فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق ششم (59 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق ششم (59 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📚 آیه ۱۲۰ سوره توبه:
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
⬅️هر عملی که انسان انجام می دهد برای دستیابی به هدفی است حال سوال این است که این هدف را چه کسی یا شخصی باید مشخص کند؟
💠پاسخ این است که هدف را خود شما با توجه به دو نکته باید مشخص کنید.
⏹یکی این که از نظر قرآن کریم تمام اعمال انسان در راستای یک هدف کلان اتقاق می افتد و آن قرب الهی است.
⬅️و نکته دوم این که خداوند در وجود انسان ، دو ابزار قرار داده است تا بتواند اهداف را دقیق و درست مشخص نماید،یکی رسول ظاهری که همان پیامبر و ولی جامعه (ولی فقیه) است و یکی رسول باطنی که همان عقل است،انسان به کمک عقل و با توجه به خط مشی ها و سیاست هایی که ولی جامعه برای جامعه در نظر می گیرد می تواند اهداف میانه خودش را برای رسیدن به هدف کلان که همان قرب الهی است مشخص کند.
🌐https://t.me/isca24/9186
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۴ (سرعت در کیفیت یا کمیت)
⬅️هرچند «سرعت در نیکیها» نوعا به معنای سرعت در فعل جوارحی بکار میرود، لیکن این سرعت را میتوان در فعل جوانحی نیز استفاده کرد.
💠به بیان دیگر تراکم و انباشتگی خیرات همیشه با تعدد و تکرار فعلِ نیک رخ نمیدهد، بلکه با تعمیق کار نیک نیز چنین انباشتگی از خیر بوجود میآید. در این باره، آیۀ 261 از سورۀ بقره «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليم» به نسبت بین کیفیت عمل (یا عمل خالصانه و عمل فی سبیلالله) و توسعه و تراکم کار خیر اشاره میکند.
⬅️آیۀ مزبور یکی از شاخصترین آیاتی است که به خیرات کلان و مکانیسم این کلانشدگی در امر نیک اشاره کرده است.
⏹ این آیه با بیان مثالی به تبیین چگونگی کلانشدگیِ خیر و نیکی پرداخته و مهمترین عامل این رشد و کلان شدگی را «فی سبیل الله» بودن معرفی میکند.آیه سنبله به انفاق مال در راه خدا پرداخته و آنرا به منزله حبه و دانه گندم میشمارد که این دانه رشد کرده و از آن هفت خوشه میروید و از هر یک از این خوشهها صد دانه گندم به بار میآید. سپس آیه این نوید را میدهد که خدا این مقدار را برای هر که بخواهد چند برابر میکند. بدین ترتیب هر حبه مالی که در راه خدا انفاق میشود، برکت مییابد و به صدها و بلکه هزاران دانه خیر تبدیل میشود و از این خیرها و نیکیهای فرد، خیرات بزرگِ اجتماعی و نیکهای کلان در مقیاس امت رخ مینماید.
🌐https://eitaa.com/isca24/9450
🎥 صحبت صدر۴
🔻 گفتوگوی زنده اینستاگرامی
درباره آثار و اندیشههای شهید صدر
چهارمین برنامه:
ویژگیهای روش تفسیر موضوعی شهید صدر
✅ با حضور:
حجتالاسلاموالمسلمین سعید بهمنی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰ زمان: سهشنبه ۷ اردیبهشت، ساعت ۱۸:۰۰
📱صفحه رسمی اینستاگرام پژوهشگاه شهید صدر :https://www.instagram.com/shahidsadr/
🆔 @isca24
امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «المسؤول حر حتی یعد، ومسترق المسؤول حتی ینجز؛
انسان تا وعده نداده، آزاد است، اما وقتی وعده می دهد، زیر بار مسئولیت می رود و تا به وعده هایش عمل نکند، رها نخواهد شد.
بحار الانوار،ج78،ص113
✳گفتمان قرآنی
بررسی قرآنی و فقهی خشونت خانگی علیه زنان در ایران
🔶️کارشناسان:
🔸️حجتالاسلام والمسلمین علی مدبر
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸️دکتر محمدمهدی مقدادی
دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید
📅 چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ شب
📺 پخش از طریق:
- صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
http://dte.bz/quranconf
- صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا:
https://instagram.com/iqna_video
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_پانزدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۵ (برکت عمل، برکت عامل)
⬅️عمل فی سبیل الله به تکثیر خود عمل (برکت در ناحیۀ عمل) میانجامد، یا به تکثیر نه فقط فعل خیر، بلکه فاعل خیر (برکت در ناحیۀ فاعل) منتهی میشود؟
تفسیر نمونه در این باره میگوید: عمل هر انسانی پرتوی از وجود اوست و هر قدر عمل گسترش یابد، وجود انسان در حقیقت توسعه یافته است. به تعبیر دیگر قرآن عمل انسان را از وجود او جدا نمیداند و هر دو را اشکال مختلفی از یک حقیقت میشمرد. بنابراین آیه اشاره به این دارد که انسانهای نیکوکار در پرتو نیکیهایشان نمو و رشد معنوی پیدا میکنند و این افراد همچون بذرهای پرثمری هستند که به هر طرف ریشه و شاخه میگستراند و همه جا را زیر بال و پر خود میگیرد (نمونه/ ج/2 ص 368).
💠بدینسان برکت و تکثری که از رهگذر انفاق فیسبیل الله بوجود میآید نه به یک صورت، بلکه به صور مختلف رخ میدهد:
1️⃣تکثیر مال رفته (انفاق شده) و اینکه این مال دست به دست در میان مردم انتقال پیدا میکند و تمامی ندارد.
2️⃣. تکثیر مالِ مانده پیش فرد انفاق کننده که آن نیز برای صاحب مال (انفاق کننده) برکت پیدا میکند چرا که مال انفاق شده از آن مال اصلی بوده است و انفاق مال، موجب برکت در همۀ مال میشود.
3️⃣اینکه فرد انفاق کننده با عملی که انجام میدهد و انفاقی که صورت میدهد از خود الگویی درست میکند و خود را به مثابه یک حبه و دانه، در جامعه تبدیل به صدها و هزاران حبه میکند و بسیاری از انفاق کنندهها در جامعه و در آیندۀ نسل او به مشی او تمسک و تأسی کرده و آنها هم انفاق فیسبیل الله میکنند.
4️⃣. اینکه خود فرد انفاق کننده به موجب عمل بزرگ انفاق، و بزرگتر از آن عمل فیسبیلالله، بزرگتر و بزرگتر میشود و تبدیل به فردی در مقیاس یک جامعه (حبهای در مقیاس هفتصد حبه) وفردی در مقیاس یک امت بدل میشود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9455
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق هفتم (58 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📚 آیه ۱۰۳ سوره نساء:
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا
⬅️هر عملی در ظرف زمان انجام می شود بنا بر این ارتباط تنگاتنگی میان زمان و کیفیت عمل وجود دارد ،تعداد قابل توجهی از اعمالی که در قرآن کریم به آن ها اشاره شده است زمان خاصی دارد که باید در آن زمان خاص انجام شود بنا بر این اگر خارج از این زمان انجام شود از کیفیت آن ها کاسته می شود.
♈️ اعمالی هستند که هر چند می توان درزمان خاصی انجام شوند اما اگر در ابتدای آن زمان واقع شوند از کیفیت بالاتری برخوردارند مانند نماز،نماز هر چند زمان خاصی برای انجام آن در نظر گرفته شده است اما اگر در ابتدای وقت انجام شود از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.
https://eitaa.com/isca24/9456
✳گفتمان قرآنی
بررسی قرآنی و فقهی خشونت خانگی علیه زنان در ایران
🔶️کارشناسان:
🔸️حجتالاسلام والمسلمین علی مدبر
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸️دکتر محمدمهدی مقدادی
دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید
📅 چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ شب
📺 پخش از طریق:
- صفحه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:
http://dte.bz/quranconf
- صفحه اینستاگرام خبرگزاری ایکنا:
https://instagram.com/iqna_video
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_شانزدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۶ (تناقض انفاق و برکت)
⬅️نکته مهم اینکه سرعت در عمل، و برکت حاصل از آن، منوط به رحمت الهی است. این رحمت الهی است که عمل نیک را برکت میبخشد و آن را ماندگار میکند. در نگرش الهیاتی، همین وسعت و رحمت الهی است که موجب میشود تناقض نمایان بین «انفاق» (کمشدگی) و «برکت» (زیادشدگی) حل شود («من ذالذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له اضعافا کثیره و الله یقبض و یبسط و الیه ترجعون»بقره/245).
💠در نگرش اجتماعی نیز میتوان این تناقض و یا عدم تناسب را توضیح داده و آن را توجیه کرد. در فرایند انفاق آنچه اتفاق میافتد در ظاهر کاسته شدن از دارایی فرد انفاقگر است اما آنچه واقعیت دارد پیوستگی و اتصال و ارتباط تنگاتنگ دارایی فرد با داشتههای جامعه است و در یک نگاهی وسیعتر همۀ داشتههای انسانی در جامعه در ارتباط با یکدیگر قرار میگیرد و همانطور که تن واحد، عضوهای مختلفی با نامهای متفاوت دارد، افراد انسانی هم اعضا و جوارح تن جامعه هستند و همه با هم و در کنار هم و برای رسیدن به یک هدف مشترک هستند.
⬅️پس مسلم است که هدر رفت و کاسته شدنی که در ظاهر به نظر میرسد،در نگاه عمیقتر از میان میرود و تنها خیر و نیکی است که برای همه اعضا چه انفاق کننده و چه انفاق شونده، باقی خواهد ماند.
🌐https://eitaa.com/isca24/9460
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅تفسیر کاربردی قرآن کریم ق هشتم (58 ثانیه)
👤ارائه دهنده« دکتر سید مصطفی احمد زاده استاد یار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📚 آیه 59سوره نساء:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
⬅️معمولا انسان در یک زمان،توانایی انجام چند عمل را دارد مثلا این که نماز بخواند، قرآن بخواند،مطالعه کند، به دیگری کمک کند،مشکل کسی را حل کند،دنبال کار اشتغالش باشد،به خانواده اش برسد و مسائلی از این دست، اما در یک زمان فقط می تواند یک عمل را انجام دهد در این جا این سوال پیش می آید که اولویت انجام عمل بر چه اساس است،چگونه ما مشحص کنیم که کدام عمل اولویت دارد که در کیفیت عملمان تاثیرگذار باشد؟
💠یکی از مهم ترین اولویت ها برای انجام اعمال این است که ما ببینیم ولی جامعه دقیقا از ما چه خواسته است،آن مهم ترین اولویت در انجام عمل خواهد بود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9461
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند:
✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید
✒️ نشست بیست و چهارم🔻
*چالشهای قدیم و جدیدِ «ایمان» در فرآیند تمدنیِ ما*
✒️ســخنران: حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حبیب الله بابایی؛ عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: سه شنبه 1400/2/14 از ساعت 21 الی 22:30
👆لینک ورود به جلسه👇
https://marref.ir/ikq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_هفدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
🌐https://eitaa.com/isca24/9463
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۷ (عجله و سرعت)
⬅️تفاوتی هست بین سرعت و عجله. سرعت (به مثابه یک امر پسندیده) به معنای پیش افتادن در کاری است که وقت آن رسیده و پیش افتادن در آن مُوجّه است. ضد کلمۀ «سرعت» در زبان عربی کلمۀ «ابطاء» و کُندی است که امری مذموم و ناپسند است. ولی عجله پیش افتادن در کاری است که وقت آن نرسیده و نباید در آن گام به پیش گذاشت (مثلا شتابزدگی در عملیاتی که هنوز لحظه آن نرسیده). ضد کلمۀ «عجله» در زبان عربی کلمۀ «الاناه» (یا حلم و تأنّی) است که امری پسندیده است.(المیزان ج 3 ص 385).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_هجدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
✅نکتههای قرآنی و تمدنی ۱۸ (ضعف نفس و ضعف اراده)
⬅️«أَشْكُو إِلَيْكَ يَا إِلَهِي ضَعْفَ نَفْسِي عَنِ الْمُسَارَعَةِ فِيمَا وَعَدْتَهُ أَوْلِيَاءَكَ، وَ الْمُجَانَبَةِ عَمَّا حَذَّرْتَهُ أَعْدَاءَكَ» (صحیفه سجادیه، دعای 51) خدایا شکایت میبرم به تو از ناتوانی نفسِ خود از اینکه در آنچه که به اولیاء خود وعده کردهای، شتاب بورزم، و در آنچه که دشمنانت را از آن برحذر داشتهای، دوری کنم.
💠آنچه امام سجاد علیه السلام در این فراز از دعا بیان کردهاند، ضعف نفس و ناتوانی ارده انسان به عنوان ریشۀ کُندی و سُستی در شتاب در عملِ نیک است. ضعف نفس آدمی که به کسالت و سستی و یا حتی کُندی در عمل میشود، میتواند ضعف معرفتی باشد (عدم آگاهی، سعی و سرعت فرد را کم میکند)، یا ضعف ایمانی باشد (بیباوری اهتمام فرد را در مبادرت به عمل نیک کاهش میدهد)، و یا ضعف اجتماعی (تنهایی در عمل نیک، فرد را در شتاب در نیکیها ناتوان میسازد و تلاش او را نوعا بیثمر میکند).
⬅️هر سه گونهی از ضعفهای فوق، موجب ضعف در اراده میشود و ضعف در اراده هم منجر به بیهمتی و سستی در عمل میشود.
🌐https://eitaa.com/isca24/9466
با سلام و احترام
جلسات «حکمرانی در قرآن» در ماه رمضان هر روز، بجز روزهای تعطیل، برگزار می شود.
ساعت13:45
با ارائه استاد نجف لک زایی
و دبیری دکتر مختار شیخ حسینی
برگزار می شود.
لینک حضور در جلسه انلاین ( بیگ بلوباتن):
http://dte.bz/hokmconf
لینک حضور در جلسه انلاین ( آپارات):
http://aparat.com/isca_video/live
لینک حضور در اینستا گرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
گروه علوم سیاسی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاس
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
قدر و نظم تمدنی (قسمت اول)
موضوعات و مقولات مرتبط با نظم در قرآن بسیار متعدد و درهم تنیده و شبکهای هستند که از آن جمله می توان به واژگان ذیل اشاره کرد: «ساعه» «عدل»، «اختلاف»، «تفریق»، و «قدر». اینکه کدامیک از این موارد و موضوعات قرآنی میتواند نقطه عزیمت مناسبی برای تحلیل نظم از منظر قرآن باشد، بستگی به مبنا و تحلیل فلسفی از موضوع دارد. آنچه جایگاه هر یک از مقولات را در تعریف نظم اسلامی معلوم میکند، غایت و هدفی است که از برقراری نظم، توقع میرود. اگر ایجاد سلسله مراتب در نظام اجتماعی و یا «امت اسلام» مورد نظر باشد، میتوان در مفهوم نظم بر مفهوم «ترتیب» و «صف» تأکید کرد، اگر تحفظ بر زمان و صرفهجویی در آن در سطح کلان جهان اسلام مد نظر باشد، بالطبع مفاهیمی مانند «وقت» و «ساعت» اهمیت پیدا میکند؛ اگر ایجاد آشتی و دوستی از برقراری نظم منظور باشد، باید مفاهیمی مانند «عفو» و «احسان» و پرهیز از «اختلاف» و «تنازع» مورد تأکید قرار بگیرد؛ و اگر غایت از ایجاد نظم، ایجاد جامعه و یا تمدنی مبتنی بر حدود وحقوق باشد، آنگاه مفاهیمی مانند «قدر»، «عدل» و «حد» را میتوان در نظر آورد.
آنچه در این هفته و در ایام و لیالی قدر مورد تأکید قرار می گیرد، مقوله نظم به مثابه «قدر» و «اندازه» است. واژه قدر در قرآن، هم به معنای اندازه گیری حجمی به کار رفته است مانند آیه «و فجرنا الارض عیونا فالتقی الماء علی امر قد قدر (قمر/12)، و هم به معنای اندازهگیری طولی استفاده شده، مانند «وجعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قری ظاهره و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایاما آمنین (سبا/18)؛ گاهی نیز به معنای اندازه گیری زمانی به کار رفته، مانند (یدبر الامر من السماء الی الارض صم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنه مما تعدون (سجده 5))؛ گاه هم به معنای اندازهگیری (و حد و حدود) انسان (من نطفه خلقه فقدره (عبس/19)، یا (الذی خلق فسوی و الذی قدر فهدی (اعلی 2-3)، اندازهگیری و تحدید جهان (و الشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم و القمر قدرناه منازل حتی عاد کالعرجون القدیم (یس 38-39)، اندازهگیری روزی (و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام سواء للسائلین (فصلت/10)، اندازهگیری هلاکت (الا امراته قدرناها من الغابرین، نمل 57)، منزلت داشتن و منزلت دادن (و ما قدروا الله حق قدره، 65/زمر)، و به معنای قدرت و سلطه داشتن (فظن ان لن نقدر علیه 87/ انبیاء) مورد استعمال قرار گرفته است.
همین تعدد و شمولیت قدر و اندازه به گونهای دیگر در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است. این سخن که «رحم الله امرء عرف قدره و لم یتعد طوره»، «رحم الله امرء عرف قدر نفسه فوقف عنده» یا اینکه «هلک امرؤ لم یعرف قدره»، «العالم من عرف قدره و کفی بالمرء جهلا الا یعرف قدره»، و همینطور احادیث دیگر در این باره، میتواند نقطه عزیمتی برای شکلگیری نظم اجتماعی در جامعه باشد که در آن اندازهها به اندازه است و تعدی و تجاوز از حدود و حقوق رخ نمیدهد.
#نکتههای_قرآنی_تمدنی_رمضان_1442
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_نوزدهم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.
https://eitaa.com/isca24/9470
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅رو نمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام 👤سخنرانان: 👤حجت الاسلام و المسلم
✅رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد:نهادینهسازی مسئلهمحوری در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
حجتالاسلام نجف لک زایی با تجلیل از فعالیتهای پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) بیان کرد: این پژوهشکده در سالهای اخیر جزو پژوهشکدههای موفق بود که توانسته رویکرد مسئلهمحوری را نهادینه کند، چراکه در کنار کلانپروژههای بنیادی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی داشتیم، مصوب شد که رویکرد مسئلهمحور نیز دنبال شود.
💠مشاهده متن کامل خبر
🌐http://dte.bz/npY6K
🎧 پزونده صوتی آیین رونمایی از آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) ( به تفکیک سخنران ها)
🌐http://dte.bz/KUtR1
📚 سلسله مسابقات کتابخوانی سبک زندگی قرآنی شروع شد.🎉
همراهان عزیز پژوهان، امیدواریم نماز و روزه هاتون قبول درگاه حق باشه. در ایام ماه مبارک رمضان از شما دعوت میکنیم، در مسابقه بزرگ کتابخوانی پژوهان شرکت کنید و جوایز ارزندهی بهرهمند شوید.
جهت اطلاع و شرکت در مسابقه، به لینک زیر مراجعه کنید.
dte.bz/mtcheta
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای #روز_بیستم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن
👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر نجف #لک_زایی معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی
🌸 و با نوای #میثم_مطیعی
💮 منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید.
📿 با ارسال این مطلب به دیگران در #ثواب آن شریک شوید.