eitaa logo
باستان نامه
4.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
705 ویدیو
156 فایل
بررسی مسائل روز ایران، با نگاه به تاریخ باستان 🔴 پیج ما در اینستاگرام: https://www.instagram.com/ir_bastan/ 🔴 ارتباط با ادمین: @mmehdi_rostami
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آزرمیدخت دختر خسرو پرویز خسرو پرویز نسبت به شاهزادگان و اعضای خاندان سلطنتی بدگمان شده بود. به همین خاطر برخی از شاهزادگان مذکر را کشت و بقیه هم از ترس جان، فرار کردند. پس از خسروپرویز، پسرش شیرویه به حکومت رسید و او هم مدتی بعد از دنیا رفت. دربار ساسانی، بی‌مرد شده بود و درباریان مجبور شدند دو تن از دختران خسروپرویز به نام‌های بوراندخت و آزرمیدخت را به حکومت برسانند. در حقیقت، پادشاهی این دو زن، از سر ناچاری و معضل بی‌مردی بود. فردوسی هم به این قضیه اشاره می‌کند: بجستند فرزند شاهان بسى نديدند زان نامداران كسى يكى دخترى بود پوران بنام چو زن شاه شد، كارها گشت خام موبد رشید شهمردان می‌گوید: «چون مردی را از خاندان ساسان نیافتند، سرداران و بزرگان، آن دو (ازرمیدخت و بوراندخت) را به شاهی برگزیدند»[1]. رومَن گیرشمن می‌گوید: «شاهزادگان فقط ملعبه‌ای در دستِ درباریان بودند. تاج بر سر می‌گذاشتند تا چند ماه بعد کشته شوند. چون مَرد کم آمد زنان را بر تخت نشاندند. چنانکه دو دختر خسرو، بوران و آزرمیدخت به سلطنت رسیدند»[2]. مرحوم عبدالحسین زرینکوب در این زمینه می‌افزاید: «در این ایام فرمانروایی واقعی در دست موبدان و نجبا بود که زنان و کودکان را هم چون بازیچه‌ای بر صحنه می‌آوردند و خود از پشت پرده آنها را به میل خود به حرکت می‌آوردند... آزرمیدخت هم که در این ایام بر تخت نشست مثل خواهرش بوران –پوران‌دخت- از خود تقریباً هیچ اراده‌ای نداشت»[3]. درباریان ساسانی، هرگاه پسری از شاهزادگان ساسانی را یافتند، دختران خسروپرویز را از صفحه روزگار محو ‌نمودند. از همین روی، رستم فرخزاد (فرمانده ارتش ساسانی)، با ارتش تحت امر خود به تیسفون حمله کرده؛ آزرمیدخت را از سلطنت خلع کرد، سپس او را کور کرد و بعد هم او را کشت.[4] پی‌نوشت: [1]. رشید شهمردان، تاریخ زرتشتیان پس از ساسانیان، تهران: نشر راستی، 1360. ص 29 [2]. رومین گیرشمن، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1372. ص 369-370 [3]. عبدالحسین زرینکوب، تاریخ مردم ایران، ج 1 ( تاریخ ایران قبل از اسلام)، تهران: امیرکبیر، 1377. ص 529. [4]. آرتور كرستين‌سن، ايران در زمان ساسانيان، ترجمه: رشيد ياسمى،‏ انتشارات دنياى كتاب، تهران ۱۳۶۸، ‏ص 649-647 سر جان مالكوم، تاريخ كامل ايران‏، ترجمه: ميرزا اسماعيل حيرت‏، انتشارات افسون‏، تهران ۱۳۸۰، ج 1 ، ص 106 @ir_bastan
▪️ سرنوشت خشای‌آرشا شاهنشاه هخامنشی 🔻 گفت: اسلام دین خشونت است. ولی ما آریایی‌ها در دوران هخامنشی، صلح و مهربانی را برای جهانیان به ارمغان بُردیم. 🔸 گفتم: در اسلام، هم دوستی و مهربانی داریم و هم خشونت. اما خشونت در اسلام، از جنس مهربانی است. مانند جرّاح که تیغ به دست می‌گیرد، از سر ناچاری خون می‌ریزد، اما این برای درمان جامعه‌ی تَن است، محبت است. یا مانند باغبان که از سر ناچاری، شاخ و برگ‌های آفت‌زده را از بین می‌برد تا جامعه‌ی باغ، سالم بماند. 🔹 در دوران هخامنشی هم گاهی صلح و مهربانی بود، اما بخش زیادی از تاریخِ هخامنشی در جنگ و خونریزی گذشت، از کشورگشایی‌های گسترده گرفته تا جنگ‌های داخلی. یک نمونه از این درگیری‌ها مربوط به مرگ خشای‌آرشا (Xerxes) شاهنشاه هخامنشی است. ▪️ او در سال ۴۶۵ پیش از میلاد به دست درباریان و اشراف هخامنشی کشته شد. پس از این حادثه، اردشیر اول (پسر خشای‌آرشا) برادر خود را به قتل رساند، چون گمان می‌کرد که او پدرش را کشته است. اما پس از مدتی دریافت که خطا کرد و ترور پدر، کار اشخاصی دیگر بود. پس آنان را بازداشت کرده؛ زجرکُش کرد. 📚 والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، نشر ماهی، ۱۳۹۲، ص ۲۴۳. @ir_bastan
🔻 اسپندارمذگان، عشق‌بازی در لجنزار این نوشتار، تقلایی است به تمنای بیداری. اسپندارمذگان (اسفندگان) روز گرامیداشتِ اسپَندارمَذ است. او در جهان مادی، مأمور مراقب از زمین و تقویتِ باروَری در جهان است، و روز 5 اسفند (و به عبارتی 29 بهمن) در میان برخی از ایرانیان باستان، روز پاسداشتِ او قلمداد شده است. برخی از این روز، با نام و معادلِ ولنتاین غربی‌ها یاد می‌کنند. اگر ما چنین برداشتی را بپذیریم و برای آن اصالت قائل شویم، پس لازم است بپرسیم که این روز ولنتاین ایرانی (!) اساساً روز عشق چه کسی به اسپندارمذ است؟! برای دریافتن پاسخ، به اوستا (مهم‌ترین متنِ عقیدتی ایران باستان) و متون تفسیری زرتشتی مراجعه می‌کنیم. در اوستا آمده است که اسپندارمذ (آرمیتی) دختر اهورامزدا است.[1] و از سویی در اوستا آمده است که اهورامزدا با اسپندارمذ وصلت کرد و از این وصلت، فرزندانی متولد شدند.[2] در کتاب سوم دینکرت (مهمترین دانشنامه زرتشتی) هم به روشنی می‌خوانیم که اسپندارمذ، دختر اهورامزدا (خدای زرتشتیان) است و اهورامزدا عاشق او می‌شود و با او وصلت و از او فرزند دار می‌شود.[3] در حقیقت باید گفت، که اسپندارمذ، معشوق پدرِ خود (اهورامزدا) بود، آن هم عشقی (و از نوعی) که در شریعت الهی، پلید و ناپاک خوانده شده و امروزه هیچ ایرانی مسلمان، بلکه حتی ایرانیانِ نامسلمان نیز حاضر به گرامیداشتِ آن نیستند. عجیب‌تر اینکه در عصر ساسانیان، موبدان زرتشتی، شاهان و اشراف اصرار داشتند که این عشق نامتعارف و غیرعادی (و روابط جنسی میان پدر و دختر) به رسم آنچه بین اهورامزدا و دخترش گذشت، در جامعه نیز پیاده شود.[4] برای نمونه، شاپور اول (پادشاه ساسانی)، با دخترش «آدور آناهید» ازدواج کرد. [5] ☑️ پی‌نوشت: [1]. خرده اوستا، گزارش موبد اردشیر آذرگشسب، تهران، ۱۳۵۴، ص ۳۳. [2]. اوستا، به گزارش ج. دوستخواه، تهران: انتشارات مروارید، ۱۳۹۱. ج ۱، صص ۴۷۱ و ۵۲۹. ابراهیم پورداود، یشت‌ها، تهران: انتشارات فروهر، ۱۳۷۸. ج ۲، ص ۱۹۰. جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، متون پهلوی، ترجمه سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۷۱. ص ۸۶. [3]. کتاب سوم دین‌کرد، دفتر اول، به اهتمام فریدون فضیلت، تهران: انتشارات فرهنگ دهخدا، ۱۳۸۱، ص 143-146. [4]. یان ریپکا، تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه، ترجمه: عیسی شهابی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۱، ص ۸۱. روایت آذرفرنبغ فرخزادان، پرسش بیستم: The Pahlavi Rivayat of Adur-Farnbag, Tr. by Behramgore Tahmuras Anklesaria, 1938, Question 20 [5]. مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه عسکر بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391، ص 141. @ir_bastan
🔻 اسپندارمذگان، جشن جن پرستی هم طبق اوستا و هم بر اساس اسپندارمذ، یک جن است و اسپندارمذگان جشن جن پرستی... حقیقتی که باید به گوش همه برسد... متن کامل مقاله را در پُست بعدی بخوانید @ir_bastan
🔻 ☑️ اسپندارمذگان، جشن جن پرستی در پست قبلی گفتیم که خدای زرتشتیان (اهورامزدا) عاشق دختر خودش می‌شود، وصلت می‌کنند و دارای فرزندانی هم می‌شوند که جشن اسپندارمذگان متعق به همین اسپندارمذ و همین عشق ناپاک است. حال ادامه ماجرا... کتاب دین زرتشتی، اَوِستا نام دارد. در بخش‌های مختلفی از اوستا، برخی موجودات (از جمله اسپندارمذ، ایزدبهرام، ایزدمهر و...) مورد پرستش قرار می‌گیرند. جالب است که در خرده اوستا و در دعاهای روزانه و نیایش‌های زرتشتی (که حتی امروزه هم توسط زرتشتیان در مراسم‌ها خوانده می‌شود) این نیایش و پرستش‌ها وجود دارد.[1] از زرتشتیان می‌پرسیم که این‌ها چه هستند؟ می‌گویند این‌‌ها امشاسپندان و ایزدان هستند. می‌گوییم امشاسپندان چه هستند؟ می‌گویند: فرشتگان مقرّب! ایزدان هم فرشتگان معمولی! در اوستا، از چهره و شکل و شمایل اسپندارمذ چیزی نداریم. اما چهره و ماهیت دو فرزند اسپندارمذ به دقت بیان شده است! ایزدبهرام به صورت‌های مختلفی ظاهر می‌شود. مثلا به صورت یک گاو زرد گوش! و به صورت یک شتر پرنده! اما جالب‌تر آنکه ایزد بهرام به شکل یک گراز تیزچنگال خال خالی که پرواز هم می‌کند هم ظاهر می‌شود. شاخ هم دارد![2] در مهریَشت اوستا هم ایزدبهرام و ایزدمهر (پسران اسپندارمذ) ستایش شده اند و آمده که آنان، مغز دشمنان خود را متلاشی کرده و کمر آنان را در هم می‌شکند و به گونه‌ای مخالفین خود را می‌کشد که مو و پوست و خون و گوشت آنان در هم آمیخته شود و آنان از دیدن این صحنه لذت می‌برند.[3] از این توصیفات اوستایی روشن می‌شود که این دو، جن هستند. نه فرشته. طبیعتاً مادرشان اسپندارمذ هم باید جن باشد. نه فرشته. چون فرشته که نمی‌تواند جن بزاید. همانطور که کلاغ ماده نمی‌تواند قناری بزاید! ☑️ از نگاه قرآن: قرآن می‌گوید کسانی که به گمان خود فرشتگان را می‌پرستند در حقیقت جنّیان را عبادت می‌کنند. نه فرشتگان را: «وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَـٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ. [سوره سبأ: 40-41] روزی که خداوند همه آنان را بر می‌انگیزد، سپس به فرشتگان می‌گوید: آیا اینها شما را پرستش می‌کردند؟ آنها می‌گویند: خداوندا تو منزّهی (از اینکه همتایی داشته باشی). تنها تو ولیّ ما هستی، (آنها ما را پرستش نمی‌کردند) بلکه جنّ را پرستش می‌نمودند؛ و اکثرشان به آنها ایمان داشتند». 🔘 پی‌نوشت: [1]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، تهران: 1354، صص 16، 51، 115-134 و... [2]. خرده اوستا، ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب، همان، ص 117-119. اوستا، به گزارش دکتر ج. دوستخواه،همان، ج 1، ص 370. مهر یشت، بند 70-73. [3]. اوستا، به گزارش دکتر ج. دوستخواه، تهران: نشر مروارید، 1391، ج 1، ص 370. (مهر یشت، بند 70-73). ج 1، ص 436. بهرام یشت، بند 25. @ir_bastan
🔻 ضدّعفونی به وسیله ادرار انسان حالا که بحث کرونا و ضدّعفونی‌ کردن، داغ هست: در قوانین زرتشتی، یکی از راه‌های پاک شدن، شستشوی بدن با ادرار انسان هست! @ir_bastan
🔻 تناقضات روشنفکران آریایی... این قسمت: روغن بنفشه در مقعد! لطفاً بخوانید و به دیگران هم بخوانانید! @ir_bastan
🔻 مقایسه جالب کرونا در ایران و اسراییل! واکنش فعال زرتشتی ضدّ انقلاب خارج نشین به قضیه کرونا @ir_bastan
🔻 روغن بنقشه و اصالت آریایی! ریختن روغن‌های گیاهی (روغن بنفشه) در مقعد، یکی از روش‌های رایج درمان در طب ایران باستان است. این را بفرستید برای آن‌هایی که مسخره می‌کردند @ir_bastan
🔻 تناقضات روشنفکران آریایی: این قسمت: لیس زدن ضریح اگر یک نادان یا نفوذی، به ضریح لیس بزند، به همه مسلمان‌‌ها فحش می‌دهند، اما اگر خودشان بگویند خدا بود، این عقیده شخصی است و عقیده شخصی هر کس هم محترم! @ir_bastan
🔻 تهمت و فحاشی به جامعه پزشکان و پرستاران کشور شروع شد! توسط سربازان کورش... وقتی می‌گوییم سران کورش‌پرستی از دم مزدور اسراییل هستند یعنی این... @ir_bastan
🔻 اسطوره کورش‌پرستان و پهلوی‌بازها ضریح لیس می‌زد، وقتی لیس زدن مُد نبود! @ir_bastan
🔻 ابی، ساسی مانکن، شادمهر، لیلا فروهر، شهرام شب‌پره، آرش، اندی و... از عربستان پول گرفتند که در جشن پادشاهی عربستان، بخونند و برقصند! پهلوی‌بازها و کورش‌پرست‌ها به عرب‌ها فحش میدن و میگن «ما آریایی هستیم عرب نمی‌پرستیم»! اما در حقیقت، این‌ها با عربستان سعودی و امارات و... مشکل ندارند. با رقص عربی مشکل ندارن. با دبی و ابوظبی مشکل ندارند. فقط با اهل بیت مشکل دارند. با رزمندگان عرب جبهه مقاومت مشکل دارند. نشون به این نشونی: چرا جماعت آریایی به این خواننده ها نمیگن «عرب پرست»؟؟؟ چرا بهشون فحش نمیدن؟ حتی اعتراض ساده هم نمیکنن! @ir_bastan
🔻 هخامنشیان، اسطوره‌های پاکیزگی! طبق اسناد تاریخی، پارس‌ها وقتی به هم می‌رسیدند، لب‌های یکدیگر را می‌بوسیدند (تاریخ هردوت، کتاب 1، بند 134) [کرونا نبود، ویروس که بود] لینک مستقیم سند: https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0126%3Abook%3D1%3Achapter%3D134%3Asection%3D1 @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 حکایت: در کوفه، دو زن (یکی #عربی و دیگری #ایرانی)، نزد امیرالمومنین علی (ع) آمدند و درخواستی کردند. مولا به هر کدام، مقداری #مساوی پول و طعام دادند. پس زن عرب معترض شد که چرا به آن زن ایرانی به اندازه‌ی من کمک کردی و چرا ما را با هم #یکسان دانستی؟ حضرت در پاسخ، دو مشت خاک از زمین برداشتند و فرمودند که من فرقی بین این دو نمی‌بینم. 🔸 شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، قم: مؤسسه آل البيت، 1409 ه ق. ج 15، ص 107. ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات كتابخانه آيت الله مرعشى، 1404 ه ق. ج 2، ص 201-200 در منطق اهل بیت، عرب و فارس و ترک و کرد و بلوچ و سندی و لر و حبشی و رومی و... هیچ فرقی با هم ندارند. همه انسان هستند و معیار برتری، تنها به تقوا است. @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ☑️ زکریای رازی (کاشف ) آخوند بود ــ قسمت 1 با تمسخر گفت: دیدی آخرش حرمُ با الکل نجس، ضد عفونی کردند؟! گفتم: خداییش از کرونا و مرگ دیگران خوشحال شدیا چون بهونه پیدا کردی برای زخم زبون و عقده‌گشایی! هرچند می‌دونم که این حرف‌ها آرومت نمی‌کنه بلکه بیشتر تو تاریکی فرو می‌ری! اما بدون که طبق فتوای علما (از قدیم تا الآن) الکلی که مست کننده نباشه، نجس نبوده و نیست! رعایت بهداشت و پاکیزگی هم جزو دین ما هست. اهل بیت هم خونه‌ خودشونُ از آلودگی تمیز می‌کردند. ضمناً زکریای رازی کاشف الکل، خودش آخوند و شدیداً معتقد به اهل بیت بود! ☺️ @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ☑️ زکریای رازی ملحد نبود. آخوند بود ــ قسمت 2 با تمسخر می‌گفت: دیدی آخرش دعا و توسل جواب نداد، مسلمون‌ها دست به دامن زکریای رازی و شدند؟! گفتم: اولاً دین ما دین هست. هم دعا، هم درمان. رعایت جزو دین ما هست. استفاده از برای ضدعفونی هم هیچ اشکالی نداره! ضمناً کی گفته ملحد بود؟! اون یک و شیعه بود و در مقدمه کتاب طبّی برء الساعة قبل از شروع درمان، میکنه و به محمد و آل محمد میشه! التماس تفکر و تحقیق! @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ابن سینا: دعا و توسل، در مداوای بیماری‌ها سودمند است، تأثیری بسزا دارد. @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ایرانی کُشون یک عده در یک نقطه دنیا، جشن (ایرانی کشون) میگیرند. مدعیان آریایی هم سکوت میکنند... وطن‌پرستی این‌ها بوی کثافت می‌دهد @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 به ما می‌گویند شهیدان را از کتاب‌های درسی حذف کنید چون ترویج خشونت است! اما خودشان به کودکان خود، آموزش می‌دهند که به کشتن ایرانی‌ها افتخار کنند. جشن ایرانی کُشون، ترویج خشونت نیست؟ همه سازمان‌های بین المللی و محافل حقوق بشری هم سکوت کرده اند. زرتشتیان و باستانگرایان و کسانی که دم از آریایی بودن می‌زنند هم ساکت... @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 چهارشنبه سوری، یک تنه آبروی ما را در دنیا می‌ریزد چهارشنبه سوری، از جمله رسم و رسوماتی است که انصافاً هیچ مبنای عقلانی و شرعی مشخصی ندارد. عده‌ای جمع می‌شوند، از روی آتش می‌پرند. در برخی شهرها، قاشق به دیک می‌زنند و برخی هم شعر می‌خوانند. البته این قضیه از این جهت که بهانه‌ای برای شادی و دور هم بودن باشد، ایرادی ندارد. ولی خوب، از دوره قاجار به این سو، توپ و ترقه (و دیگر اسباب مردم آزاری) هم به آن اضافه شد. این قضیه هر ساله باعث زخمی شدن عده‌ای و حتی موجب مرگ تعدادی از هموطنان می‌شود. همیشه فردای چهارشنبه‌سوری، خیابان‌‌ها کثیف و پر از زباله است و باز هم کمر پاکبان‌ خم می‌شود. اما از همه این‌ها گذشته، چهارشنبه سوری (این جشن کهن باستانی) یک تنه آبروی ایران و ایرانی را در دنیا برده است. کافی است یک گردشگر خارجی، شب چهارشنبه سوری در خیابان‌های ایران راه برود، دقیقاً حس و حال راه رفتن در یک کشور جنگ زده به او دست می‌دهد. به اسم پاسداری از سنت‌های ایران باستانی (که هر آینه ممکن است نابخردانه باشد) آبروی ایران را نبریم. یک سال، رسانه‌های دلسوز و باشرف، می‌کوشند که از ایران یک چهره زیبا و جذاب به دنیا نشان دهند. یک شبه این چهره را خراب نکنیم. #چهارشنبه_سوری #چهارشنبه_سوزی #چارشنبه_سوری #ترقه #بمب #فشفشه #نارنجک #نارنج_دستی #زباله #پاکبان #رفتگر #ایران_باستان #جنگ #تاریخ_ایران #آبرو #سیگارت #قرنطینه #کرونا #فوری #غارت #توریست #گردشگر #گردشگری #توریسم #آش #آتش #آتشکده #زرتشتیان #دین_زرتشتی @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 چهارشنبه سوری، جشنی عربی؟! در سال‌های اخیر، برخی از سران جامعه زرتشتی مدعی شدند که چهارشنبه سوری هیچ ربطی به ما زرتشتیان ندارد. بلکه جشنی است که از عرب‌های باستان به ایران آمد... @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 👈🏻 پول چهارشنبه سوری، خرج فقرا شود دو سال پیش طبق آمارهای رسمی، حدود پانصد میلیارد تومان هزینه و خسارت چهارشنبه سوری شد. یعنی پانصد میلیارد از سرمایه کشور، دود شد. با توحه به تورم، پارسال این رقم به حدود هزار میلیارد تومان رسید. یعنی هزینه ترقه و آتش و نارنجک و خسارت ناشی از حوادث شد. اما هیچ کس از روشنفکرنماهای آریایی، به یاد فقرا نیفتادند! چرایی اش روشن است. این‌ها دلشان برای فقرا نمی‌سوزد. به دنبال بهانه برای دشمنی با دین و مذهب هستند. برای همین، به محرم که می‌رسند میگویند این پول‌ها را خرج فقرا کنید (حالا بماند که نذری امام حسین به فقرا هم می‌رسد). ولی به چهارشنبه سوری که می‌رسند یاد فقرا نمی‌افتند. التماس تفکر 👈🏻 چهارشنبه سوری، چهره ایران را در دنیا خراب کرده قرار است امشب همزمان با جشن باستانی چهارشنبه سوری، ایران به رتبه نخست تولیدِ کباب انسانی در جهان برسد. تصاویری از بدن‌های سوخته که قرار است از ایران به دنیا مخابره شود. واقعاً جای تأسف دارد. آبروی ایران را نبریم. @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 نظر یک برزیلی درباره سنت‌های اصیل آریایی حتما افرادی را دیده اید که دم از کورش و زرتشت و آریایی‌گرایی می‌زنند، دم از انسانیت هم می‌زنند، اما دیگر اقوام و ملت‌ها را تحقیر می‌کنند. مثلاً به عرب‌ها می‌گویند سوسمارخور / ملخ‌خور و... این برچسب‌زدن‌ها ریشه در عقل و منطق ندارد، که با پاسخ عقلانی و منطقی، حل و فصل بشود. بلکه ریشه در مسائل روحی روانی طرف دارد. اما به حسب وظیفه، پاسخ منطقی میدهیم. اولاً همه عرب‌ها سوسمارخوار یا ملخ‌خوار نیستند. رفتار یک عده را نمی‌توان به همه تعمیم داد. ثانیاً این برچسب‌زدن‌ها باعث ناراحتی و دلخوری عرب‌های ساکن ایران شده و یقینا موجب تفرقه است. ثالثاً در میان برخی از ایرانیان (به ویژه نواحی داخلی)، خوردن نوعی سوسک به نام چنزو مرسوم است. خوشحال می‌شویم که دیگران به ما بگویند «ایرانی چنزو خوار» ؟ یا کله پاچه برای عموم ایرانیان، یک غذای محبوب است. اما برای عموم مردم دنیا، یک غذای چندش آور است. خوشحال می‌شویم که ما را به خاطر این قضیه مورد تمسخر و آزار قرار بدهند؟ پاسخ روشن است. @ir_bastan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 طبق کهن ترین سند، امیرالمومنین علی (ع) نخستین بار عبارت #هر_روزتان_نوروز را به کار بردند و این گونه این عبارت میان ایرانیان مرسوم شد. از آن زمان این گونه تبریک گفتن مرسوم شد. #نوروز #حیدر_حیدر #امیرالمومنین #نوروز_باستانی #عید_باستانی #ایران_باستان #هفت_سین #تاریخ_ایران #تاریخ_شیعه #سین_هشتم_سلیمانی @ir_bastan