eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
313 دنبال‌کننده
321 عکس
315 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
زناشويي در عرفان ابن عربي اما اوج نگرش عرفان اسلامي درباره زن و زناشويي و تبلور کامل اندیشه نبوی- از حیث تحلیلی و سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محی‌الدین ابن‌عربی (درگذشته به سال 638 ه ق) جستجو کرد. ابن‌عربی موضوع نکاح را از منظرهستي‌شناختي آنچنان گسترش می‌دهد که با مطلق ظهور و تجلی گره می‌زند و با عنوان «نکاح ساری» آن را در همه مراتب هستي جاري و شکل‌گيري و آفرينش همه اشیاء را زیر سر پدیده نکاح به شمار می‌آورد و درهمین راستا در مکتب عرفاني محی‌الدین حداقل چهار مرتبه‌ی از نکاح که عبارتند از: «نکاح اسمائی»، «نکاح روحانی»، «نکاح طبیعی ـ ملکوتی»، و «نکاح عنصری ـ سفلی»، تبیین و تشریح می‌شود (قونوی، ص 378) و چه بسا بحث و بررسی در اطراف انواع نکاح‌ها در آثار ابن‌عربی با عنوان «علم النکاح» طرح می‌شود. (ابن‌عربی، ج3 و ج2، ص586).
نکاح عنصری محی‌الدین درباره نکاح عنصری نیز در آنچه مربوط به انسان می‌شود و هم‌اینک محل بحث و گفتگوي ما است، ابعاد مختلفی را مورد تحلیل قرارمی‌دهد که عمده‌ی آنها ذیل چند نکته ارائه می‌شود: الف. در نگاه ابن‌عربی ازدواج و زناشویی نه تنها موجب عفاف و عصمت از گناه است، بلکه وی با توجه کامل به آنچه در معنویت اسلامی و در روایات پیامبر اکرم- آمده است، یادآور می‌شود که در دین ختمی تبتل جای خود را به تبعّل و عزوبت و تجرد جای خود را به نکاح و ازدواج داده است. محی‌الدین در باب دوازدهم از فتوحات مکیه که با عنوان (فی معرفه دوره فلک سیدنا محمد-) شروع می‌شود می‌گوید: از سنت‌هاي پيامبر اکرم ازدواج است نه تبتّل و دوري از جنس مخالف. آن حضرت به جهت سرّي الهی، ازدواج را عبادت خدا قرار داده است ... واين فضيلت و همانند‌هاي آن از اختصاصات نبي مکرم اسلام است «... وکان من سنته (ای الرسول-) النکاح لا التبتل و جعل النکاح عباده للسرالالهی..... فهذا الفضل و ما شاکله مما اختص به محمد-... (ابن‌عربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 146) به نظر وی نه تنها نکاح عبادت است، بلکه آن را بالاترین عبوديت و برترین نوافل در میان امور طبیعی‌ای همچون اکل و شرب به شمار آورده و در باب هفتادم از فتوحات ضمن بحثی پیرامون قطب، می‌گوید: «فانه لایتحقق له ولا لغیره من العارفین عبودیة اکثر مما یتحقق له فی النکاح لا فی اکل و لا فی شرب و لا فی لباس لدفع مضرة » (ابن‌عربی، ج2، ص574) یعنی نکاح حتی برای واصلان نیز بالاترین بندگی خدای متعال در کارهای طبیعی و امور متعارف زندگی است. از همین‌رو، در وصایائی که به هریک از سالکان و واصلان دارد، از جمله به ازدواج سفارش می‌کند و آثار اخروی آن را برمی‌شمارد و در ادامه می‌گوید: «فان النکاح افضل نوافل الخیرات و اقربه نسبه الی الفضل الالهی» (ابن‌عربی، ج 4، ص477) و در جایی دیگر، برای فهم برخی از معارف ناب عرفانی، کثرت نکاح ـ که در آن درهم آميختگي و انتاج و توليد وجود دارد ـ را پیشنهاد می‌کند وآن را نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به هدف می‌شمارد که در نهایت موجب رسیدن به «مقام محبوبی» ودستیابی به رتبه‌ی «اهل اللهی» می‌شود و در حريم قرب خداوند جاي مي‌گيرد به گونه‌اي که هيچ مقامي او را مقيد نمي‌سازد (ابن‌عربی، ص545، ج 3).
نکاح عنصری ب. از نگاه ابن‌عربی ازدواج و نکاح بزرگ‌ترین نعمت خداوند است و به همین جهت، خداوند متعال زنان را محبوب رسول‌الله- کرده و او را برنکاح ایشان قوت بخشیده است. وی در باب 558 فتوحات در بحث از حضرت شکر، پس از طرح دقایقی درباره شکر، موجب آن را نعمت‌های الهی می‌شمارد وسپس به نحو شگفتی در کل این بحث، تنها نعمت نکاح را مطرح کرده و آن را بالاترین نعمت معرفی می‌کند. محی‌الدین در تبیین سر این مسئله به نکته ظریفی اشاره می‌کند و آن این است که در همه نظام هستی انسان بزرگترین صنعت الهی است وتنها ازدواج بستر را برای پدید آمدن چنین موجودی فراهم می‌کند. (ابن‌عربی، فتوحات مکیه ، ج4، ص243).
نکاح عنصری دو انگیزه متعالی در نکاح ج. از منظر این عارف سترگ اسلامی، اگرچه انسان‌ها و حتی سالکان در نکاح و زناشویی می‌توانند انگیزه‌های متعددی را تعقیب کنند، اما دو انگیزه‌ی بسیار متعالی در سطوح برتر سلوکی وجود دارد، یکی آنکه در عالم ماده، پدید آمدن صورت‌های مختلف در پی انفعال محل منفعل شکل می‌گیرد و در میان محل‌های انفعالی متعددی که هریک شرایط پدیدآمدن صورتی را فراهم می‌سازند، زن کامل‌ترین منفعل و برترين پذیرنده است که بستر را برای تحقق کامل‌ترین صورت یعنی صورت انسانی آماده می‌کند، لذا یکی از انگیزه‌های ظریف اهل معرفت در امر نکاح، محبت ایشان به چنین محل منفعل ـ زن ـ است و از اسرار آنکه خداوند متعال زن را محبوب پیامبر خاتم-‌ قرار داد و چنین امتنان اختصاصی را به آن جناب کرد، همین امر است (ابن‌عربی، ج 4، ص243).
انگیزه دوم در نکاح : لذت و شهوت اما اوج کار محی‌الدین ابن‌عربی در تبیین انگیزه دوم در مسئله نکاح و زناشویی است، چنانچه وی می‌گوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیره‌ی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد. ابن‌عربی براين باور است انگیزه نهایی عارف کامل مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به عصمت از گناه و رسیدن به عفاف نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بی‌معناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به فراغت قلب و یا حتی ایجاد مثل و استمرار نسل نیست، بلکه سرّ نهایی کار عارف کامل مکمّل در عمل زناشویی صرفاً است! رسول الله -‌ از یک طرف و قلّت فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان می‌دهد که مراد آن حضرت از ازدواج‌های متعدد، خود نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابن‌عربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان می‌دهد که نکاح و جماع در آن دو نیز تنها برای اعمال شهوت است، یکی نکاح اهل جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزه‌ای در آنجا جز شهوت و لذت شهوی وجود ندارد و دیگری نکاح حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابن‌عربی، فتوحات مکیه، ج ۴، ص ۲۴۳).
محی‌الدین در باب 270 فتوحات می‌گوید در نکاحی که جهت صرف شهوت صورت می‌پذیرد، عبودیتی کامل وجود دارد که درک آن برای اکثر عارفان نیز پوشیده است و جز اندکی از اهل عنایت آن را درک نمی‌کنند و عموم مردم نیز شرافت این نوع نکاح را نه تنها ادراک نمی‌کنند، بلکه آن را زشت و قبیح دانسته و چنین عملی را شهوتی حیوانی و به دور از مقام انسان معرفی می‌کنند، غافل از آنکه خود به شکلی ناخود آگاه برترین اسم را بر آن گذاشته و آن را شهوتی حیوانی می‌نامند که از ماده حیات و زندگی الهام می‌گیرد (ابن‌عربی، ج 2، ص574).
تحلیل ابن‌عربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی می‌گوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است به‌گونه‌ای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود می‌کند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیره‌تر می‌شود؛ لذت شدیدتر می‌گردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده می‌رسد و مرد در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بی‌خودی از خود و فنا بدو دست می‌دهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي ، فتوحات مکیه، ج ۲ ، ص ۵۴۷).
محی‌الدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم می‌کند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا می‌یابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مي‌يابد و فانی در حق می‌شود . این نوع از شهوت‌گرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص480) .
به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابن‌عربی، ج2،ص573) ابن‌عربی در ادامه همین گفتار به نکته‌ای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره می‌کند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را به‌طور کامل رعایت می‌کند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا می‌آورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) .
animation.gif
24.9K
و زناشویی در استاد علی امینی نژاد 🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است. 🔹استاد امینی‌نژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد تقسیم می‌کند. این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی می‌پردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی می‌داند؛ «اوج نگرش درباره و زناشويي و تبلور کامل - از حیث تحلیلی و را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محی‌الدین ابن‌عربی جستجو کرد.» 🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینی‌نژاد را از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله می‌کند اینست که نویسنده دچار از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد. خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه می‌گردد. ✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM ✨نشریه شماره۶،زمستان۹۱ 🔻سعی داریم مسئله زن و را از نظرگاه‌ها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک تراز مکاتب و اندیشه‌های مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
مناهج صناعة الاستنباط الفقهي آیت الله محمد السند این کتاب به مباحث روش شناسی فقهی می‌پردازد. ایشان با تأکید به اینکه مباحث روش شناسی از مهم‌ترین مباحث است که مورد غفلت واقع شده است. اگرچه در لابلای مباحث بزرگان وجود داشته است اما پراکنده بوده است. شیخ جعفر کاشف الغطا فقط خودش و پسرش و شهید اول را مجتهد می‌دانست. از یک جهت حرف ایشان بی‌راه نبود، چون فقهای ما کمتر نگاه سامانه‌ای و منظومه‌ای به فقه تا آن زمان داشته اند. این کتاب حاصل ۳۰ سال پژوهش حضرت آیت الله سند می‌باشد. به گفته استاد تدوین آن ۵ سال طول کشیده است. ✍ پی‌نوشت: آیت الله سند از مراجع اشرف اصالتا اهل است. مسلط به زبان عربی، فارسی و انگلیسی است. در حوزه فقه، اصول، فلسفه، حدیث، رجال، نجوم و علوم غریبه سال‌ها در حوزه قم مشغول تحصیل و تحقیق بوده‌اند. از اساتید ایشان می‌توان حضرات آیات: میرزا جواد تبریزی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی را نام برد. 🔻درس چالش‌های «فقه و اخلاق» به زبان فارسی در قم هر شب ساعت ۲۰:۳۰ ، خ معلم،کوچه ۱۲ (کوچه جامعه مدرسین) کوچه ۶ در منزل ایشان برقرار می‌باشد. مطالب درس فوق در کانال ایشان به آدرس زیر بارگذاری می‌شود: https://t.me/ayatollahsanad شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔻ماءالشعیرهای موجود در بازار همان فقاع حرام است! آیت الله شیخ محمد سند از اشرف 🔻سوال: حکم ماء الشعیرهای در بازار مسلمین چیست ؟ ماء الشعيرهاي موجود در بازار مسلمانان همان است که نسبتی از در آن وجود دارد. چند عدد از همین ماء الشعيرهايی که به عنوان حلال در بازارهای مشهور فروخته می‌شود را تهیه کردیم و به آزمایشگاه های تهران و بغداد فرستادیم، نتیجه آزمایش این شد الکل موجود در آن ۴ درصد است و هرچقدر بماند به درصد الکل آن افزوده می‌شود. (ص ۸۶ و ۸۷) 🔻تشخیص حکم ماء الشعير به دست مکلف است یا فقیه؟ این بحث خارجیه نیست، بلکه است. آزمایش الکل هم فقط تایید بحث حکمی قضیه است نه چیز دیگر. امام موسی کاظم علیه‌السلام ماء الشعير می‌ساختند و نمی‌گذاشتند که بیشتر از نصف روز بماند. در برخی آمده است ماء الشعير بعد از گذشت به در می‌آید... الشعیر شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
آیت‌الله محمد سند بحرانی قسمت ۱ 🔻در ماه رجب ۱۳۸۲هجری قمری (۱۳۴۱ شمسی) در بحرین به دنیا آمد. او در پنج سالگی وارد دبستان شده و در پانزده سالگی از دبیرستان فارغ شد. 🔻در پانزده سالگی با بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی، وارد دانشکده دیوید گیم (david game college) لندن شد. بعد از یک سال از این مکان فارغ‌التحصیل و به دانشکده تخصصی امپریال لندن (Imperial College London) وارد گشت. 🔻با پیروزی انقلاب ایشان تحصیل در لندن را نیمه تمام و به حوزه علمیه قم برای تحصیلات حوزوی می‌آیند. بسیارى از استادانش به او اعتراض کردند و کسى که بیشترین مخالفت را با (تصمیم) او داشت، بود که به نبوغ و استعدادش پى برده بود حتى به او پیشنهاد کرده بود که همه مخارج تحصیلش در لندن را بر عهده بگیرد. 🔻ایشان دوره سطح را ۳.۵ سال تمام می‌کنند. سپس وارد درس خارج می‌شوند. 🔹اساتید فقه و اصول: مرتضی حائری یزدی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، سید تقی طباطبایی قمی، حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی. 🔻اساتید و حکمت: - حسن زاده آملى ( ). - جوادى آملى ( ، ، و فصوص الحکم). -انصارى شیرازى (عقائد، شرح تجرید، حکمت سبزوارى و یکى از مجلدات ) 🔻اساتید ، هیئت و و عرفان و سلوک: - سید محمد جواد ذهنى (سه دوره کتاب شیخ بهایى و کتاب هیئت فارسى و نیز برخى علوم غریبه) - محمد تقى بهجت(به مدت پانزده سال به منظور تهذیب نفس) - شیخ محمد غروى (عرفان نظری) شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
آیت الله محمد سند بحرانی معرفی_استاد قسمت ۲ 🔻ایشان خیلی زود به پیشنهاد سید محمد روحانی و میرزا هاشم آملی درس خارج خود را در حوزه علمیه قم شروع کردند. 🔻بیش از پنجاه عنوان تالیف از ایشان در فقه، رجال، تفسیر، عقائد، اصول و طب تا اکنون چاپ شده است. مهم اثر ایشان را شاید بتوان شرحی استدلالی بر عروة الوثقی نامید که تاکنون پانزده جلد آن چاپ شده است. 🔻وی در سال ۱۳۸۸ بعد از سی سال به حوزه علمیه نجف مهاجرت کردند و از آن مقطع تا کنون اعلام مرجعیت کردند. 🔻 : وی از مخالفین جدی آل خلیفه است. بعد از سال ۲۰۱۱ از شروع جنبش مبارزاتی مردم بحرین وی به دلیل اتخاذ مخالفت‌ها با حکومت آل خلیفه شد. او دارای مواضع انقلابی ست که با گروه‌های مختلف سیاسی در بحرین و رهبران مقاومت و معارضه در بحرین ارتباط نزدیک دارد. برخی از رهبران جنبش‌های مقاومت در بحرین که حکومت آل خلیفه را دنبال می‌کنند با ایشان ارتباط نزدیک و حتی درباره مسائل مختلف با وی مشورت و شاید بشود گفت متاثر از وی می‌باشند. 🔻 در سال ۲۰۱۳ در نجف اشرف تلاش‌هایی برای ایشان انجام گرفت که توسط دستگاه امنیتی ایران و با همکاری گروه‌های مقاومت در عراق خنثی گردید. 🔻وی را می‌توان از مراجع انقلابی و ارادتمندان به انقلاب اسلامی در حوزه علمیه نجف اشرف برشمرد. دغدغه‌های وی در فقه حکومتی را شاید بتوان ثمره آن را تلاش ۳۰ ساله استاد را در کتاب مناهج صناعة الاستنباط الفقهی عنوان کرد. 🔻 مصاحبه تصویری مباحثات با ایشان👇 https://www.aparat.com/v/eu0DU شذرات @iman_norozi
🔻خانم مجردی که می‌خواهد درس عبرت دیگران باشد! (در یک گروه طبی بحث از شد و پیام یکی از خانم‌های گروه به مدیر گروه) سوال: منی که به لیست پنجاه ساله‌ها اضافه شدم و از ( ) ساقط شدم، آیا هنوز برای ازدواج به گردن دارم؟ - اجازه هست پیام‌ را بدون اسم در گروه بگذارم؟ - بله، اتفاقا خودم به این فکر می‌کردم و بشه برای سایرین. ما نداشتیم. همش گفتن کسی هم کفو شما پیدا نمی‌شود و از این چرندیات! پی‌نوشت: مسئول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی چند سال پیش در جلسه‌ای گفته بودند: روزی حدود ۷ الی ۸ هزار تلفن به این مرکز می‌شود. در ابتدا جنسیت، سن و مشخصات افراد و نوع سوال ثبت می‌شود و به گروه مربوطه وصل می‌شود. از این تعداد تلفن اکثر سوالات مربوط به خمس و زکات و حجاب و عفاف، ازدواج و... نیست! سوالات: ۱- ست! ۲- در مورد است! ۳- همه افراد فوق مجرد سن بالا هستند! ۴- همه این افراد مجرد سن بالا که در مورد خدا سوال دارند، هستند! 🔹وقتی به یک نیاز فطری و غریزی پاسخی داده نشود، خودش را در اعتقادات افراد نشان خواهد داد. 🔹دو شهر تهران و قم بیشترین مهاجر را از دارد. افرادی که زمینه مذهبی دارند به قم پناه می‌آورند و با جمکران و فعالیت‌های مثلا فرهنگی و درس و... خودشان را سرگرم می‌کنند. افرادی که زمینه مذهبی کمتری دارند به تهران مهاجرت می‌کنند. می‌شوند نیروی کار ارزان و تفریح های شبانه یک عده سرمایه‌دار یا یک جوان مجرد مثل خودشان شذرات @iman_norozi
خلاصه‌ای از درس آیت الله شیخ محمد سند پیرامون جایگاه زن در اسلام: (بحث استاد پیرامون حقیقت و معنای واژه‌ها در قرآن و روایات بود به تناسب این بحث وارد جایگاه زن در اسلام و تفسیری از برخی آیات و تطبیق آن با بحث فوق شدند.) 🔻اکثر آیاتی که در قرآن واژه رجال به کار رفته است مقصود حضرت خدیجه و حضرت زهرا هستند. 🔻الم یجدک یتیما ... این کمک دادن حضرت خدیجه به اسلام فقط کار خود خداست. جایگاه حضرت زهرا در برزخ و قیامت و... کجا ست؟ حضرت خدیجه به روایت سنی و شیعه جزو است. تعبیر رجال در روایات دارد. به معنای ذکر و مرد نیست. رجال لا تلهیهم یا رجال لا بیع... رجال ما صدقوا... نفرمود ذکر ما صدقوا... یعنی ... سوال: الرجال قوامون علی النسا... استاد: نکته دارد. چرا نفرمود ذکور ... مراد رجال یعنی شخصیتی که استقامت دارد. (سوال را بنویسید جلسه بعد مفصل توضیح دهم) رجال لا تلهیهم یعنی حضرت خدیجه و حضرت زهرا. نه ابوطالب و نه حمزه، نه سلمان و مقداد. در ذیل این آیه قرآن روایت داریم. حضرت امیر امام الائمه ، چطور مینویسد مطالب وحی از حضرت زهرا... همه علمای امامیه قبول کردند این مطلب را. این چه جایگاهی از حضرت زهرا. مگر پیغمبر است؟ بحث رجال خیلی جاها برمیگردد به حضرت خدیجه و حضرت زهرا . 🔻حضرت خدیجه در جاهلیت دارای بزرگترین در حجاز. مردها به این دارایی نرسیدند. قبل از اینکه آشنا شوند با پیامبر. حضرت خدیجه مستقیم با مردی حرف نزد. پرده می گذاشت. پس حجاب مانع رشد نیست. خود سنی ها مینویسد است، قبل از آشنایی با پیامبر حجاب داشت. 🔻پادشاهان کسری و روم از حضرت خدیجه کردند. از بس عقل مدیریتی داشت. کسی چهره او را ندیده است. خود حضرت خدیجه و بود طبق نقل برخی از اهل سنت. پول داری و او مورد اذعان همه است. ثروتمندترین فرد، حتی مردی در حجاز ثروت او را نداشت. در عین حال عفاف و حجابش. زن می‌تواند قلدر پول داری شود. پول مهم است. 🔻نوشته خود سنی ها ست: پادشاهان عالم از او خواستگاری کردند، اما به یک یتیم بله گفت. به همه برخورد. پس چگونه بعد از ازدواج با پیامبر ثروتش از بین رفت؟ بعد از ازدواج با پیامبر، حضرت خدیجه شد. نمی‌گذاشتند کالایش فروش رود. مثل تحریم امروزه ایران. 🔻وزیر امنیتی دولت پیامبر، امیرالمومنین، امام و حسن و امام حسین تا مختار یک زن بوده است. اگر ایشان نبود مختار کارش جلو نمی‌رفت. شذرات @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تاثیر پدران بر حجاب دختران ⭕️ خانمی گفت: من معلم هستم، خیلی‌ها با حرف‌های من با حجاب شده‌اند ولی دخترانم را نتوانستم با حجاب کنم! گفتم: پدرشان را تکریم کنید، آنوقت پدر اگر بگوید حجاب تاثیر دارد! گفت: پدرشان کارگر است و هیچی نمی‌فهمد! ✍پی‌نوشت: راه تربیت فرزندان اینست که مادر، پدر را جلوی چشم فرزندانش بزرگ کند! انشالله در فرصت مناسب از یکی از خواهم نوشت. از . زنی که ۴۵ سال با شوهرش ازدواج کرد، اما شاید ۱۰ سال هم زیر یک سقف نبودند. شوهرش همواره در زندان و تبعید بود، اما که اهل ست، فرزندانی دارد که روی حرف پدر حرف نمی‌زنند. پدری که او را هیچگاه ندیده‌اند! حتی سایر مجاهدین هم علت این مسئله را از این جویا شده بودند. چه کرده‌ای که فرزندانت این همه احترام تو را دارند و فرزند ما اینگونه نیستند! اما وقتی خاطرات را می‌خواستم بگیرم، رفتارش را با شوهرش را دیدم (که از ست) پی به آن راز بردم. زندگی برخی مجاهدین جبهه مقاومت را که آدم می‌بیند و فرزندانی که راهی غیر از راه پدر دارند، ناشی از همین رفتار همسرانشان است. زنی که دائم همسر مجاهدش را تحقیر می‌کند، معمولا فرزندان سرکشی دارند. اگر پروژه‌ای و از دید تربیتی تعریف شود و خانواده همه مجاهدان و انقلابیون را بررسی کند. نتایجش شاید جالب باشد. مثلا بررسی رفتار زنان انبیا و ائمه، از انقلابی‌ها هاشمی، شهیدبهشتی، امام خمینی، مصطفی خمینی، شهید صدر، شیخ زکزکی، سید حسن نصرالله، رهبری و... مثال: زن نوح و لوط و فرزندان ناصالح آنان شذرات @iman_norozi
یک نمونه تفاوت از حجامت و تفاوت آن با حجامت . در حجامت کبد در طب سنتی را پشت کبد در نیم تنه بالا را تیغ می‌زنند. اما در طب اسلامی نزدیک قوزک پا. روایتی از امام صادق علیه‌السلام هست که می‌فرمایند حجامت کبد در نزدیک محل قوزک پا ست. یکی از دوستان طبیب ما می‌گفت: در سفری با یک متخصص آناتومی هم سفر شدیم. فهمید طب اسلامی کار می‌کنم. گفت حجامت کبد را از کجا می‌زنید ؟ گفتم: کنار قوزک. گفت: چرا آنجا. مگر حجامت کبد پشت کبد نیست. گفتم تا سالها پیش که طی سنتی کار میکردم آنجا را حجامت میکردیم. اما بعداً که با طب اسلامی آشنا شدم، روایاتی از امام صادق علیه‌السلام دیدم که فرموده بود محل حجامت کبد آنجا ست. تا اسم امام صادق علیه‌السلام را آوردم. چشمانش چهارتا شد و با تعجب پرسید واقعا امام صادق علیه‌السلام فرموده است محل حجامت کبد آنجا ست. گفتم بله. من فقط این روایت دیدم. گفت: آناتومی و مقالات علم پزشکی هم رگ کبد را کنار قوزک پا میدانند ولی اینکه امام معصوم آن زمان گفته واقعا جای حیرت دارد. گفتمش: بله. غربی ها بعد از جنگ جهانی دوم ۱۱ هزار اسیر را زنده زنده سلاخی کردند تا از بدن انسان سر دربیاورند. این علم به قیمت خون انسان‌های بی گناه حاصل شده است. حکمای ما نهایت علم تشریح شان با گوسفند و گاو بوده است. لذا اشتباهاتی داشته اند ولی روایات ما اینچنین نیست. شذرات @iman_norozi
36.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت مشابه سیستم آموزشی ما در غرب فیلمی جالب از محاکمه مدارس مدرن شذرات @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ایرج الهی، سفیر ایران در هند: هند به عنوان داروخانه جهانی به حساب می‌آید ولی شرکت‌های ایرانی تمایل دارند از اروپا دارو وارد کنند 🔹‌ ایران منشا داروهای گیاهی است ولی برخی داروهای ایرانی به صورت فله‌ای و بدون ارزش افزوده به هند صادر می‌شود. مباحث کاربردی طب به زبان ساده @teb_asan