eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
415 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💠داستان اردوگاه رشيديه، صبرا و شتيلائي كه اتفاق نيفتاد! 🔸نزدیک به ۸ سال پیش از این در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در سفری به لبنان، با سید عیسی طباطبایی، مصاحبه‌ای پیرامون جنگ اردوگاه‌ها در دهه هشتاد میلادی و به ویژه محاصره اردوگاه رشیدیه، داشتند. 🔹هم اکنون بیش از ۳۰ سال از آن وقایع می‌گذرد و هنوز ریشه پیدایی برخی مسائل آن زمان در صحنه سیاسی لبنان محل بحث و پژوهش است و البته ملاحظات مطرح برای بازبینی واقعی حوادث نیز تا حدودی از میان رفته است. 🔸از همین رو فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در حوزه تاریخ‌پژوهی، بر آن است تا با انتشار این مصاحبه نقشی ولو اندک در تنویر اوضاع و شرایط تاریخی آن دوره داشته باشد. 🔹به دو دلیل مقدمه‌ای برای این مصاحبه لازم است. دلیل اول ضرورت شناخت بیشتر مخاطب از شخص مصاحبه‌شونده است تا به موقعیت، جایگاه و ارتباط او با مسائل لبنان واقف شود و دلیل دوم ضرورت اطلاع از تاریخچه مختصری از تحولات لبنان در آن دوره می‌باشد که جنگ اردوگاه‌ها و به ویژه محاصره اردوگاه فلسطینی رشیدیه بخشی از وقایع مربوط به آن سال‌هاست. ◀️ متن مصاحبه را اینجا ببینید 🇮🇷 @iranemoaser
🔰خاطرات همسر امام، به قلم خودش: (43) ♨️ دستگیری امام برای بار دوم 🔹... شبی که آقا را دستگیر کردند من در اتاقی خوابیده بودم که یک طرفش دیوار کوچه بود، از صدای پای جمعیت و هیاهو از خواب پریدم، از اتاق بیرون آمدم، وارد ایوان جلوی اتاق شدم، با منظره عجیبی مواجه گشتم، کماندوهای شاه پشت سر هم روی دیوار منزلمان می‌آمدند تقریباً هر سی ثانیه به سی ثانیه یک نفر، با اینکه دیوار بلند بود و نردبانی در کار نبود ... که ناگهان صدای لگدی که بر درب بین اندرون و بیرونی وجود داشت بلند شد، از طرف دیگر درب منزلمان را به شدت می‌کوبیدند که ناگهان تخته درب بین اندرون و بیرونی شکست آقا از ابتدا بیدار بود و مشغول نماز شب و ناظر جریان و بعد مشغول تهیه بعضی چیزهایی که پس از دستگیری به آنها احتیاج داشت، مثل مهر، دستمال، شانه و ... 🔸آقا با آرامی آمدند به طرف من ... و مهری را که روی آن روح‌الله‌الموسوی، حک شده بود را به من داد و گفت این پیش شما باشد تا خبری از من برسد، به هیچکس ندهید. به‌خدا سپردمت، من هم گفتم خداحافظ، خدانگهدارت و رفت. احمد خود را به من رساند، آقا رفته بود، به من گفت آقا کجاست؟ گفتم اگر می‌خواهی آقا را ببینی از آن در برو و او پابرهنه دوید، آقا را با فولکس می‌بردند احمد هم به دنبال ماشین می‌دوید بین احمد و ماشین چند مأمور که هدایت کننده اصلی عملیات بودند قرار داشتند... 🔹احمد با پرتاب چند سنگ به طرف مأمورین آنها را تعقیب می‌کرد آنها هم کاری به احمد نداشتند فقط دنبال ماشین می‌دویدند، احمد گفت به آنها خیلی نزدیک شدم که برگشتند و فحش رکیک دادند و پس شنیدند. احمد از کوچه برگشت و مشهدعلی را فرستاد تا مصطفی را خبر کند و بعد احمد کنار من نشست و من زیر پتو دراز کشیده بودم و او به شوخی گفت خانم خوابش برد البته من تحمل این گونه چیزها را دارم ولی خیلی متأثر بودم و رفتم زیر پتو تا تأثر خودم را به احمد منتقل نکرده باشم ... 📚زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 261-262 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ کاسبانِ نژاد/1 ◀️امام در مواجه با جریان های فکری؛ بخش دوم: ⚫️در آستانه ارتحال جانسوز امام خمینی قدس سره الشریف 🔹در سال ۱۳۵۸ حرکت‌ها و گروه‌های تجزیه‌طلب با دسیسه و یاری آشکار و پنهان شرق و در بخش‌هایی از مناطق ایران هم‌چون: آذربایجان، کردستان، خوزستان، ترکمن‌صحرا و سیستان و بلوچستان با عقبه سیاسی و قومیتی برون‌مرزی شروع به فعالیت علیه ایران اسلامی کردند. 🔸نظام نوپای توانست این گروه‌ها و حرکت‌های تجزیه‌طلب را مهار و از وحدت و تمامیت ارضی کشور پاسداری نماید. عوامل مهم این موفقیت عبارت بودند از: 1. علاقه ویژه مردم مناطق بحرانی به 2. علاقه به قومیت آمیخته با 3. اعتقاد ایرانیان به حفظ کشور 4. جانبازی در راه انقلاب اسلامی و میهن 5. از همه مهمتر رهبری سیاسی و الهی حضرت قدس سره الشریف و قاطعیت مدبرانه ایشان در مواجهه با گروه‌های تجزیه‌طلب. در ادامه به دو نمونه از برخورد امام قدس سره الشریف با تجزیه‌طلب‌ها اشاره خواهیم کرد: 🔹الف: کردستان در ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ حضرت امام با توجه به رفتار تجزیه‌طلبانه و وحشیانه و کشتار مردم بی‌دفاع منطقه توسط اعضای آن، در پیامی آن حزب را مخالف اسلام و حزب شیطان معرفی نمودند و از مردم منطقه خواستند تا در معرفی و دستگیری سران و مفسدین حزب با نیروهای نظامی همکاری نمایند. نیز حزب دموکرات کردستان را غیر قانونی اعلام کرد. با دستور حضرت امام حرکت نیروهای نظامی برای آزادسازی شهرها و مناطق اشغال‌شده توسط حزب دموکرات کردستان سرعت گرفت و در ۱۲ شهریور ۱۳۵۸ مقاومت سنگین حزب در نزدیکی شهر مهاباد شکسته شد و شهر آزاد گردید(انقلاب اسلامی و گروه‌های تجزیه طلب در ایران؛ «حزب دمکرات کردستان»، ص30) 🔸همچنین در پی بالا گرفتن درگیری ها در و انتشار اخباری مبنی بر کشتار مردم و پاسداران توسط نیروهای مهاجم، بنیانگذار جمهوری اسلامی با صدور فرمانی قاطع؛ خواهان اعزام نیرو به این منطقه شد و این درایت و تیزبینی امام صف دشمن را از غیر دشمن جدا نمود. قاطعیت امام قدس سره الشریف در حالی بود پیش از این جمهوری اسلامی در اقدامی کم‌نظیر را به سوی گروه‌های مختلف باز نمود و گروه‌ها و سلایق مختلف فکری را آزاد گذاشت. اما این گروه‌های فرصت‌طلب قدر رحمت را نداستند و فاجه به بار آوردند. امام خمینی قدس سره الشریف در این زمینه می‌فرمایند : 🔹«همین فتح باب رحمت بود و همین مدارا و ملایمت بود که فاجعه کردستان را به بار آورد. از فرصت و از رحمت استفاده کردند و سوء استفاده کردند؛ از آزادی- که رحمت خداست- سوء استفاده کردند.فاسدهایی که با خارج پیوند دارند، خائن به مملکت هستند، می‌خواهند کردستان را به کمونیستی بکشند. می‌خواهند اسلام را در کردستان محو کنند. الآن هم مشغول تبلیغات سوء هستند. الان هم قلم‌های خارج و داخل به کار افتاده است و تبلیغات سوء می‌کنند. از آن طرف می‌گویند ما می‌خواهیم ملت کُرد را حفظ کنیم؛ از آن طرف می‌گویند که دولت می‌خواهد کردها را سرکوب کند! مساله کُرد مطرح نیست، مساله مطرح است. کُرد مُسْلم است، ملت کُردِ ما مُسْلم است؛ متعهد به اسلام است. مُسْلم با مُسْلم جنگ ندارد. اینها می‌خواهند مملکت ما را، کردستان ما را، به ضلالت بکشند؛ به کمونیستی بکشند.» ( صحیفه امام ، ج9، ص371) 🇮🇷 @IRANeMOASER
✳️ کاسبانِ نژاد/2 ◀️امام در مواجه با جریان های فکری؛ بخش دوم: 🔸ب: آذربایجان امام در اوضاع آذربایجان حساب مردم را از دشمنی ها جدا می کند و فضای آشوب‌طلبی‌ها را غیر مردمی می خواند و فرمودند: «همین دشمن‌های ما می‏خواهند این دو چیز را از ما بگیرند. ما را اول از هم جدا کنند. هر جایی را یک صدا درآورند. ملت اسلام که به تبع اسلام، به تبع قرآن کریم باید همه با هم باشند و متحد باشند و برادر باشند. مؤمنین سرتاسر دنیا برادرند به حسب حکم قرآن. و برادرها برابرند و در شادی و غم هم مشترک‏اند. در اسلام همین برادری است که مبدأ همه خیرات است. و این‌ها می‏خواهند این برادری را از ما بگیرند غائله بپا می‏کنند. یک روز ؛ کرد یک چیز است، فارس یک چیز است. برادرها را می‏خواهند از هم با لهجه مختلف کنند. یک وقت هم را به کار می‏آورند که آن‌جا هم فریاد می‏زنند که «جمهوری آذربایجان» یعنی جمهوری آذربایجان، جمهوری جدا از جمهوری اسلام. یعنی به حسب فهم آن‌ها آذربایجان جدا از اسلام. این هم توطئه است برای اینکه برادرها را از هم جدا کنند. .آن‌ها فهمیدند که ضربه را از کشور ما خوردند؛ اخوت اسلامی عملی. همه یک کلام می‏گفتند»(همان، ج11، ص367) 🔹امام چند روز بعد مجددا با یادآوری دلاور مردانه مردم آذربایجان خط بطلانی به آشوب طلبی های بیگانگان می کشد و تلویحا از می خواهد که خودجوش به میدان بیایند و غائله را بدون خون ریزی به پایان برسانند: «آذربایجان باید خودش را از اینها نجات بدهد. باید خودش را از این عیبی که برایش درست می‌کنند، از این لکه‌ای که برایش می‌چسبانند، باید نجات بدهد خودش را. جوان‌های آذربایجانی باید نگذارند که این لکه به دامن آن‌ها بچسبد، و در خارج اشخاصی که نمی‌دانند، به اسم آذربایجان یک همچو مسائلی تمام بشود» (همان، جلد 11 - صفحه 527) 🔸البته علاوه بر حفظ و تشویق نیروهای مردمی در مقابل تجزیه‌طلبان؛ حفظ ساختار ارتش و استفاده از آن علیه نیروهای معاند نیز در دستور کار بود. امام در شرایط حساس ابتدای انقلاب در مقابل ایادی شرق و غرب و ساده‌لوحان کم‌درک ایستاد و از ایران دفاع نمود و ارتش سرافراز ایران نیز پایبندی خود به اسلام و ایران را به خوبی نشان داد: 🔹«در آغاز پيروزى انقلاب اسلامى و آن‌ها كه صداقت و امانت و ديندارى و ميهن‌دارى را در حماسه پيروزى درک نكرده بودند، كمر به بستند و با شعارهاى به ظاهر انقلابى و فريبنده مصمم به انحلال آن و غارت سلاح‌ها و نابودى امكانات دفاعى كشور شدند و چه بسا ساده‏لوحان نيز تحت تأثير القائات آنان راه اين هدف شوم را هموار نمودند كه خداوند متعال كشور و انقلاب اسلامى ما را از توطئه شوم آنان رهايى بخشيد و ارتش سرافراز ايران اسلامى همچون برق و صاعقه بر سر توطئه گران كه در گوشه و كنار مرزها خواب تجزيه ايران را در سر پرورانده بودند فرود آمد و كردستان‏ و گنبد و تركمن صحرا گورستان كوردلان گرديد كه همه اين‌ها از افتخارات تاريخى و فراموش ناشدنى ارتش قهرمان است.»(صحیفه امام ج21 ص356-355) 🔸مسئله تقابل با گروه‌های تجزیه‌طلب آن‌قدر مهم و حیاتی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در سیاسی-الهی خود آنان را مورد خطاب قرار داده و به بازگشت و توبه فراخواندند: من به شما احزاب و گروه‌ها، چه آنان كه به چپ‌گرايى معروف- گرچه بعضى شواهد و قرائن دلالت دارد كه اينان هستند- و چه آنان كه از غرب ارتزاق مى‏كنند و الهام مى‏گيرند و چه آنها كه با اسم و طرفدارى از و دست به اسلحه برده و مردم محروم كردستان‏ و ديگر جاها را از هستى ساقط نموده و مانع از خدمت‌هاى فرهنگى و بهداشتى و اقتصادى و بازسازى دولت جمهورى در آن استان‌ها مى‏شوند، مثل حزب‏ « » و « » وصيت مى‏كنم كه به ملت بپيوندند و تا كنون تجربه كرده‏اند كه كارى جز بدبخت كردن اهالى آن مناطق نكرده‏اند و نمى‏توانند بكنند، پس مصلحت خود و ملت خود و مناطق خود آن است كه با دولت تشريك مساعى نموده و از ياغى‏گرى و خدمت به بيگانگان و خيانت به ميهن خود دست بردارند و به ساختن كشور بپردازند و مطمئن باشند كه اسلام براى آنان هم از قطب جنايتكار غرب و هم از قطب ديكتاتور شرق بهتر است و آرزوهاى انسانى خلق را بهتر انجام مى‏دهد. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📂پایان دوران ◀️آشنایی با جریان حامی لاریجانی؛ به مناسبت پایان 12سال ریاست مجلس 🔹با فرا رسیدن 6خرداد1399 ریاست 12ساله علی لاریجانی بر مجلس نیز به پایان رسید اما جریان سیاسی حامی وی هنوز باقی است و البته؛ در تکاپوی بقا در عرصه سیاست کشور است. ⁉️این جریان که نام خود را «اعتدال» گذاشته و از نظر تاریخی دنباله نهضت آزادی و در ادامه؛ شخص آقای هاشمی رفسنجانی است چه ویژگی‌هایی دارد؟ ⁉️جریان سیاسی اعتدال چه افکار و اهدافی دارد؟ 🇮🇷 @IRANeMOASER
جریان اعتدال.pdf
395.2K
📚مقاله شاخص‌شناسی جریان اعتدال در سه ساحت: فکری، روشی و ارتباطی 🔹شناخت برای تحليل‌های دقيق‌تر و انتخاب‌های بهتر ضروری است؛ به ويژه اگر جريان مورد نظر در مقاطع مختلف، حاكم بر امور اجرايی كشور نيز باشد. 🔸« » يكی از جريانات سياسی ايران است كه به رغم تأثير سياسی قابل توجه، كمتر شناخته شده است و در مورد چارچوب فكری، روشی و ارتباطی آن به اندازه كافی بحث علمی و مستند صورت نگرفته است و همين امر باعث شده سياست‌ورزان اين جريان با برای رسيدن به اهداف خود دست به اجماع‌سازی نخبگانی بزنند و حتی گام‌هايی را برای بردارند. 🔹شناخت اين جريان ضروری است؛ چراكه در عين عدم اعتقاد جامع به و واگذار كردن سياست به عقل و عرف جوامع توسعه‌يافته، خود را تابع شريعت و رهرو ولی‌فقيه و مراجع عظام تقليد جا می‌زنند و از اين رهگذر علاوه بر خطر ، منافع ملی را با وابستگی فكری و سياسی خود به مخاطره می‌اندازند... 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ خرداد ۱۳۵۹ 🇮🇷 @IRANeMOASER