📽 کلامی در باب جشنواره فیلم کوتاه تهران
❌ حکایت جشنوارههایی که توجیهی برای معادلهی هزینه-فایده ندارند!
🔺دیروز روز آغازین جشنواره فیلم کوتاه تهران بود، جشنوارهای که پس از چهل دوره برگزاری نه گفتمان ویژه و واحدی دارد، نه ریلگذاری درستی...
🔺میلیاردها تومان صرف جشنوارههای اینچنینی میشود که حتی سیاست واحدی را دنبال نمیکنند و با تغییر دولتها و مسئولین، سیاست برگزاری آنها نیز تغییر میکند.
🔺جشنواره فیلم کوتاه میتواند و باید مقیاس کوچکی از "سینمای تراز جمهوری اسلامی ایران" برای رسیدن به اهداف تمدنی آن باشد؛ اما در تمام این سالها هیچیک از مدیران نتوانستهاند تغییر بنیادینی در مسیر و اهداف این رویداد ایجاد کنند، در صورتی که ایجاد تغییر و تحول در این جشنواره با وجود جوانان تازه نفس و جویای نام بسیار آسانتر از رویدادهای دیگر است!
🔺در طی این سالها تنها هنرِ مدیرانی که رفته و آمدهاند، عموما شده است انتخاب نمایش بین بد و بدتر، آنهم نه در تمامی موضوعات، بلکه مواردی که سیاهنمایی و ضدیت آنها به اشباع رسیده و صدای همگان را درآورده است.
مواردِ استثنایی از آثار قابلِ قبول هم بههیچطریق قانعکننده نیست!
🔺پیشبینی میشود جشنواره پیشِرو نیز همچون دورههای قبل بسیار عقبماندهتر از ایرانِ امروز باشد! افق تمدنی و آینده پیشکش!
حال تدبیر مدیرش؛ همانند دبیر فعلی، ژانر و خیال باشد یا ایده مدیران سابق و شاخ و برگی دیگر!
🔺درنهایت، خروجی آن، موفقیت در میزان مشارکت اعلام میشود! و پس از آن گزارشهای ساده و منفعل برخی رسانهها و روابط عمومی و تقدیر از برخی فیلمهای جشنواره پسند خارجی!
🔺راهیابی یک فیلم به اسکار نیز داستان خودش را دارد! یک روز فیلم کوتاهِ «امتحان» آبروی ایران و ایرانی را در جهان میبرد، یک روز «قوتار» و امروز دیگری!
🔺تا مرد میدان ایجاد تحول در این عرصه پیدا نشود، اوضاع همین هست که هست!
اگر این عرصه جدی گرفته نشود و به تولیداتِ متناسب با گفتمان داخلی و خارجی نیانجامد، هزینه حاکمیتی صرف سینمای واپسگرای امروزی خواهد شد و همچنان بستر پرورش افرادی لیبرال و منفعل و حتی معاند میشود!
📝 معصومه عمرانی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🌐 roubesh.ir
🌀مسئولان حوزه فرهنگ، عبور و تخطی از خطقرمزها را به خاطر بسپارند!
📼 اینکه اینروزها در فضای مجازی عکسهایی دست به دست میشود از یک رویداد فرهنگی هنری در یکی از شهرهای کشور امارات و اینجا عدهای از سر خشم یا تمسخر و عدهای از روی کنجکاوی یا حتی بیکاری اتفاقات جاری آن دورهمی هنری و حواشی چهرههای حاضر در آن را رصد میکنند نفع چندانی ندارد.
چرا؟!
توضیح میدهم؛
وایپ
🌀مسئولان حوزه فرهنگ، عبور و تخطی از خطقرمزها را به خاطر بسپارند! 📼 اینکه اینروزها در فضای مجازی ع
جمهوری اسلامی از این آدمها کم به خود ندیدهاست، نسلی را بزرگ کند، پر و بال بدهد، آب و دانه بدهد در بستر هنری رشدش بدهد، شکوفایش کند، بلندش کند و یک صبحی مواجه شود با اظهارنظری غیرحرفهای، غیرهنری و غیرملی از او!
صبح دیگری عکس و فیلمش را آنور آبها و در غربت ببیند، گاهی در نقطهای بسیار، بسیار پایینتر از سطح هنری آن فرد!
📼 روزی میرسد که تمام کنش هنری آن آدم قهر کرده از وطن؛ بلاگر شدن، ورود به عرصهی مد، شاید بازی در چند تئاتر و نقشهای دسته چندم یک فیلم، برپایی کلاس بازی و اجرا و... باشد.
📼 این اتفاق البته که اتفاق خوشایندی نیست، اما قطار هنر هرگز ریل را رها نخواهد کرد حتی اگر برخی از سرنشینان آن بیحساب کتاب خودشان را از واگنهایش به بیرون پرتاب کنند.
📼 ریشهیابی این اتفاق از موضوعات مهمی است که مسئولین جامعه هنری باید آن را در اولویت برنامههای خود قرار دهند اما شاید نیاز باشد در وهله اول راهی را کاهگل بگیرند که قرار است، برگشتن این لگدزنهای بیچشم و رو به عرصه هنر در وطن را بیهزینه و بدون تعهد و دریافتِ اظهار ندامت کند!
📼 اینکه عرصه هنر مثل اتوبان چهاربانده شود برای رفت و آمد آن به اصطلاح هنرمندی که یک روز قانون حجاب را لگدمال کرده فردا لچک بهسر بهعنوان مهمان بهروی سن دعوت شود، کمی مضحک است!
📼 اینکه فردی از اهالی فرهنگ همین امشب بخواهد به همه آن شهرت و مقبولیتی که از قاب و صحنه و خطابهی جمهوری اسلامی ایران بدست آورده و مسیر ارتزاقش بوده پشت پا بزند، جلای وطن کند یا نه همینجا در همین خاک سفرهی غیررسمیای برای خود پهن کند و چهارنعل روی قوانین دینی و سیاسی مملکت بتازد و بتازاند ماجرای جدیدی نیست.
به همان اندازه جدید نیست که سابقهی آغوشِ باز جمهوری اسلامی به روی توبهکنندگان، طولانی.
📼 آنچه که نگران کنندهست وضعیت قوانین بازدارنده و اجرای آن است، اگر قانونی برای ایستادن مقابل خاطیان نیست، که هست، درست اجرا شود. اگر حفرهای در قوانین است اصلاح و ترمیم و تقویت شود.
📼 آنچه که نگران کنندهست ضعف حافظه مسئولان حوزهی فرهنگ است در بکارگیری مجدد از این دوستانی که هرگز ابراز پشیمانی بابت مواضع ضدملی خود نداشتهاند.
پس تنها چیزی که به رصد و پیگیری هنرمندان خاطی اعتبار میبخشد، حفظ حافظه تاریخی مسئولان محترم است!
📼 اینکه نیاید فرداروزی، پروژهی نان و آبداری را از بودجهی فرهنگ و هنر اختصاص دهند به ایشان.
هزینه نکنند برای پروار کردن گوشتی که هروقت دلش بخواهد و خوشی زیردلش بزند آمادگی این را دارد که پنجههایش را برای دریدن به روی نظام و قوانین مملکتی حواله کند!
📝 نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
❌طوفان الاقصی: جریان سینما؛ ماهیچ ما نگاه!
🔖بیش از یک سال از عملیات پیچیده و مهم «طوفانالاقصی» میگذرد، شبهات و گزارههای مبهم و غلطی راجع به این عملیات و حواشی پیرامون آن در داخل و خارج ایران مطرح شد و بسیاری از مردم ایران نه تنها اطلاعات چندانی پیرامون این عملیات ندارند بلکه تا چندی پیش نیز متاثر از روایتهای دشمن بوده که متناسب با مأموریتش تیر انتقادات را به سمت حماس شلیک میکرد!
تا اینکه صحنه طلایی و غرور انگیز شهادت یحیی سنوار اتفاق افتاد.
🔖 در این میان در داخل ایران و در طول یک سال گذشته؛ با وجودی که دولت انقلابی سیزدهم نیز بر سر کار بود، نه فیلمی در این باب ساخته شد، نه سریالی، نه نمایشی و نه حتی فیلم کوتاهی که بتواند نقشی در جهت تنویر افکار عمومی ایفا کند!
🔖 گویی که جریان سینما در دنیای دیگری با دغدغههایی عاری از فکر و اندیشه دنیای حقیقی سیر میکند!
گویی این جریان نسبتی با حاکمیت و حتی آنچه در دنیا رخ میدهد و بسیاری را به تحرک واداشته، ندارد!
🔖همین حالا که «جشنواره فیلم کوتاه» با همان گروه مدیریتی دولت سیزدهم در حال برگزاری است حرفی برای گفتن در این باب ندارد که حتی در حد چند فیلم کوتاه گوشههایی از اتفاقات ناب «طوفانالاقصی» را روایت کند و آن را در داخل و خارج علم کند!
📝 محمدجعفر هاشمی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✅به قول اصحاب هنر هفتم یک سوژهی ناب یافتم!
✨جمعهی نصر
⚡️یافتن موضوع ناب، البته نه یافتنی از نوع کاوشگری! بلکه یافتن به معنای دیدن. دیدنِ عظمت تاریخی، مردمشناسی و تأثیر قدرت ولایت بر کل جهان هستی.
که احتمالا چشمانِ تار و تنگ خیل عظیم هنرمندانِ این عرصه توانایی دیدن آن را نداشته باشد، زیرا این سوژه (موضوع) نه از طرف مدیریت جشنوارههای خارجی مقبول خواهد افتاد و نه حمایتی از جانب قشونِ هنرمندان سیاستزدهی مستکبر و غربپرست ما بدنبال دارد!
⚡️البته شاید گوهرشناسی در جامعهی هنر داخلی یا جهانی پیدا شود و این سوژه را بر پرده سینما بیاورد.
📗دخترکی با تحصیلات دانشگاهی متأثر از جنبش فانی «زن زندگی آزادی» روز جمعه در مترو با خیل زنان محجبه روبهرو میشود، از سر کنجکاوی دلیل حضور آنها را جویا میشود و آنجا متوجه کانالیزه بودن اطلاعاتش میشود که چگونه است که با وجود فضای ارتباطی جهانی نتوانسته بود از این اتفاق خبردار شود، برایش سنگین میآید و از سر کنجکاوی با بانوی سالخوردهی مؤمنهای که عکس فرزند شهیدش در آغوشش است همراه میشود.
با فلشبکهای فیلم به زمینهی شناختی عظیم این زن و سطحی بودن شناخت خود پی میبرد.
در همین اثنا به تفاوت عشق برتر این زن با عشقهای اطرافش میرسد و غنچههای عشق در وجودش جوانه میزند.
در صحنهی پایانی با حضور در نمازجمعهی نصر، منقلب میشود و تمام!
✨البته میتوان موضوعات متفاوت با آدمهای متفاوت و حتی در داستانکهای مختلف به این جمعه پرداخت. جمعهای که در سطح جهان نمونهاش در تاریخ چندصدساله دیده نمیشود و منحصر به ایران قدرتمند و رهبر مقتدرش است.
باشد تا کسی ببیند و باشد با حضور چنین فیلمهایی سطح جشنوارههای داخلی ارتقا یابد.
📝زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
📍رستاخیز لبنانیها در رستاخیز تفنگها
✏️داستان سریال در ارتباط با مبارزهی مردم جنوب لبنان خصوصا جبل عامل و بنت جبیل با اشغالگران عثمانی و فرانسه، نقش صهیونیست در خرید زمینهایی در فلسطین و مزارع جنوب لبنان، خیانت مزدوران و بیگهایی (خانهایی) که به خاطر منافع شخصی به مردم و کشورشان خیانت کردند، نقش مخرب بیگانگانی چون عثمانی، انگلستان و فرانسه در ایجاد انشقاق بین امتهای عربی و تقسیم کشورهای منطقه به کشورهای کوچک و ضعیف که درحال حاضر شاهد ثمرات آن کارهای شیطانی هستیم، و ... است.
✏️دوبله قوی و حضور چندین گوینده پیشکسوت که سالهاست دیگر در بین ما نیستند از نقاط برجستهی سریال است که جذابیتِ سریالی که نام برجستهترین بازیگران لبنان را به یدک میکشد را چند برابر کرده است.
✏️حضور دو ایرانی در تیم سازندهی کار جالب توجه است؛ کامران خلج به عنوان طراح گریم و سعید حوزانی به عنوان صدابردار در تیم سازنده فعالیت داشتهاند. این موضوع یادآور این نکته است که لازم است با کشورهای مقاومت کارهای مشترک بیشتری ساخته شود، آخرین کار تلویزیونیِ مشترک "حبیب" و آخرین اثر سینماییِ شاخص "ابوزینب" بود و در سالهای اخیر اثر قابل توجهی در رابطه با جبهه مقاومت تولید نشده است!
✏️در مجموع می توان گفت سریال "رستاخیز تفنگها" نشانگر ایستادگی و قوت مردمیست که همین الان در لبنان مقابل وحشیانهترین حملات جانیان صهیونیست مقاومت کرده و دست از تفنگهای خود برنداشته و برای شرافت عربی و اسلامی خود مبارزه می کنند.
📝 حمید عارفی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✴️ بیدارباشِ وجدانهای خفتهی برخی از چهرهها برای عریانیِ نماد سرزمین!
وایپ
✨شاید بتوان گفت ترانهی «تلک قضیة»، خدمتِ بزرگی به جامعهی هنری در سطح جهان کرده است.
ترانهای که هیچگاه تکراری نخواهد شد و استانداردهای دوگانه را به وضوح در معرض دیدگان قرار داده است.
⚡️یک سالواندی است که از «طوفانالاقصی» میگذرد، عملیاتی که موجودیت فلسطین و به تبع آن امنیت کشورهای آسیای مرکزی را حفظ کرده است. تبعاتِ حفظ این موجودیت، وحشی شدن سگ هاری است که نفسهای آخر را به مدد دستگاههای اکسیژنرسانی آمریکا و اروپا میکشد!
⚡️این سگِ هار در غزه و لبنان، چنان وحشیانه تاخته است که هزاران زن و کودک را با فجیعترین صورت به قتل رسانده است، امری که هیچ وجدانِ آزادهای را راحت نمیگذارد و به حمایت از مظلوم وامیدارد.
⚡️حیف و صد حیف که برخی از وجدانهای اهل هنر در ایران، چنان در اسارت هستند که نباید از این زنان و کودکانی که مرگ را از نظام استکباری جهان هدیه میگیرند، حرفی بزنند، جنبشی راه بیندازند و هشتگی ترند کنند.
اما قسمت مضحک ماجرا آنجاست، همین اهل هنر یا معروفهای بیصرفه، برای زنی عریان یقه چاک میدهند و آن را نماد آزادی زن مینامند! نمادی که حتی جنبش دوم فمنیست هم به گردن نمیگیرد! چه برسد بدنهی عامهی مردم.
⚡️زن در هنر، نماد خاک است و شما آگاهانه یا ناخودآگاه چنان خودفروختهاید که حاضرید خاکتان عریان شود تا برای تجاوز متجاوزین، آماده باشد.
✨بگذریم، بنظر میرسد این تکه از ترانه «تلک قضیة» به ماجرای واکنشهای سلبریتیها بسیار شباهت دارد که:
وقتی وجدانت یکی به میخ میزند و یکی به نعل!
از جنبشهای آزادی حمایت میکنی
و جنبشهای آزادیبخش را نابود میکنی.
📝 زهرا خندان
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📺 «راز پدربزرگ» با چاشنی معارف عقیدتی
🔰مجموعه راز پدربزرگ یک مجموعه با ژانر معمایی است که از شبکه پویا هرروز در حال پخش است.
البته این مجموعه اولین بار نیست که در شبکه پویا به نمایش در میآید، اما شاید لازم باشد بابت خلاقیت سازندگان آن بابت در هم آمیختن مفاهیم ملی، مذهبی، اعتقادی، سیاسی در متن و محتوای اصلی داستان قدردانی کرد.
🔰پویانمایی راز پدربزرگ به خوبی توانسته ضمن جذابیتهای بصری و بر سر شوق و ذوق آوردن مخاطب کودک برای تماشا و دنبال کردن اصل داستان، او را در بزنگاههای مختلف با نماز اول وقت، مفهوم شهادت، دفاع از میهن، زیارت و توسل به ائمه، استکبارستیزی و دشمنشناسی، برادری با همسایگان افغانستانی، اعتقادات تشیع و تسنن و مظاهر دینی آنها و... آشنا کند.
🔰از دیگر نکات برجستهی این پویانمایی استفاده درست از نمادها است، نماد ستاره شش پر در موقعیتهای مناسب به کار گرفته شده، از طرف دیگر نمادهای مذهبی، معماری اسلامی، نوع حجاب یا پوشش شخصیتها و... مورد توجه سازنده اثر بوده و رنگ و بوی ملی مذهبی خوبی به این پویانمایی داده است.
🔰راز پدربزرگ به خوبی نشان داده است میتوان برای گروه سنی کودک و خردسال یک اثر پرمحتوا و عمیق و در عین حال جذاب و سرگرمکننده ساخت؛ از آنجا که این پویانمایی یک اثر ضدصهیونی است، جا دارد با همین سبک و سیاق در رابطه با طوفان الاقصی و حوادث و فجایعی که در جهان اسلام و در غزه و فلسطین و لبنان درحال وقوع هست بهدنبال روایت اصل داستان برای کودکانمان باشیم.
📝 نرجس احمدی
📡 روبش/وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🔴سوژهسوزی به روش «روز خون» و «آتش در گلستان»
⁉️خوشنودی یا افسوس از عقبماندگی هنر هفتم در به تصویر کشاندن موضوعات تاریخ معاصر و چهرههای موثر