eitaa logo
مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
956 دنبال‌کننده
232 عکس
18 ویدیو
30 فایل
کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم ارتباط با ادمین: @ho_rezaei
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✨﷽✨ فهرستی از رسانه‌های گروه‌ها و اساتید موسسه حکمت و فلسفه ایران در شعبه قم: ۱. کانال استاد احمد شه‌گلی؛ عضو هیئت علمی و مدیر شعبه قم https://eitaa.com/joinchat/2600337464C9b945cb3d1 ۲. کانال استاد مهدی عبدالهی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی http://eitaa.com/MAbdullahi ۳. کانال استاد سیداحمد غفاری؛ عضو هیئت علمی و معاون پژوهش مؤسسه http://eitaa.com/ghafari_ir ۴. کانال استاد عبداله محمدی؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه حکمت عملی http://eitaa.com/abmohammadi ۵. کانال انسانیات؛ رسانه‌ای برای گروه حکمت عملی https://eitaa.com/Ensaniyaat ⚜⚜⚜⚜⚜ ✍ کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🆔 http://eitaa.com/irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ امام خمینی(ره): پانزده خرداد در عین حال که مصیبت بود، لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و آزادی برای همه مملکت. 🏴 سالروز قیام خونین پانزده خرداد را تسلیت می‌گوییم. 🆔 @irip_ir
💢مقام معظم رهبری ✅ فلسفه اسلامی فقه اکبر است. ☘️ فلسفه انسان را به معرفت خدا می رساند. 🆔@irip_ir
✅از آن جا که انسان عادت کرده، اشیا را از طریق حواس درک کند، تصور می کند آنچه که قابل درک حسی نیست، حقیقت ندارد. (ابن سینا،تعلیقات، ص 32) 🆔@irip_ir
✅ضرورت موعظه درونی ▪️سالروز شهادت حضرت امام باقر_علیه السلام_ تسلیت باد. 🔰 مَن لَم یَجعَل لَهُ مِن نَفسِهِ واعِظا فَإنَّ مَواعِظَ النّاسِ لَن تُغنِیَ عَنهُ شَیئا. ✅کسی که واعظی درونی نداشته باشد، موعظه‌های مردم سودی به او نمی‌رساند. 🆔@irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 برگزاری نشست علمی «حکمت و غدیر» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نشست علمی «حکمت و غدیر»، به مناسبت «عید سعید غدیر خم»، در روز دوشنبه 4 تیرماه 1403، ساعت: 16- 14، به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔶 برنامه برگزاری نشست به شرح ذیل است: 🔻امکان غدیر برای انسان معاصر دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران 🔺امتداد تمدنی غدير مبتنی بر منظومه فکری شيعه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاری دانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دبیر نشست دکتر سعید حسن زاده (دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس) 📲لینک مجازی: http://irip.ac.ir/u/136 🆔@irip_ir
🔶 گروه حکمت عملی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: 🔻کرسی ترویجی: «تحلیل نظریه محاکات به عنوان زیرساخت حکمت عملی هنر از منظر فارابی» ▫️ارائه دهنده: حجه الاسلام محمد بختیاری (پژوهشگر و سطح چهار فلسفه اسلامی) ▫️ناقد: حجه الاسلام محمدجواد دلپذیر (عضو کارگروه حکمت عملی مجمع عالی حکمت اسلامی) ▫️دبیر علمی : حجه الاسلام دکتر عبداله محمدی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ⏰ زمان: یکشنبه 3/4/1403 ساعت 18 الی 19.30 ▫️مکان: قم، خیابان نوزده دی، کوچه 10، مجمع عالی حکمت اسلامی 📲 لینک مجازی: https://vc.hekmateislami.com/b/wmj-hug-i2k-srh 🆔@irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌍 📚 ملاصدرا، حکیم بزرگ جهان اسلام: 👁‍🗨 آنچه انسان در هستی مشاهده می کند، در ذات و عالم خودش وجود دارد. (مجموعه رسائل، ص 308) 🆔@irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢«امکان غدیر برای انسان معاصر» اگر غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینیان به آسمان آن‌طور که شایسته دوره خاتم است از بشر سلب می‌شد عبدالله صلواتی ✍️گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و خبرگزاری بین المللی ایکنا از نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر» در ۴ تیرماه ۱۴۰۳ 🔵با جریان غدیر بنوعی یک دوره تاریخی تمام و دوره جدیدی شروع می‌شود و یک عهد وجودی با عالم تمام و عهد جدید شروع می‌شود و در این دوره هر چیزی که برای رسیدن به کمال حداکثری لازم است بیان شده است یعنی رسیدن به بهشت ذات و مقامات عالی با ولایت به نحو سریع و قدرتمند انجام می شود. 🟣جریان غدیر برای همیشه الگوگرایی بنحو جامع، زنده، و اثربخش را با معرفی شاه راه ولایت، ولایت حضرت علی علیه السلام و امامان معصوم علیم السلام، تضمین می کند؛ الگوگرایی که امروزه در جهان بیرون از تشیع، دستخوش بحران شده است. 🟡 غدیر هم یک اصل تقویمی است و هم یک اصل تنظیمی. یعنی ما باید به عنوان یک شیعه به غدیر اعتقاد داشته باشیم و به الزامات غدیر هم پایبند باشیم ولی در کنار این مسئله غدیر یک اصل تنظیمی است یعنی در برنامه‌ریزی و مدیریت و سیاستگذاری باید از غدیر استفاده کنیم و غدیر باید قدرت تنظیم‌گری برای ما داشته باشد و باید اصل تنظیمی غدیر را در حوزه فردی و اجتماعی به رسمیت بشناسیم. 🟢پیامبر در خطبه غدیر فرمودند نور از خدا در وجود من جاری و ساری شده است و این نور از طریق من در وجود حضرت علی(ع) تا سایر ائمه(ع) هم جاری است. بنابراین، جریان غدیر با ابلاغ انسان کامل می‌گوید جهان، بدون حضرت علی(ع) و خاندان ایشان تاریک است و چون همه چیز با نور دیده می‌شود و حقایق قرار است با ائمه معصوم(ع) دیده شود یعنی ما در عرصه سیاستگذاری و مدیریت باید در جریان نور و نه ظلمات حرکت کنیم و این اقتدا به غدیر و علی(ع) است و گرنه تنزل دادن غدیر به یک عید خواهد شد. 🔴پیامبر در خطبه غدیر فرمودند کسی که با امام علی(ع) ستیزه و دشمنی داشته باشد ملعون و مغضوب است. ملاصدرا در تفسیر قرآن مطرح کرده است که لعن به لحاظ تکوینی، یعنی اینکه فرد از یک مرتبه وجودی به مرتبه پایین‌تر وجودی نزول کند و عدم پذیرش ولایت امام علی(ع) و ائمه(ع) به معنای نزول وجودی تکوینی انسان است و انسان خود را از بهره‌مندی از یک امکان محروم می‌کند؛ امکانی که می‌خواهد انسان را از اسارت و دربند بودن تصویر زمین نجات دهد. 🌏لینک سایت خبر : https://iqna.ir/fa/news/4223121 🆔@irip_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ▪️ شهید مطهری: شمر امروزت را بشناس ▪️ فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض می‌کنیم. 🆔@irip_ir
💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می کند: 🔶 کارگاه علم النفس دینی ( با نگاهی تطبیقی به رویکرد فلسفی) 🔸ارائه دهنده: دکتر احمد شه‌گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) ✍ ارائه گواهی معتبر به شرکت کنندگان در دوره 🔸ظرفیت ۳۰ نفر 🔻تعداد جلسات : دو روز؛ شش جلسه ۲ ساعته 🔹نحوه برگزاری: حضوری و مجازی 🔸زمان برگزاری: ۹ و ۱۰ مردادماه 🔹مهلت ثبت نام: تا ۵ مردادماه ▪️مخاطب: اساتید و دانشجویان و محققان رشته‌های علوم انسانی و اسلامی 🔸 شرایط: داشتن حداقل لیسانس در حوزه رشته الهیات و فلسفه 📞 جهت هماهنگی و ثبت نام به آی دی زیر پیام دهید: @ho_rezaei 🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔸 🔹 مرحوم آیة الله العظمی شیخ محمّد علی اراکی فرمود: 🔸 آخوند ملاّ علی باذِنه‌ای (از شاگردان آیة الله آقا شیخ محمّد باقر اصطهباناتی شیرازی) از استاد نقل می‌کرد که ایشان فرمودند: 🔹 مدّتی در تهران ساکن بودم و به تدریس می‌پرداختم، فقط یک ساعت وقت داشتم که آن را هم برای تنّفس و استراحت گذاشته بودم. 🔸 روزی طلبه‌ای آمد و اظهار کرد: به من کتاب شفا درس بدهید. 🔹 من گفتم: در درس عمومی شرکت‌کنید. گفت: خیر! حتماً درس خصوصی می‌خواهم. 🔸 هرچه من اصرار کردم او حاضر نشد، سرانجام قبول کردم، ولی گفتم: من کتاب ندارم. گفت: مانعی ندارد، من یک کتاب دارم که یک شب پیش شما باشد و یک شب پیش من. 🔹 درس را شروع کردیم و مدّتی بدین منوال گذشت. یک روز که نوبت من بود و کتاب پیشم مانده بود، هرچه گشتم کتاب را نیافتم و پیش آن آقا شرمنده شدم. 🔸 او وقتی دید که کتاب نیست، رفت و برگشت و گفت: من می‌دانم کتاب کجاست؟ یک راست به سراغ بقچه‌ای رفت، آن را باز کرد و کتاب را از میان آن بیرون آورد و به من داد. 🔹 من در حیرت فرو رفتم و گفتم: موضوع چیست؟! 🔸 گفت: پیرمردی از اوتاد که خدمت امام عصر - ارواحنا فداه - مشرّف می‌شود در خرابه‌ای از خرابه‌های شهر تهران سکونت دارد و من از او موضوع را پرسیدم، وی گفت: ساعتی که تو پیش آن استاد درس می‌خوانی، ساعتی است که آقا آن را برای معاشرت با زن خود گذارده بوده، لذا آن زن از دست تو، که وقت او را گرفته‌ای، ناراحت شده و کتاب را در فلان بقچه مخفی کرده است. 🔹 گفتم: تو چگونه با این شخص آشنا شدی؟! 🔸 گفت: من مدّتی روحانی محلی بودم و از این طریق به ارشاد مردم می‌پرداختم، ولی پس از مدّتی احساس کردم که سوادم در مسائل اعتقادی کامل نیست و نمی‌توانم مردم را درست و صحیح هدایت کنم، لذا در مصرف سهم امام شبهه و شک کردم. روزی به مردم گفتم: اموال من از خانه و اثاث، همه مربوط به شماست، بیایید و آن‌ها را ببرید. 🔹 بعداز آن به تهران آمدم و مدّتی در کاروانسرایی سکونت کردم و نمی‌دانستم چه کنم، اتّفاقاً دهانم هم زخم شده بود و آن را بسته بودم. 🔸 تا این‌که یک روز شخصی ناشناس مرا به اسم صدا زد و گفت: فلان دوا را مصرف کن، دهانت خوب می‌شود. من آن دوا را تهیه کرده و مصرف کردم، دهانم خوب شد. 🔹 بعد به این فکر افتادم که این مرد چه کسی بود که از درد و اسم من اطّلاع داشت و داروی او مؤثّر واقع شد؟! 🔸 وقت دیگری او را ملاقات کردم و از او پرسیدم: شما کی هستید؟ 🔹 گفت: من با پیرمردی از اوتاد که با امام عصر - ارواحنا فداه - تماس دارد، مربوط هستم. 🔸 گفتم: از او بپرس یا مرا پیش او ببر که وظیفه من چیست؟ 🔹 گفت: به من گفته شده که فلانی یعنی تو جزو مجاهدین راه خدا هستی. 🔸و همچنین گفته شده که نزد محمّد باقر اصطهباناتی برود و الهیات شفا را نزد او بخواند، و در درس عمومی هم نرود، زیرا بعضی از افرادی که در آن درس شرکت می‌کنند فاسق هستند، با آنان هم ننشیند و چنانچه ضرورتی داشت که به درس عمومی برود، بیرون اتاق بنشیند و گوش کند. 🔹 مرحوم حاج شیخ محمّد باقر اصطهباناتی فرموده بودند: من به او گفتم: از آن پیرمرد بپرس که آیا من هم می‌توانم خدمت آن حضرت برسم یا می‌توانم از آن حضرت سؤالاتی داشته باشم. 🔸 جواب آورد: تشرّف نمی‌شود، ولی سؤالات را بدهید به من تا خدمت ایشان معروض بدارم. من هم سه سؤال کردم... جواب آمد... 🔹 آیة الله آقای مصلحی فرزند آیة الله العظمی اراکی فرمودند: این داستان را مرحوم آقای سید محمّد علی سبط از مرحوم آیة اللَّه العظمی حاج شیخ محمّد حسین اصفهانی کمپانی (شاگرد آیة الله اصطهباناتی)، و آیة اللّه العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی از مرحوم پدرشان با اندک اختلاف نقل کرده‌اند. روزنه هایی از عالم غیب، آیة الله سید محسن خرازی. 🌐 🆔@irip_ir
🔴 کانال اطلاع‌رسانی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛ شعبه قم 🌐 فضایی برای گسترش مباحث حکمی و فلسفی 📣 اطلاع‌رسانی نشست‌های علمی و کلاس‌های آزاد مؤسسه 🗓 برگزاری رویدادهای علمی (نشست، کرسی ترویجی ، همایش) 📚 معرفی آثار علمی شعبه قم 👥 دستاوردهای علمی اعضای هیئت علمی شعبه قم 🎧 صوت نشستهای علمی؛ 🖊 محتوای علمی کانال: |فلسفه اسلامی|فلسفه علوم انسانی|حکمت عملی|کلام اسلامی 📌 لینک عضویت ┄┄┄┄┅┅❅✧❅┅┅┄┄┄┄ 🆔 http://eitaa.com/irip_ir ┄┄┄┄┅┅❅✧❅┅┅┄┄┄┄ 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱
✅شرایط تحصیل فلسفه از نظر فارابی ۱.جوان باشد. ۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد. ۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد. ۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد. ۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند. ۶.درگیر امر معاش نباشد. ۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد. ۸.علم و علما را عظیم الشان بداند. ۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد. «ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون شاباً صحيح المزاج متأدباً بآداب الأخيار و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها معظّماً للعالم و العلماء و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.» 《بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی》 🌐 🆔@irip_ir
🔎 آیا میراث فلسفه اسلامی صرفا از وجود و ماهیت سخن گفته است یا درباره جامعه، تاریخ، حاکمیت، خانواده و ... هم حرفی برای گفتن دارد؟ 🔎 آیا اساسا در تاریخ تفکر فلسفی کتابی درباره سبک زندگی، شیوه زیست بشر، معنای قانون و عدالت و ... هم نوشته شده است یا اندیشیدن درباره این موضوعات برآمده از تحولات عصر روشنگری و مدرنیسم است؟ 🔎 چگونه می توان حکمت و فلسفه را تا انضمامی ترین مسائل زندگی بشر امتداد بخشید؟ 🔎 چرا حکمت عملی در سنت فکری اندیشمندان و در فضای تمدنی ما به تدریج رنگ باخت؟ 🔎 آیا فقاهت برای تدبیر زندگی اجتماعی بشر کافی است یا آموزه های دینی سطح دیگری از اندیشه را در کنار فقه برای اداره جامعه در نظر گفته اند؟ 💡 پاسخ به این پرسش ها و بسیاری دیگر از وجوه کمتر شناخته شده اندیشه حکمی را در کانال إنْسانيّات دنبال کنید ... 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔍 به ما بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/2587689759Ca4c467c7b2
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴 سرشت فاسد و پذیرش حکمت 🔶 علیه السلام می‌فرماید: الْحِكْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِي الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛ حکمت در سرشت‌های فاسد و روح‌های آلوده اثر ندارد. (بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۰) 🌐 🆔@irip_ir