تئاتر فجر به روایت وایپ
🎭نمایش ″ناخوانده″
🕹«باید مقاله نوشت و حرف زد و کار کرد تا ازدواج سفید جا بیفتد»
🔺″ناخوانده″ قصه مادری است که برای سر زدن به دختر دانشجویش از شهرستان به تهران آمده تا بتواند او را همراه کند و از تهران بِبرَد. دختر با همخانهاش زندگی میکند و حالا باید وسایل پسری که با او زندگی میکند را از دید مادر پنهان کند.
@irwipe
⚠️ناخوانده از هر فرصتی استفاده میکند که سنت_مدرنیته را مستقیم و غیرمستقیم به رخ مخاطب بکشد، گاه با مزمت افکار مادر، گاه با گفتگوی آشکار در این باب؛ آنهم در حد انزجار...
⛔️خانوادهای که در «ناخوانده» معرفی میشود از هم گسیخته است چرا که سنت، دیدگاهِ حاکم بر تعاملات آن بوده. مادر مجبور شده اجازه ازدواج دوم را به همسرش بدهد و ۲۵ سال زندگی را تحمل کند. او اکنون دارد مگوهایش را با دختر در میان میگذارد. پسر خانواده برای کار به ژاپن رفته اما سر از اروپا درآورده که بهدلخواهش زندگی کند و دختر گله دارد از سبک رفتار مادر در گذشته و اینکه تا کنون حرف نزده؛ عبارتی که از زبان دختر تکرار میشود! اما حالا او میخواهد از افکار جدیدش حرف بزند...
⛔️این نمایش همخانگی دختر و پسر را قبل از ازدواج تجویز میکند و برای محکمکاری شکست زندگی مادری را که ازدواج سنتی داشته به رخ میکشد و از زبان دختر دانشجوی نمایش پیام میدهد که ″باید مقاله نوشت و کار کرد و حرف زد″ تا جا بیفتد!! شعارهای ″فمنیستی″ هم که پای ثابتاند و در نمایش گنجانده شدهاند تا از زبان دوستِ دخترِ قصه بگوید؛ چرا زن باید باردار شود، چرا باید به مرد نیاز باشد چرا روش آزمایشگاهی نه؟ چرا باید بچه برای شوهرِ زن باشد؟! چرا مرد تولید کننده است، همچنین چرا باید بچه از آنِ زنش باشد؟! و چراهای دیگر...
❌ناخوانده، بخش مسابقهی تئاتر صحنهای جشنواره فجر است. سرنخ اینکه چرا این سبک موضوعات از جشنوارههای گذشته تا به امسال مکرر اجرا میشود، از گفتگوهای همین تئاتر قابل دریافت است؛ با سلاح علم و تکرار مکرر، همخانگی ″مرسوم و قبحزدایی″ خواهد شد! تا فرهنگ بیگانه، اندک اندک و لگدزنان به ″فرهنگ ایرانی_اسلامی″، میان مردم برای خود جایی باز کند!
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥جشنواره فیلم فجر به روایت وایپ
🎞فیلم مستند «۱۸ هزار پا»
🔴تحریف= برگزیدهشدن
....مستندهایی از جنس ۱۸ هزار پا که معنا و مفهومی حداقلی از یک چنین جنگی را به تصویر میکشند تنها کار کردی که میتوانند ارائه کنند کار کردی ″ضدجنگی و نمایش تلخیها و زشتیهای″ جنگ است و نه فراتر از آن. به گونه ای که کارگردان مستند برای انتقال پیامش میتوانست هر جنگ و درگیری در سراسر جهان را روایت کند، مضاف بر آنکه پای تحریف تاریخ و واقعیت هم در میان نبود.
‼️حال اینکه این مستند روایتگری ناقصی از درگیریهای ارتش سوریه و داعش و جبهةالنصره داشته و به عنوان برگزیده جایزه اصلی بخش شهید آوینی معرفی میشود و در جشنواره فجر انقلاب اسلامی!! قرار است چه پیامی با این مبنا را ارائه کند، جالب است....
مطلب کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/post/Fajr-%D9%91Film-Festival-01
http://roubesh.ir
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
باخانمان با خانوادهی ایرانی
🎬سریال باخانمان که پخش آن به تازگی از شبکه سه به اتمام رسید نمونهای از طنز مطلوب را به نمایش درآورد. طنزی بدون هجو، بدون لودگی. انتخابِ موضوعِ درست با ظرفیتِ طنزِ جذاب و قرارگرفتن درست بازیگران در موقعیتهای مناسب، لبخند را بر لب مخاطب نشاند.
✅سریال باخانمان در کنار دستیابی نسبی به هدف شاد کردن مخاطبان، اشارههای درست و بهجایی به ارزشهای اسلامی و ایرانی مانندِ افتخار به مادری، تعدد فرزند، ارتباط صحیحِ بین والدین و فرزندان با وجودِ پدری نه چندان مطلوب و استفاده از واژگانِ دینی داشت. به گونهای که بینندگان میتوانستند با خیال راحت به همراه خانواده به تماشای آن بنشینند.
📽گرچه برای رقم زدن ماجراها از گرههای داستانی سادهای استفاده شد، و با ظرفیتِ بالای موضوع، طنازیاش کم بود اما با این وجود میتوان در مجموع نمره قابل قبولی به آن داد.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥جشنواره فیلم فجر به روایت وایپ
🎞 فیلم سینمایی بیهمهچیز
⚠️محسن قرایی و جواد نوروز بیگی یک گام جلوتر: دیروز فحاشی به نظام و حاکمیت، امروز توهین و فحاشی به مردم و نظام
⛔️..کارگردان فیلم «بی همه چیز»، پارا فراتر از نمایشنامه اصلی گذاشت و مرض قلبیاش را بُروز داد. امیر (شبه قهرمان فیلم) که فردی قدرتمند و با نفوذ است جایگاه سیاسی اجتماعی همچون یک ″رهبر″ دارد بجایی می رسد که از ″شرمندگی و درماندگی″ خود را حلقآویز می کند!
❌کارگردان درواقع با فیلمش، شخصا در مسند لیلی نشسته رو به مردم کرده میگوید همانطور که به برقراری جمهوری اسلامی رای آری دادید باید بتوانید به ″نابودی″ آن هم رای آری بدهید.
⛔️لیلی نماینده کارگردان است و باید ثابت کند ″رای مردم قابل اتکا نیست″ و ″فحاشی″ به مردم را تکمیل کند. گرداننده نمایش لیلی میگوید این همان علتِ وجودی سلطنت است، قابل اعتماد نبودن رای مردم...
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید👇👇
http://roubesh.ir/1399/11/21/bi-hame-chiz
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
وایپ
🎥جشنواره فیلم فجر به روایت وایپ 🎞 فیلم سینمایی بیهمهچیز ⚠️محسن قرایی و جواد نوروز بیگی یک گام جلو
📣جایزه ویژه ″هیئت داوران″ جشنواره فجر انقلاب اسلامی!! تقدیم شد به این فیلم!!!
🎷جشنواره تئاتر فجر به روایت وایپ
🎭نمایش "سگدو"
🐕سگدو داستان دختر جوان فیلمسازی است که هرچه سگدو میزند و تلاش میکند به خواستهاش نمیرسد و...
👨✈️وجه پررنگ نمایش، ترس و توهماتیست که به ″پلیس و نیروهای امنیتی″ نسبت داده شده و دختر مدام خود را تحت کنترل این نیروها تصور میکند!!
🛌 جزء اصلی نمایش یک تختخواب است و لباس خوابی که در اتاق خواب دختر جلب توجه میکند؛ و او اتهام ارتباط داشتن با هر مردی را انکار کند... محتوای نمایش هم چنین موضوعاتیست..
🇫🇷تنها چاره دختر برای رهایی از توهمات و کابوسها، رفع تلخیها و مشکلاتش، حذف ″ملیت ایرانی″ و اخذ هویت و ملیتی فرانسوی است!
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید👇👇
http://roubesh.ir/1399/11/25/Fajr-Theater-Festival-02
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎵صوت لو رفته از جلسه مسئولان و تصمیمگیران جشنواره فیلم فجر
مسئول۱: آخیش... به هرحال امسالم بزور با ۱۶ تا فیلم جشنواره رو راه انداختیم!
مسئول۲: خب... جلسه راجع به دستور العمل تقسیم غنائم فجره! چیزه! ببخشید، جوایز جشنواره فیلم...
مسئول۳: نمیدونم چرا هرکاری میکنیم اینا از رو نمیرن، درسته جشنواره به مناسبت پیروزی انقلابه، ولی دلیل نمیشه یه عده بخوان راجع به موضوعاتی غیر همین روند موجود فیلم بسازن، واقعیتها!! رو باید ساخت...
مسئول۱: قبول دارم، ولی ضایَست وقتی میسازن و خوبم درمیاد، بهشون سیمرغ ندیم! اونوقت سه میشه که هدف جشنواره چیه و چشم دیدن هر فیلمی رو نداریم...
مسئول۳: من میگم یه جایزه دبیری، آبدارچی، ناظمی، نگاهی، نظری چیزی در نظر بگیریم بدیم به این فیلم انقلابیا که بگیم دادیم بهشون رفت، ببندیم دهن منتقدارو.
مسئول۵: آره درسته اینجوری فیلمه هم میره تو حاشیه!!
مسئول۱: فیلمای جشنوارهای چی؟! اصل کاریا... چطوری باید مطرح بشن!؟ نمیشه جایزههای اصلی رو بدیم بهشون!!.. یه سری منتقدا ازاین که اینارو تو جشنواره راه دادیمَم صداشون دراومده، چه برسه به سیمرغ...
مسئول۴: من میگم نامزدشون کنیم، تو همه زمینهها نامزد شن، هی نامزد شن تا بالاخره دیده شن دیگه...
مسئول۳: دیده که بشن کفایت میکنه، جایزهشونو از خارجکیا میگیرن، این همه فحش به نظام و مردم، نمیشه که اسکار و گربه و خرس و خرچنگ نگیره!
مسئول۲: یعنی میگین سیمرغ اصلیارو بدیم به همین فیلم حسابیای خودشون؟
مسئول۴: نه بابا!..
ادامه مطلب در نشانی زیر👇👇
http://roubesh.ir/1399/11/29/FFF-Tanz
📡وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
📽 جشنواره فیلم کوتاه به روایت وایپ
⛔️سیاستهای ضد جمعیتی، سیاست جشنواره فیلم کوتاه
🎞 فیلم کوتاه «ترس خود را جابهجا میکند» در جشنواره امسال به عنوان ″بهترین فیلمنامه″ و ″بهترین فیلم″ معرفی شد.
⚠️نمایش فوران احساسات منفیِ مرد و نهایتا مرگ او در اثر عدم تحمل بارِ روانی ناشی از بارداری، باعث شد این فیلم سندی در جهت نمایش «تبعیض علیه زنان» آنهم در سطحِ امر ذاتی و تکوینی گردد.
⛔️رد پای نگاه جشنوارهای و روندی که از سالهای گذشته پایهریزی شده و به فیلمسازان جوان راه و رسم دریافت جایزه را نشان داده، در این فیلم کوتاه نیز مشهود است. قانون ″سقط جنین″ و ″سیاستهای ضد جمعیتی″ در این سالها از موضوعات قابل توجه جشنوارههای گوناگون به حساب میآید.
⚠️در نگاه نمادین؛ حفظ نسل به مدت معدودی به مرد به عنوان نماد حاکمیت میرسد اما او قادر به حفظ نسل نیست و میمیرد...
⚠️در واقع جنینِ در حال تغذیه، امیدی میپروارند که پرورش نسل از دست حاکمیتِ پُر مدعا خارج شده و نسل جدید همچنان به حیات خود ادامه میدهد آنهم با شربتِ خارجی!...
متن کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/1399/12/03/TSFF-03
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🗯 تئاتر جشنواره فجر به روایتِ «وایپ»
🎭 نمایش «یه کاست لته / روی c»
❌ جامعهی بیمرد
💢 دخترکی به همراهِ مادرش که کورمردی دارد...
🔶 نمایش معرفی جامعهایست که در آن، زنان بار اقتصادی را با هزار زحمت و شستنِ لباسِ زیر مردانه بر عهده دارند.
زنانی که حتی برای مستقل کردنِ مرد مورد علاقهشان، حاضرند پولهایشان را در اختیارِ مردان به ظاهر مرد بگذارند تا پادو دیگران نباشند.
⚠️این جامعه دو نمونه مرد دارد؛ نمونهی اول؛ امثالِ جابر که پول درمیآورند اما پولِ حرام و به دنبال عیاشی به هر قیمتی هستند و نمونه دوم؛ امثالِ پسرک که پادویی برایشان غنیمت است و تلاشی برای استقلال نمیکنند و اوجِ آمالشان، مانندِ جابر شدن است.
در این نمایش نمادین، جامعهای روایت شده که در آن حکومت درخدمتِ قدرتمندانِ مستکبر است که حاضر است همه چیز را قربانی کند! حال آنکه در گذشته، حکومتی پهلوان هرچند فقیر، زنِ نمادین را حفظ میکرده و...
مطلب کامل را در نشانی زیر مطالعه نمایید👇👇
http://roubesh.ir/1399/12/05/FTF-3
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 مستند «دیوانگی»
✅حلقه مفقودهی مسئله محوری
🔹فیلم مستند دیوانگی که این روزها در حال اکران عمومیست از جمله مستندهای اکران شده در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت است و به عنوان پرمخاطبترین فیلم مستند جشنواره عمار نیز شناخته شده.
دیوانگی با یک سوال کوچک و تکراری آغاز میشود اما پا را فراتر از درجا زدن و تکرار مکررات میگذارد و بهگونهای جذاب به مسائل اساسی میپردازد.
❓این مستند با طرح یک سوال از جامعه نخبگان آغاز میشود، اما مخاطب حقیقی آن همه افراد جامعه هستند و مفاهیمی که در آن بیان میشود جریان زندگی تکتکِ افرادی است که بهدنبال حس مفید بودن هستند.
🔔جای خالی مستندهایی همچون دیوانگی که مشکلات واقعی جامعه را روایت کنند، در بین فیلمهای مستند امروزی که محتوای بسیاریشان به ناامیدی مطلق و سیاهنمایی از افراد و جامعه ختم میشود، بسیار محسوس است.
مطلب کامل را در نشانی زیر مطالعه کنید👇👇
http://roubesh.ir/1399/12/17/doc-divanegi
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💢 برندهی جایزه گلدن گلوب۲۰۲۱«روح:Soul»
✍ انیمیشنبین
♨️ پویانمایی «روح» از کمپانی دیزنی و پیکسار، سومین اثر «پیت داکتر» در مقام کارگردان، پس از پویانمایی بالا (up) در سال ۲۰۰۹ و درون و بیرون (InsideOut) در سال ۲۰۱۵ است. این سه انیمیشن در زمان اکرانِ خود، با اقبالِ عمومی روبهرو شدند، شاید بتوان گفت از مهمترین عوامل موفقیت این انیمیشنها، جذابیت بصری، پرداخت مناسب داستانی، گریز به مباحث روانشناختی و ایجاد انگیزه و تغییرِ نگرش در ارتباط با زندگی باشد.
💢 در «درون و بیرون» به شناخت هیجانات و تاثیر آنان بر عملکرد انسان، پرداخته شده و با داستانی جذاب بهبود عملکرد انسان را در قالبِ مدیریتِ هیجان شادی معرفی میکند. انیمیشنی که برای انسان روانشناختی(انسانی که برای زیستن به وحی نیاز ندارد) یک گام به جلو است.
انیمیشنِ «روح» نیز با تاکید بر عوالم مختلف هستی ″زندگی پیشین(قبل از زندگی)، زندگی در دنیا، زندگی در عالم خلسه و قطع ارتباط با دنیا، زندگی پس از مرگ″ و پُل زدن بین این عوالم گامی در آموزش فلسفه موردنظرِ خود در قالب هنر برداشته است. در این پویانمایی با تاکید بر ″زندگی در لحظه″ کلیدواژه ″سلامت روانی″ در دنیای روانشناختی برای رهایی از استرس و اضطراب در جانِ مخاطب القا میشود.
🔅 پویانمایی روح، روحهای سرگردانی که ارتباطشان را با دنیا قطع کردند همچنین روحهای واردشده در خلسه را در «دنیایی موازی با دنیای مادی» نشان داده است. «تمدن مدرن» باعث به وجودآمدن «روحهای سرگردان» زیادی شده زیرا ذات آن، اضطرابزا بوده، از طرفی رقابت موجود در بطنِ این تمدن، لازمهاش مسخ شدن انسانهاست بنابراین برای انگیزهبخشی به انسانِ مسخشده امروزی در این انیمیشن با ارائه راهکارِ «وجود دنیای موازی و ایجاد تعادل بین خلسه و قطع نشدن رابطه با دنیا» به ایجادِ رمقی برای حضور در عرصه رقابت برای قدرتمندتر کردن ثروتمندان شده است. زیرا برای انسانهای تحتِ سلطه با لذتهای آنی مانند موسیقی، کار و... مانعی برای تفکر جهت مبارزه با سیستم غلط ایجاد میکنند، لذا سبب میشود این سیستم با تمامِ المانهای افول، باز پابرجا بماند. همچنین با مطرح کردن جهان موازی و ارائه نظریههای بیپایه و غیر اصولی، دست به انکارِ ترتب جهانهایی که انسان در آنها بوده و در آینده خواهد بود، میزنند؛ همچنین به این واسطه نسبت به دنیای پس از مرگ و خالق جهان، ابهامزایی میکنند.
🔶 در انیمیشن روح همچون تعدادی دیکر از فیلمها و انمیشنها از شخصیتهای سیاهپوست استفاده میشود. به نظر میرسد حضورِ یک سیاهپوست به عنوان نقش اول فیلم، در این روزها که آمریکا با اعتراض سراسری سیاهپوستان به علت نژادپرستی و قتل آنان به دستِ حاکمیت این کشور، آشفته است، نشان از هوشِ کمپانی و کارگردان برای کاهش التهاب و دادن انگیزه به این قشر برای ماندن در فضای استکباریِ آمریکا را دارد. موید این مطلب، در سکانسی است که گاردنر به پدرش میگوید که جاز دوست ندارد و پدرش به او میگوید: سیاهپوستان با جاز توانستند در فرهنگ آمریکایی نقش ایفا کنند.
🔷 استفاده از کاراکترهای محجبه در بین شاگردان گاردنر، مرشدین و رهگذران؛ نشان از توجه کارگردان برای تاکید بر صلح بود و نام بردن مرشدینی چون گاندی و مادر ترازا در کنارِ ماری آنتوآنت و آبراهام لینکتون نشان از لیبرالیسم اعتقادی و عملی است. بدین معنا که، هم آموزههای مادرترازا که فردی معتقد است برای بعضی از افراد انگیزهبخش است و هم نوع نگرش و زیست ماری آنتوانت به عنوان زنی شرور در تاریخ، تا زمانیکه سبب انگیزهی عدهای شود مقبول است. در این میان هیچ تعارضی هم بین این اعتقادات نیست و صلح ایجاب میکند تمام نگرشها درکنارهم قرار بگیرند و تزاحمی نداشته باشند، اما این درحالی است که عقاید به حوزه فردی محدود شود و در سطح جامعه یک عقیده که آن هم عقیده استکباری و تمدن مادی است، حکمفرمایی کند.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💢 «روح» نمایشِ جهانبینیِ ناقص
✍ انیمیشنبین
💢 یکی از محورهای مهمِ انیمیشن«روح»، نمایشِ دنیاهای موازی است، امری که تلاشِ علم فیزیک برای آوردنِ توجیه علمی از موضوعی متافیزیک است که با آن علمِ منهای وحی را قدرتمند میسازند و به عنوانِ یک راهکار جهتِ رفتوآمد بین عوالم را میتوان تلاشی برای ایجادِ فلسفه وجودی منهای خدا دانست. تعجب آنجا بیشتر میشود که «جادوگرانِ روح» چهار فردی هستند که فرمِ ظاهریشان هیپی است، مردی که فرماندهی آنهاست، مردی فارغ از دنیا و دارای انرژی فوقالعاده برای لذت از زندگی و حضور در لحظه است، فردی که کارفرمایش در دنیا او را «بیمغز» خطاب میکند، که این نوع نمایش، تنها عنصر «زندگی برای خود» را عامل رفتوآمد در عوالم میداند و آن را در حد ریاضت مرتاضان تنزل میدهد.
✅ مرگ اختیاری، طیالارض یا دخل تصرف در عالم ماده، حضور ارواح بعد از مرگ در دنیا، زنده بودن شهدا و... با اذن الهی در اسلام چیزی پذیرفته و حتی در بین علما و بزرگان طبیعی است زیرا شناخت کاملی از عوالم و تاثیر تقوا در پرورش روح و تسلط آن بر جسم دارند. عامل این رفتوآمد در مبانی دین، ایمان و عمل منطبق با آن به اذن الهی است. روش این عبور در عوالم موضوعیت ندارد، ممکن است منطبق بر دنیای موازی باشد اما اصل نیست، اصل اذن الهی است که در مبنای فلسفهی فیلمهایی مانند «تلقین» و «روح» دیده نمیشود بلکه به طور کامل سعی در حذف اذن وجودی مطلق و تقلیل این امر در حد علم میباشند.
⛔️ عدم پذیرش مرگ توسط گاردنر و تلاش او برای بازگشت به علت داشتن هدف و انگیزه نیز از اموری خلط شده بود، به ویژه وقتی شوکه شده بود و از دیگران میپرسید چرا فرار نمیکنید؟
تری مامور فرستادن ارواح به عالم پس از مرگ، بخاطر اثبات برتری خود به جریها(مامورین عالم پیش از مرگ) تمام تلاش خود را برای بازگرداندن گاردنر میکند و با شنیدن تعریف و تملق نسبت به خود توسط جریها خام میشود و در پایان با گول خوردن از یک جری و تقلب جری، گاردنر به دنیا بازمیگردد!
⭕️ در عالم پیش و پس از مرگ، روح فارغ از جسم است و محدودیتها و نقایص جسم را ندارد؛ شنیدن تملق، اثبات برتری، تقلب و... که مربوط به عالم ماده است در آن راه ندارد.
⛔️ این نوع پردازش، تحقیر فرشتگان مامور بوده و به طور تلویحی زیرسوال بردن عدل و محکمه متقن الهی است.
♨️ در «روح» از خدا هیچ خبری نیست و به نوعی تداعیکننده باور یهودیان صهیون نسبت به خداوند است که اعتقاد دارند خدا بعد از آفرینش انسان، دست بسته است و در تدبیر امور نقشی ندارد.
ادامه دارد...
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💢 «روح» نمایشِ ایدئولوژی منبسط از جهانبینی
✍ انیمیشنبین
❌ نکتهی قابل تامل در این انیمیشن، جبرگرایی در صفات است. در عالم پیش از زندگی، جریها، ارواح را به غرفههایی میفرستادند و در آن غرفهها، ارواح دارای صفاتی همچون برونگرا، درونگرا، بدبین، خجالتی، عاشق قدرت، خشن و... میشدند و این صفات در آنان تثبیت میشد.
این نگاه، اندیشه تغییر صفات و به تبع رفتار را از انسان میگیرد و به جای آن بر پذیرش انسان با هر صفتی تاکید میکند!
⛔️ نگاهی که در ادبیات دینی اسلام به شدت رد شده است؛ در این ادبیات، انسانِ مکلف، قادر به تغییر میباشد و وجود الگوهایی چون حر، سلمان و... نشان از عملی بودن تغییر دارد.
❌ یافتن انگیزه برای ورود به دنیا و در یک کلام انتخاب زندگی نیز یکی دیگر از محورهای این انیمیشن است. انگیزهای که مرشدین آن در ارواح ایجاد میکردند.
مرشدین غالبا به اهداف برای زندگی اشاره میکردند. اهدافی که عمدتا مادی بوده و قاعدتا این اهداف برای ارضای ارواحی چون "روح بیستودو" قانعکننده نیست، چون با رسیدن به اهداف و یکنواختی آن، انسان دچار پوچی میشود و به «که چی بشه؟» میرسد. راهکارِ داکتر، توجه به تمرکز ذهن، زندگی در لحظه و لذت در آن بود، توصیهای که درست و لازم است اما کافی نیست. زیرا تاکید بر زندگی در لحظه که منقطع از حجت باشد، قطعا تبعاتی در پی خواهد داشت.
✅ در ادبیات دینی، باید زندگی کردن را انتخاب کرد، باید با مشاهده همین آسیبی که گاردنر بعد از رسیدن به هدفش، رسید؛ اهداف را بلندتر و همت را عالیتر کرد، نه آنکه قید داشتن هدف را زد. باید فهمید دنیا، کم و محدود است، قابلیت ارضای روح را ندارد پس باید هدف، رسیدن به مطلق و نامحدود باشد، همچنین همت؛ رسیدن به معشوقِ برتر شود.
زندگی در لحظه در روح اسلام، این است که؛ «مومن در لحظه یک کار بیشتر ندارد و آنهم تکلیف اوست»، مومن تکلیفگرا چون در همهحال، چه جهاد و چه تفریح در حالِ انجام تکلیفِ الهی و محضر الهی است، لذت در لحظه میبرد حتی اگر آن لحظه دیدن صحنهی کربلا باشد که فرمودند: ما رایت الا جمیلا.
♨️ زندگی در لحظه بدون مبنا و هدف، انسان را دچارِ نوعی خلسه میکند که این خلسه تاثیری بر ارتقاء روحی انسان ندارد و به نوعی مخدر محسوب میشود و لذتگرایی به هر نحو را برایش مشروع میدارد، درحالیکه زندگی در لحظه اسلامی چون بر مبنای حجت و تکلیف است، ارتقاء روحی به ارمغان خواهد آورد، به گونهای که عالم را زیبا میبینند و برای زیباترشدنش برای تمام مردم تلاش میکنند.
💢 کنارهم قرار دادن «تثبیت صفات» و «زندگی در لحظه» با توجه به جهانبینی ارائهشده در انیمیشن، سببِ نوعی بیتفاوتی نسبت به ظلم در تمام ابعادِ زندگی چه فردی، چه خانوادگی، چه اجتماعی میشود و نوعی انفعال نسبت به تحولات جهانی را در او ایجاد میکند که اگر جایت نرم است، دیگر نیازی به فریاد برای دیگری نیست.
ادامه دارد...
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✴️ «دیوانگی» رمزِ نایافتهی «روح»
✍انیمیشن بین
💢 انیمیشن «روح» به دنبالِ یک راهکار در دنیایی است که رسیدن به اهداف، اقناعکننده نیست و یک سوال «که چی بشه؟» تمام معاملات و تلاشها را پوچ میکند! آدمهای این دنیا، یا مسخ میشوند و درگیر تکرار یا با رسیدن به اهدافشان به پوچی میرسند که در این صورت، آدمهای روراست، خودکشی را انتخاب میکنند و آدمهای بیجسارت، دنبال لذت میروند.
⛔️ اکثر جوامع درگیرِ این مباحث شدهاند زیرا ذاتِ تمدن مادی، خواهوناخواه، انسانهای باهوش را به خلا میرساند...در این انیمیشن، «لذت در لحظه» به عنوان راهکار و حتی فهمیدنِ زندگی مطرح میشود! اما بنظر این نوع زیست هم بعد از مدتی عیارش را از دست میدهد، زیرا این نگرش سبب ایستایی در تغییر جامعه و خود میشود بنابراین برای کاراییِ این راهکار به معنای بالاتری نیاز است که در «مستند دیوانگی» پرداخته شده است.
✅ «دیوانگی» رمزِ زیستِ انسانهای «پرفایده و مُثمِر» است، انسانهایی که «معنای بالاتر» را در زندگیشان دنبال میکنند، هدفشان منطبق بر «روح» است و فراتر از «ماده» میاندیشند. این انسانها، جهان ایدهآلشان را تصور میکنند و با دیدن خلاهای جهان فعلی به دنبال نقش و ماموریتشان برای تحقق آن جهان؛ با توجه به استعداد و هنرشان میروند.
✅✅ انسانهای دیوانگی، هم در لحظه زندگی میکنند و هم سازندهی جهان هستند، برخلاف انسانهای روح که بدنبال لذت هستند و منفعل میشوند.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 «گاندو» وقتِ دنیا رو نگیر!
🎞 سریالِ «گاندو» توانست در نظرسنجیها با کسب حدود ۶۲٪ بیننده در رتبه دوم قرار بگیرد. این میزان بیننده، خط بطلانی بر ادعای پرمدعاهای رسانههای آنوری که «مردم در نوروز منتظر سریالهای طنز هستن» کشید و به آنها اثبات کرد، مردم برای وطنشان و کسب اطلاعاتِ امنیتی آن هم از مجرای رسانهی ملی ارزش قائل هستند.
⛔️ اطلاعات ارائه شده در گاندو، اطلاعاتی بود که سندیتش اثبات شده؛ زیرا از منظر عقل سریالی در رسانهی ملی در زمان حضور همان دولتی که به آن نقد شده، هیچگاه اطلاعات غلط ارائه نمیدهد، چرا که نوع برخورد دولت و مشاوران نام آشنایش با منتقدان بر همگان روشن است! طبیعتا عوامل سریال و مسئولان رسانه ملی میدانند که سینهچاکان حتما هر خطایی را با فرافکنی به بمبی علیه سریال تبدیل میکنند!
⛔️⛔️ جالبتر آنکه مسئول دولتی! نیز ادعایی بر کذب بودن تمام محتوای گاندو دارد‼️ و همانند آن زن مجری آنور آبی منتقد گاندوست! اما نه تنها تلاشی برای اثبات ادعایش نمیکند بلکه میگوید وقت ندارد‼️ البته همانطور که واضح است ایشان واقعا سرشان شلوغ است؛ احتمالا در حال تایپ مرقومهای احساسی برای بایدن هستند!!
✅ از مسئول محترم انتظار میرود یا ادعایش را اثبات کند یا با اظهارات بیپایهاش ذهن مخاطبان بسیار این سریال را درگیر نکند.
✅ دیالوگ محمد، خطاب به صحبتهای لغوِ همکارش به همکار دیگر، توصیه خوبی به آقایان مدعیست که سندی برای ادعایشان ارائه نکردند: لطفا!
«وقتِ دنیارو نگیر»
✅✅ جسارت پخش چنین سریالهایی بسیار دلپذیر و گامی محکم در جهت نقد ساختاری است، امید است که مسئولین خود را مخاطب اصلی بدانند و به جای پاک کردن صورت مسئله به اصلاح بپردازند! هرچند که عمرکوتاهی از دولت باقی است اما امید است این روند در ادامه شدت یابد، زیرا اطلاعات با سریالهای خوشساخت بهتر در اذهان عمومی باقی میماند تا اظهارات روزنامهای.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
✅این فصل از سریال، توجه ویژهای در جهت «فرهنگسازی برای برخورد صحیح باطبیعت» داشت، که با طنازی توانست، توصیههای صحیح در حفظ محیط زیست داشته باشد.
✅✅ توجه به میهنپرستی و حفظ منافع ملی برای ملت هشتادمیلیونی، هم از نکات پررنگ در این فصل بود که با نمایش موانعی که مسبب حزبگرایی میشود، به خوبی به آن اشاره شد.
🎭حضور بازیگرانِ بومی، سبب قوت کار و همچنین انتقال بهتر فرهنگ آن دیار شد، چیزی که در پایتخت به علت ناآشنایی بازیگران اصلی به فرهنگ دیار مازندران یافت نمیشد.
✅✅ نقش اولِ طنز این سریال، معقول و موجه بود، کارگردان با تیزهوشی برای خنده گرفتن بیشتر از مردم سعی نکرد نقش اول را کوچک کند؛ بنظر این رویکرد در بین سریالهای طنز نادر باشد. همین توجه باعث الگودهی مناسب به مخاطبان میگردد.
❇️ انتقادات به جا و مناسب اقتصادی و سیاسی از زیرکی نویسندگان مجموعه حکایت داشت، این انتقادات در جای صحیح خود قرار گرفت و رسالت اجتماعی سریال را انجام داد. شاید بتوان اوجش را آنجا دید که شخص مسئول با هدایایی بیارزش از جانفشانی مردم روستا تجلیل میکند و وقتی یکی از اهالی میگوید: «چه خوبه ما با این چیزای بیارزش هم خوشحال میشیم»، بزرگ محل در پاسخ میگوید: «ما این کار رو با بالایی(خدا) معامله کردیم».
✳️ دیالوگی که در عین سادگی، نقش مسئولین بیکفایت را کمرنگ کرد و مسئولیت هر انسانی در قبال میهنش را یادآور شد.
❎ توجه به محوریت خانواده، ادب در برابر بزرگتر و... از نکات مثبت این سری از مجموعه شد.
🔶 انتظار میرود که کارگردان مجموعه، با توجه به همین فرمولها، فصل بعدی را نیز بسازد زیرا مخاطبین هم دغدغه را میپسندند، هم ادب را و هم طنز را، نکاتی که بیتوجهی به آن سبب افت پایتخت گشت.
👤زهرا خندان
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
💢 محاورهای بجا در «احضار»
✅ هر سریالی یک یا چند خط داستانی دارد که آن را دنبال میکند، نگرش و دغدغهی عوامل آن است که پیامی خاص را منتقل میکند.
👥مائده وقتی ناپدری خود را میبیند، میگوید: «وای چه کتِ قشنگی! حتما ترکه»؛ ناپدری در جواب میگوید: «نخیر تولید داخله» و مائده با تعجب میگوید: «چه با کیفیته»
🔷 بودن یا نبودنِ این دیالوگ تغییری در سیر داستان ایجاد نمیکند اما بودنش اثری به مراتب بیشتر از سخنرانی در باب حمایت از تولید داخل دارد.
″....گاهی یک محاورهی درست و بجا در یک نقطه میتواند حقیقتی را که شما میخواهید با یک ساعت حرف زدن به ذهن مخاطب - بخصوص اگر جوان و نوجوان باشد - القا کنید، القا کند. از باب مثال عرض میکنم: حرف میزند میگوید فلان کار را نکردم؛ جواب میشنود: «آقا! مگر نمازت است که دیر شود!؟» یک جملهی «مگر نمازت است»، معلوم میکند که نماز را نمیشود تأخیر انداخت. یا با جملهی «مگر وحی منزل است؟» معلوم میشود که وحی منزل غیرقابل تغییر است. این نکتههای بجا را، هم در زمینهی مسائل دینی میشود آورد، هم در زمینهی مسائل سیاسی و هم در زمینهی فجایع رژیم طاغوت....″
بیانات در دیدار مسئولان صدا و سیما ۱۳۸۱/۱۱/۱۵
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
افول یک قهرمان
✅مهندس جواد جوادی، جوانی موفق و مومن که تا فصل سوم بچهمهندس با تلاش و اعتماد به نفس به قلههای موفقیت دست یافت. او الگوی خوبی برای افرادی که با شرایط نامناسبی دستوپنجه نرم میکنند بود. میتوانست خودباوری را در آنهایی که منتظر تلنگری برای نجات از وضع موجود هستند بیدار کند؛ چراکه خود از دلِ سختیها سربلند برخاسته بود.
🔴اما اینک در فصل ۴ سریال، به یکباره قهرمان داستان فرو ریخت. جواد فعلی هیچ سنخیتی با آن جوان موفق، وطنپرست، دلسوز و مومن ندارد. او ضعیف، شکننده و بیمنطق شده است.
⚠️بچهمهندس میتوانست در فصل ۳ به پایان برسد؛ ولی ادامه یافت و متاسفانه فیلمنامهی ضعیف و کارگردانی ضعیفتر، سریال را از اوج به زیر کشید. از بازی بد و مصنوعی نقش اول سریال بگذریم؛ که کاش فرد تواناتری را برای این نقش جایگزین میکردند، سایر بازیگران مشترک با فصل قبل نیز نتوانستند خوب به ایفای نقش بپردازند.
🔴کاش سریال بچهمهندس در اوج خداحافظی میکرد.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
🎥 دیدنِ این برنامه برای برخی از مسئولین، ضروری است!
💢 برنامهای پژوهشی با محوریتِ «تجربههای نزدیک به مرگ»، توانست یکی از پربینندهترین برنامههای مناسبتی شبکه چهار سیما شود.
🔸 ″زندگی پس از زندگی″ با بیان مصادیق چنین تجربیاتی در سراسر جهان به اتقان کار افزود و مهمتر؛ حضور اساتید متخصص و بیانِ پشتوانههای فلسفی و اعتقادی این تجربیات بود.
✅ وجود چنین تجربیاتی را نمیتوان رد کرد، اما میتوان اظهار داشت که برخی اجل معلقشان فرارسیده بود، برخی رویای صادقه دیدند و برخی در لحظه مرگ بازگشتند؛ ممکن است تعدادی از این تجربیات، مطابق با واقع نباشد.
👈 وجود چنین تجربیاتی که دارای اشتراکات فراوان در مصادیقِ سراسر جهان و تطابقِ بیشترِ بخشهای آن با حکمت متعالیه بود، سبب درک وجدانیِ صدق اکثر موارد میشود. 👉
✅✅✅ به فکر واداشتن مخاطب در ارتباط با مسئلهی حقیقی «روح» و ایجاد یک احتمال قوی از وجودِ «جهانی فراتر از این جهان با ادراکات وسیعتر»، را میتوان از نکات کلیدی این برنامه و حتی رسالتِ حوزه هنر دانست. نکاتی که منجر میشود، مخاطبِ این روزهای دنیای بُریده از وحی و سرگرم با علم مادی را متذکر شود که تمام دنیا، اینجا نیست و «تو» محدود به هفتاد سال عمر نیستی؛ جایی وجود دارد که «آن» را خودت و اعمالت میسازند.
🔶 «زندگی پس از زندگی» مفهومِ جدیدی از مرگ را به سوی مخاطبش میگشاید که محور آن ″نهراسیدن از ذات مرگ و هراسیدن از اعمال و رفتار خود است.″ مسئلهای نگرشی و در حوزهی جهانبینی که نقش اساسی در انتخاب سبک زندگی و ایدئولوژی ایفا میکند.
🔔آنچه حائز اهمیت است، تبدیل برخی از این تجربیات که استناد بیشتری به آیات و روایات و حکمت متعالیه دارند به سریالها و فیلمهای سینمایی است که مطمئنا با اقبال زیادی از سوی مخاطبین روبهرو میشود و به علت واقعی بودن آن، خلاهای فیلمنامهایِ سریالهایی مانند «احضار» را نخواهد داشت.
🔸این دست برنامهها نیاز روز برخی مسئولان است؛ بهویژه عزیزانی که اکنون اشکشان جاری شده یا احساس وظیفه جهت برداشتن بارِ جمهوری اسلامی کردهاند.
عزیزان، کاش این برنامه را میدیدید تا برایتان یادآورِ آخرت باشد و آرزوهای پوچ را از شما دور کند، تا برخیهایتان که همیشه مسئول بودید، یادتان بیاید اگر بنا بر انجام وظیفه داشتید مدتهای مدیدی در پستهای کلان حضور داشتید، چه چیز شما را از خدمت بازداشت!؟ جز آرزوهای حقیرانه و سبکزندگی متمولانه و البته کمی خباثت!!!
✅ امیرِ مومنان میفرماید: از هواپرستی و آرزوهای طولانی دوری کنید! که هواپرستی شما را از حق بازمیدارد و آرزوهای طولانی، آخرت را از یاد میبرد!
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
❌آقای بهداد چگونه این عمل را تقبیح میکنید؟
مگر شما خودتان افاضه نکردید که👇
❌من زندگی میکنم حتی به غلط!❌
این هم زندگی کرده به غلط! حالا غلطش خیلی غلط بوده!
🚫طبق مبنای فکری شما و امثال شما، نمیتوان این توحش را نقد کرد...
توحشی که بخش مهم آن را آزادی بی حدوحصر جنابتان و سایر رفقای سلبریتیتان به آن معتقد هستید، در گفتارتان و در فیلمهایی چون ″قورباغه″ و... در حال دامن زدن به آن و تسری در جامعه هستید...
⛔️خودتان را گول نزنید...این توحش و سقوط انسانیت، نتیجهی ذاتی تفکر لیبرال و متوحش است.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe
عقبماندگی رسانه ملی در تبیین اقتصاد اسلامی
🔷سالهاست که در گفتمان اقتصادی جامعه، بحث از اقتصاد، بهویژه اقتصاد مقاومتی میشود. برخی صرفا آن را تحمل فشارهای اقتصادی توسط مردم پنداشته و برخی روشنفکران و شاگردان مکتب اقتصادی غرب، آن را زاییدهی ذهن عدهای تندرو میدانند.
⚠️اما سوال اساسی اینجاست پرچمداران اقتصاد اسلامی و ایضا مقاومتی در جامعهی ما چه کسانی هستند.
مرجع رسمی این گفتمان اقتصادی کجاست؟
🔴وقتی مجری سازمان صداوسیما، آقای حیدری در اخبار سیما علنا مروج اقتصاد لیبرالی بهعنوان پیشنهادی برای رئیس جمهور منتخب آینده شده و بهطور مثال در یک فقره تصریح میکند بگذاریم کارخانهای که دارد ورشکست میشود بشود تا کارخانههای جدید روی کار بیایند و بهرهوری رشد کند؛ این کجای فرهنگ اقتصاد اسلامی ماست.
✅گرچه برخی برنامههای تلویزیون همانند ثریا حرفهای خوبی در این زمینه بیان کردهاند ولی قطعا این بضاعت اندک سازمان عریض و طویل صداوسیما برای گفتمانسازی اقتصاد اسلامی کافی نخواهد بود.
⁉️چرا رسانهی ملی حداقل محلی برای ترویج اقتصاد اسلامی نبوده و بهجای نشر مکتب اصالت سود و زیان و حمایت از نظام سرمایهداری، طرفدار منافع قشر مستضعف نمیگردد.
📡 وایپ را در پیامرسانها دنبال کنید
@irwipe