هدایت شده از حبیباله بابائی
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
📒نشست پنجم
«تحول در معنا» در فرآیند تمدنی ما و ریشه های قرآنی آن در اندیشه امامین انقلاب
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی رئیس و عضو هیأات علمی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬅️دبیر علمی : دکتر سید جواد میر خلیلی
📅زمان: سه شنبه 6 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 13:30 الی 15
🔷قم- پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،تالار سردار شهید سلیمانی
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/maarefconf
مجری: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با مشارکت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isca24/11365
@Habibollah_Babai
4_5992289322852682787.pdf
477.6K
تفسیری انسانی، برای زندگی
گفت و گوی روزنامه فرهیختگان با #شریف_لک_زایی درباره #تفسیر_قرآن #امام_موسی_صدر (بخش نخست)
#روزنامه_فرهیختگان، دوشنبه پنجم اردیبهشت 1401
مطابق با 23 ماه مبارک رمضان
حکمرانی در قرآن جلسه 137- نظام سیاسی و دولت جلسه 17.mp3
38.16M
⬅️ سلسله نشست های علمی ( صد و سی و هفتمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن جلسه 137
📒 نظام سیاسی و دولت جلسه 17
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani137
⬅️ دبیر علمی : جناب آقای دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: دوشنبه 5 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca_seda/4139
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
|ایتا|بانک صوت ایتا|تلگرام|بانک صوت تلگرام|اینستاگرام|یوتیوب|فیس بوک|نماشا|آپارات| صفحه دوم اینستاگرام
⬅️گفتوگوی «فرهیختگان» با شریف لکزایی درباره تفسیر قرآن امام موسیصدر(بخش دوم)
📒در قسمت نخست از گفتوگوی «فرهیختگان» با شریف لکزایی، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره تفسیر قرآن امام موسیصدر، طرح ایشان در پژوهشهای قرآنی را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون و در این بخش به نوع تفسیر ایشان و آیاتی که برای تفسیر انتخاب کرده تاکید داشتیم.
💠باید گفت درمورد تفسیر قرآن تا الان دو کتاب مستقل تفسیری از امام موسیصدر چاپ شده است؛ یکی با عنوان «برای زندگی» و یکی نیز با نام «حدیث سحرگاهان». کتاب «برای زندگی» مجموعه تفسیر سورههای کوچک قرآن است که امام موسیصدر آن را در جمع اعضای جنبش امل ایراد کرده و حدیث سحرگاهان نیز مطالبی بوده که ایشان در سحرهای ماه مبارک در رادیو لبنان بیان کردهاند.
شریف لکزایی در سالهای گذشته در ماه مبارک رمضان شرحی بر دو کتاب «برای زندگی» و «حدیث سحرگاهان» امام موسیصدر داده است که فایلهای صوتی و مباحث مطرحشده توسط ایشان موجود است. در این مجال تلاش کردیم با پرسشهایی جدید، قرآن پژوهشی امامصدر را مورد بازخوانی قرار دهیم که بخش دوم این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
📒جزئیات در سایت ایسکا
🌐http://dte.bz/tj2Rh
حکمرانی در قرآن جلسه 139- نظام سیاسی و دولت جلسه 18.mp3
33.54M
⬅️ سلسله نشست های علمی ( صد و سی و نهمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن جلسه 139
📒 نظام سیاسی و دولت جلسه 18
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani139
⬅️ دبیر علمی : جناب آقای دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca_seda/4154
حکمرانی در قرآن جلسه 140- نظام سیاسی و دولت جلسه 19.mp3
39.75M
⬅️ سلسله نشست های علمی ( صد و سی و چهلمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن جلسه 140
📒 نظام سیاسی و دولت جلسه 19
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani140
⬅️ دبیر علمی : جناب آقای دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: پنجشنبه 8 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/isca_seda/4168
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
|ایتا|بانک صوت ایتا|تلگرام|بانک صوت تلگرام|اینستاگرام|یوتیوب|فیس بوک|نماشا|آپارات| صفحه دوم اینستاگرام
هدایت شده از نجف لک زایی
حکمرانی در قرآن جلسه 141- نظام سیاسی و دولت جلسه 20.mp3
36.52M
⬅️ سلسله نشست های علمی ( صد و چهل و یکمین نشست)
📒حکمرانی در قرآن جلسه 141
📒 نظام سیاسی و دولت جلسه 20
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani141
⬅️ دبیر علمی : جناب آقای دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 10 اردیبهشت ماه 1401 ساعت 13:45 الی 15
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
🌐https://eitaa.com/nlakzaee/4395
با توفیق الهی سلسله مباحث تفسیری قرآن کریم با رویکرد راهبردی در 248 جلسه تا به حال انجام شده است که برای دستیابی آسان تر به فایل های صوتی فهرست آن به صورت هشتگ تقدیم مخاطبان عزیز و گرامی کانال می شود.
#سوره_حمد ( 1 جلسه)
#سوره_بقره ( 48 جلسه)
#سوره_آل_عمران ( 27 جلسه)
#سوره_نساء ( 30 جلسه)
#سوره_مائده ( 21 جلسه)
#سوره_انعام ( 23 جلسه)
#سوره_اعراف ( 26 جلسه)
#سوره_انفال ( 10 جلسه)
#سوره_توبه ( 21 جلسه)
#سوره_یونس (14 جلسه)
#سوره_هود ( 17 جلسه)
#سوره_یوسف ( 13 جلسه)
🌐https://eitaa.com/nlakzaee/4406
آیتالله سیدمصطفی محقق داماد، درباره کتاب «ابن سینا و خرد ایرانی» گفت: کسانی که در تاریخ حکمت اسلامی قدم زدهاند یک تقسیمبندی را مسلم دانستهاند و آن تقسیم حکمت اسلامی به مشایی، اشراقی و متعالیه است و حکمت مشاء را پیرو ارسطو میدانند. این تقسیم بندی نویسندگان معاصر را با چندین مشکل مواجه کرد؛ نخست اینکه نتوانستهاند برخی مواضع ابن سینا را در مباحث عرفانی هضم کنند. همچنین چون شیوه ارسطویی استدلالی، منطقی و عقلانی و نیز برخلاف روش افلاطون و فلوطین از شهود به دور است، با این پرسش مواجه شدهاند که مفاد رسالههای منتسب به ابن سینا از جمله قرآنی و تفسیر قرآن و برخی رسالههای عرفانی مانند سرالصلوة و اسرار دعا و اسرار زیارت چگونه با روش حکمی او که ارسطویی است منطبق میشود.
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: هر کسی به توجیهی برای حل این مشکل دست زده و همین تفکر سبب شده است تا برخی در بسیاری از رسالههای ابن سینا تردید کنند، در صورتی که فردی که میخواهد در مورد ابن سینا اظهارنظر کند باید به همه آثارش احاطه داشته باشد و نؤمن ببعض و نکفر ببعض نباشد.
محقق داماد با بیان اینکه ما سه ابن سینا داریم نه یک ابن سینا توضیح داد: ابن سینای اول دوره جوانی اوست؛ در این دوره حکمت عروضیه را نوشت که متأسفانه فقط یک نسخه آن باقی مانده است و دکتر اعوانی موفق شد این نسخه را از یکی از کتابخانههای سوئد به دست آورد و مشغول تصحیح آن است. این رساله تلخیصی از فلسفه ارسطو و مربوط به دوره جوانی اوست. ابن سینای دوم ابن سینای مؤلف شفاست که در بسیاری از موارد به نقد ارسطو پرداخته و وی گزارشگر محض نیست. در برخی موارد کلماتی نسبتاً تند علیه ارسطو ابراز کرد و در همین کتاب «ابن سینا و خرد ایرانی» هم وعده داده و هم اشاره کرده است. ابن سینای سوم مؤلف حکمت المشرقیه و الاشارات و التنبیهات است؛ او در این بخش فیلسوفی مسلمان و متمایل به مکتب اشراق است و گویی متحول شده است.
این استاد فلسفه با بیان اینکه تحول در عرفا امری طبیعی و زیاد است، یادآور شد: غزالی و فیض کاشانی نمونه این تحولات هستند. فیض آورده است که چندی مشغول کلام و فلسفه و اصول و ... بودم. سپس به تفسیر قرآن و فهم روایات روی آوردم و به مقدار ایمانم درکی از آنها پیدا کردم و او منتقد فلاسفهای است که کاری با شهود ندارند و ملاصدرا هم حکمت اصیل را متعالیه معرفی کرده که مرکب از عرفان و قرآن و برهان است. ابن سینا هم همینطور است و احتمال تحول در او بسیار زیاد است.
نخستین جلد از مجموعه سه جلدی ابن سینا و خرد ایرانی منتشر شد
نخستین جلد از مجموعه سه جلدی ابن سینا و خرد ایرانی تألیف قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی به همت انتشارات صراط منتشر شد.
نخستین جلد از مجموعه سه جلدی ابن سینا و خرد ایرانی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاکنون بسیاری از ابن سیناپژوهان و همچنین مستشرقان، فلسفۀ ابن سینا را ذیل فلسفۀ یونانی، ارسطویی و مشائی مورد بررسی قرار داده و التفاتی بنیادین به جایگاه وی در سنت فکری مشرقی نداشته اند. خرد ایرانی که ریشه در حکمت و تفکر فرزانگان خسروانی دارد، سرچشمۀ فلسفۀ مشرقی شمرده می شود. این سنخ از خرد که فارابی، ابن سینا و سهروردی در درون آن می اندیشیدند، به باور ابن سینا، در برابر سنت یونانی قرار دارد.
این تفکر شالودۀ حکمت مشرقی در فلسفۀ ابن سینا را فراهم ساخت؛ همان گونه که سرچشمۀ فلسفۀ اشراق نزد سهروردی گردید. هر دوی این متفکران، این سنخ از حکمت را در مقابل سنت یونان قرار داده اند.
ابن سینا به صراحت از کاستی های آشکار در فلسفۀ یونان سخن رانده و تأکید می کند که تکیه و تقلید افراطی و بدون آگاهی از اندیشۀ یونانیان، جهالت است؛ به همین سبب معتقد است حقیقت حکمت را باید نزد مشرقیان و در فلسفۀ مشرقی جست وجو کرد.
قاسم پورحسن درزی، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی بعد از مجموعه فارابی پژوهی که در سه جلد با عناوین فارابی پژوهی؛ خوانش نو از فلسفه فارابی، فارابی و الحروف و نظام معرفتشناسی فارابی منتشر شده بود به تدوین مجموعه سهجلدی ابنسینا و خرد ایرانی پرداخت. برای اولین بار بود که در دنیای اسلام براساس متون فارابی نشان داده شد که فارابی شارح ارسطو، پیرو سنت یونانی و نوافلاطونی مسلمان نیست، این عبارتها بارها در بازخوانی فارابی از جانب مستشرقان و مورخان عرب تکرار میشد.
فلسفه اسلامی یک ساحت و قلمرو مستقل است و این موضوع در مجموعه فارابی و ابنسینا پرداخته شده است. عدم اهتمام به بنیانهای خرد ایرانی مسئله بسیار مهمی است. پورحسن معتقد است این خرد ایرانی اولین بار توسط فارابی مورد توجه قرار گرفت و بعد ابنسینا در بسط این خرد، نقشی اساسی ایفا کرد.
مجلد اول هزار صفحه و دارای سه بخش است که از سوی انتشارات صراط منتشر شده است. بخش نخست بنیانهای حکمت مشرقی است، بخش دوم بیان میکند که در فلسفه اسلامی فارابی و ابنسینا با نظام فلسفی مستقلی روبهرو هستیم، در اینجا به تأکید گفته شده که خرد ایرانی و اسلامی جامعتر ازآنچه است که در سنت یونانی ظهور کرده و بخش سوم مباحث هستیشناسی ابنسینا است.
مجلد دوم مجموعه با عنوان مسئله اخلاق و قدرت در ابنسینا هدفش پاسخ مستدل و متیقن به نقدها و دعاوی بیاساس درباره حکمت سینوی است که احتمالاً انتشار آن در حدود ۲ سال طول خواهد کشید. در مجلد سوم مجموعه هم به مسئله مهم نفس و انسانشناسی پرداخته خواهد شد.
پورحسن معتقد است بازخوانی دقیق و صحیحی از ابنسینا همانند فارابی تاکنون صورت نگرفته و کار آسانی نیست. گرفتار خوانش مستشرقان شدهایم، رایج است که فارابی، ابنسینا و فلسفه اسلامی بر اساس دیدگاه مستشرقان و متفکران غربی خوانده شود. فارابی و ابنسینا بنیانگذاران فلسفه اسلامی هستند که آموزه اسلامی، حکمت مشرقی، خرد ایرانی و خوانش مستقل یک فیلسوف در آن وجود دارد.
نخستین جلد از مجموعه سه جلدی ابن سینا و خرد ایرانی تألیف قاسم پورحسن استاد دانشگاه علامه طباطبایی به همت انتشارات صراط با جلد گالینکور به بهای 280 هزار تومان منتشر شد.
20.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سری مستند #صدای_ملت
بررسی ژورنالیسم اندیشه از دوران مشروطه تا آینده انقلاب اسلامی
✅ شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما
✅ تکرار برنامه: ۰۲:۰۰ ، ۰۷:۰۰ ، ۱۵:۰۰
✅ اینستاگرام: seday_mellat