اندیشه قلم
شماره:59 #چیستی_بدیهیات
📢🚨ماهیت بدیهیات:
📢بديهيات که گفته شد برای تصديقش به تفکر واستدلال نیاز ندارد،
🔔به دو دسته کلی قابل تقسیم هست.
🌟الف:بديهيات اولیه
🌟ب:بديهيات ثانویه
🌟الف:بديهيات اوليه، قضاياي هستند که برای تصديق آنها به جز تصور موضوع ومحمول و رابطه میان موضوع ومحمول نیاز به هیچ امر دیگری نیست. مثل:
🔵هر کلی از جزء خود بزرگتراست.
کافی است مفهوم (کل) {بزرگتر} ومفاهیم جزء برای ما روشن باشد و همین وضوح مفاهيم مذکور برای تصديق این قضیه کافی است.
🌟ب:بديهيات ثانویه، قضاياي هستند که گر چه به تأمل و تفکر و جستجوی ذهنی نیاز ندارند، ولي به امری زاید برتصور موضوع ومحمول نیازمندند، ولي آن امر همیشه در ذهن حاضراست ونیاز به کندوکاو ذهنی ندارد، مثل:
✏️محسوسات:علم به اینکه میز در مقابل من وجود دارد یا اینکه میز مکعب مستطیل است.
✏️وجدانیات:قضاياي که به علم حضوري و احساس درونی درک میشوند، مثل:
🔵من شادم، من درد دارم و امثال آن.
🚨این قضایا بی نیاز از استدلال اند، ولي نه به دلیل اینکه صرف تصور موضوع و محمول برای تصديق کافی است،
📢 بلکه ازباب اینکه معلوم به علم حضوري اند وعلوم حضوري بدیهی وخطا ناپذیرند.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
اندیشه قلم
شماره:60 #مبدأ_علوم_بشری؟ مبدأ تصدیقات؟ دریچه فهم انسانی؟
📢☄️مبدأ پيدايش تصدیقات ؟؟؟؟؟؟
🤔ذهن ونفس انسان به چه طریقی به تصدیقات می رسد؟
👌حس؟ 🤔یا عقل؟ ✨یا علوم حضوري؟
💠یعنی:
🤔ذهن ازچه طریقی این جملات
💡 (هرمعلولی علتی دارد)
💡یا(هر آبی دردمای١٠٠درجه به جوش می آید) 💡یا(میزموجوداست) راتصدیق میکند.
📢🚨ازطریق حس؟ یا عقل؟ یا علوم حضوري؟
🔵☄️مبدأ پيدايش اولیه تصدیقات عبارتنداز :
✏️١.بدیهیات اولیه. ✏️٢.قضایای تحلیلی. ✏️٣.وجدانیات.
✏️١.بدیهیات اولیه :🌟صرف تصور موضوع ومحمول برای تصدیقشان کافی است،
🔔⚠️می توان گفت:تصديق این قضایا به حس نیازندارد(گرچه ممکن است تصورموضوع ومحمول نیازمند حس باشد،
🔔نکته: تصور با باور برای تصديق دوچیزمتفاوت هستند)
🎤🏵️زیرا انسان برای رسیدن به باورنفس واعتقاد نفس خود به رابطه میان موضوع ومحمول واعتقاد بین این دو،نیازی به بکارگیری حواس پنجگانه ندارد.
✏️🌟 بلکه عقل انسان به صرف تصور صحیح موضوع ومحمول بدان اذعان و باور میکند(آن راتصدیق میکند)
✏️٢.قضایای تحلیلی، 🌟چون معنای محمول در درون موضوع نهفته است، به صرف تصوراتي موضوع ومحمول موردتصدیق عقل قرار میگیرد ➿و شبیه قضایای بدیهی اولی یاازمصادیق آن هستند.
✏️٣.وجدانیات،🌟مانند جملات مثل😃(من شادم) 🤕(من سردرد دارم) قضاياي وجدانی اند و حکایت کننده این جملات معلوم به علم حضوري است، 😃😲زیرا انسان ابتدا شادی ويا غم ویارنج را در درون خود به علم حضوري می یابد وسپس از آنها مفاهیمی میسازد وبه وسیله آن مفاهيم جمله ایی را میسازد
💎لذا خطا دراین قضایا راه ندارد وادارک وتصدیق متعلق به آنها يقيني است و مبدأ یقین به آنها علم حضوري است.
📢⚠️پس درسه مورد بیان شده برای تصدیقشان نیازمند حواس پنجگانه نيستند
🎙️ بلکه فقط یک مقدمات لازم جهت تصديق قضاياي تجربی مورد نیازند.
📢💡ولي درهمان جا نیز تا بدیهیات عقلي همچون( اصل علیت، ضرورت علیت وسنت میان علت و معلول) نداشته باشیم، به علوم تجربی مورد نیاز دست نخواهیم یافت.
📢پس منشا همه تصدیقات بشری، 🤔عقل و✨معلوم حضوري است و🚨علوم حسي دربرخی به عنوان بخشی از مقدمات لازم، مورد نیاز است.
🔔🚨توقف فهم علوم به بدیهیات:
💠و قضاياي نظری که نیاز به استدلال دارند درتصدیقشان، به کمک قضایای بدیهی نیازمندند،
🔔هرچند که اکثر معارف بشری ازاین دسته ازقضایا است
🔵ولي به دلیل وجود قضاياي بدیهی و وجدانی وبدیهیات ریاضی، فلسفي، منطقی و... دسترسی به علوم نظری امکان پذیر است.
🖋اندیشه قلم✒️
@islami12🌴
📡Http://Eitaa.Com/islami12 📝
هدایت شده از استدیو غدیر
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کربلا ونماز(گوشه مقتل حضرت عباس وعلي اکبر وعلي اصغرعلیهم السلام وامام حسین علیه السلام)