب بود و غیبتش نیز احساس نمی‌شد. او با کلید واژه «حرکت» به وزیدن نسیم اسلام سیاسی در حوزه‌های سنتی کمک کرد. طالقانی از نظر جریان شناسی در زمره روشنفکران دینی و از منتقدان اسلام سنتی بود. او دقیقا در مسیر پدر روشنفکری جهان اسلام سید جمال حرکت می‌کرد. گزافه نیست اگر وی را نسخه دوم سید جمال در دوران معاصر بدانیم. اساسا دغدغه اصلی طالقانی بسان سنتی‌ها اختلاف شیعه و سنی نبود؛ نزاع اصلی دنیای وی تقابل دین و بی‌دینی بود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73091 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔شروع درس خارج فقه آیت‌الله جوادی آملی در سال تحصیلی جدید 📆 از روز دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۲ 📗درس خارج فقه (مبحث قضا و شهادت) 🕌مکان: مسجد اعظم قم ⏰ زمان: ساعت ۹ صبح 🔗 لینک شرکت در کلاس: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli 💻 سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 استاد جواد مروی در سال تحصیلی جدید 📗 خارج فقه: 🔹موضوع: ادامه مکاسب محرمه 🔸مبحث تصویرگری (تصویر ذوات الارواح، با محوریت مکاسب مرحوم شیخ أعظم انصاری به ضمیمه مباحث جدید) 🕌 مسجد مدرسه مرحوم آیت‌الله گلپایگانی ساعت ۷:۱۰ صبح 📘 خارج اصول: 🔸موضوع: ابتدای تعادل و تراجیح 🕌مسجد مدرسه مرحوم آیت‌الله گلپایگانی ساعت ۸ صبح 📆 زمان شروع: سه‌شنبه، چهارم مهرماه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ 📆 از روز سه شنبه، ۴ مهرماه ❇️ شنبه تا سه شنبه هر هفته: 📘 خارج اصول (دوره دوم) از ابتدای اوامر ساعت ۸ صبح 📙 خارج فقه صلاة القضاء بر اساس تحریر الوسیله ساعت ۹ صبح ❇️ چهارشنبه‌ها: 📒 فقه سیاسی (آیات الحکومة) ساعت ۸ صبح 📕 فقه پزشکی (غربالگری) ساعت ۹ صبح 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 استاد علی‌اکبر سیفی مازندارانی 📆تاریخ شروع از دوشنبه‌ ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «فقه الاداره» استاد سید صمصام الدین قوامی در سال تحصیلی جدید 📗شنبه‌ها: خارج اصول فقه الاداره 📙یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمند سازی) 📘پنجشنبه‌ها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم ⌛️تاریخ شروع: از ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ ⏰زمان برگزاری کلیه دروس ساعت ۸ صبح می‌باشد. 🔗لینک شرکت در کلاس‌ها به شکل غیرحضوری از طریق اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگرشی بر حیات علمی و اجتماعی شهید آیت‌‌الله میرزاعلی غروی تبریزی 🔹در بیستمین بهار عمرش آیت‌الله حجت او را در حلقه خواص بحث و درس خود جای داد و شیخ علی مقرر بحث و درس استاد شد. جایگاه علمی، قدرت بیان، شیوائی سخن و زیبائی نوشتار و گفتار او در جوانی چنان نمود یافت که آیت‌الله سید محمد حجت می‌فرمود: «نمی‌دانم واژه‌ها از این شیخ بیشتر فرمان می‌برند یا انگشتری که آن را هر طور بخواهد در انگشت خود می‌چرخاند!» 🔸آیت‌الله غروی از شیخ محمدحسین کاشف الغطاء اجازه اجتهاد گرفت. در مورد اجازه اجتهاد از مرحوم آقای خویی باید بدانیم که ایشان به شاگردانی که در حوزه نجف و در کنار وی می‌ماندند، اجازه اجتهاد مکتوب نمی‌داد و تنها به کسانی که برای نشر فقه آل محمد(ص) از حوزه نجف به مناطق دیگر هجرت می‌کردند، اجازه مکتوب اجتهاد صادر می‌کردند، اما تقریظ وی به کتاب «التنقیح» جایگاه علمی میرزاعلی غروی را با تعابیر مختلف بیان کرده است. 🔹آیت‌الله خویی بیش از هشت سال فقط اصول تدریس می‌کرد، لذا وقتی بحث مرجعیت وی مطرح شد، می‌گفتند او اصولی است! وقتی «التنقیح» توسط وی-در واقع مبانی فقهی آقای خوئی- از چاپ خارج شد، در حوزه علمیه تحرکی ایجاد کرد و به عنوان یکی از مستندات اولیه دروس فقهی حوزه‌ها قرار گرفت و نظرها در مورد آقای خوئی عوض شد. 🔸ایشان بعد از رحلت حضرت آیت‌الله خویی تلاش زیادی در پاسداری از حوزه علمیه نجف کرد و مانند دیگر محبان ولایت و امامت، دوستدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود و در جنگ عراق علیه ایران زحمات فروانی را متحمل شد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=73095 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا امام خمینی بهتان را جایز می‌دانست؟ ✔️اخیراً به بهانه انتشار فیلم سخنرانی یک روحانی در خصوص امکان ایراد تهمت به مخالفان ولایت فقیه، بخشی از سخنان امام خمینی (ره) که پیشتر در مستند «بهتان برای حفظ نظام» از یک شبکه معاند پخش شده بود، در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است. طبعا توضیح در خصوص آن سخنان و اظهارات منتسب به مرحوم آیت‌الله عزیزالله خوشوقت، به عهده‌ی گوینده و بازماندگان آن عالم فقید است، اما نسبت به اتهام به مرحوم امام (ره) نکاتی یادآوری می‌شود. 👈پاسخ به اتهام + چند نمونه از پاسخ‌های صریح و مهم امام: http://ijtihadnet.ir/?p=73086 🆔 https://eitaa.com/ijtihad