eitaa logo
وایپ
1.3هزار دنبال‌کننده
474 عکس
91 ویدیو
0 فایل
##گروه مستقل## تمامی مطالب کانال و سایت تولیدی گروه روبش است. ارتباط با مدیر @W_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
وایپ
🎬فیلم سینمایی خالق (The creator)؛ جدیدترین اثر در حوزه هوش مصنوعی 🔴سوپر هوش مصنوعی در خالق؛ زائیده‌ی
فیلم «خالق» با داشتن فیلم‌نامه‌ای منسجم، پروژه‌ای خوش ساخت و سرگرم‌کننده است که با تأثیر از تفکر اومانیسم سعی دارد بیننده را متقاعد کند انسان می‌تواند در مقام خالق برآید و به تنهایی مخلوقی به مراتب برتر و هوشمندتر از نسل بشر بیافریند؛ مخلوقی استثنایی که پیامبروار «صلح و آزادی» را برای همه به ارمغان خواهد آورد. 🔶گرت ادواردز نپال زادگاه بودا را برای پیشبرد داستان فیلم انتخاب می‌کند، ربات‌های راهب تسبیح به دست را نمایش می‌دهد که در موعظه‌هایشان آمدن ناجی را نوید می‌دهند، الفی نیز کارهای معجزه‌آسای خود را با حرکتی نظیر عبادت بوداییان انجام می‌دهد. ادعا می‌شود آیین بودا بیشتر بر کردار نیک، پرهیز از کردار بد و ورزیدگی ذهنی تأکید دارد و اخلاقیات بودا گرایانه بر دو اصل بی‌گزندی و رواداری برپا شده‌ است؛ بنابراین نویسنده و کارگردان با انتخاب نپال و نشانه‌های بودایی، تمام این ادعاها را برای ربات‌ها قائل می‌شود تا برحق بودن ربات‌ها را نمایش دهد. ⛔️نگرش هالیوودی در نمایش ربات‌ها و قدرت انسان در خلق ربات‌هایی با ویژگی‌های کامل انسانی و حتی فراتر از آن، از غرور و سرکشی انسان نسبت به خالق خود سرچشمه می‌گیرد؛ «تکبر و غرور» انسان نسبت به خداوند، او را به جایی می‌رساند که مدعی خلقتی برتر از خلقت خداوند می‌شود. هرچند این توهمات و تخیلات هالیوودی تنها در حد آرزوست و تحقیقات در زمینه «سوپر هوش مصنوعی» ثابت می‌کند رسیدن به این مرحله در تاریخ بشریت غیرممکن است، اما باز هم انسان دست از سرکشی برنمی‌دارد و با ساخت فیلم‌هایی در این زمینه افکار مخاطبان بی‌شماری را با خود همراه می‌سازد. 📝زهرا تیموری‌نژاد 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️حیازدایی و زن‌ستیزی در نمایش‌خانگی و استاندارد دوگانه رسانه‌ها 💻 در قسمتی از مجموعه‌ی «دفتر یادداشت» که به تازگی در حال پخش است، به زندگی مرد مسن با دختر جوانی پرداخته شده است که فریاد برخی از خبرگزاری‌های "طرفدار زن زندگی آزادی" را بلند کرده است که چرا فکری برای اصلاح زن‌ستیز بودن این قسمت‌ها، نکرده‌اند! آنان نوشته‌اند؛ شوگرددی مصداق بارز زن‌ستیزی است!
وایپ
♦️حیازدایی و زن‌ستیزی در نمایش‌خانگی و استاندارد دوگانه رسانه‌ها 💻 در قسمتی از مجموعه‌ی «دفتر یاددا
❓اما آیا شوگرددی در ادبیات این رسانه‌ها مساوی با زن‌ستیز بودن است یا پیر بودن این شخصیت و کراهت درونی شخصیت زن، برایشان سنگین است؟ زیرا در مجموعه‌ی «هم‌گناه» که دخترک دبیرستانی با یک مرد میانسال ازدواج کرد، نقدی به شوگرددی بودنش و حتی به کودک همسری نزدند! احتمالا جذابیت مرد میانسال و عشق شیرینی که در دل دخترک جوانه زده بود، دلیلی برای عدم انتقاد این رسانه‌ها باشد! 🔻این نوع نقدها نشان از معیارهای دوگانه‌ی این خبرگزاری‌ها دارد! کما اینکه در موقعیت‌های مشابه نیز رفتار دوگانه داشته‌اند. ‼️حتی هم نمایشی است! به طور مثال اگر عشق دخترک در هم‌گناه حذف شود، مساوی با خفقان است! اما اگر سکانس‌های مجموعه دفتر یادداشت را دربر بگیرد، حذف زن‌ستیزی و اصلاح فرهنگ محسوب می‌شود. 🔺درحالیکه نقد خبرگزاری‌های مستقل، معیار ثابت دارد! به عنوان مثال حساسیت نسبت به حیازدایی در مجموعه‌ها یک ملاک ثابت است و حتی اگر در فیلم فلان کارگردان نزدیک به حکومت هم باشد از نقد و نظر دور نمی‌ماند و مشی این رسانه‌ها، همواره ترویج فرهنگ اصیل بوده و فریادشان در راستای رعایت خط قرمزها بلند شده است که با توجیه کمدی یا عرف‌مداری یا... تیشه به ریشه نزنید. 🔺از طرفی در خبرگزاری‌های مستقل هیچوقت هشتگ نشد، زیرا بدون ناظر متخصص، سلیقه‌ها وارد می‌شود و هرسلیقه ممکن است یک حدودی از شرع و حتی عرف را زیرپا بگذارد. 🔺در این مجموعه جدید نیز هم‌نظر با رسانه‌های دوگانه، برای پخش این سکانس‌ها انتقاد داریم که چرا ناظری برای ممانعت از نمایش این‌ نوع از ارتباط نبوده و ممیزی زده نشده است؟ 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔵تودهنی چین به وطن‌فروشان بی‌هنر 🔹دولت چین از نمایش فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی نادر ساعی‌ور و با فیلم‌نامه مشترک او و جعفر پناهی در بخش مسابقه جشنواره هاینان جلوگیری کرد. 🔹آنگونه که برخی رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب نقل کردند، مدیریت جشنواره سینمایی «هاینان» گزینش «بی‌پایان» در بخش مسابقه اصلی را تائید کرده بود، ولی در روزهای اخیر به شرکت پخش فیلم اطلاع داده که «به دلیل فشارهای سیاسی و قوانین سانسور حکومت چین» ناگزیر شده فیلم را از جشنواره حذف کند! 🎬از مطالعه داستان فیلم که به شکل زیرزمینی ساخته شده، مشخص است که ساعی و پناهی فیلم‌های تلویزیون را رصد کرده و نسخه سینمایی و باب میل جشنواره‌های خارجی را با الگوبرداری از فیلم‌های امنیتی تلویزیون ساختند! 🎬فیلم همانند تعدادی از مجموعه‌های امنیتی اخیر تلویزیون، داستان شهروندی است که ناخواسته درگیر یک پرونده امنیتی می‌شود. در این فیلم، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند او را با تهدید و برخلاف خواسته خودش درگیر روندی از اتفاقات برای رسیدن به خواسته خود کنند! و یحتمل پایان فیلم نیز به صورتی رقم خورده که این شهروند به هر ترتیبی برای رها شدن از دست ماموران دست به هرکاری می‌زند حتی به بهای از دست دادن جانش! این پایان فرضیه است اما از عوامل فیلم بعید نیست! ✍در این میان آنچه مهم است عملکرد دولت چین در پس زدن امثال این دونفر است که می‌تواند با تدابیر مسئولین وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در سایر رویدادهای جهانی نیز تکرار شود. 📝روبش 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
⁉️ القای ناامیدی و نمایش جفت‌گیری، تنها برای ارائه یک آمار؟! 🎞 فیلم مستند «تکثیر در اسارت» از مستندهای بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره سینما حقیقت را است که به موضوع انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی پرداخته است. ▶️ روش تکثیر در اسارت از روش‌هایی‌ست که از زمان دولت قبل برای نجات انقراض یوزپلنگ ایرانی استفاده شد؛ البته موفقیت چندانی از آن حاصل نشد و حتی انتقادات بسیاری را نیز به همراه داشت. ▶️ مستند «تکثیر در اسارت» مراحل کامل جفت‌گیری، جزئیات عملیات جنسی و سزارین ایران؛ یوزپلنگ ایرانی، را به تصویر کشیده و تلاش‌های گروه مسئول را نیز از زاویه همراهی با آنان به نمایش گذاشته است. این نوع از روایت نشان از موافقت کارگردان با روش تکثیر دارد. ⁉️با این تفاسیر نتیجه روایت اول‌بار نمایش مراحل جفت‌گیری تا سزارین چیست؟؟ تحمیل و تزریق ناامیدی به مخاطب، تنها با توجیه ارائه آماری مخدوش و حتی غیر موثق از نظر برخی متخصصان!! 📊 آماری که هرروزه به وفور در رسانه‌ها ارائه می‌شود و هر پرسشگری به سادگی به آن دسترسی دارد! مستند مدعی‌ست که تعداد یوزها به «نه نفر» رسیده است. درحالیکه کارشناسان و فعالان محیط زیست بدلیل مشاهدات شخصی آن را قبول ندارند! و عدد اعلام شده را غلط و برای ایجاد هیجان تفسیر می‌کنند. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔵یک نقد چارچوب‌مند در حوزه حکمرانی پزشکی 🎞مستند رزیدنت محصول سفیر فیلم دست روی موضوعی مهم اما مغفول دستیاران پزشک گذاشته است. 🔹رزیدنت؛ روایت مشکلات جدی دستیاران پزشک است که کمتر کسی در میان مردم جامعه از آن مطلع است. ساعات طولانی کار و درآمد پایینی که تعجب‌آور است! و شاید علت عمده افزایش افسردگی و متاسفانه خودکشی و مهاجرت این قشر نیز باشد! 🔹این مستند به درستی به سراغ آسیب‌شناسی مشکلات این قشر مهم رفته و از دل موضوع تلخ آن، قصه‌ای نقادانه، مطالبه‌گر اما امیدوارکننده‌ای را بیان کرده است‌. در سال ۶۴ و دوران وزارت دکتر محمد مرندی که نامش در بحث کنترل جمعیت نیز بسیار مطرح شد، مصوبه تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم در مجلس رأی می‌آورد و نتیجه آن در حال حاضر ناکارآمدی و شکل‌گیری معضلات بسیاری در حکمرانی پزشکی کشور می‌شود! 🔺بخشی از مشکلات مربوط به خانم‌های پزشک است که به واسطه دستیاری با محدودیت‌های زیادی در زندگی شخصی و فرزندآوری مواجه می‌شدند، از طرفی اعزام آنان به مناطق دوردست... ✍مطلب کامل http://roubesh.ir/post/1238 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴تمجید و تطهیر پهلوی به وسیله سازمان اوج در جشنواره حقیقت! 🎥فیلم‌های مستند تاریخی پای ثابت هر ساله جشنواره سینما حقیقت هستند. مستند «آذرآبادگان» یکی از این نوع فیلم‌های هفدهمین دوره از جشنواره است. 🎬این فیلم که درباره چگونگی شکل گیری و شکست فرقه دمکرات آذربایجان پس از اشغال ایران ساخته شده است، در حالت خوشبینانه! به علت «ضعف پژوهشی» نتوانسته عوامل اصلی خروج شوروی از آذربایجان را به درستی بیان کند و متاسفانه به صورت کلیشه‌ای و تکراری به «قهرمان‌سازی» از احمد قوام و «محمدرضا پهلوی» پرداخته است. ⛔️این مستند هیچ نقشی برای عامل اصلی خروج نیروهای شوروی از ایران یعنی «مرجعیت شیعه» و «مردم ایران» قائل نشده است. در صورتی‌که این قدرت نرم؛ یعنی باورهای مردم ایران بود که در آن مقطع توانست نقش اصلی را ایفا کند. ⛔️ یکی از دیگر ایرادات آذرآبادگان، مظلوم‌نمایی درخصوص شخصیت «سید جعفر پیشه‌وری» و تطهیر اوست. مستند به نقش پیشه‌وری در «تجزیه ایران» و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده بود، نپرداخته و علت شکست نیروهای «فرقه دموکرات» در برابر دولت مرکزی را عدم پشتیبانی دولت شوروی می‌داند؛ این در حالی است که تنفر مردم آذربایجان از اقدامات «ضددینی» اعضای فرقه و مقابله فرقه با مرجعیت شیعه، علت اصلی شکست پروژه تجزیه آذربایجان بود. 📝رضا قریبی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
7.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فرشته‌ها؛ روایتی متفاوت از سیاهی 🔹فیلم کوتاه فرشته‌ها ساخته مهدی زمانپورکیاسری از آثار انگشت‌شماری است که تلخی را به درستی با شیرینی درهم آمیخته است. 🔹زوجی نابینایی با دخترک‌شان پس از ویرانی‌های جنگ سوریه و شرایط نامساعد پس از آن، زندگی شاد و شکوری دارند. 🔹علی‌رغم فضای تاریک فیلم، مستند زنده و سرپاست، همه اجزا متناسب و به‌اندازه است، بدون خارج زدن، روایتی ساده از روزمره این خانواده را به تصویر می‌کشد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🔴 ارائه داده‌های دروغ، حمله به حاکمیت و مبانی باطل فمینیسم در مستند سونوگرافی! ▪️در افق آینده سی میلیون کمبود دختر داریم! باید دختر وارد کنیم! شرایط زنان هر روز در این جامعه بدتر می‌شود! ▪️تفکری هست که سعی می‌کند زنان را به محیط خانواده رجعت دهد! زنان در این جامعه محدودند! چون: حق طلاق با مرد است حضانت با مرد است زنان امنیت ندارند و... ▪️مطالبه گری زنان برای حاکمیت تهدید تلقی می‌شود! ▪️زنان از مردان کتک می‌خورند! ▪️تعداد قابل توجه سقط جنین‌هایی که به دلایلی غیر از مشکلات جسمی است (بالغ بر ده هزار جنین) به دلیل آگاهی از جنس دختر است! ▪️نسل کشی دختران در جامعه! ▪️مردان و زنان بدلیل شرایط جامعه برای خودشان خط قرمز تعریف کردند، مثلا مردان خط قرمزی به نام ناموس ایجاد کردند! ⛔️طرح تمام این گزاره‌ها به بهانه واهیِ پسردوست بودنِ تعدادی از مردم ترک‌زبان اردبیل است! فیلم‌ساز چند سوژه را یافته که به هر دلیلی تمایل به داشتن فرزند پسر دارند! به این بهانه و با بزرگنمایی این آسیب و تسری آن به کل جامعه با تحلیل‌های غلط و دروغین به شکل عجیبی آموزه‌های رنگ باخته، کثیف و ضد زن فمینیستی را تکرار می‌کند. ❌هدف نگارنده نکوهشِ نقد قاعده‌مند و عالمانه نیست بلکه اعتراض به هدف نامقدس فیلم‌ساز و حتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در فیلم هویداست! آیا شأن مرکز گسترش و جشنواره حقیقت این فیلم نازل است؟! ⛔️این نوع پرداختن به یک آسیب، نه تنها مشکلی از تفکر غلط برخی، حل نخواهد کرد بلکه بزرگنمایی و... مطلب کامل👇 http://roubesh.ir/post/1242 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
🎬جمال‌الدین مستندی تاریخی مبتنی بر تاریخ‌نگاری پهلوی 🔺مستند «جمال‌الدین» محصول مرکز مستند سوره در جشنواره سینما حقیقت یکی دیگر از مستندهای تاریخی بود که ضعف پژوهش و عدم درک درست واقعیت‌های تاریخ در آن نیز مشهود بود! 🔺در فیلم جمال‌الدین نیز مطابق روند موجود در آثار هنری، با ارائه تصویری از ناصرالدین شاه قاجار بر مبنای تاریخ‌نگاری دوران پهلوی مواجهیم که با واقعیت‌های تاریخی فاصله زیادی دارد. 🔺این ضعف در بیان ناشی از دشمنی فرق ضاله بابیه و بهاییه با حکومت قاجار، خصوصا ناصرالدین شاه است که دستور اعدام «علی‌محمد باب» را صادر کرد. از این رو از قاتل ناصرالدین شاه که مشهور به بابی بودن است، تصویری مثبت ارائه می‌شود. 🔺ضعف مهم دیگر، نادیده گرفتن رهبران اصلی قیام تنباکو در ایران ازجمله شهید شیخ فضل‌الله نوری، میرزا حسن آشتیانی، آقا نجفی، حاج آقا نورالله اصفهانی و ... و پر رنگ کردن نقش اسدآبادی و قهرمان‌سازی از او در واقعه قیام تنباکو است. 📝رضا قریبی 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe
❓بحران سالمندی، بدون تشویق ویژه به فرزندآوری قابل کنترل است؟! 🎥 «بحران خاموش» مستندی پژوهشی است که خطر بزرگ سالمندی را به تصویر درآورده است. 🎞 «محمدحسین حقیقی» بسیار هنرمندانه با استفاده از خشکی سی‌وسه‌پل، خطرات فرونشست در تهران، تخت‌جمشید و صدای آوارهای پل چوبی، خطری را گوشزد می‌کند که به علت تدریجی بودن، بدان رسیدگی نمی‌شود و به یکباره با فروریختن آوارها، آه حسرت بلند می‌شود.. 0⃣6⃣ بیش‌زایی دهه شصت که جوانی جمعیت در دهه‌های بعدی را ایجاد کرد با عدم سیاست‌گذاری‌های مطلوب به بخشی از آسیب‌های اجتماعی منجر گشت که کاهش فرزندآوری را به‌دنبال داشت. ❌در کنار این بیش‌زایی، معضل اصلی گذار از سنت به مدرنیته است که در این مستند فقط بدان اشاره شد ولی در راهکارها، موردی با عنوان مقابله با تبعات مدرنیته دیده نشد. ‼️در مستند علت سالمندی، به‌ هم خوردن توازن بین گروه‌های جمعیتی بیان شده است ❌اما در ارائه راهکار، پژوهشگران مصاحبه‌شونده، تشویق افزایش جمعیت را تحقیر کرده و آن را سیاست شکست‌خورده خوانده و راه‌حل را در جوانی سالم و فعال می‌دانند که بتوانند.. ..... ⁉️ گویی مستند مدرنیته و نظام سرمایه‌داری را سرنوشتی حتمی می‌داند که باید با آن سایر ساختارها را تعبیه کرد و راهکاری چون عبور از مدرنیته و ساختار پیشرفت ایرانی_اسلامی در ادبیات پژوهشی آنان جایی ندارد! 🔴 پایان فیلم مخاطب را به این می‌رساند که آینده تلخ خواهد بود و گریزی از این تلخی نیست! درحالی‌که امید با افزایش جمعیت، فرهنگ‌سازی... مطلب کامل👇 http://roubesh.ir/post/1247 📝زهرا خندان 📡 روبش/وایپ @irwipe
📍اسامی برندگان بخش‌های مختلف هفدهمین جشنواره سینما حقیقت 🔸مستند جذاب قوی دل جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. 🔸سعید الهی تهیه‌کننده مستند گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده تماشاگران و هم شهید آوینی و جایزه ویژه شهید آوینی می‌شود. این ماجرا پیام‌آور این است که می‌توان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر می‌کنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است. مطالعه کامل خبر👇 http://roubesh.ir/post/1250 📡 روبش/وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe