حجاب غیرعفیفانه
در دسته بندی ارائه شده،۴ گونه کلّی از ترکیب حجاب و عفاف ارائه شد:
۱. بی حجاب،بی عفت
۲. بی حجاب،باعفت
۳. با حجاب،بی عفت
۴. با حجاب،باعفت
به نظر میرسد که بحث در رابطه با دو دسته اوّل و آخر چندان مطرح نباشد. درواقع، تکلیف این دو دسته تا حدود زیادی مشخص است.گرچه ان شاء الله درباره آنها هم صحبت خواهد شد.
👈آنچه بیشتر محلّ بحث است،دسته های دوم و سوم هستند.
بیاییم اوّل درباره دسته «با حجاب،بی عفاف» صحبت کنیم.
باید از خود بپرسیم، رعایت حجاب برای چیست⁉️
البته دلایل مختلفی دارد که به تدریج مورد بحث قرار خواهند گرفت.
✅یکی از دلایل اصلی رعایت حجاب،این است که میل قوی «خودنمایی» را به گونه ای مدیریت کند که هم خود فرد از رشد جنبه های اصلی و ابعاد وجودی اش باز نماند(اگر میل به نمایشگری در افراد مدیریت نشود، میتواند تمام وجوه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد)،و هم آسیبهای اجتماعی این اقدام،دامنگیر دیگران و جامعه نشود.
حجاب استایل، اما در دستِ دسته سوم،درست یکی از اهداف اصلی حجاب را نشانه رفته. در یک مفهوم سازی ساده، برای این دسته از افراد، #حجاب_استایل «خودنمایی جنسی با پوشش مورد تایید»! معنا یافته و این البتّه بسیار خطرناک است!!
اگر نظر من را بخواهید،امر به معروف و نهی از منکر برای کسانی که چنین حجابی دارند، اولویت دارد؛چرا؟
چون،این افراد،دو اشتباه همزمان انجام میدهند👇
آنها،نه تنها «خودنمایی» و «جلب توجه» به خود میکنند،بلکه در «به فراموشی سپردن حکمت های حجاب»(درواقع در تحریف حجاب) هم سهیم هستند.
#حجاب_استایل
#عفاف
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۵ مهر ۱۴۰۱
29.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجاب استایل، اگر به دست محجبه های بی عفّت بیفتد، برای حجاب مضر است
باید مراقبت کرد...
روایتی جالب درباره زنان (احتمالا آخرالزمان) که در منابع اهل سنّت آمده و ما کمتر آن را شنیده ایم...
✅ پيامبر صلي الله عليه و آله: وَ نِساءٌ كاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِالْمائِلَةِ لايَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلايَجِدْنَ ريحَها وَ اِنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِنْ مَسيرَةِ كَذا وَكَذا؛
(در آينده) زنانى پيدا مى شوند كه در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با اين كه بوى بهشت از راه بسيار دور استشمام مى شود [صحيح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰، ح ۲۱۲۸].
محتمل است این روایت به دسته 《با حجاب، بی عفاف》مرتبط باشد و ما در این باره کمتر تامّل کرده ایم...
لطفا کلیپ مرتبط با حجاب استایل را ببینید...
#حجاب_استایل
#عفاف
#خودنمایی
#نمایشگری
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۵ مهر ۱۴۰۱
✏️به لطف اهل بیت(علیهم السلام) مجموعه عکس نوشتهی «چوب ؛ پر» تهیه شد!
❗️شما هم چوبــپَر خود را بفرستید:
💠 @ye_bandeh_khoda
🔹طراح: محمدحسین جلالالدینی
✍️#محمدجوادمحمودی
@negashteh | نگاشته
یا غریب الغربا...
توضیح اضافه بنده: البته برداشت غلط از این مطلب این است که مثلا با بانیان و ترویج کنندگان بدی ها در جامعه هم صرفا با بیان نرم پیش برویم.
البته که آنجا اگر زبان نرم کفاف نداد، روشها تغییر می کنند. طبیعتا پیشوایان ترویج فحشا و بدی در جامعه حساب متفاوتی دارند
برای سایرین که عنادی ندارند و بیشتر تحت تاثیر جو و بانیان برخی جلوه ها را دارند، البته بسته به شدت و ضعف آسیب زایی عملکردها، مدل #چوب_پر قابل تامل است...
پانوشت: مخاطب محترمی تذکر دادند که چوب پر فقط برای راهنمایی زائر و شناخته شدن خادمه
جواب: ممنونم. در هر حال، هدف قیاس بوده که امیدوارم حاصل شده باشه و البته سوءبرداشتها هم ان شاءالله برطرف شده باشند
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۵ مهر ۱۴۰۱
در خصوص فیلترینگ اینستاگرام چه نظری دارید؟
از طرفی باید گفت اینستاگرام حقیقتا زمین بازی دشمن است و بستن دسترسی به آن (نه فقط فیلترینگ آن) یک ضرورت به نظر می آید، مگر اینکه اینستاگرام ضوابط کشور ما را، برای فعالیت خود در ایران، بپذیرد. این ضوابط می تواند بستن تمام سایتهای مستهجن و خلاف فرهنگ رایج کشور ما برای آی پی های ایرانی، از دسترس خارج کردن خبرگزاری هایی که تردیدی در دشمنی آنها با ایران وجود ندارد (مانند بی بی سی فارسی و سعودی اینترنشنال و ...)، بستن اکانت اشخاص حقیقی یا حقوقی که در خارج از کشور علیه امنیت ملی ایران اقدام می کنند، رعایت حقوق مالی و معنوی صاحبان کسب و کار در ایران و سپردن اجازه صدور مجوز و نظارت بر آنها به ایران (که البته در برخی از این موارد خود ایران هم نقش آفرین است؛ مثلا استفاده از وی پی ان باید قانونمند شود) و ... را در بر بگیرد
اینکه اینستاگرام چنین مواردی را بپذیرد تقریبا از محالات است
از طرف دیگر، شاید لازم بود پیش از این به فکر می افتادیم و حالا اگر تصمیم بر بستن داریم (که درباره اش توضیح دادم) باید به نحوی جایگزین آن را در داخل کشور مشخص ساخته و تا حد امکان خسارت های متضرران را جبران کنیم یا در آینده برایشان مشوق های جبران کننده ای از مسیر تبلیغات رایگان در داخل کشور و ... تامین کنیم
در ضمن باید مراقب باشیم اگر پلتفرم خارجی جدیدی آمد، قبل از ورود به آن، تدابیر پیشگیرانه لازم را در نظر داشته باشیم و پیشنهاد اصلی این است که فعالیتها در چارچوب اینترنت ملّی تعریف شوند
استقلال نداشتن در فضای مجازی، می تواند تهدید کننده استقلال سیاسی، فرهنگی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و ... باشد
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#اینستاگرام
#فیلترینگ
#اینترنت_ملّی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۵ مهر ۱۴۰۱
#چه_کسی_تو_را_به_جان_خودت_انداخت_دختر⁉️
گفتند حجاب را بردار تا به جای جنسیت با شخصیتت دیده شوی!، ولی نگفتند حجاب است که شخصیتت را ورای جنسیتت نمایان می کند...
گفتند زیبایی هایت را نمایان کن تا نهفتنی هایت آشکار شود!، امّا نگفتند هر چیز که آسان و زود به دست بیاید ارزشش را از دست خواهد داد...
گفتند حجاب برای تو محدودیت ایجاد می کند!، ولی نگفتند بی حجابی تو به تامین لذت های نامحدود خودشان می انجامد...
گفتند حجاب از سر بردار تا قدرتمند شوی!، امّا نگفتند حجاب تو قدرت را از آنان میگیرد...
گفتند حجاب از سر بردار تا دیده شوی!، ولی نگفتند حجاب از سر بردار تا ما آنطور که دلمان میخواهد تو را ببینیم...
گفتند حجاب از سر بردار تا آزاد شوی!، امّا نگفتند حجاب تو مانع آزادی جنسی بی دردسر آنان است...
گفتند حجاب سرت کردند تا کنترلت کنند!، ولی نگفتند حجاب از سرت برداشتند تا کنترلت کنند...
گفتند حجاب از سر بردار تا رشد کنی!، امّا نگفتند تو اگر با حجاب رشد کنی دیگر دستشان به تو نمیرسد...
گفتند نگذار شوهرت با بهانه غیرت کنترلت کند!، امّا نگفتند شوهرت اگر بی غیرت شد تو در کنترل میلیونها نگاه شهوت آمیز خواهی بود...
گفتند حجاب تکلیفی است که به تو تحمیل شده است!، ولی نگفتند حجاب حق مسلّم توست که شهوت رانان تاب تحمّل آن را ندارند...
آنقدر درِ گوشَت خواندند «حجاب اجباری!» است تا اجبارت کنند که حجاب از سر برداری...
میدانی، آنها نخواستند قدر و ارزش تو ورای جاذبه های ظاهری ات آشکار شود، چون به قدری بی ارزش بودند که برای ارزشمند شدن، چاره ای جز بی ارزش سازی دیگران نداشتند! آنها رشد و قدرت و آزادی تو را هدف گرفتند، چون همه وجود تو را در جاذبه های ظاهری ات خلاصه کردند...
آنها هرچه برای خود پسندیدند، برای تو نپسندیدند!
آری در دنیایی که همه چیز را وارونه جلوه میدهد، باید هم انتظار داشت که ضدارزش ارزش شود...
🌺 حجاب حق اختصاصی خودِ خودِ خودِ توست که خدا به تو داده و به هیچکس هم حق نداده تا این حق را از تو بگیرد حتی اگر آن فرد شوهر تو، پدرت، برادرت یا پسرت باشد یا حتّی خودت باشی! میدانی چرا؟ چون هیچکس حق ندارد تا جلوی قدرت و انسانیت و آزادی و رشد و ارزشمندی تو را بگیرد... 🌺
... دشمنان تو حق و توان آن را نداشتند که این دُرّ گرانبها را از تو بگیرند برای همین همه چیز را وارونه جلوه دادند تا خودت با دستان خودت تلاش کنی تا این حق را از خودت بگیری!
✅ انتخاب با توست دختر...
📝دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
لطفا در صورتی که متن را مفید یافتید، در به اشتراک گذاشتن آن سهیم باشید...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۶ مهر ۱۴۰۱
انقلاب قلب ها
🛑 نتیجه اغتشاش در کشورهای غربی: حذف تمامی اکانتهای فضای مجازی توسط مقامات رسمی، عزل از تمام سمت ها و منع گرفتن حرفه یا سمت تازه، جریمه های سنگین مالی، طرد در رسانه ها و سایتها و معرفی به عنوان بزهکار، ممنوع الخروج شدن و در یک کلام محو شدن از صفحه روزگار😁
⁉️ نتیجه اغتشاش در ایران: جذب فالورهای میلیونی، تبلیغ تمام اکانتها در سایتهای خارجی، معرفی به عنوان لیدر اغتشاشات و احتمال سپردن مسئولیت برای بعد از اغتشاشات (البته این یکی در خواب 😁)، جذب پول از موسسات و دولت های سعودی و امریکایی و صهیونیستی و انگلیسی و ...، معرفی به عنوان قهرمان ملّی در ویکیپدیا و ...، فروش اموال و خروج راحت به خارج از کشور با اقامت رایگان و ...، آخر آخرش تذکر لسانی و درج در پرونده و دو ماه بعد هم بخشش...
والا خیلی حرفه با این همه تسهیلات، ۲۰۰ نفر بیشتر نمیریزن تو خیابونها😁
✌✅ خداییش انقلاب قلبها بوده، این انقلاب... 🌺💐
مدیونید (مدیون هستید!)، اگه لحظه ای فکر کنید تو غرب آزادی بیان نیست و تو ایران هست! 😂
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب و آزادی زن؛ حجاب و شخصیت زن، حجاب و هویت زن از دیدگاه دختر محجبه کانادایی
بیاییم اصطلاح صحیح #حجاب_آزادی_بخش را جایگزین اصطلاح جعلی و بیگانه ساز #حجاب_اجباری کنیم...
موافقید؟
#حجاب_آزادی_بخش
#حجاب_شخصیت_بخش
#حجاب_هویت_بخش
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
درد و دل های یک دهه هشتادی از زبان خودش
🛑 قابل توجّه مسئولین و همه ما
این، متن صحبت های یکی از فرزندان دهه هشتادی این مرز و بوم است (در یکی از گروه هایی که بنده عضو آن هستم. با دقت مطالعه کنیم) 👇
بنده یک دهه هشتادی متولد ۸۲ هستم
رفیق آشوبگر دارم(دیشب پیشش بودم)
رفیق معترض هم دارم(تقریبا کسی نیست که معترض نباشه از جمله خودم)
رفیق بسیجی دارم
رفیق دانشجوی اطلاعات و امنیت دارم(سپاه و وزارت هردو)
رفیق مخالف نظام و موافق نظام دارم و از قضا توی جمع های مختلف که زمین تا اسمون با هم فاصله اعتقادی دارن هستم
بجای اینکه در مورد دهه هشتادیا نظر بدین حرفاشونو بشنوید
حرف یه جوون توی سن من چی میتونه باشه؟
شاید باورتون نشه ولی اولیش سرگرمیه!
ما جوونیمونو توی فجازی زندگی کردیم
با پابجی و کالاف دیوتی و ps4 و pc بزرگ شدیم
نه!
باهاشون زندگی کردیم
توش هویت پیدا کردیم
از کلش اف کلنز خلاقیت و درس استراتژی گرفتیم
با انواع سلاح ها و شیوه های پیروزی و گذران مرحله در انواع گیم ها آشنا شدیم و سعی کردیم به روش های مختلف یه مرحله سخت از یه بازی سخت رو بگذرونیم
بازی هایی که آدم کشی روال ترین بخشش هست!
اما دهه هشتادیا بزرگ شدن
قد کشیدن
الان دانشگاه میرن
سر کار میرن
ولی با یچیزی مواجهن ؛ تفاوت عظیم با نسل قبل و قبلتر خودشون
با چالهی عظیم نداشتن هیجان و سرگرمی در زندگی واقعی و در مقابلش تصویر سازی و رویاپردازی شدید مجازی از یه زندگی پر از هیجان
توی فجازی هویت پیدا کردیم و اکانت اینستا و توییترمون شد همه رسمیتمون
حالا اما جامعه به ما به چشم بچه نگاه میکنه! بچهی بیتربیت!!
میفرمایید تقصیر خانوادشه شده آشوبگر
عه!
واقعا؟
یعنی الان دنبال مقصریم؟ بیخیال! بنظرم بحث قصور رو پیش نکشیم چون سفره این دل اگر باز بشه حرف هایی زده میشه که شاید حتی به بلاک شدن و بن شدن بنده منتهی بشه!!
نسل من چیزی از انقلاب به دستش نرسید
زمان جنگ هشت ساله امام خمینی بحرانی ترین وضعیت ممکن رو سپرد به کسی همسن من
الان دسته بیل هم به بنده نمیدن!
درس بخون درس بخون
جدا؟
ما برخلاف نسل قبل خودمون عاقلیم و ترسی از قضاوت جامعه نداریم
درس بخونیم؟ جدا؟ چی بخونیم؟ چی بخونیم که توی این کشور بها داشته باشه؟
طولانیش نکنم
این نسلی که کف خیابونه ن چیزی از انقلاب به دستش رسیده ن چیزی یه اسم به رسمیت شناخته شدن و نه مفاهیم عمیق دینی و ارزش های اصیل انسانی
از حجاب هیچی نمیدونه
با مفهوم عفاف آشنایی نداره
سود و ضررشو نمیدونه
از صبح تا شب با سینما و سریال و رسانه تو گوشش کردن حجاب اجباری
از صبح تا شب با مستندسازی و شبههاندازی تو منوتو اصالت انقلابشو ازش گرفتن و سال ۵۷ رو اوج جهالت مردم نشون دادن
برخلاف جمهوری اسلامی جهودای بیشرف هزارتا برنامه براش پیاده کردن
سلبریتیش دعوتش کرده به گل و وید کشیدن
نوجوونیشو با پورن گذرونده و شده معتاد پورنوگرافی
یسری جهش یافته هم داره که از مرحله مجازی به واقعی رسیدن و رسما مفهومی رو وارد قصه کردن به اسم فری ریلشن
بعدم وقتی کنار هم قرار گرفتن دیدن حرف مشترک زیاد دارن تفاوت جنسیتی رو هم فراموش کردن و شدن اکیپ های دوستانه دختر و پسر بدون ذره ای مخفی کاری و علنی
یه سر به پارک ها و کافه ها بزنید متوجه خواهید شد
اینایی که کف خیابونن یه شبه به خیابون کشیده نشدن
فضا یه کاری باهاش کرده که درگیری با پلیس براش تفریح محسوب بشه
هیجان داره
کیف میکنه
از جهالتش گفتم تا هیجانش
قصه حجاب و گشت ارشاد بالاخره تموم میشه
اما درد بی برنامگی سیستم برا نسل پیشران کشور همچنان بدون ذرررررره ای توجه باقی میمونه
و صداش چند ماه دیگه با یه قصهی دیگه شنیده خواهد شد
خلاصه اجمالی بنده (نویسنده مطالب کانال)👇
گوش شنوا، معرفی مسیرهای درست برون ریزی هیجانات، هویت، خودباوری، تبیین منطقی مسائل دینی و ...، احساس کرامت، امید، دیده شدن، مهارت آفرینی، الگوی مناسب، پیگیری مطالبه گری های به حق، تغییر در رویه های اشتباه و ... از نیازمندی های مهم مرتبط با متن بالاست...
#درد_و_دل_های_یک_دهه_هشتادی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
عفاف منهای حجاب اِشکالی دارد؟!
درباره #حجاب_منهای_عفاف کمی صحبت کردیم. در ادامه بحث حجاب و عفاف، در این بخش می خواهیم قدری درباره #عفاف_منهای_حجاب صحبت کنیم.
⁉️می پرسند: «مگر نمی گویید هدف از حجاب، عفاف است؟ پس چه اصراری دارید که حتما حجاب هم باشد؟ اگر عفاف بود، کفایت می کند».
👈این سوال مهمی است که باید به درستی فهمیده شود و پاسخ مناسب را دریافت کند.
پاسخ :
نخست اینکه، درست است که یکی از هدف های بسیار مهم حجاب، رعایت عفاف است، امّا تنها هدف رعایت حجاب، تامین عفاف بانوان نیست تا بگوییم اگر خانم محترمی عفاف داشت، ولی حجاب ظاهری را رعایت نکرد، از آن معاف شود. در ارسال های چندگانه برخی حکمت های احتمالی حجاب را بررسی خواهیم کرد.
دوم، اینکه مردان، چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بپذیریم و چه نپذیریم، عموما موجوداتی بصری هستند و تحت تاثیر ادراکات بینایی قرار می گیرند. برخی روشنفکرنمایان می گویند که این به خانمها چه ربطی دارد؟ آقایان نگاه خود را کنترل کنند. آیا زنان باید تاوان گناه نکردن مردان را پس بدهند؟
باید پاسخ داد:
این حرف از دو حال خارج نیست. یا از طرف آقایان زده می شود و یا از طرف بانوان. در این ارسال، قصد داریم به پاسخ به آقایان مطرح کننده این استدلال پاسخ بدهیم.
اگر این حرف از جانب آقایان زده شود، باید بپرسیم: ما باید قسم حضرت عباس (ع) را قبول کنیم یا دم خروس را ببینیم؟! بر طبق مطالعات متعدد پژوهشی، آقایان مشتری های پر و پا قرص مجلات پورن و مستهجن هستند ( مانی ، ۱۹۸۶؛ رودز، ۲۰۰۴، ترجمه محمدی، ۱۳۹۲، ص ۸۴). سانتراک (۲۰۰۳) نیز می نویسد: « مردان و زنان از این جهت که تحریک بدنی و بصری چقدر از لحاظ جنسی آنها را برمی انگیزد، با هم فرق دارند. به طور کلی، مردها بیشتر با دیدن برانگیخته می شوند و زن ها با تماس بدنی》 (ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵، ج ۲، ص ۷۹). جالب است بدانید که پس از اینکه مجلات مستهجنی برای مردان تولید کردند که در آن مجلات زنان را به عنوان کالای جنسی معرفی کردند و به لحاظ اقتصادی درآمدهای فراوانی به جیب زدند، تصمیم گرفتند همین کار را برای زنان هم انجام بدهند، ولی نتیجه نداد! جی مایکل بیلی در کتاب «مردی که ملکه خواهد شد» می نویسد مشتری مجلات جنسی که مردان را نشان می داد هم مردان از آب درآمدند، ولی این بار مردان همجنسگرا! (بیلی، ۲۰۰۳، ص ۹۴).
در حالی که حضراتی که این حرفهای قشنگ و شاعرانه را مطرح می کنند که ما خودمان را کنترل می کنیم، قطعا نه از حضرت یوسف (علیه السلام) زیباترند و نه چشم پاک تر. حضرت یوسف، با آن درجه عصمت، در موقعیت شهوت برانگیز، پا به فرار گذاشت. عجب اعتماد به نفسی دارند این حضرات! البته ممکن است برخی از این مدعیان آسکشوال یا آمیزش ناخواه (Asexual) باشند که گونه ای اختلالی از میل جنسی است و بسیار بسیار نادر است و طبیعتا نمی تواند از جانب این دسته چنین استدلالی اینقدر فراگیر شده باشد!
دیوید باس، روانشناس مشهور تکاملی می نویبسد: «اینکه به مردان بگوییم از نشانه های زیبایی، جوانی و سلامت برانگیخته نشوید، مانند آن است که به آنها بگوییم شکر را به عنوان شیرینی تجربه نکنید» (نک: رودز، ۲۰۰۴، ترجمه محمدی، ۱۳۹۲، ص ۹۳).
نکته بسیار مهم: هیچکدام از این صحبتها نفی کننده وظیفه مهار نگاه در مردان نیست و آنها در هر حالت باید از نگاه خود مراقبت کنند.
ضمنا مراقبت از نگاه برای زنان هم مطرح است. همچنین رعایت پوشش مناسب برای مردان نیز مطرح است. با این حال، تفاوت های جنسیتی نیز نباید از نظر دور داشته شوند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
ان شاءالله ادامه خواهد داشت...
منابع هم در ارسال بعدی درج خواهند شد
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
آیا مردان برای موی زنان هم ترجیحات جنسی یا گزینشی دارند؟!
بله؛ این هم یکی از آن سوالهای پرتکرار است. می گویند، خیلی خوب، این را می پذیریم که محرک های بصری مردان را بیشتر تحریک میکند؛ اما آیا چهار تار مو هم تحریک کننده است؟!
پاسخ:
👈 از این صحبت مشخص می شود که برخی افراد می گویند می پذیریم که سایر مناطق بدن زنان برای مردان سالم (به لحاظ جنسی) تحریک آمیز است. ولی آیا مو هم تحریک آمیز است⁉️
پاسخ را از زبان دیوید باس، یکی از مشهورترین روانشناسان تکاملی (فعلا بحث من درستی یا نادرستی نظریه های تکاملی نیست. در این باره در جای خود باید بحث شود)، می شنویم:
«اجداد ما به دو نوع شواهد قابل مشاهده از سلامت و جوانی یک زن دسترسی داشتند: ویژگی های ظاهری، مانند لب های پر، پوست شفاف، پوست صاف، چشم های شفاف، موهای درخشان و تون ماهیچه ای خوب، و ویژگی های رفتاری... این نشانه های فیزیکی برای جوانی و سلامتی و در نتیجه ظرفیت باروری، عناصر کلیدی استانداردهای مردانه زیبایی زنان را تشکیل می دهند. از آنجایی که نشانههای فیزیکی و رفتاری قویترین شواهد قابل مشاهده در مورد ارزش باروری یک زن را ارائه میدهند، مردان اجدادی ترجیحی برای زنانی که این نشانهها را نشان میدهند، ایجاد کردند. مردانی که نمیتوانستند ویژگیهایی را ترجیح دهند که نشاندهنده ارزش باروری بالا باشد - مردانی که ترجیح میدادند با مادربزرگهایی با موهای خاکستری ازدواج کنند که پوست صاف و تون ماهیچهای محکم نداشتند - فرزندان کمتری از خود به جای میگذاشتند » (باس، ۲۰۱۶، ص ۷۶).
👈 پس، بنا به دلایلی (لزومی هم ندارد که این دلایل در چارچوب دیدگاه تکاملی بررسی شوند)، محتمل است که حتی همین چهار تار مویی هم که می گویند، برای مردان محرّک باشد.
✅والْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (نور، 60).
پيرزنان كه ديگر اميد شوىكردنشان نيست، بىآنكه زينت هاى خود را آشكار كنند، اگر چادر خويش بنهند مرتكب گناهى نشدهاند. و خوددارىكردن برايشان بهتر است و خدا شنوا و داناست (ترجمه آیتی).
🛑 بنابراین، اگر از زبان یک روانشناس، شنیدید که می گوید مردان (منظور عموم مردان است) تحریک نمی شوند و از این قبیل سخنان شاعرانه، حدس بزنید که یا اختلالی در میل جنسی دارد (آسکشوال است)، یا بضاعت علمی اش اندک است، یا خدای ناکرده (واقعا امیدوارم چنین نباشد) تمایل دارد از جایگاه خود برای توجیه ارضای میل بهره برداری کند!
منابع:
قرآن کریم
رودز (۲۰۰۴)، تفاوت های جنسیتی را جدی بگیریم، ترجمه محمدی (۱۳۹۲)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
سانتراک (۲۰۰۳)، زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه فیروزبخت (۱۳۸۵)، موسسه خدمات فرهنگی رسا
Bailey, J. Michael (2003). The Man Who Would Be Queen: The Science of Gender-Bending and Transsexualism. Washington, DC: Joseph Henry Press (National Academies Press). ISBN 978-0-309-08418-5
Buss, David M. 2016. The evolution of Desire. New York: Basic Books.
Money, John (1986). Lovemaps: Clinical Concepts of Sexual/Erotic Health and Pathology, Paraphilia, and Gender Transposition in Childhood, Adolescence, and Maturity. New York: Prometheus Books. ISBN 0-8290-1589-2.
#ترجیحات_جنسی_مردان_برای_موی_زنان
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
🎙 #بشنو | حجاب از دیدگاه علمی و دینی
👤 دکتر سید علی مرعشی
🔸در حال حاضر و در نتیجه اقدامات برخی از افراد ناپخته، حجاب مسیر کلیشهشدن را طی میکند، بهطوری که اگر بگوییم حجاب، تصویر مرواریدی در صدف یا شکلاتی که پوستی دور آن است در ذهن ما شکل میگیرد. برای جلوگیری از این روند نادرست، به کار فرهنگی و فعالیت هرچه بیشتر افراد پخته و دغدغهمند نیاز است که مسیر صحیح را با ارائه دلایل علمی و محکم به مردم نشان دهند و اقدامات لازم را انجام دهند.
🔹حجاب فقط مخصوص خانمها نیست و آقایان نیز باید حجاب داشته باشند و فقط هم مخصوص پوشش نیست، بلکه حجاب فکر، چشم و زبان و... را هم شامل میشود که مفهوم جامع آن را میتوان حیا در نظر گرفت.
🔸در این سمینار که در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده است دکتر سید علی مرعشی سخنان خود را با عنوان حجاب از دیدگاه روان تحلیل گری آغاز میکند و پنج دوره رشد روانشناختی را برای انسان ذکر میکند و یادآور میشود که نیازهایی در انسان وجود دارد که نه باید سرکوب شوند و نه باید بدون حد و حساب ارضا شوند بلکه باید در جای خود و موقعیت مناسب مورد توجه قرار گیرند و این نیازمند تعویق کامیابی است که رفتاری متمدنانه محسوب میشود؛ زیرا نظم و قاعده بر آن حاکم است.
🔹دکتر مرعشی در ادامه نیز به بیان نکات مهمی میپردازند که شما را به صوت سخنرانی ارجاع میدهیم.
📥 لینک دریافت رایگان صوت #همایش👇🏻
🌐 fatehan.net/post/126
پیوند کانال جناب دکتر مرعشی در پیام رسان ایتا👇
@SAmarashi
🆔 @fatehan_net
۷ مهر ۱۴۰۱
نامه جمعی از معلمان ۱۵ استان به "علی دایی": «قهرمان ایرانی» نباید خرج سیاست و گروه بازی ها شود - اخبار ورزشی تسنیم
https://b2n.ir/y22655
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۷ مهر ۱۴۰۱
ادامه مبحث: #عفاف_منهای_حجاب_از_منظر_خانم_ها
پیشتر درباره #عفاف_منهای_حجاب از منظر آقایان صحبت شد. اماّ عفاف منهای حجاب ممکن است از جانب خانم ها نیز مطرح شود.
به نظر بنده، خانم هایی که مخالف حجاب هستند و عفاف منهای حجاب را مطرح می کنند، چند دسته اند و بی حجابی دلایل متنوع و گوناگونی دارد (برخی از ایشان مخالف حجاب و عفاف به صورت همزمان هستند، ولی چون هنوز نتوانسته اند علیه عفاف کاری بکنند، نماد آن را نشانه گرفته اند):
۱. کسانی که حجاب را صرفا از جنبه فردی آن مورد بررسی قرار می دهند و جنبه های اجتماعی آن را نادیده می گیرند یا غیرمهم می شمارند.
۲. کسانی که در ذهنشان القا شده حجاب اجباری است و برای رهایی از این حس قصد دارند آن را ترک کنند.
۳. کسانی که به درستی متوجه شده اند حجاب، برای زنان آزادی خواه دنیا، #هویت_بخش، #شخصیت_بخش و #آزادی_بخش است و جلوی آن ایستادگی می کنند.
۴. کسانی که از ترویج بی حجابی منافع اقتصادی کسب می کنند.
۵. کسانی که تفکرات فمینیستی دارند و به آنها القا شده که بی حجابی از حقوق زنان است.
۶. کسانی که دین دیگری جز اسلام دارند.
۷. کسانی که اعتقادات مذهبی دارند، ولی معتقدند دل که پاک باشد کافی است.
۸. کسانی که دوست دارند نمایشگری داشته باشند.
۹. کسانی که برخی محجبه های غیرعفیف یا دارای ویژگی های منفی را دیده اند و ازظاهر آنها (که نماد هویتشان است) زده شده اند.
۱۰. کسانی که با برخی مشکلات در کشور درگیری هایی دارند و این اقدام را روشی برای نشان دادن مخالفت خود دیده اند.
۱۱. کسانی که دوست ندارند برچسب هایی چون سنت گرا و قدیمی و اُمّل و ... را دریافت کنند.
۱۲. کسانی که در بین دوستان خود تنها یا بی هویت افتاده و رها شده اند و چاره ای جز همرنگی نمی بینند.
۱۳. کسانی که، به صورت واقعی یا القا شده، حجاب را محدودیت می دانند.
۱۴. کسانی که معتقدند اگر حجاب خوب است باید برای آقایان هم مطرح باشد.
عجالتا این مجموعه افراد، که البته ممکن است برخی از آنها دارای مجموعه ای از این موارد باشند، به ذهن من خطور می کند.
اگر شما هم دسته های دیگری از افراد را می شناسید که ممکن است به عفاف منهای حجاب معتقد باشند به بنده معرفی کنید تا در موردشان صحبت شود:
@Mohsenazizi1365
همانطور که بیان شد، برخی از این دسته ها، نه به حجاب معتقدند و نه به عفاف باور دارند، ولی در پوشش مخالفت با حجاب، قصد زدن ریشه های عفاف را دارند.
ان شاءالله درباره هر کدام از این دسته ها صحبت خواهد شد.
پیشنهادات ارسالی مخاطبین محترم کانال و مواردی که بعدا یادم اومد🙂👇
۱۵. خانمهایی که از جانب شوهرانشان تحت فشار قرار میگیرند که مانند برخی زنان با تیپ امروزی بگردند.
۱۶. زنان محجبه ای که توسط همسران بی تعهد و بی بند و بار مورد خیانت واقع شده اند و فکر میکنند حجابشان یکی از عوامل شکستشان بوده است.
۱۷. زنان محجبه ای که همسرانشان به سمت زنان غیر محجبه گرایش نشان داده اند.
۱۸. بعضی از دختران و پسران این نسل که
مادران محجبه خود را زنان موفق و توانمندی نمیدانند و در راستای توانمندسازی خود، با آنچه تصور میکنند نماد آن مشکل است مقابله می کنند.
۱۹. افرادی که به طور کلی #تکلیف_گریز هستند
۲۰. دخترانی که به درستی با مفهوم حجاب، از جانب والدین خود، آشنا نشدند و محجبه شدنشان بدون تحقیق یا بدون توجیه یا با روشی غلط صورت گرفته و حالا خود در نقش والد، رویه متفاوتی را در پیش گرفته اند.
۲۱. والدینی که تحت تاثیر ارزشهای امروزی مطرح شده مانند قضاوت نکردن، توجه مثبت نامشروط، دادن حق انتخاب برای همه موارد به فرزندان و امثال آن، آموزش یا تربیتی در زمینه عفاف و حجاب به فرزندان خود نداده اند.
۲۲. کسانی که بی حجابی و هر چه به آن مرتبط است را نماد روشنفکری می دانند.
۲۳. والدینی که نسبت به انتقال ارزشها به نسل بعدی خود اهتمام جدّی ندارند، حال یا آن را بلد نیستند، یا مهم قلمداد نمی کنند یا به دیگران (مثل نظام آموزش و پرورش و ...) واگذار کرده اند.
۲۴. کسانی که بی حجابی شان #لایک می شود و حجابشان با آنفالو و ناسزاگویی در کامنت ها مواجه می شود.
۲۵. برخوردهای خارج از احترام، و نه خود حجاب، که به جای احساس امنیت، احساس ترس را ایجاد میکند
۲۶. عدم القای حس ارزشمندی به خانم های محجبه در مکان های عمومی و در عوض القای حس اجبار به آنها
۲۷. کار فرهنگی ضعیف و تبلیغات و بیان نامناسب، عدم تبیین درست، منصفانه و اختیاری آموزه های دینی
۲۸. اجرا شدن قانون حجاب فقط برای خانمها، آن هم با سبک اجبارگونه
۲۹. الگوهایی که صدا و سیما با نماد حجاب معرفی می کند، ولی پس از چهره شدن و جذب دنبال کننده، چهره واقعی خود را نشان می دهند.
۳۰. عدم توجّه به توان و ظرفیت کودکان و نوجوانان در مراسم مذهبی و انتظار بیش از حد داشتن در انجام تکالیف دینی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۸ مهر ۱۴۰۱
۳۱. جذب افراد بی حجاب و جذاب و نمایشگر برای مشاغل دولتی و خصوصی مانند بانک ها، بازاریابی و ...
۳۲. توزیع نگاه غیر عادلانه اساتید در کلاسها بین بچه های محجبه و غیر محجبه
۳۳. بی اعتنایی به پوشش سلبریتی ها در جشنواره های داخلی و بین المللی
۳۴. معرفی زنان محجبه در سینما و تلویزیون به عنوان زنان بدبخت و مفلوک و معرفی زنان با هیجان بالا به عنوان نماد موفقیت
۳۶. توجه بیشتر پسرها و کارمندان به دختران غیرمحجبه در دانشگاه و ...
۳۷. بی اعتنایی نشان دادن جامعه به جرائم دیگری چون دزدی و تخلفات بانکی و ... یا حداقل نمایش ندادن آنها
۳۸. عدم راه اندازی گشت ارشاد مسئولین
۳۹. تابلوهای غیرجذاب و دفع کننده مانند 《رعایت حجاب در این مکان الزامی است》، 《از دادن خدمات به افراد غیرمحجبه معذوریم》، 《بدون حجاب وارد نشوید》و امثال آن که البته درباره ماسک و ...هم هست
۴۰. بی احترامی به مادر محجبه در منزل از جانب پدر، برادر و امثال آن...
۴۱. گران بودن پوشیدگی به لحاظ اقتصادی و ارزان تر تمام شدن بی پوششی
۴۲. اعمال محدویت های نابجا برای برخی ورزش ها و ...
۴۳. نبودن لباس مناسب پوشیدگی در بازار و جولان لباس های جذاب و مناسب برای بی حجابی
۴۴. عدم برخورد با بانیان اصلی بی حجابی و برخورد با کسانی که تحت تاثیر آنها اینگونه شده اند
۴۵. چهره کردن زنانی که ترویج برهنگی میکنند در سطح بین الملل
۴۶. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس و نداشتن چیزی دیگر جهت ارائه
۴۷. تلاش نکردن برخی دختران محجبه برای ارتباط گیری با دختران غیرمحجبه در جمع های دوستانه
.
.
.
۸ مهر ۱۴۰۱
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
افغانستان ِ عزیز ، ما تو را هیچ وقت و هرگز فراموش نخواهیم کرد.
امروز هیچکس از این دختران که مظلومانه کشته شدند حرف نخواهد زد.
هیچکس درباره ده ها نفری که امروز در افغانستان در آتش تکفیر سوختند نخواهد گفت.
در اوج مشکلات در کنار افغانستان هستیم...
#افغانستانم تسلیت🖤
@mrtahlilgar1
۸ مهر ۱۴۰۱
نمی شود کلوا و اشربوا را دید ولی و لا تسرفوا را ندید!
در بسیاری کانالها و گروهها ملاحظه میشود که برخی کلیپها به صورت گزینشی دست به دست می شوند
برای رسیدن به نگاه متون دینی یا حتی اشخاص درباره مسائل گوناگون، باید نگاه جامع نگر را حفظ کرد
این یک کار کاملا تخصصی است
گزینشی عمل کردن، گونه ای تحریف است
به عنوان یک نمونه پیرامون بحث اخیر کانال، دو فیلم پیوست شده را با هم ببینید
درک مجموعی شما از این دو فیلم، حتما متفاوت از درک شما از یکی از آنها به تنهایی خواهد بود
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۸ مهر ۱۴۰۱
هدایت شده از محسن قنبریان
⚔ جنگ حجابِ دولتها در کشور زنان!
▫️ یک آگاهی لازم برای دختران و زنان مان، روایت مستند و مصور و با لنز باز از صحنه جهانی درباره "حجاب/کشف حجاب" است.
پسند یا ناپسند، #جنگی_جهانی بر سر این دو شکل گرفته است؛ جنگی بین دولتها و احزاب سکولار با احزاب اسلام گرا بخصوص اسلام سیاسی! جنگی که قلمرو آن تن و سر زنان است! بخواهند یا نخواهند دیگر "حجاب/کشف حجاب" یک انتخاب آزاد فردی نیست! انتخابی دولتی یا سیاسی است که دارد قانون و الزام میشود و هر روز کشورهای وسط (آزاد در پوشش) به نفع یک طرف کاسته میشوند!
▪️ اثبات این ادعا در جانب #کشف_حجابِ_اجباری شاهد می خواهد.
#گزارش_اروپائی_اسلام_هراسی۲۰۲۰ در ۸۸۶صفحه از سوی ۳۷مرکز دانشگاهی از کشورهای مختلف اروپا تهیه و به پدیده های اسلام هراسی در ۳۱کشور اروپایی می پردازد. اِعمال تبعیض علیه مسلمانان از سوی دولتهای اروپایی و قانونی کردن اسلام ستیزی توسط سیاستمداران راست افراطی از جمله این گزارشات است. از جمله موارد این گزارش تلاشها برای ممنوعیت حجاب در نهادهای عمومی اروپاست. مثلا:
- حکم به ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی به ویژه حجاب در موسسات آموزش عالی در دادگاه قانون اساسی بلژیک در ژوئیه۲۰۲۰
- طرح حزب راست افراطی دانمارک به پارلمان برای ممنوعیت حجاب اسلامی در تمام نهادهای عمومی
- لایحه حزب حاکم فرانسه به پارلمان برای ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۸سال در اماکن عمومی (جناح مقابل، مارین لوپن رقیب مکرون و نماینده راست افراطی متعهد شده بود که اگر رییس جمهور شد حجاب در مکانهای عمومی را مثل نبستن کمربند ایمنی در خودرو، توسط پلیس جریمه کند!)
- تلاش چند باره گیرت ویلدرز نماینده راست افراطی هلند برای ممنوعیت حجاب!
- و...
🔸 در هندوستان که بیش از ۶۰٪زنان هندو خود پوشش سر دارند، دادگاه عالی کاناتاکا به ممنوعیت حجاب اسلامی حکم می کند! این چالش جدید به استانهای متعدد کشید . اسلام هراسی بوسیله مقابله با حجاب در هند پس از این حکم با پویش اجتماعی #تب_زعفران هندوها شکل اجتماعی_مدنی هم گرفت! در همان ایالت دختر و پسر هندو آزادانه با انداختن شال زعفرانی _که نماد مذهبی هندوهاست_ در مدارس حضور یافتند تا بدین شکل اعتراض خود را به حجاب دختران مسلمان نشان دهند!
🔸 این فهرست جهانی خیلی درازتر است. کشورهای اسلامی که با پذیرش سکولاریسم به سمت کشف حجاب الزامی رفتند (مثل برخی کشورهای آسیای میانه و...) را هم باید بدان افزود.
🖌 پ.ن:
1⃣ نویسندگان و گویندگان نمی توانند این وضعیت جهانی را ندید گرفته و حجاب را صرفا فردی یا حتی اجتماعی تحلیل کنند. باید بدانند نزاع فقط سر حجاب قانونی نیست؛ نزاع سر کشف حجاب قانونی هم هست! یعنی قانون در کشورهای سکولار هم با حجاب کار دارد و بعد از قانون گذاری کشف حجاب اسلامی، برایش پیگرد و الزام تعریف می کند.
2⃣ دوستان آزادی خواه و عدالتخواه و... نیز نباید مساله حجاب را با سایر احکام اسلامی (حتی احکام اجتماعی اسلام) مقایسه کنند و از اهمیت آن بکاهند! وقتی مرزی محل درگیری شد نمی گویند: خوب فلان مرز هم کشور است چرا آنجا این قدر مهم نیست؟!
3⃣ حکومت اسلامی و گروه های مُصرّ به اجرای احکام اسلامی باید بدانند کم حجابها و مستعدین کشف حجاب، نه سربازان دشمن بلکه وطن و منطقه ی درگیری طرفین اند؛ جای #مولفه_قلوبهم برای جلب یاری و تحمل سختی جنگ است نه جای زمینه سازی برای جدائی طلبی و پیوستن به دشمن.
4⃣ نحوه مقابله با سکولاریزم جهانی و تحقق حجاب در الگوی مردمسالاری دینی (وعده انقلاب اسلامی ایران) تفاوتی با #مُطوّعین_عربستان سعودی و طالبان دارد که در یادداشت دیگری خواهم پرداخت.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۷/۸
☑️ @m_ghanbarian
۸ مهر ۱۴۰۱
زمان شناساندن حقایق همین حالاست
خانمی که به #ازدواج_ابلاغی و دستوری #مسعود_رجوی تن می دهد، مدافع حقوق زنان شده است
#مریم_رجوی که اعضای حزبش حتی حق ندارند رنگ روسری و پالتو و مانتوی خود را گزینش کنند، از آزادی پوشش می گوید
مریم رجوی که زنان حزبش را به یکباره به همسری مسعود رجوی در آورد، از آزادی انتخاب می گوید
باید اینها را افشا کرد. باور کنید خیلی از دهه هشتادی ها نمی دانند! و چه بسا متولدین دهه های دیگر
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
۸ مهر ۱۴۰۱