eitaa logo
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2.1هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
803 ویدیو
223 فایل
پایگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir پایگاه رادیو پژوهش http://radio.isca.ac.ir کانال رسمی آرشیو صوت پژوهشگاه @isca_seda کانال رسمی پژوهشگاه در پیام رسان ایتا https://eitaa.com/isca24 ارتباط با مدیر و ارسال مطلب @isca25
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅"قدر" و "نظم معنوی - اجتماعی" (قسمت چهارم) ⬅️نظم معنوی نه نظم قانونی و نه نظم اخلاقی (در اصطلاح دورکیمی) بین انسان و انسان است، بلکه نظمی است برآمده از معنویت بین انسان و خدا که در روابط انسانی بازتاب پیدا می‌کند و روابط اجتماعی را سامان می‌دهد. 💠علاوه بر تأثیر رابطه انسان با خدا در روابط انسان با انسان، یکی از ریشه‌های نظم‌بخشی در وضعیت معنوی، وجود نوعی از زهد در دنیاست. تجربه معنوی و حس معنوی موجب رهایی انسان از محدودیت‌های دنیا (وتوسعۀ قدرها و اندازه‌های انسانی) می‌شود و همین نیز از تنش‌های اجتماعی می‌کاهد. نمونه این زهد برخاسته از معنویت را می‌توان در نظم اجتماعی (و لو موقت) در ماه مبارک رمضان و کاهش جرائم اجتماعی در وضعیت معنوی و زاهدانه این ایام مشاهده کرد. ⬅️علاوه بر زهد در وضعیت معنوی، باید به وجود نظم هنری در نظم معنوی اشاره کرد. وضعیت معنوی موجب نوعی از لطافت وجودی نفوس انسانی شده و همین تلطیف‌های وجودی موجب دیگرگرایی و تحقق نظم معنویِ عمیق‌تری می‌شود. در وضعیت انسانی‌ای که بر ظرافت و لطافت استوار می‌شود (وضعیت هنری)، بی‌نظمی رخ نمی‌دهد. ⏹و نکته سوم در تأثیر معنویت در ایجاد نظم اجتماعی، تحفظ بر حق الله در وضعیت معنوی است. در اندیشه اسلامی حق الله پایۀ نظم اجتماعی است. از همین‌رو برخی از محققان، حق الله را حق الاجتماع می‌دانند و اساسا تأکید بر حقوق الله و سخت‌گیری درمورد کسی مانند مرتد را، نه صرفا ام. اعتقادی بلکه امر اجتماعی دانسته‌ و آن را ناظر به پیوستگی امت اسلام می‌دانند. https://eitaa.com/isca24/9501
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید.
با سلام و احترام. هفتاد و هفتمین جلسه از سلسله جلسات کرسی«حکمرانی در قرآن کریم» در ماه رمضان، پنج شنبه 16اردیبهشت ساعت13:45 با ارائه دکتر احمدزاده (نقش ولی جامعه در جهت دهیِ عمل صالح ) و دبیر علمی دکتر مختار شیخ حسینی برگزار می شود. لینک حضور در جلسه انلاین: http://dte.bz/hokmconf. پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم خبر داد:حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از پرتال جامع علوم و معارف قرآن، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ضمن اعلام خبر حضور پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از سال ۱۳۷۴ در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضوری فعال داشته و امسال نیز که با توجه به شرایط کرونایی نمایشگاه قرآن بصورت مجازی برگزار می‌شود، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در هر دو بخش خدمات فروشگاهی و خدمات محتوایی نمایشگاه حضور داشته و محصولات مکتوب و نرم افزاری خود را ارائه داده است. 💠مشاهده کامل خبر⬇️⬇️⬇️ 🌐http://dte.bz/Gxztx
✅لینک باکس برنامه های تفسیر قران امام موسی صدر سال دوم (مجموعه جلسات 21) در رادیو پژوهش پژوهشگاه 👤ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️شروع جلسات از 1400/1/25 شب اول ماه مبارک رمضان1442 ه.ق ✅پایان جلسات: سه شنبه 1400/2/14 شب 22 ماه مبارک رمضان 1442 ⬅️صوت جلسات در کانال تلگرام و ایتای پژوهشگاه نیز موجود است. 📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در ایتا 🌐https://eitaa.com/isca_seda 📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در تلگرام 🌐https://t.me/iscaseda 1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه اول 🌐http://dte.bz/isca_tafsir01 2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir02 3️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سوم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir03 4️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهارم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir04 5️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پنجم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir05 6️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه ششم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir06 7️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفتم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir07 8️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هشتم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir08 9️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir09 🔟تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir10 1️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه یازدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir11 2️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوازدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir12 3️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سیزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir13 4️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهاردهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir14 5️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir15 6️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه شانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir16 7️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir17 8️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هجدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir18 9️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نوزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir191 0️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیستم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir20 1️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیست و یکم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir21
❎معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی:رسالت دفتر تبلیغات اسلامی بالاتر از رسالتی است که حوزه های علمیه دنبال می کنند 💠معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: رسالت این دفتر بالاتر از رسالتی است که حوزه های علمیه دنبال می کنند، زیرا این نهاد حوزوی موظف است که دین را به شکل درست، کامل و جامع به جامعه معرفی کند، از این رو، باید یک بسته ای از فعالیت ها را مد نظر خود قرار داده و انجام دهد. 💠مشاهده متن کامل خبر⬇️⬇️⬇️ 🌐http://dte.bz/HdVr2
ماه مهمانی خدا هدیه ات رو گرفتی؟! 📚🎁 📚کتابهای قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) با ۵۰ درصد تخفیف و دیگر کتابها با تخفیفات فراوان هم تا پایان ماه مبارک در سایت پژوهان قرارداده شده. برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این کتابهای ارزشمند به سایت پژوهان به آدرس 🌐 pajoohaan.ir/group/73
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴۰۰ 🔸برنامه پنجاه و پنجم ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک ۱۴۰۰ 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔺جلسه سوم 🔸 حکمرانی منصفانه و عادلانه aparat.com/hekmateislami @hekmateislami
🌺 شانزدهم اردیبهشت، سالروز تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی(ره) 🌐
مقام معظم رهبری: روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای چهارم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید. 🌐https://eitaa.com/isca24/9512
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅قدر، نظم اجتماعی، و مسارعه (قسمت پنجم) ⬅️اقتضای تحقق نظم تمدنی توسعۀ اندازه‌ها و قَدَرهای انسانی در نظام پرورشی، و تربیت نسل امت‌گون (ان ابراهیم کان امه قانتا لله) است. تربیت نسل فرد ـ امت در واقع توسعه اندازه‌های فردفردهای مسلمان و ایجاد موجی از امم (فردـ‌ امت‌ها) در درون امت اسلام است. بدون چنین نسلی، امکانی برای توسعه قَدَرهای اجتماعی و ایجاد نظم تمدنی در عالم اسلام وجود نخواهد داشت. در این باره به نظر می‌رسد یکی از راه‌های تبدیل نسل عادی به نسل امت و تربیت انسان ـ امت در جامعه مسلمانان، نهادینه کردن فرهنگ مسارعه و مسابقه در خیر و نیکی در نظام پرورشی مسلمانان است. مسارعه و مسابقه، خیر خُردِ فردی را به خیر کلانِ جمعی تبدیل می‌کند و از آن رهگذر، نیکی‌ای در مقیاس تمدن و نسلی در مقیاس امت پدید می‌آید. https://eitaa.com/isca24/9513
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و پنجم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9515
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ارادی بودن تمدن و ضرورت "سرعت" (قسمت ۲۴) برخی چون اراده انسانی را در تحولات اجتماعی اساسا نادیده می‌گیرند، سیر تمدن را سیری طبیعی (و شاید جبری) و بسیار آهسته و کُند تصور می‌کنند به گونه‌ای که امکانی برای سیر سریع آن در دوره‌های رشدش وجود ندارد. در مقابل، آنهایی که تمدن‌ها را نه ساختۀ دست پنهان تاریخ، بلکه ساختۀ دست آشکارِ انسان‌ها می‌دانند (همان‌طور زوال تمدن‌ها را ساختۀ عملکرد انسان‌ها تلقی می‌کنند) سرعت بخشیدن به سیر ظهور و یا زوال تمدن‌ را ممکن و شدنی می‌دانند. هر چند شاید در نگاه فلسفی ـ تاریخی در سلسله دوره‌های تاریخ پرش و حفره‌ای وجود نداشته باشد و سلسلۀ حوادث در ارتباط و اتصال با همدیگر باشد، ولی همین سیر متصل و مرتبط به هم با اراده‌های متراکم انسانی قابلیت سرعت‌گرفتن را دارد و می‌تواند سیر تمدنی را کوتاه‌تر، نزدیک‌تر، و سهل‌الوصول‌تر کند. https://eitaa.com/isca24/9519
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴۰۰ 🔸برنامه هفتادم ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک ۱۴۰۰ 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔺جلسه هفتم 🔸 حکمرانی در عرصه کار آمدی، پاسخگویی،شفافیت و عدالت https://eitaa.com/isca24/9520
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم:شریعت نمی تواند آنچه مربوط به عقل است را بر انسان تحمیل کند 💠رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم گفت: ما معتقدیم امور اعتقادی عقلی هستند، یعنی پیش از تشریعات باید به آنها باور داشته باشیم الّا آن امور اعتقادی که جنبه نقلی دارند. همچنین گاهی اوقات، عقل انسان تحت تاثیر محیط و شرایط، فعل غیراخلاقی و ملاک فعل غیر اخلاقی را اخلاقی می داند اما قرآن، آن را غیراخلاقی می داند، اینجا نظر قرآن را مقدم می دانیم چون قرآن کریم از ناحیه کسی صادر شده است که او این تاثیرپذیری ها را ندارد. 💠مشاهده کامل خبر در لینک زیر 🌐http://dte.bz/9IY7V
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و ششم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9522
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی نکته‌های قرآنی ـ تمدنی ۲۵ (آفت زمان و ضرورت مبادرت در عمل) یکی از مصادیق سعی و سرعت در عمل خیر، "مبادرت" (شتاب کردن) به آن عمل و عدم معطلی در اقدام به کار نیک است. در این باره روایاتی که در مورد مبادرت به عمل وجود دارد به نکته مهمی در حکمت و فلسفۀ «سعی»، «سرعت»، و «مبادرت» اشاره کرده اند و آن عنصر «آفت همیشگی زمان» است، اینکه نمی‌شود به زمان اعتماد کرده و نسبت به فردا تضمینی داشت (و جِدّوا فی الطلب و تجاه الهرب، بَادِرُوا الْعَمَلَ قَبْلَ مُقَطَّعَاتِ النَّقِمَاتِ وَ هَاذِمِ اللَّذَّاتِ فَإِنَّ الدُّنْيَا لَا يَدُومُ نَعِيمُهَا وَ لَا تُؤْمَنُ فَجِيعُهَا، تحف العقول، ج 1، ص 236) ای بندگان خدا برای تحقق خواسته‌های خویش جدّیت نمایید و از کارهای ناروا بگریزید. قبل از اینکه سختی‌ها به شما رو آورد و به آغوش مرگ بیفتید به کارهای نیک مبادرت بورزید. همانا نعمت‌های دنیا زودگذر و ناپایدار است و کسی از خطرها در امان نیست. فوت زمان نه تنها آفتی است برای موفقیت‌های فردی و خانوادگی، بلکه آفت بزرگتری است برای پیشرفت و حرکت‌های تمدنی بهنگام. از دست دادن زمان برای ملت‌ها، نه تنها فرصت‌ها را زایل می‌کند بلکه مسیر زوال و انحطاط تمدنی را هم سهل می‌کند. https://eitaa.com/isca24/9523
✅به همت پژوهشکده فقه و جقوق منتشر شد:کتاب «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» 💠کتاب نشست های فقهی-حقوقی «انحصاری کردن نقل و انتقال اموال غیرمنقول در سند رسمی» از چاپ خارج شد.،این کتاب به کوشش دکتر اسماعیل آقابابایی در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق تهیه گردیده است. 💠مشاهده متن کامل خبر↙️↙️↙️ 🌐http://dte.bz/Sw6uS
✅برنامه سوره /فصل قرآن کریم ⏰شب بیست و هفتم: قرآن و مساله ملیت و امت 👤دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ⬅️یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۲۲ شبکه چهار سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت دوازدهم 🔷چرا جامعه اسلامی ما به مسیری رفت که کلام و سیاست از هم فاصله گرفت ؟ 🔶 انسداد دانش سیاسی!! 🔶 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای روز_بیست_و هفتم ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید 🌐https://eitaa.com/isca24/9529
✍️نویسنده: دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی ✅نکته‌های قرآنی ـ تمدنی، قسمت ۲۶ (خودسیری کاذب مانع مبادرت در عمل) ⬅️آنچه موجب «سعی»، «سرعت»، «حرکت» و «مبادرت» در عمل می‌شود، حس نیاز، حس کمبود، و حس ضرورت حرکت است. کسانی که خودشیفته‌اند و از کرده‌های خود راضی هستند، انگیزه‌ای برای سعی و سرعت و مبادرت در عمل پیدا نمی‌کنند. در این باره آنچه که در وصف متقین در روایات آمده به چنین نکته‌ای اشاره می‌کند که «بَادَرُوا إِلَى اللَّهِ بِالْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ لَا يَرْضَوْنَ بِالْيَسِيرِ وَ لَا يَسْتَكْثِرُونَ لَهُ الْكَثِيرَ هُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُون‏»، متقیان کسانی هستند که با اعمال پاک و طیب به سمت خدا می‌شتابند، به کار کم راضی نمی‌شوند و کار زیادشان را هم زیاد نمی‌شمارند، آنها همواره خود را متهم می‌دانند و از اعمال و کرده‌های خود نگرانند. 💠نکته اجتماعی و شاید تمدنی موضوع این است که هرچند خودشیفتگی علل روانی و فردی هم دارد، لیکن بخشی از علت اصلی کِرِختی و خمودگی در زندگی فردی و اجتماعی، در وضعیت مقایسه‌ای رخ می‌دهد. آنجا که جوّ اجتماعی جوّی بی تحرّک است و فرهنگ سبقت و سرعت در آن جامعه وجود ندارد، افراد در سیر و سلوک خود به طور طبیعی حس رضایت و شیفتگی از خود پیدا می‌کنند (چون طرفی برای مقایسه و رقابت ندارند)، و آنجا که حس شیفتگی و خودسیری کاذب پیدا شود، انحطاط اجتماعی شروع می‌شود. 🌐https://eitaa.com/isca24/9531