🔅 #هر_روز_با_قرآن
📖 تفسیر خلاصه صفحه 63
شرکت در ختم قرآن برای فرج
✅ @imamhousein
فرازی از #وصیت_شهید🌷
ڪاش وصیت شهدا ڪه قاب
اتاق های ما را اشغال ڪرده ،
دلمونو اشغال میڪرد .
ڪاش صحبتهای ولیامر مسلمین
ڪه سرلوحهی روزمرمون شده
سرلوحهی اعمالمون میشد .
ڪاش دل حضرت زهرا با اعمال
ما خون نمیشد .
ڪاش مهدی فاطمه (س) با
اعمال ما ظهورش به تأخیر نمیافتاد .
#شهیدمدافعحرم
#شهید_قدیر_سرلک
#یادشهداباذڪرصلوات
🌷در آرزوی شهادت🌷
@imamhousein
✨﷽✨
🔰آيا حيوانات نيز داراے بهشت و جهنم هستند؟
💠✍🏻پاسخ:
در این زمینه اقوالی وجود دارد ڪه عبارتند از:
①⇤عده اے به طور ڪلی حشر حیوانات را قبول ندارند. دلیلشان هم این است ڪه حشر را فرع تڪلیف می دانند و تڪلیف را هم فرع عقل و اختیار. و چون حیوانات را فاقد عقل و اختیار می دانند قائل به حشر حیوانات نیستند.
②⇤عده اے حشر حیوانات را قبول ندارند اما اجمالا حشر بعضی حیوانات را به دلیل وجود برخی از روایات قبول می ڪنند مانند سگ اصحاب ڪهف...
③⇤عده اےهم حشر حیوانات را قبول دارند
💠✍🏻توجیه دلیل منڪرین حشر حیوانات:
تڪليف مراحلى دارد و هر مرحله، ادراڪ و عقلى متناسب با خود مىخواهد. مرحله ساده و پائين ترے از تڪليف تصور مىشود ڪه اندڪى فهم و شعور، براے آن ڪافى است. ما نمىتوانيم چنان فهم و شعور و تڪاليفى را به طور ڪلى، درباره حيوانات انڪار ڪنيم. چنانچه درباره ڪودكان و ديوانگانى ڪه پاره اے از مسائل را مىفهمند، انڪار همه تڪاليف مشڪل است.همچنین نفی هرگونه اختیارے با توجه به افعال مدبرانه فوق غریزه اے بعضی حیوانات مانند مورچه و زنبور عسل مشڪل است.لذا از لحاظ عقلی محذورے براےحشر حیوانات وجود ندارد.
💠✍🏻دلیل عقلی : با توجه به مطالب فوق و با توجه به اینڪه اجمالًا بعضى از آنها را مىبينيم ڪه در عمل خود ظلم مىڪنند و برخى ديگر را مشاهده مىكنيم ڪه احسان را رعايت مىكنند بايد بگوييم ڪه حيوانات نيز حشر دارند.
💠✍🏻دلیل نقلی قرآنی: از آیاتی چون آیه 38 سوره مبارکه انعام (ما مِنْ دَابَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْكِتابِ مِنْ شَىْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ) و آیه 5 سوره مبارڪه تڪویر (و اذا الوحوش حشرت) بعضی چنین استفاده ڪردند
💠✍🏻دلیل نقلی روائی: در روايات اسلامى نيز احاديث متعددےدر زمينه رستاخيز حيوانات ديده مىشود، از جمله: از ابوذر نقل شده ڪه مىگويد: ما خدمت پيامبر (ص) بوديم ڪه در پيش روے ما دو بز به يڪديگر شاخ زدند، پيغمبر (ص) فرمود، مىدانيد چرا اينها به يڪديگر شاخ زدند؟
حاضران عرض ڪردند: نه، پيامبر (ص) فرمود ولى خدا مىداند چرا؟ و به زودے در ميان آنها داورےخواهد ڪرد،(1). و در روايتى از طرق اهل تسنن از پيامبر نقل شده ڪه فرمود: «ان الله يحشر هذه الامم يوم القيامة و يقتص من بعضها لبعض حتى يقتص للجماء من القرناء خداوند تمام اين جنبندگان را روز قيامت بر مىانگيزاند و قصاص بعضى را از بعضى مىگيرد، حتى قصاص حيوانى ڪه شاخ نداشته و ديگرے بىجهت به او شاخ زده است را از او خواهد گرفت،(2)
📚(1) تفسير مجمع البيان و نور الثقلين
📚(2)تفسير المنار
🕋 @imamhousein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شوخی با دادگاه طبری در برنامه تلوزیون
✅ @Masaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلخ ترین خبر😭😭😭
زمین تنگ
زمان تنگ
دِلا تنگ
بیا ساقی ،
که ما رفتیم ازدست ۰۰۰۰
@imamhousein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃السلام علیک
یا ابا عبدالله🍃
آیه شماره 7⃣
اشاره به مضمون آیۀ 6 سورۀ مبارکۀ احزاب در این فراز از خطبه غدیر
ثم قال: «ایها النَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ. فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ و اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ.
سپس فرمود: ای مردم، کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او. سپس فرمود #آگاه باشید آن که من صاحب اختیار اویم، پس این #علی صاحب اختیار اوست. خداوندا دوست بدار آن را که #سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را #دشمن دارد و یار او را، #یاری کن و تنها گذار، آن را که او را تنها بگذارد.
سورۀ احزاب آیۀ 6
☘اَلنَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ
رسول خدا با آوردن قسمتی از این آیه در فرمایشات خود برای مردم تبیین می کند که حضرتش «اَوْلی به اَنْفُسْ» است.
❌«به این معنی که #حق_ولایت_پیامبر (ص) و #اعمال_تصرف از ناحیۀ آن بزرگوار
در کلیّۀ امور مردم،
مقدم ،
بر حقِ مردم می باشد ۰
🆔@imamhousein