نظر آیت الله العظمی گلپایگانی(رحمت الله علیه) در باره مصداق محارب
امروز در فضای مجازی مباحث مختلفی درباره مصداق محارب وجود دارد به همین جهت برای روشن شدن موضوع اقوال برخی فقها را ارائه می کنیم و نمونه ای از قضاوت امیر المؤمنین علی (ع) که در تعمیم مصداق محارب است.
محقق حلی در تعریف محاربه می نویسد: المحارب كل من جرد السلاح لإخافة الناس في بر أو بحر ليلا كان أو نهارا في مصر و غيره (محقق حلی، شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج4، ص 167)؛
محارب کسی است که برای ترساندن اسلحه بکشد در خشکی باشد یا دریا ، شب باشد یا روز ، در شهر باشد یا غیر آن .
برخی نیز افزوده اند زن باشد یا مرد (علامه حلی، ارشاد الاذهان، ج2، ص 186).
آیت الله العظمی گلپایگانی در بحث از محارب نکاتی را بیان می کند و در ادامه در نکته ششم می نویسد:
6. لا فرق في السلاح الذي يحمله و يجرده بين السيف و الرمح و غير ذلك من الأسلحة القديمة و بين ما هو رائج من الأسلحة العصرية و هو أعم من المحدد و غيره فيشمل مثل العصي و الحجر و غير ذلك أيضا بل و إن كان إخافته بإحراق النار عليه كما تدل على ذلك رواية السكوني عن جعفر عن أبيه عن علي عليه السلام في رجل أقبل بنار فأشعلها في دار قوم فاحترقت و احترق متاعهم: إنه يغرم قيمة الدار و ما فيها ثم يقتل؛
تفاوت در سلاحی که با خود حمل می کند و آن را بیرون می کشد بین شمشیر و نیزه و غیر اینها از اسلحه های قدیمه نیست و بین آنچه اکنون از اسلحه های روز رائج است و اعم از از آنچه اسلحه شمرده می شود یا شمرده نمی شود. پس اسلحه شامل عصا و سنگ و غیر آن هم می شود بلکه اگر چه ترساندن وی با انداختن آتش باشد همان گونه که بر این خبر روایت سکونی از امام صادق ع از پدرش از امیرالمومنین علی ع دلالت می کند. در باره مردی که با آتش خانه ی مردم را آتش می زند و آن را و وسائل آن را سوخته است. چنین قضاوت فرمود: قیمت و ارزش خانه و آنچه در آن بوده بپردازد سپس کشته می شود. این روایت سکونی را امام خمینی موثقه دانسته است(كتاب البيع (للإمام الخميني)؛ ج1، ص 588: موثّقة السكوني) و دیگران معتبره (خوئی، مباني تكملة المنهاج؛ ج42موسوعة، ص 305)
و معمولا فقهاء به این سند عمل می کنند و علت این حکم را محاربه دانسته اند(مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة، ج10، ص 306 )
این خبر نقل متفاوتی دارد ( صدوق،من لا يحضره الفقيه؛ ج4، ص 162)
ولی فقهاء طبق همین خبر که در تهذیب مسند آمده(تهذيب الأحكام؛ ج10، ص 231) نظر داده و علت آن را محاربه و فساد در ارض دانسته اند. و با توجه به همین جهت بین دو نقل جمع کرده اند ( محمد تقی مجلسی، روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه؛ ج10، ص 457 ).
# محارب # مجازات مفسد و محارب # قضاوت امیر المؤمنین علی (ع)
▫️کسانیکه بر علیه احکام اجرا شده کتب فقهی، نهج البلاغه، قرآن و احادیث را شخم می زنند،
▫️نظر فقه، قرآن، احاديث و علما در خصوص #حجاب را هم ببینند
#شترمرغ_نباشیم
🔸فانوس🔸
سلام عشقم..امام زمانم🌺 بی تو هوای تازه ندارد دیار ما
با ذکر و یاد توست، نفس تازه میکنیم
نفس_تازه
امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجازات فتنه گر در اسلام
#منبر