eitaa logo
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
9.1هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
305 فایل
مرجع رسمی اخبار، اطلاعیه‌ها و مطالب علمی، آموزشی و پژوهشی اختصاصی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🖥 لینک کانال: @iki_ac_ir 💠 ارتباط با مدیریت: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ فرصت دوباره ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 ✅ بدینوسیله به اطلاع علاقمندان تحصیل به صورت مجازی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می‌رساند، پیرو اطلاعیه سازمان سنجش، متقاضيان ثبت‌نام و شركت در آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال 1400 كه در مهلت تعيين شده (99/09/16 تا 99/09/26) نتوانسته‌اند نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذكور اقدام نمايند می‌توانند براي ثبت‌نام‌ در آزمون‌ مذكور از روز يكشنبه مورخ 99/11/05 تا روز چهارشنبه مورخ 99/11/08 با مراجعه به سامانه ثبت نام در اين خصوص اقدام نمايند. 🌐 اطلاعات بیشتر در سایت سازمان سنجش👇👇👇 http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=2&id=6954 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ آشنایی با شیوه تحصیل و اطلاعات ضروری تحصیل به صورت مجازی در مرکز آموزش مجازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره): 1- تحصیل به صورت مجازی و به شیوه آموزش محور (بدون پایان‌نامه) 2- امکان ادامه تحصیل در مقطع بالاتر آموزش عالی؛ 3. اعطای مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر؛ 4. استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه؛ 5. برگزاری دوره‌ها به صورت کاملا (الکترونیکی) طبق استانداردهای بین المللی و بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان؛ 🔷 تبصره1: آزمون های پایان نیمسال به صورت حضوری و در 27 مرکز کشور و خارج از کشور برگزار می شود. 🔷 تبصره2: با توجه به شرایط کرونایی آزمون‌ها براساس دستور العمل ها و مطابق شرایط گذشته احتمالا به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد. 6. برخورداری از خط سیر آموزشی (محتوای آموزشی در قالب متن، صوت و فیلم تدریس به صورت تقطیع شده وگام به گام)؛ 7. استفاده از کلاس آن‌لاین؛ 8. استفاده از آرشیو کلاس‌ها؛ 9. استفاده از متون درسی در قالب کتاب‌های درسی و لوح‌های فشرده چند رسانه‌ای (قابل خریداری از سایت کتابفروشی) 10. محیط الکترونیکی گفتگوی دانشجویی؛ 11. تخفیف های متنوع شهریه برای ممتازین تحصیلی، خانواده های کم درآمد، حافظان قرآن و نهج البلاغه، ممتازین ورزشی و المپیادهای علمی، پژوهشگران جوان در حوزه علوم اسلامی، طلاب و خانواده‌های آنان؛ 🔷 تبصره1: شهریه این مرکز از سایر مراکز کمتر بوده و امکان پرداخت به صورت قسطی در طول نیم سال به هر شکل امکان پذیر است. 🔷 تبصره2. امکان پرداخت وام دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان متقاضی دارای شرایط وجود دارد. (تسویه وام پس از دانش آموختگی) 🔷 تبصره3: در ابتدای هر سال تحصیلی مبلغی نیز به عنوان هزینه خدمات آموزشی بابت بیمه دانشجویی، کارت دانشجویی، پیامک و ... از دانشجویان دریافت می‌شود. 12. بیش از 27 مرکز آزمون در سراسر کشور (در حال حاضر و با توجه به حدنصاب، مراکز آزمون عبارتند از: اراک، اهواز، ارومیه، اصفهان، بابل، بیرجند، بندرعباس، تبریز، تهران، خرم آباد، دشتستان (نظرآقای بوشهر)، رشت، زنجان، زاهدان، سمنان، شیراز، قزوین، قم (موسسه)، قم (پردیسان)، قم (خوابگاه خواهران میدان 72 تن مجتمع ولایت)، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد، همدان، هفشجان، یزد)؛ 🔷 تبصره1: امکان افزایش مراکز آزمون در صورت درخواست دانشجویان و حد نصاب لازم وجود دارد. 🔷 تبصره: امکانات خوابگاهی فقط در شهر قم و در صورت پرداخت هزینه‌های آن در زمان برگزاری آزمون. 13. بهره‌مندی از خدمات فرهنگی دانشجویی. 🌐 اطلاعات بيشتر در سايت مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)👇👇👇 http://ikvu.ir/node/2989 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مؤسسه آموزش عالی (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی با همکاری نهاد‌های علمی فرهنگی و برگزار می‌کند: ✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت‌الله (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان ☘️ 🔹با حضور استاد عزیز: ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر ، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با موضوع « در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی» 📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه ⏰ ۱۹ 🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست‌ دعوت هستید. ◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇 https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت دوازدهم: فيلسوف فروتن 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي از ويژگي‌هاي کم‌نظير آيت‌الله مصباح، تواضع مثال‌زدني‌شان در برابر بزرگان علم و دين حتي دربرابر شاگردان خود و بلکه دربرابر عامه مردم بود. او استادي بود که تمام قد حتي تا ماه‌هاي آخر عمر مبارکشان، در مقابل شاگردانش مي‌ايستاد. در نماز جماعت به آنها اقتدا مي‌کرد. 🔸او با اينکه در عرصه علمي و اجتماعي از جايگاهي بسيار بالا و بعضاً بي‌نظير، برخوردار بود؛ اما در تواضع و فروتني نسبت به اطرافيان نيز حقيقتاً بي‌نظير بود. 🔸او همواره از استادان خود با احترامي وصف‌ناپذير ياد مي‌کرد؛ احترامي فوق‌العاده براي حضرت امام، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت قائل بود. خودم از او شنيدم که مي‌فرمود حاضر بودم با افتخار تا آخر عمر خدمتکار علامه طباطبائي باشم. و اين بدان دليل بود که او را توحيد مجسم و اسلام عينيت‌يافته مي‌دانست. همواره با شعفي وصف‌ناشدني از او ياد مي‌کرد؛ در همين اواخر وقتي وارد منزل علامه طباطبائي شدند، فرمودند اينجا بوي بهشت مي‌دهد. 🔸عليرغم آنکه خودش از سوي حضرت ولايت، سيدعلي خامنه‌اي(حفظه الله) به لقب «طباطبائي زمان» و «مطهري زمان» و پرکننده خلأ علامه طباطبائي و شهيد مطهري متصف شده بود، اما دائماً در تلاش بود نسل جوان و انديشمندان حوزوي و دانشگاهي را بر سر سفره و بنشاند و خود را نيز خوشه‌چين خرمن علم و معرفت آن بزرگان مي‌دانست. کتاب «تماشاي فرزانگي و فروزندگي» ايشان درباره علامه طباطبائي گوياي گوشه‌اي از ارادت علمي و عملي ايشان به آن استاد علامه است؛ و همچنين کتاب «آفتاب مطهر» که در وصف شهيد مطهري و بيان ويژگي‌هاي علمي و عملي آن شهيد بزرگوار نوشته‌اند، گوياي فروتني و تواضع وصف‌ناپذير ايشان دربرابر چنان بزرگاني است. 🔸او دست بزرگان علم و دين از مطهري تا شبيري زنجاني از محمدي‌گيلاني تا جوادي آملي را مي‌بوسيد؛ او عليرغم همه نوآوري‌ها و ابتکارات بي‌نظيرش در فلسفه اسلامي، آيت‌الله جوادي را، که از معاصران و هم‌سن و سالان خودش بود، رئيس فلسفه اسلامي در عصر حاضر مي‌دانست. اين در حالي بود که بدون هيچ شک و ترديدي خدمات علمي و فلسفي و آموزشي و پژوهشي او به اسلام و انقلاب از اغلب اين آقايان بيشتر و عميق‌تر و گسترده‌تر بود. دقت نظر فلسفي ايشان به اعتقاد بسياري از آگاهان از همه آن بزرگان بيشتر بود. 🔸به باور اين بنده، همين تواضع و فروتني‌ها از مهم‌ترين عوامل موفقيت آيت‌الله مصباح بود. فراموش نکنيم که «إِنَّ مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلَّهِ‏ رَفَعَهُ اللَّه‏». بر نوشته هيچ بنويسد کسي؟ يا نهالي کارد اندر مغرسي؟ کاغذي بايد که آن بنوشته نيست تخم کارد موضعي که کشته نيست تو برادر موضع ناکشته باش کاغذ اسپيد نابنوشته باش تا مشرَّف گردي از نون والقلم تا بکارد در تو تخم آن ذو الکرم 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت سيزدهم: فيلسوف بصير 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي ديگر از ويژگي‌هاي برجسته آيت‌الله مصباح، «بصيرت» بود. او هم در مسائل ديني و هم در مسائلي اجتماعي و فرهنگي و سياسي حقيقتاً ديدي نافذ و بصيرتي مثال‌زدني داشت. ظرافت‌ها و نقاط کور را خوب مي‌شناخت؛ اهداف پنهان دشمنان اسلام و انقلاب را به زيبايي تشخيص مي‌داد و در بزنگاه‌ها وارد صحنه مي‌شد و عماروار، مرز حق و باطل را مشخص مي‌کرد و فتنه‌گران را از پشت نقاب‌هاي دروغيني که از ديانت و اصلاح‌گري و امثال آن بر چهره مي‌زدند، بيرون مي‌کشيد و بنيان‌هاي فکري باطل و اهداف و مقاصد شيطاني پنهان آنان را آشکار مي‌نمود. 🔸به تعبير مقام معظم رهبري، «چنین شخصیتی مصداق کامل عالمی است که تشخیص دقیق خود را در روزی که لازم باشد، بی‌درنگ به میدان می‌آورد و در این راه سرزنش و زخم زبان دیگران را به چیزی نمی‌گیرد. در واقع تکریم حضرت آقای مصباح، تکریم راه‌حق و نشان دادن مصداق و الگوی شایسته است.» (رهبر انقلاب در ديدار اعضاي موسسه امام خميني، 3 آبان، 1389) 🔸اما به راستي آيت‌الله مصباح اين بصيرت مثال‌زدني را چگونه به دست آورده بود؟ و ما هم اگر بخواهيم از چنين بصيرتي برخوردار شويم، چه بايد کنيم؟ در پاسخ مي‌گويم مثل هر ويژگي‌ بينشي و گرايشي ديگري که در انسان هست، معلول عواملي است که همگي در آيت‌الله مصباح وجود داشتند: (1) شناخت حق و باطل و تشخيص مرزهاي جداکننده حق و باطل؛ و اين جز با در اختيار داشتن معياري دقيق امکان ندارد؛ و آيت‌الله مصباح با مجاهدت‌هاي علمي و عملي فراوان، معيارهاي برهاني و قرآني و عرفاني و حتي تجربي تمييز حق از باطل را تحصيل کرده بود؛ (2) قطع همه تعلقات دنيوي؛ از ديگر عوامل بصيرت‌زا، دل نبستن به جاه و مقام و اعتبارات و القاب اين‌جهاني و دنيايي است؛ و آيت‌الله مصباح براي زدودن چنين تعلقاتي از وجود خود مجاهدت‌هاي نفساني فراواني کرده بود؛ و در اين جهت هم کاملاً موفق شده بود. امور دنيوي و اعتبارات اجتماعي و دلبستگي‌هاي مادي چيزي نبود که آن روح بزرگ را به خود مشغول کنند؛ (3) اخلاص و تقوا؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، اخلاص و تقوا است؛ قرآن کريم مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون‏» (اعراف، 201) اهل تقوا، به هنگام مواجهه با لغزشگاه‌ها و دسيسه‌هاي شيطاني، هرگز نمي‌لغزند؛ آنها حقيقت را خوب مي‌يابند و هرگز به دام شيطان نمي‌افتند. به تعبير ديگر، انسان‌هاي پارسا به دليل آنکه رذايل اخلاقي را از خود دور کرده‌اند و طمع‌ و حرص و کبر و غرور در وجود آنان جايي ندارد، به همين دليل، ابزارهاي فريب شيطان را از او گرفته‌اند. حجاب‌هاي ديده و دل را کنار زده‌اند؛ زنجيرهاي که شيطان بر قلب و زبان آدميان مي‌تند را پاره کرده‌اند؛ به همين دليل اهل بصيرت‌اند. آيت‌الله مصباح در يک جهاد‌ نفساني طولاني‌مدت و با درس‌آموزي از محضر بزرگاني چون امام خميني، علامه طباطبائي و آيت‌الله بهجت و با نگاه عميق توحيدي‌اي که داشت توانسته بود چنين رذايلي را از وجود خود ريشه کن کند؛ به همين دليل، نه تنها حق و باطل را به خوبي مي‌شناخت بلکه بدون لکنت‌زبان و با بياني صريح و سليس و با منطقي استوار آنها را در سطوح مختلف اجتماعي و حتي در تريبون‌هاي عمومي بيان مي‌کرد. (4) کل‌نگري در عين جزءنگري؛ از ديگر عوامل مهم بصيرت‌زا، برخورداري از دو ويژگي علمي شبه‌متضاد است؛ يعني کل‌نگري از يک طرف و جزء‌نگري و نکته‌بيني از طرف ديگر. کساني که صرفاً کل‌نگر يا صرفاً جزء‌نگر باشند، بصيرت لازم براي تشخيص حق از باطل در مسائل اجتماعي و سياسي و فرهنگي را نخواهند داشت؛ و البته جمع ميان اين دو نيز کاري دشوار است؛ به همين دليل، عالمان اهل بصيرت هم انگشت‌شمارند. آيت‌الله مصباح حقيقتاً از جمله انديشمنداني بود که ضمن برخورداري از نگاهي کلان به عالم و آدم و فلسفه سياسي و اجتماعي و مسائل فرهنگي، نسبت به جزئيات برنامه‌هاي دشمنان نيز آگاهي و اشراف داشت و همچون مرزباني آگاه، دائماً مسائل فرهنگي و اجتماعي و ديني را رصد مي‌کرد؛ اشخاص و جريان‌هاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي را به خوبي مي‌شناخت. به همين دليل از بصيرتي کم‌نظير برخوردار بود. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه برگزار می‌کند 🔰 نشست علمی با موضوع: 🔸مکتب علمی ـ تربیتی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) 🔹ارائه کننده: 🔘 حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید احمد رهنمایی 🗓 چهارشنبه 99/11/08 ⏰ 18:30 🏢 بلوار جمهوری اسلامی؛ کوچه 2، سمت چپ فرعی اول ساختمان انجمن‌های علمی حوزه ✅ این نشست به صورت حضوری و مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌گردد. ✅ آدرس شرکت مجازی👇👇👇 🌐https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ به اطلاع مي‌رساند: ✳️ چنانچه مراكزي تمايل به استفاده از اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت سخنراني در مراسم بزرگداشت و معرفي شخصيت حضرت علامه مصباح (رضوان الله تعالي عليه) در روزهاي آينده و همچنين در چهلمين روز درگذشت آن عزيز سفركرده را دارند به لينك زير مراجعه فرمايند: http://kanoontolou.iki.ac.ir/Others/OutOfMoasseseForms/MainForms.aspx 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📚 شماره 24 از دوفصل‌نامه علمی «معرفت کلامی» منتشر شد ✅ تبیین هستی‌شناختی نیاز انسان به دین از منظر حکمت متعالیه؛ با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی / باقر ابراهیمی / محسن ایزدی ✅ بازخواني نظريه نيابتِ ذات از صفات در هستي‌شناسي اوصاف الهي و نسبت آن با مسئله نفي صفات و نظريه عينيت / حسن يوسفيان / مرتضي خوش‌صحبت ✅ بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین /يوسف دانشور/ روح‌الله رحيمي كفراني ✅ شترسوار یا شترسواران؛ پژوهشی زبان‌شناسی براي اثبات بشارت تورات به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به‌وصف راکب البعیر / محمدعلی همتی ✅ تعبدستیزی به ‌بهانه دفاع از عقلانیت / محمدصادق بدخش ✅ اقبال لاهوری و شیوه موجه‌سازی دین و باورهای دینی در عصر جدید / حسنعلي سلمانيان ✅ نقد تصویر استشراقی از آموزه «بداء» بر اساس منابع شیعیان امامی / زهرا فرزانگان / احمد بهشتی‌مهر ✅ تبیین بداهت حسن عدالت با تکیه بر مفهوم و جایگاه عدالت در نظام ارزش‌ها / محمدتقي نظريان مفيد / قاسم ترخان ✅ بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی / مليحه آقائي / مهدي منفرد ✅ بررسى تطبيقى مواجهه تفسير الميزان و تفسير المنار با مسئله تعارض علم و دين / حسن عبدى / محسن آزادى ✅ ارزیابی شبهات مهم معاد با جسم عنصری / محمود فتحعلي / سيدمحمدمهدي نبويان ✅ بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری / فهیمه شریعتی / ناهید مشایی / سید محمد مرتضوی / زهرا مولایی فر 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/
✳️ پیش‌نشست علمی «سکولاریسم و نقد اندیشه‌های آن از دیدگاه شهید مطهری» ✅ با سخنرانی و ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹پنج‌شنبه 99/11/9 ⏰ 10 🔸 این برنامه به صورت مجازی برگزار می‌گردد 🌐 آدرس مجازی در 👇👇👇 Live.mou.ir/research 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir/
🌺 جلسه دفاع پايان‌نامه کارشناسی ارشد 🌺 📚 ضرورت وجود مربی در تربیت اخلاقی با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره) ✅ رشته: تربیت مربی اخلاق ✅ پديدآورنده: جناب حجت الاسلام آقای سعید نوروزی 🗓 تاريخ: 99/11/9 ⏰ ساعت 10:30 ✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره 2 مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) - سالن جلسات دفاع 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
| مداح اهل بیت جناب آقای حاج منصور ارضی ، در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (علیها‌سلام) با حضور در منزل آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ، ضمن مرثیه خوانی، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند. ۹۹/۱۱/۰۸ 🏴 @mesbahyazdi_ir
🔻 سلسله نشست‌های مبانی اندیشه اسلامی 🔅 نشست چهارم: ضرورت و اهمیت تعمیق مبانی تفکر دینی 🔸سخنران: حجت الاسلام‌ و المسلمین آقاي دکتر ابوطالبی، عضو هيئت علمي و رئيس مرکز آموزش‌های آزاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمینی (ره) 🔸زمان: پنجشنبه ۱۳۹۹/۱۱/۹ ⏰ ۱۶ 🔸متقاضیان ساکن شیراز می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی در محل جلسه حضور یابند. 🆔 @maab_iki 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ نشست علمي بزرگداشت مقام علمي حضرت آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي (ره) ✅ سخنرانان: 🔸 حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر آل هاشم نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز 🔸 حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر علي مصباح فرزند آيت‌الله مصباح(ره) 🔸 جناب آقاي دكتر صمد بهروز عضو هيئت علمي دانشگاه تبريز 🔸 حجت الإسلام و المسلمين سعيد نيازي از اساتيد حوزه علميه 🔷 شنبه 11 بهمن 99 ⏰ 10 🔶 تالار علامه طباطبايي(ره)، دانشكده الهيات تبريز 🌐 آدرس مجازي جلسه 👇👇👇 www.skyroom.online/ch/farhangisut99/elmvadin 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ حضور انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ✳️ لینک خرید آثار انتشارات مؤسسه در نمایشگاه مجازی کتاب تهران👇👇👇 🌐 https://tehranbookfair.ir/#/pavilion/6088/search 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت چهاردهم: فيلسوف مربي 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي از ويژگي‌هاي بارز در سبک و سلوک علمي و عملي آيت‌الله مصباح اين بود که حقيقتاً يک مربي کم‌نظير بود؛ سکوت و سخن ايشان درس‌آموز بود. نوع نگاه‌شان، انرژي‌بخش بود؛ حتي نشست و برخاست او نيز آموزنده بود. ارتباط با او و نشستن در محضر او، حتي مشاهده چهره نوراني و رويِ گشاده او حقيقتاً ايمان‌ها را مستحکم و اراده‌هاي مشتاقان را پولادين مي‌کرد. در سخت‌ترين شرايط روحي وقتي در محضر او مي‌نشستيم، چنان آرامشي به ما مي‌داد که گويا اصلاً سختي و گرفتاري‌اي نداشته‌ايم. در درون‌شان صد قيامت نقد هست کمترين آنکه شود همسايه مست 🔸حضرت آيت‌الله شبيري زنجاني ساليان قبل به جناب حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب فرموده بودند: «آقاي مصباح را خدا مربي خلق کرده است؛ و حتي چاي خوردن ايشان هم چاي خوردن يک مربي و يک معلم اخلاق است؛ حرف زدن ايشان، تحمل ايشان، سکوت ايشان، تواضع ايشان، همه و همه به آدم درس مي‌دهد. يعني من معتقدم ايشان از لباسي که مي‌پوشند به آدم ياد مي‌دهند که چطوري لباس بپوشد و خدا سرتا پای ايشان را يک مربي اخلاق خلق کرده است» (زندگي‌نامه حضرت‌ آيت‌الله مصباح يزدي، ص87) 🔸او به ندرت به کسي حتي به فرزندانش توصيه مستقيم مي‌کرد؛ اما سبک زندگي او تماماً موعظه و توصيه اخلاقي بود. او در برخوردهاي اجتماعي، برخلاف تصويري که ژورناليست‌هاي ناآگاه و دشمنان بي‌مروت، از ايشان ترسيم مي‌کردند، بسيار اهل مدارا و تحمل بود. 🔸از جمله بارزترين ويژگي‌ها در سلوک علمي و آموزشي آيت‌الله مصباح، شاگردپروري ايشان بود. او حقيقتاً زندگي خود را وقف پرورش نيرو براي اسلام و انقلاب کرد. با کوچکترين شاگردان خود نيز چنان برخورد مي‌کرد که کسي با نزديک‌ترين دوستش برخورد مي‌کند؛ بسيار صميمي و پدرانه. شاگردان او هم پروانه‌وار دور شمع وجودش مي‌چرخيدند و او را محرم اسرار زندگي خود مي‌دانستند. او پشت سر شاگردان خود نماز مي‌خواند؛ تمام قد، حتي در ماه‌هاي پاياني عمر مبارکشان، جلوي شاگردان خود مي‌ايستاد. 🔸جلسات مشورتي خود را با شاگردانش برگزار مي‌کرد. جدي‌ترين تصميمات و برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي‌اش را با پاره‌اي از شاگردانش در ميان مي‌گذاشت و از آنها مشورت مي‌گرفت. بي‌هيچ تکلفي و بدون نياز به هيچ ترتيب و آدابي با آنها بر سر يک سفره مي‌نشست. او حقيقتاً يک مربي بود. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت پانزدهم: مرزبان فکر و فرهنگ 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸امام حسن عسکري(ع) در حديثي مي‌فرمايد: عالمان شيعه مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامي‌اند؛ آنان در مرزي که طرف مقابلشان ابليس و نيروهاي کارکشته و زيرک و داناي ابليسي قرار دارند، به مرزباني و نگهباني از معارف اسلامي و حدود و ثغور اسلام مي‌پردازند. (التفسير المنسوب الي الامام الحسن العسکري، ص343) 🔸عالمان راستين شيعي کساني‌اند که اجازه نمي‌دهند شيطان و شيطان‌صفتان آتش شبهه بر خرمن باورها و ارزش‌هاي مردم بياندازند. آنان به مثابه مرزباناني هوشيار و آگاه و شجاع در مقابل شبهه‌افکني‌ها سينه سپر مي‌کنند و چنان با شبهات ديني مواجهه مي‌شوند که نه تنها به صورتي مستدل و عالمانه آنها را پاسخ مي‌دهند که شبهات را ابزار و وسيله‌اي براي ترويج و تعميق معارف اسلامي مي‌دانند. 🔸بدون ترديد يکي از قوي‌ترين و بزرگ‌ترين مرزبانان جهان‌بيني و نظام ارزشي اسلام در دوران معاصر آيت‌الله مصباح‌يزدي بود. او فيلسوفي «مرابط» بود. او به دليل (1) تسلط بسيار خوب بر معارف اسلامي (ادبيات، تاريخ اسلام، منطق، معرفت‌شناسی، فقه، اصول، تفسير، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان اسلامی) و (2) آشنايي بسیار خوب با علوم جديد و فلسفه‌هاي مدرن و (3) آشنايي با ادبيات رايج علمي و آکادميک و (4) غيرت ديني و احساس مسؤوليت در برابر حقيقت و (4) همچنين به دليل بصيرت و روشن‌بيني منحصربه فردي که داشت، از دهه پنجاه به بعد (به مدت نيم قرن) به مثابه‌ بزرگترين، هوشيارترين و زيرک‌ترين مرزبان باورها و ارزش‌هاي شيعي نمايان شد. 🔸او حقيقتاً يک حکيم مرابط و مرزبان آگاه و مطمئن براي دفاع از معارف اسلامي بود. هوشمندانه همه تحرکات فکري و فرهنگي مخالفان فکر و فرهنگ اسلامي را رصد مي‌کرد و غالباً به ريشه‌ها و بنيان‌هاي فکري مخالفان حمله مي‌کرد و با قدرت منطق و استدلال و بيان رسايي که داشت، چنان با آنها روبرو مي‌شد که کسي را ياراي مقاومت علمي و استدلالي در برابر استدلال‌ها و منطق قوي و قويم او نبود. به همين دليل غالباً رو به سوي ترور شخصيت او مي‌آوردند و هنوز هم به همين کار مشغول‌اند! 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
سیر مطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی ره.pdf
97.1K
فهرست كتاب راهنماي سير مطالعاتي آثار علامه مصباح يزدي (ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
باسمه تعالی 🔘 صندوق خیریه حضرت امام محمدباقر (علیه‌السّلام) كه تحت نظارت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اداره می‌شود، در نظر دارد شب‌های جمعه تا چهلم حضرت علامه مصباح یزدی (رحمة الله عليه) با همکاری شما خیرین محترم در محله‌های فقیر نشین قم نان رایگان خیرات نماید. 🔹خیرین محترمی که مایل هستند در این امر نیک همکاری نمایند مبالغ مورد نظر خود را به شماره کارت (6037997300900355) به نام محمدرضا داودی واریز نمایید 🌹 جهت شادي روح همه گذشتگان الفاتحة مع الصلوات 🌹 @sandoogh_emambagher 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔵 مجمع عالي حكمت برگزار مي‌كند ✅ ويژه برنامه بزرگداشت حضرت علامه آيت‌الله مصباح يزدي(ره) 🔵 11 لغات 23 بهمن 1399 🔶 قم، اصفهان، تبريز، تهران، شيراز، مشهد 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✳️ گروه فلسفه حقوق مجمع عالي حكمت برگزار مي‌كند ✅ موضوع: تبيين نظريه حق در انديشه حضرت آيت‌الله مصباح يزدي (ره) 🔷 ارائه بحث: آقاي دكتر امين‌رضا عابدي‌نژاد 🔶 يكشنبه 12 بهمن 1399 ⏰ 19 🏢 مكان حضوري: قم، خ 19 دي، كوچه 10، كوچه 2 🌐 آدرس مجازي جلسه👇👇👇 http://hekmateislami.com/?page_id=10685 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت شانزدهم: روش مواجهه با شبهات ديني 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي ديگر از امور درس‌آموز در زندگي علمي و عملي آيت‌الله مصباح، روش ايشان در مواجهه با شبهات ديني است. ايشان به دليل جامعيتي که نسبت به معارف اسلامي داشتند و به دليل آشنايي خوب‌شان با مکاتب و انديشه‌هاي معارض، و همچنين به دليل تجربه طولاني مد‌ت‌ در مواجهه با شبهات ديني و اعتقادي، مي‌تواند الگويي براي مرابطان و مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامي در دنياي معاصر باشد. 🔸درباره روش‌ مواجهه علامه مصباح با شبهات ديني از ابعاد و منظرهاي مختلف و متعددي مي‌توان نظر کرد و سخن گفت. اما بالاجمال مي‌توان گفت ايشان در مواجهه با شبهات ديني چهار مرحله و گام مهم را در نظر داشتند: 🔸گام اول: تلاش در جهت فهم دقيق شبهه؛ ايشان در گام اول سعي مي‌کردند که شبهه مطرح شده را به درستي فهم کنند، و براي فهم دقيق مسأله مي‌کوشيد که اولاً، حب و بغض‌ خود را نسبت به معارف ديني و شبهات دشمنان کنار بگذارد؛ چرا که حب و بغض‌هاي بي‌دليل و بدون پشتوانه استدلالي مي‌تواند سد راه عقل و فهم باشند: چون غرض آمد هنر پوشيده شد/ صد حجاب از دل به سوي ديده شد. و ثانياً، هرگز خود را درگير شخصيت و مسائل شخصي و خصوصي شبهه‌کنندگان نمي‌کرد. يعني مهم نبود که آن شبهه از سوي چه کسي و به چه منظوري بيان شده است؛ اصل شبهه و مدعا يا دليل اقامه شده را کار داشتند. 🔸گام دوم: در گام دوم مي‌کوشيد تبييني جامع و دقيق از ابعاد شبهه و حدود و ثغور آن بيان کند؛ مقدمات آن، مباني و اصول موضوعه آن، و دلايل و نتايج آن را بيان مي‌کرد. در اين مرحله آنقدر به زيبايي و با دقت و امانت و انصاف اصل شبهه را توضيح مي‌داد که بعضاً از خود شبهه‌کنندگان واضح‌تر و دقيق‌تر آن را بيان مي‌کرد. توجه داشته باشيد که يکي از مهم‌ترين گام‌هاي پاسخ به شبهات همين گام است؛ زيرا شبهه يعني شبيه حق؛ يعني حق‌نما؛ يعني سخني که آميخته‌اي از حق و باطل است. و يکي از بهترين راه‌هاي براي مبارزه با آن، آفتابي کردن و نمايان کردن ابعاد مختلف آن است. در اين صورت حق و باطل و سره و ناسره آن به خوبي آشکار مي‌شوند. 🔸گام سوم: در گام سوم به نقد شبهه مي‌پرداخت. براي اين منظور (1) تبار شبهه و سابقه تاريخي آن را آشکار مي‌کرد. و با اينکار ابهت شبهه و شبهه‌کنندگان را مي‌شکست و مثلاً نشان مي‌داد که چنين سخني را درباره قرآن، مشرکان و بت‌پرستان قريش هم مي‌گفتند؛‌ يا چنين سخني در موضوع ازدواج و غريزه جنسي را قوم لوط هم مي‌گفتند. پس چيز تازه‌اي نيست؛ (2) به نقد مباني و پيش‌فرض‌ها و اصول موضوعه شبهه مي‌پرداخت؛ (3) منشأ و انگيزه طرح شبهه را ذکر مي‌کرد و نقد مي‌کرد؛ سپس به سراغ (4) نقد دلايل مي‌آمد و نادرستي آنها را اثبات مي‌کرد و افزون بر اين به (5) نقد و تشريح پيامدهاي فردي واجتماعي پذيرش شبهه هم مي‌پرداخت و نهايتاً به (6) نقد خود مدعا هم مي‌پرداخت چون نقد دليل اخص از نقد مدعا است؛ ايشان با نقد و ابطال مدعا، به طور کلي ريشه شبهه را از ميان برمي‌داشت. 🔸گام چهارم: در گام چهارم، علامه مصباح، به تأسي از برخي ديگر از بزرگان مثل علامه اميني، شيخ آقابزرگ تهراني و امثال آنان، شبهه را به عنوان وسيله و ابزاري براي تبيين دقيق معارف اسلامي ناظر به آن مسأله مي‌ديد: «استراتژي تبديل تهديد به فرصت». يعني در مرحله پاسخ به شبهه باقي نمي‌ماند، بلکه از آن به عنوان وسيله‌اي براي تبيين دقيق، عميق و مستدل معارف اسلامي استفاده مي‌کرد. 🔹ذکر مصاديق و نمونه‌هايي براي اين نوع مواجهه در اين فضا و فرصت نمي‌گنجد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸درس هفدهم: هدف‌داري 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸متأسفانه بسياري از اهل علم (دانشگاهيان و حوزويان) داراي پروژه فکري مشخص و منسجمي نيستند؛ تابع جو مراکز علمي و يا شرايط اتفاقي و تصادفي‌اند. در اين ميان برخي از بزرگان علم را مي‌توان نام آورد که واقعاً داراي يک پروژه فکري مشخص و مدوني بوده‌ و همه فعاليت‌هاي آموزشي و تعليمي و پژوهشي خود را در راستاي همان پروژه سامان داده‌اند: و و آيت‌الله مصباح را مي‌توان از اين سنخ به شمار آورد. 🔸آيت‌الله مصباح يزدي از معدود انديشمندان و عالماني است که پروژه‌اي مشخص و هدفمند براي خود تعريف کرده بود و مي‌توان گفت از نخستين سال‌هاي طلبگي آن را با طرح و برنامه‌اي منسجم دنبال مي‌‌کرد. ايشان به ندرت از سر تصادف کاري را انجام مي‌دادند. چنين نبود که مثلاً کسي به ايشان پيشنهاد دهند که درس تفسير قرآن بگوييد، و ايشان هم بدون برنامه از پيش‌طراحي شده، آن را بپذيرد و در مسير تفسير قرآن بيفتد؛ خير. ايشان واقعاً براي زندگي علمي و تعليمي خود برنامه داشت؛ دقيقاً مي‌دانست چه بايد بکند و چه کاري را نبايد بکند. کاري را که وظيفه خود تشخيص داده بود، با تمام توان دنبال مي‌کرد و آن را به هر گونه‌اي که بود انجام مي‌داد و کاري که وظيفه خود نمي‌دانست، حتي اگر ده‌ها نفر به او اصرار مي‌کردند، نمي‌پذيرفت. 🔸اگر به مقدمه بسياري از کتاب‌هاي مهم اخلاقي و حديثي و تفسيري مراجعه کنيم مي‌بينيم نويسندگان آنها متذکر شده‌اند که مثلاً اين کتاب را به سفارش فلان فرد يا به درخواست فلان گروه نوشتم؛ اما آيت‌الله مصباح چنين نبود. بنده سراغ ندارم که به سفارش فرد يا گروهي کاري را که در راستاي اهداف علمي و عملي از پيش طراحي‌شده و فکرشده ايشان نباشد، انجام داده باشد؛ يا برنامه زندگي خود را تغيير داده باشد؛ او راه خود را انتخاب کرده بود و لحظه‌اي از حرکت در آن مسير باز نايستاد يا در درستي و ضرورت آن دچار شک و ترديد نشد و بلکه با جديت تمام و بي‌اعتنا به همه موانعي که سر راه او قرار مي‌گرفت، تا واپسين روزهاي عمر پربرکتش در آن گام برداشت. 🔸او از همان ابتداي طلبگي راه و رسالت خود را فهميده بود؛ همه درس‌ها و مطالعات و تحقيقات خود را هدفمند انتخاب مي‌کرد. از همان ابتداي طلبگي وقت زيادي را صرف يادگيري علوم جديد کرد. خود ايشان مي‌گفت: «در طول مدتي که مشغول تحصيل علوم طلبگي بودم ... وقت زيادي صرف فراگيري زبان انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي، فيزيولوژي، بيولوژي، جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و ساير علومي که در دانشگاه‌ها مطرح بود، مي‌کردم. در انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي و حتي اقتصاد، استاداني داشتم که بعضي از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسيدند. ... به اين دروس هم علاقه داشتم و هم احساس مي‌کردم يک روحاني که بخواهد مؤثر باشد، لازم است با اين علوم آشنا گردد. گاه در گرماي ماه‌هاي تير و مرداد از قم به تهران مي‌رفتم تا در يک جلسة رياضي شرکت کنم» (مصباح دوستان، ص33) 🔸در جايي مي‌فرمود حتي وقتي در مدرسه حقاني مشغول فعاليت شدم، هدف اصلي من محدود ماندن در يک مدرسه نبود؛ بلکه به دنبال آن بودم که اهداف و برنامه‌هاي آموزشي و تعليمي‌اي که در نظر دارم، در فضايي گسترده‌تر به گونه‌اي که طلاب مستعد ساير مدارس را هم شامل شود، دنبال کنم و به همين دليل در نخستين فرصتي که پيش آمد، از هيئت مديره مدرسه حقاني استعفا داد و به بخش آموزش مؤسسه در راه حق آمد و فعاليت خود را آنگونه که معتقد بود بهتر و درست‌تر است، دنبال کرد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مصباح انقلاب(8) ❇️ ویژگی‌های شخصیتی حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه) ✳️ از زبان حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون مجلس و از شاگردان حضرت علامه مصباح ⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نماهنگ «عشق به رهبری» ➕خاطرهٔ آیت الله مصباح یزدی از جلسه دیدار با رهبر معظم انقلاب 🏴 @mesbahyazdi_ir