وایپ
🛑 نمایش پویانمایی «گوسفندها و گرگها» در شبکهی نهال با محوریت صلحِ بی حدومرز! 🔺در پویانمایی «گوس
در روند داستان، گرگی بدجنس در گلهی گرگها، خود را رهبر گروه میکند درحالیکه اکثر گرگها با او مخالف هستند! در پایان نبردی بین گرگ قوچشده و گرگ بدجنس صورت میگیرد که گرگ بدجنس میمیرد و گرگ قوچ شده با محلولی دوباره تبدیل گرگ میشود و صلحی پایدار بین گرگها و گوسفندها شکل میگیرد.
🔺این مضامین جدید نیستند! چنین مفهومی در پویانمایی «زوتوپیا»، مجموعهی «پیپ و فردی» و... نیز دیده میشد! حتی در «رایا و آخرین اژدها» هم به گونهی دیگر این مفهوم یافت میشد.
🔺خاستگاه مفهوم «صلح کلی» را در عرفان شرقی میتوان جست! که بدنبال ایجاد آرامش درونی برای فردِ زخمخورده از جنگها، آشوبهای داخلی و رنجهای فاصلههای طبقاتی و... و حتی برای فردی که رفاه نتوانسته پاسخگوی عطش درونی او باشد، است! گسیل ادبیات و هنر به سمت بوداییسم، عرفان شرقی و... را در این نکته میتوان یافت.
🔺اما صلح کلی که یک
مفهوم در ذیل این مکاتب است، مانند خود این عرفانها معیوب است.
این صلح از آنجا که حد و مرزی ندارد و محدودهای را نمیشناسد، ناچار بیدر و پنجره میشود و هرچیز را به خود راه میدهد و این قابلیت را دارد که مورد بهرهبرداری قدرتها و قطبها قرار بگیرد.
🔺همانطور که شاهد این بهرهبرداری در دنیای درندهی امروز هستیم که کشورهای استکباری با صدور این اندیشه و افکار در اذهان سیاستمدران، هنرمندان، روشنفکران و... بیشترین بهرهبرداری را میکند! چندین ماه است که فلسطین زیر آماج حملات ددمنشانه گرگصفتی چون صهیونیست است اما دریغ از اقدامی درخور!
🔺با تطهیر روابط گرگ و گوسفند در پویانمایی «گوسفندها و گرگها»، اعلام پایان تنش بین گروه شکار و شکارچی در «زوتوپیا»، بدنبال بهرهبرداری هستند! چون گرگ هیچگاه از ذات خود دست نمیکشد مگر آنکه در پوستین گوسفند رود! چیزی که برخی از سیاستمداران آن را نمیبینند و باز دلخوش به دستکش هستند غافل از آنکه زیر آن دستی چدنی است! این گروه حتی به برجام شکستخورده هم نگاهی فاتحانه خواهند داشت چون گرگ را دوست گوسفند میدانند!
🔺از این تذکرات که بارها داده شده عبور کنیم به تذکری که حدود دو سال پیش داده شد، بپردازیم! براستی ذهن کودکان و نوجوانان ما آنقدر ارزش ندارد که قبل یا بعد از این پویانماییها با طراحی برنامهای با طرح سوال و جهتدهی درست و ایجاد تفکر نقادانه در آنان، اثرات این پویانماییها را کاسته و حتی از این تهدیدات، فرصتی بسازیم؟
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
📚 کتابی مهم برای تولید اثر تلویزیونی و سینمایی 🔸قابلیتی که کتابِ «چهل نامهی کوتاه به همسرم» برای ت
🔸هنر هفتم در مورد خانواده و استحکام آن، هرچقدر کار کند، کم کار کرده است زیرا مهمترین رکنی که میتواند یک زندگی را ایدهآل و مطلوب کند، یک خانواده است؛ «خانواده»، سلول اصلی و بنیادی در تمدن اسلامی است برخلاف تمدن مادی که «شهروند» سلول اصلی است چون افراد باید چرخدندههای این تمدن را بچرخانند هرچند در زیر آن له شوند و برای این مهم لازم است خود را در حد ماده کوچک بشمارند تا نیازی به آرمانهای بالاتر نیابند و برای هدفی چون لذت مادیگرایانه، خانواده اغلب اوقات مزاحم است چون تعهد میآورد و مسئولیتزاست! اما تمدن اسلامی، انسان نیاز دارد، انسانی که بداند که چقدر عظیم و بزرگ است که ماده و دنیا نمیتواند او را پر کند پس باید از محبت اشباع شود و باید محبتی فزاینده باشد که او را به آرمانی بالاتر از لذت و رفاه برساند.
🔸با این تفاوت در ادبیات جهان، وصال را پایان عشق میدادند اما در ادبیات تمدن اسلامی عشقی که از بینهایت نشات میگیرد با وصال کمرنگ نمیشود بلکه با گذر زمان شوریدهتر شود که آن وابسته به نوع هدف و طرح زندگی خواهد بود.
پس هنر هفتم برای آنکه در این سطح بتواند ابزاری برای تمدن اسلامی باشد، باید تمرکز ویژهای بر مسئلهی خانواده داشته باشد.
🔸 «هیچچیز به اندازهی خندهی آرام و شادمانهی تو، بر قدرتِ کار کردن و سرسختانه و عادلانه کار کردنِ من نمیافزاید و هیچچیز همچون افسردگی تو، مرا تحلیل نمیبرد و ضعیف نمیکند»
🔸این ادبیات در «چهل نامهی کوتاه به همسرم» اثر «نادر ابراهیمی» وجود دارد که اگر به یک مجموعه تلویزیونی یا فیلم سینمایی تبدیل شود، ظرفیت این را دارد که یک هنر متعالی و حتی هنرِ ناظر بر حل معضلات باشد.
کتابی که فقط یک اثر ادبی فوقالعاده نیست، دارای غنای محتوایی است که نشان از تجربه، صداقت، مطالعه و... دارد و از چندین کتاب بهبود روابط همسران شاید کارآمدتر باشد.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📍کلامی در باب پخش مجموعههای خارجی از تلویزیون
✏️ مدتیست صدا و سیما از طریق شبکه سه، چهار و تماشا اقدام به دوبله و پخش آثار جدید از کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، ترکیه و کره جنوبی در گونههای مختلف سینمایی (ژانر) کرده است، این اقدام گام مثبتی در راستای بازگرداندن مخاطبان بوده، اما متاسفانه این روند هم به صورت ناقص انجام شده است.
یعنی چند فصل را به صورت موقت دوبله و باقی را چند ماه بعد دوبله و آماده پخش میکنند که این موضوع میتواند باعث ناراحتی مخاطب شود، برای نمونه میتوان سریالهای "لوپن" از شبکه تماشا و "خانم اسکارلت و دوک" از شبکه ۴ را نام برد.
✏️ از سوی دیگر تعدادی سریال دوبله میشود اما تعداد قابل توجهی از قسمتهای آن، دوبله و پخش نمیشوند، این کار نهتنها تاثیری در جذب مخاطب ندارد بلکه موجب میشود تلویزیون بیشتر مخاطب خود را از دست بدهد، چرا که مخاطب ترجیح میدهد در بستر فضای مجازی و سکوها سریالها را به صورت کامل تماشا کند، حتی گاهی در نهایت تعجب مشاهده شده است که در بازپخش سریالهای قدیمی نظیر "پزشک دهکده" و "قصههای جزیره" قسمتهای زیادی که قبلا روی آنتن رفته بود حذف و پخش نشده است!
✏️ طی چند سال گذشته پخش آثار کرهای رشدی بیش از حد داشته و از مرز اعتدال گذشته است. باتوجه به اینکه عموم سریالهای کرهای سرشار از عناصرِ متناقص با دین و فرهنگ ایرانی اسلامی همچون جادو، روابط نامشروع، مشروب، گرایشات غلط جنسی و... میباشد، بهتر است برای حفظ تعادل و مهمتر از آن شانِ مخاطبِ ایرانی، سریالهایی که سازگاریِ بیشتری با فرهنگِ ما دارند انتخاب شده، دوبله و پخش شوند.
✏️ پخش آثار درام تلویزیونی و سینماییِ شبکه "هالمارک"، که متناسب با شان مخاطب ایرانی باشد، میتواند رنگ و روی تازه به تلویزیون ببخشد. شبکه هالمارک شبکه سنتی آمریکایی است که در برابر فشارهای انحرافات اخلاقی تا جایی که توانسته مقاومت کرده اما طی سه سال اخیر تسلیم گروههای غیراخلاقی همچون همجنسگرایان شده و چند فیلم با این شخصیتها تولید کرده است، اما با این وجود هنوز جزءِ سالمترین تولیدکنندگان در آمریکا به حساب میآید.
✏️ در این سالها دوبله، بسیاری از اساتیدِ خود را از دست داده است، عدهای مهاجرت کرده و تعدادی چند وقتی است که از تلویزیون کوچ کردهاند، تنوع صداها به شدت افت کرده و صداهای جدید آنچنان قابل قبول نیست.
پیشنهاد میشود برای بهبود امر دوبله، نسبت به جذب و پرورش استعدادهای جدید از روشی مطمئن و بدون حاشیه اقدام شود.
همچنین مدیر دوبلاژ تلویزیون با اخذِ مجوزِ استفاده از صدای درگذشتگانِ مطرحِ عرصهی دوبله و بهرهگیری از هوش مصنوعی، ضعفهای موجود در دوبله را برطرف کند، زیرا صدای بسیاری از این گویندگانِ پیشکسوت جانشین نخواهد داشت.
✏️ همچنین استودیوهای دوبلهی تلویزیون باید با نهایت قدرت از تمامی گویندگان موجود و گویندگانی که از تلویزیون فاصله گرفتهاند و مانعی برای بازگشت آنها وجود ندارد استفاده کنند، صداهایی چون صدای "مینو غزنوی" ، "سعید مظفری" ، "آرشاک قوکاسیان" ، "منوچهر والی زاده" ، "محمود قنبری" ، "ظفر گرایی"...
✏️ درصورت بیتوجهی به مشکلات موجود، وضعیت دوبله روز به روز بدتر خواهد شد؛ پس مطلوب است در اسرع وقت با اتخاذ تصمیمهای درست و حرفهای سر و سامانی به دوبلهی تضعیف شدهی تلویزیون داده شود.
📝حمید عارفی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
♦️ عملکرد قوهی قضاییه: مأمون داشتن دشمن از ظلم و جور، مأیوس شدن دوست از جانبداری
قوّهی قضائیّه و قاضی و مدیر جوری عمل کند که دشمن از ظلم و جُور، مأمون بداند خودش را و دوست و نزدیک از جانبداری مأیوس بشود. اگر این[جور] شد، آن وقت امنیّت قضائی، امنیّت روحی و روانی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ یعنی مردم احساس امنیّت خواهند کرد.
🎙مقام معظم رهبری، ۱۴۰۳/۲/۴
⭕️ قهرمانهای دروغین «The Fake's heroes» میتواند نام فیلمی بر مبنای واقعیت باشد.
⭕️ فکرش را بکنید، فیلم با تصویر همزمان چندین زن و مرد آغاز میشود که در منازل لاکچریشان، خبرِ جنجالیِ حکم اعدامِ فردی به نام توماج صالحی را میخوانند، بلند میشوند، کش و قوسی به بدن میدهند، با چپ و راست کردن گردن میگویند:
وقت قهرمانبازیه!
ناگهان لباسهای ابرقهرمانهای دروغین چون بتمن، مرد عنکبوتی و... بر تنشان نمودار میشود و با لمس صفحه کلید گوشیهای خود، فریادها میزنند و آی نفسکشها سر میدهند.
⭕️ حالا نوبت قهرمانان دیگر است که کنار گوش مسئولینی که بناست حکم را نهایی کنند یا به مرحلهی اجرا برسانند، پچپچ کنند و از یکطرف با بزرگنماییِ قدرت رسانهدارهایی چون سلبریتیها و از طرف دیگر با عنوان مصلحت نظام، تعیینکننده رای دادگاه شوند!
🚫 اینگونه با همکاری قهرمانهای دروغین، حکم دادگاههای بدوی نقض و رای تجدیدنظر مطابق با خواستهی جماعتِ همیشه ناراضی عوض میشود.
⭕️ به اینجای داستان که میرسیم، یکی از قهرمانهای دروغین خاطراتش را مرور میکند و فیلم از کمدی به تراژدی تغییر ژانر میدهد؛ چراکه توییتها و پستهایی را به یاد میآورد که او و همپالههایش در حمایت از یک بهاصطلاح جنبش میگذاشتند! آنچنان به تحریک روحِ جوانان و نوجوانان میپرداختند و آنان را تهییج میکردند که عدهای با پیامهای مجازی این قماش، به صورت واقعی وارد عمل شده و بازیچهی سرویسهای بیگانه و منافقین شدند!
تحریککنندگی آنقدر بالا میرود که اوج قسمت تراژیک قصه را رقم میزند و عدهای وحشیانه و دور از انسانیت به آرمانِ شهر میتازند و عدهای که روحشان در اثر این تحریکات مرده، بر پیکر روحالله رجز میخوانند.
⭕️ ژانر فیلم بهواسطهی داستان آقای پزشک و همسرش که در قتل خونین روحالله دست داشتند به درام تبدیل میشود و باز هم با پیگیری قهرمانان دروغین، حکمشان مورد تجدید نظر قرار میگیرد، درحالی که به زحمت دستهای خونینشان را پنهان میدارند و این پایانی است بر فیلمی که ژانر کمدی، تراژدی، درام و وحشت را به هم میآمیزد.
این داستان واقعیست! حتی اسامی هم واقعی هستند.
⭕️ آری! قهرمانهای دروغین، راه و رسم کنشگری را بهخوبی آموختهاند! اینگونه در لباس گوسفند، درّندگی میکنند. حتی اگر مطالبشان مصداق نشر اکاذیب باشد، برایشان اهمیتی ندارد، چون احتمالا خط گرفتهاند که امنیت روانی مردم را نشانه بگیرند!
اما خودشان چنان در امنیت هستند که تبعاتِ درخوری برای نشر اکاذیبشان نمیبینند، به همین خاطر، مهمانیهایی که در سفارت روباه پیر رفتهاند را بهراحتی برایش جبران میکنند.
⭕️ برای این قهرمانهای دروغین که رسانه دارند و خرسخالههایی برای بزرگنمایی قدرت رسانهایشان! بهترین راه، به سخره گرفتن قانون است. برای فلان موضوع دادگاهی میشوند و حتی اندک توقفی در زندان دارند و با رهاییشان به علت رأفت اسلامی، دوباره آش همان است و کاسه همان و البته فریادها همان!
⭕️ به راستی که این جماعت هرگز راضی نمیشوند! هرچقدر حکم تغییر کند، هرچقدر رأفت بهشان شود، هرچقدر... از جمهوری اسلامی ایران راضی نمیشوند که نمیشوند، چون جمهوری اسلامی ایران را نمیخواهند و احتمالا این رأفتها را به مثابه یک مو از خرس کندن میشمارند و در خفا قاهقاه میخندند!
♦️قوهی قضاییهی محترم این روزها کارهای مهمی انجام داده است که شایستهی سپاسگزاری است، اما گلهمندیم!
گله داریم که چگونه حکم دادگاههای بدوی نقض میشود!؟ اگر از ضعف دادگاههاست که باید فکر اساسی کرد، چون نقض حکم بعد از هیاهوی این جماعتِ پرتوقعِ ازخودراضی، آنها را متوهمتر از قبل میکند!
اگر از ترس این هیاهوهاست که بعید میدانم باشد، باید روی صفت شجاعت و هماهنگیِ با نظامِ هستی کار کرد!
بدانید آنچه باعث میشود اثرات این جماعت کمرنگ شود بهخاطر یک قانون مهم هستی است که در کلام شهیدِ عزیز ما حاج قاسم آمده که «به والله هرکس به سمت این نظام تیر انداخت آواره شد»، بنابراین اگر تنبیه این جماعت با اقتدار قوه قضاییه همراه شود، بهدلیل هماهنگی با هستی، قطعا سبب قوت قوه خواهد شد و عزتش را بیش از پیش خواهد کرد.
♦️قوهی قضاییه محترم! آنچه بیش از پیش آزاردهنده مینماید، علنی نبودن این دادگاههاست. زمانی که این افراد در این سطح بهدنبال به تاراج بردن روح مردم، امیدزدایی از آنان و تهاجم سخت به روانشان هستند، آن هم در بستر رسانه چرا نباید دادگاههایشان رسانهای شود!؟
که اگر چنین میشد و این نقض شدنها بر پایهی درستی بود، جامعهی اسلامی را اینگونه مکدر نمینمود!!
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🔴سالهای دور از خویش ♦️سالهاست رسانهها به ویژه خودتحقیرها پیشرفتهای خیره کننده صنعت در ژاپن را ب
♦️مطلبی که بر پایه سریال سالهای دور از خانه یا همان «اوشین» که پخش آن بعد از حدود ۴۰ سال در کشور ما همچنان پربیننده است جلب توجه میکند.
مرگ ریوزو بر اثر خودکشی، اقدام به خودکشی دوست اوشین در جوانی، خودکشی همسر کایو، خودکشی خواستگار هاتسوکو، ترس اعضای خانواده از گمان خودکشی اوشین و اشارات شخصیتهای داستان به این عمل زشت بلافاصله پس از شکست ها و یا دور شدن افراد از محل زندگی حتی در آن زمان که ژاپن آنقدرها هم توسعه نیافته بود بیانگر این ماجراست.
♦️قرار گرفتن ژاپن در بین ۲۵ کشور پیشرفته جهان در نرخ خودکشی - و در برخی از آمارهای دیگر در رتبه ۱۴ - درحالیکه این رتبه برای کشور ما ۱۴۲ است نشانه چیست؟
خودکشی در فرهنگ دینی ما امریست که در منابع دینی و فرمایشات ائمه علیهمالسلام مذموم و مایه عذاب اخروی بوده و کسی حق ندارد فرصتی که خداوند برای رسیدن به سعادت به او داده را از خود سلب کند.
♦️اخلاق گرایی، برگزیدن دوستان شایسته، ورزش و تفریحات سالم، تشکیل خانوادهای بانشاط و دینمدار، بینش صحیح نسبت به جهان هستی و آخرت با رشد مطالعات دینی و الهی و به تبع آن ارتباط مستحکم با حضرت حق بهویژه با دعا، نیایش و توسل به اهل بیت و یافتن معرفت نفس و رجوع به خویشتن خویش، توجه به صفات مثبت و طرد افراد و افعال و صفات منفی از زندگی و ... عواملی هستند که مانع انجام این عمل قبیح میشوند.
عدم رعایت همه اینها شاید علتهای مهمی در رشد معنادار آمار خودکشی بین کشورهای صنعتی و پیشرفته مثل ژاپن نسبت به کشورهای اسلامی در این مقوله باشد.
♦️بی شک انقلابی با این همه حرف برای گفتن در همه عرصه ها - بهویژه فرهنگی - امروز میتواند سریالی تاثیرگذارتر از «اوشین» برای مردم خودمان و ملتهای تشنه ارزشها بسازد تا پایانی باشد بر سالهای دور از خویش؛ نه اینکه برخی عوامل فرهنگی به تقلید از سیاهنماهای بی انصاف هر روز بر طبل خودتحقیری بکوبند و ارزشهایی که تمام دنیا تشنهی آن است و به مدد انقلاب متجلی شده را نادیده بگیرند و با لجبازی همچنان وجدانهای بیدار را محروم از آن نگه دارند.
♦️به گزارش موثقترین آمار جهانی قطعاً امید به آینده و امید به زندگی در میان ملت ایران بسیار پررنگتر و عمیقتر از چین و ژاپن و کره است اما گویی تفکری در تمام این سالها لحظهای از تلاش دست نکشیده برای وارونه جلوه دادن این حقیقت و به فراموشی سپردن خویشتنِ ملت ایران؛ و در این شرایط کیمیاگرتر از دست هنر، دستی برای احیای روح خودباوری و به تصویر کشیدن امید بر پردهی سینماها و در قاب تلویزیونها نخواهد بود.
📝 عالیه بهرامزاد
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎞 «در انتهای شب» با آغاز و پایانی پرهیاهو.
🔸سکانس منتشر شده در فضای مجازی از رقص پارساپیروزفر(بهنام) و احترام برومند(مادرش) که البته در نسخهی شبکه نمایش خانگی حذف شده بود اما آنقدر در فضای مجازی بازنشر شد که تقریباً هیچ نگاهی از تماشای آن درامان نماند! این تابوشکنی فیلمساز هرچند بیشتر به تلهای برای جذب مخاطب شبیه بود اما در قسمتهای بعدی با پاگذاشتن روی مرزهایی چون گفتگوهایی دربارهی سطح رضایت و لذت در روابط جنسی و زناشویی، سطح و نوع ارتباط زنان و مردان داستان باهم و... تقریباً جای تردیدی باقی نمیگذاشت که خط سیر فیلمساز همچون گذشته است.
🔸آیدا پناهنده اگر بنا را بر این میگذاشت که با شکستن تابوی صحبت کردن دربارهی رضایت جنسی در روابط زناشویی و روابط عاطفی زوجین پس از گذر زمان، به آسیبشناسی یک گره بزرگ در روابط خانوادگی بپردازد قطعاً بسیار موفق میشد.
🔸این مشکل آنقدر با اهمیت است که بشود ساعتها به آن پرداخت و از دل روایت یک زندگی آن را آسیبشناسی و درمان کرد و در نهایت به نسخهای منسجم برای درمان آن در زندگیهای مشابه دنیای واقعی رسید.
🔸اما حیف و صد حیف که «در انتهای شب» فقط پنجه به دلایل طلاق کشید و بیشتر حول حواشیای مثل نوع روابط زن و مرد و جدال سنت مدرنیته گشت و ابدا تا آخر سریال راه اصلاح و درمان و جبران را به مخاطبش نشان نداد!
🖇پیوند مطلب کامل
http://roubesh.ir/post/1731
📝 نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📌افزایش تبلیغات به چه قیمتی؟
♦️شیوههای تامینکننده منابع مالی در سازمانهای رسانهای رادیویی و تلویزیونی در ۵۰ کشور مهم جهان به صورت کلی به چند دسته اصلی تقسیم میشود:
۱- بودجه دریافتی از جانب دولت
۲- اخذ هزینه از مخاطبان
۳- پخش تبلیغات بازرگانی
۴- کمک از طرف افراد، مجموعهها و نهادها
۵- دریافت حق اشتراک
۶- جذب حامیان مالی
۷- فروش محصولات و خدمات
در رسانه ملی ما گویا بخش قابل توجهی از این درآمدها به تبلیغات اختصاص دارد. سوال اساسی این است که این سازمان با این حجم از تبلیغات چه از دست میدهد و چه به دست میآورد؟
وایپ
📌افزایش تبلیغات به چه قیمتی؟ ♦️شیوههای تامینکننده منابع مالی در سازمانهای رسانهای رادیویی و تل
♦️مصرفگرایی نوین در پی زیاد کردن مصرف با هدف حداکثر کردن سود است. رویکرد اقتصاددانان نیز تغییر کرده و در پی رسیدن به مصرف انبوه هستند؛ زیرا مصرف انبوه، تولید انبوه و سود بیشتر را به دنبال دارد. برای مصرف انبوه باید افراد بیشتری مصرف کننده باشند و نمیتوان به مصرف طبقه مرفه و ثروتمند بسنده کرد. برای همین با یاری جستن از وسایل تبلیغات جهانی، تمام مردم جهان، در اقصی نقاط آن به مصرفگرایی کشیده شدند.
برای اینکه مصرف انبوه محدود نشود، تولید از کالاهای ضروری به کالاهای غیر ضروری و لوکس کشیده شد و برای دوام مصرف انبوه، نیازهای کاذب تبلیغ شد.
♦️در مصرفگرایی نوین، اشخاص بدون داشتن نیاز واقعی به خرید میپردازند و در برخی اوقات قادر به کنترل خرید خود نیستند تا جایی که روانشناسان این نوع مصرفگرایی را بیماری میدانند.
اما «رسانه متعهد دینی» رسانهای است که بر آن مدیریت ارزشی حاکم باشد و از نظر محتوایی، اصول حق محوری، روشنگری، هدایتگری، رحمتگستری، واقعیتگرایی و دفاع از ارزشها را خط مشی خود قرار دهد و الگوی مصرف دینی را گسترش دهد. منظور از الگوی مصرف دینی، الگوی مصرفی در حد کفاف است که بر آن اصول اعتدال، پرهیز از اسراف و تبذیر، سودمند بودن و تنوع در مصرف، حاکم است و این ارزشها را در قالبهای گوناگون برنامهای در رسانه ملی اعم از نمایش، سرگرمی، سخنرانی، میزگرد، فیلم و سریال و .... به مخاطب ارائه دهد.
♦️در این زمینه باید به تبلیغات بازرگانی که تأثیرگذارترین برنامه در فرهنگ مصرف جامعه است، بیش از همه توجه شود؛ به گونهای که آگهى های بازرگانی بر پایه موازین اسلامی و طبق آموزههای دینی، سبب رشد جامعه و ارتقای سطح فرهنگ ملی شود. در این راستا بهتر است اصول ذیل بر تبلیغات بازرگانی رسانه دین محور حاکم باشد:
۱. واقع نمایی، بیان حقیقت و صداقت در معرفی محصولات به جای جوّ کاذب و صحنه سازی دروغین و اطلاعات غیرمفید برای مصرف کننده
۲. تبلیغ کالاهای ضروری به جای کالاهای لوکس که تبلیغ آنها صرفا تحریص مخاطب و ایجاد حس ناسپاسی، یاس و حتی بزهکاری برای کسب درآمد بیشتر برای رسیدن به آنها را به همراه دارد.
۳. ترویج روحیه خوداتکایی ملی و رقابت در تولیدات داخلی که امام صادق می فرماید: جامعه اسلامی تا زمانی که الگوی مصرف بیگانگان را تقلید نکند، در مسیر سعادت و نیک بختی است. اما آن گاه که به شیوه بی دینان لباس بپوشد و خوراک خورد، به ذلت میافتد.
۴. اشاعه اصل اعتدال در مصرف و حرمت اسراف
۵. معرفی الگوهای مناسب در مصرف که به رفتار مصرف کننده جهت میدهد
۶. محدود کردن قلمرو تبلیغات به اولویت های زندگی و تاکید بر تولید داخلی
۷. عدم استفاده از زنان به عنوان کالا و وسیله تبلیغ
♦️آیا رسانه ملی متوجه است هدفی که بدست میآورد با از دست دادن چه ارزش هایی متاثر از مضرات تبلیغات ناصحیح همراه است؟
📝 عالیه بهرامزاد
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe