eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
206 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
158 ویدیو
120 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
🔖 ▪️رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ و واحد به کانون حادثه. یک‌باره همه عاطفه یا نفرت جمع می‌شود؛ نفْس نشان‌می‌دهد از رفتن ، آمدن (مثلاً)، شاد است یا محزون؟! می‌بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته‌ی حواس یا ذهنیت‌ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند می‌شود. رجوع به نفْسِ ایران یک برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدت‌ها کلُّ القوا". بدون این تنفس، می‌میرد و به کثرت‌هایش تجزیه می‌شود؛ مثل یک بدن متلاشی! و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع‌مان دهند. ✍🏻محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از «مطالعات جهان عرب»
«مردم بما هو مردم» (داشته انقلاب اسلامی، نداشته جهان عرب) 🔹 با توجه به دولت -ملت سازی های غیر طبیعی و تحمیلی در جهان عربِ پسا عثمانی، درک دقیقی از مفهوم«مردم» به عنوان روح جمعی یک ملت و به مثابه کنشگر نظم-هویت بخش وجود ندارد. هر چند تحولات مردم‌سالارانه دهه قبل که جهان عرب را در برگرفت،امید بازگشت«مردم» را زنده کرد اما سرنوشتی که این کنش‌گری ناقص به یادگار گذاشت، ترمیدور در مصر، جنگ داخلی در لیبی، زندانی شدن اسلامگرایان در تونس، و سرکوب یک ملت در بحرین بود. 🔸 تجربه ای که نشان داد«مردم» در ساحتی بالاتر از منافع حزبی - جریانی در جهان عرب نتوانست روح جمعی یک ملت را نمایندگی کرده و کنش‌گری نظم بخش داشته باشد لذا پس از اندکی، پاشنه در جهان عرب بر همان منوال قبل چرخید. ▪️آنچه در چهره نگران یک ملت فارغ از جهت گیری های سیاسی در فقدان رئیس جمهور و همراهان دیدیم و آنچه در تشییع جنازه و حس همدردی و حضور میدانی مشاهده می‌شود, نشانگر سطحی عمیق تر از مفهوم به ظاهر ساده«مردم» در ساحت سیاست‌ورزی ایران پسا انقلاب است. آنجا که تعارضات جریان های مختلف به انشقاق ظاهری منجر شده، باز با کنشگری«مردم بما هو مردم» رنگ می‌بازد. لذا شاید بتوان گفت مهم ترین داشته انقلاب اسلامی نسبت به دولت ملت های عربی«مردم بما هو مردم» است که در بحران ها می‌تواند روح جمعی یک ملت را تبلور بخشیده و اختلافات و انشقاق ها را در خود حل کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
📣 ادای احترام ۶۸ تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای به مقام رئیس جمهور شهید و همراهان 🔸۶۸ تن از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام رئیس جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند. 🔸امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس، سوریه و تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، روسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دوما روسیه و روسا مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین روسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی هستند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند. 🔸همچنین وزرای امور خارجه لبنان، مصر، تونس، عربستان سعودی، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، سریلانکا، افغانستان، پاکستان، ونزوئلا و ترکیه، وزیر مشاور در امور نخست وزیری اردن، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی، وزیر امور مجاهدان الجزایر، وزیر مشاور در امور توسعه روستایی سریلانکا، وزیر بازرگانی پاکستان، وزیر کشور پاکستان، وزیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات پاکستان، وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، عضو کابینه صربستان، وزیر مشاور ریاست جمهوری نیکاراگوئه، وزیر شهرسازی دولت‌های محلی و خدمات عمومی مالدیو به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور، وزیر اوقاف و امور دینی عمان به عنوان فرستاده ویژه سلطان، وزیر مشاور صربستان و وزیر مشاور امارات نیز از دیگر مقامات خارجی حاضر در این مراسم بودند که به رئیس جمهور ادای احترام کردند. 🔸نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، ۳ نفر از نمایندگان پارلمان آذربایجان، ۲ نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب سعادت، رئیس و نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی اتیوپی، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و دبیرکل کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق، سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و فرستاده ویژه سنگاپور نیز ضمن عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر رئیسی و همراهانش ادای احترام کرده و یاد آنان را گرامی داشتند.
🔰دکتر شریف لک‌زایی در یادداشتی عنوان کرد؛ 🔻وحدت در عین کثرت 🔹️در فاصله کوتاهی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه و فقدان مشارکت گسترده، مردم عزیز ایران اما با همه اختلافات و سلایقی که دارند در دو اجتماع روز قدس و دفاع از فلسطین و مردم غزه و تشییع پیکر شهدای خدمت و شهید جمهور، عظمت جدیدی خلق کردند. 🔹 این عظمت به معنای درک زمان و مکان درست انقلاب اسلامی ایران است که در سال ۱۳۵۷ با همین حضور و بلکه همدلی بیشتری به صحنه آمد و نظامی جدید را خلق کرد. 🔹خلق این دو حماسه به فاصله اندکی نشان می‌دهد مردم همچنان بیشترین همراهی را با شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و حمایت از خادمان واقعی خود دارند. 🔹 مردم ایران بزرگترین خالقان همبستگی و انسجام اجتماعی و وحدت در عین کثرت هستند. گو اینکه مردم برخلاف جریان های سیاسی، در پی آن هستند که همه کثرت ها را به وحدت مبدل کنند. 🔹 از این رو باید به این مردم آفرین گفت. امیدوارم انتخابات آتی ریاست جمهوری بتواند به تعمیق این همبستگی اجتماعی و ملی تداوم ببخشد. شریف لک‌زایی تهران، نزدیک میدان آزادی دوم خرداد ۱۴۰۳ ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
📣 گوشه‌ای از پیام چهره‌های جهانی برای شهادت رئیس جمهور
هدایت شده از فکرت
|‌ 🔰 حقوق شهروندان مدینه فاضله ✍🏻 مرضیه دژفر 💠 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. در این نوشتار کوشش شده تا با تأکید بر کتاب شواهد‌الربوبیه حقوق اجتماعی نزد صدرا ارزیابی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
🔹 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. وی براین باور است که هدف غایی بشر رسیدن به قرب الی‌الله است؛ برای این مقصود باید شرایط و امکانات زندگی دنیا اعم از خوراک، پوشاک، مسکن، قوانین عادله، و ....بر پایه اصل مساوات و برابری، برای همه انسانها فراهم باشد. دنیا مزرعه آخرت است ازاین رو هرچه مانع از تداوم زندگی در دنیا شود، مانع از بهره‌مندی بیشتر در آخرت و موجب انسداد قرب الی‌الله می‌شود. 🔸 ویژگی‌های آرمانشهر در آثار متفکران ارتباط مستقیم با هستی‌شناسی و جهان‌بینی آنها دارد. به نظر می‌رسد مسأله حقوق اجتماعی یکی از مهمترین ابعاد مدینه فاضله به شمارمی‌آید که صدرالمتألهین در آثار مختلف خود همچون شرح اصول کافی، مبدأ و معاد و شواهدالربوبیه به این موضوع پرداخته است. 🔹اختیار مردم در تعیین نوع حکومت و حاکم در اندیشه صدرا نقش محوری دارد. دو واژه «حسن الاختیار» و «سوء الاختیار»نشانگر آن است که در مقام اثبات و اجرا نوع حاکمیت وابسته به اراده مردم است. صدرا عدالت را صفت سیاست به شمار آورده است؛ او این سیاست را ضامن تقسیمات عادلانه اموال، زمین‌ها و اماکن می‌داند. 🔸همان طور که خداوند از نزول باران که لازمه تامین حوائج زندگی مردم است کوتاهی نکرده است، از وجود شخصی که صلاح و مصلحت دنیا و آخرت و اسباب و وسایل آن را به خلق معرفی کند، نیز کوتاهی نخواهد کرد. اگر خلیفه الهی باید مظهر رحمت باشد، این یک حق برای مردم نیز به شمار می‌رود که رهبر آنها فردی مهربان و دلسوز باشد و از اینجا پایه حکومت دیکتاتوری در اندیشه صدرا نفی می‌شود. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
ملاصدرا و نقشه راه1.mp3
37.7M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه اول: تلقی صحیح از فلسفه اسلامی کدام است؟ معرفی سه کتاب 3:08 زیست حکمت‌مدار 10:53 فلسفه و نوجوان 19:25 فلسفه و انسانی زیستن 24:35 اصلاح تلقی از فلسفه 28:20 حلقه‌های مفقوده 32:25 وجودشناسی و کشف حقیقت 44:40 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
رسانه فکرت در امتداد پرونده «آرمانشهر ملاصدرا» برگزار می‌کند: ✅ صدرای زمانه امکان‌سنجی حکمت متعالیه برای ساخت آینده 👤 باحضور: شریف لک‌زایی؛ دانشیار گروه فلسفه سیاسی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات مورد نظر خود در باب «مدل آرمانشهر ملاصدرا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۳ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰 گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۷۵ ⬅️ حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در فلسفه سیاسی "بررسی دلالت های حکمرانی پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری" 🎤 حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی و بهرمندی از نظرات سایر اعضا 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸، ساعت۲۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از فکرت
🔸هر زمان و هر مکان که انسانی زیسته، اندیشه «به‌زیستی» تا اندیشه «بهترین زیست» نیز پیوسته با او بوده است اما سوال اینجاست که با وجود تغییرات عمیق تاریخی، آیا گسستی در تلقی متفکران از مفهوم آرمان‌شهر رخ داده‌است؟ آیا اتوپیا معنای جدیدی در جهان مدرن دارد که متمایز از جهان سنت است؟ 🔹صدرا از جمله متفکرین جهان سنت است و جهان سنت جایی‌است‌که در آن درک تام و ایستایی از آرمان‌شهر وجود دارد. به بیان دیگر، آرمان‌شهرِ جهانِ سنت، مکانی، یا دقیق‌تر، نامکانی است که همه چیز در آن به‌حدِ نهاییِ کمالِ خود رسیده‌است؛ صد‌در‌صد خیر، صد‌در‌صد نیکویی و صد‌در‌صد حسن تحقق یافته‌است و هیچ خوبی‌ای نیست که در بوته امکان، مکنون باشد یا امری وجود ندارد که بتوان بهترش را متصور شد؛ بلکه همه‌چیز، بهترین است. 🔸از دیگر ویژگی‌های آرمان‌شهر در جهان سنت، وجه متعالی و الهی بودن آن است؛ به‌تعبیری دیگر، هم در به‌وجود آمدن آرمانشهرها الهه‌های اسطوره‌ای یا خدای ادیان نقش مستقیم یا غیر مستقیم دارد و هم انسان‌های ساکن آرمان‌شهر علاوه بر رفع نیازهای مادی‌شان در آرامش، نور، لطف و توجه الهی هستند. درست به‌همین خاطر است که مفاهیمی چون رستگاری و نجات با ادبیات سنتی آرمان‌شهر پیوند خورده‌است و نمونه اعلای آرمان‌شهرِ جهانِ سنت یا خودِ بهشتِ ادیان است یا بهشت‌گون توصیف می‌شود؛ چراکه بهشت را نمی‌توان از چیزی که هست بهتر کرد. 🔹در دیگر سوی اما، تلقی متفاوتی از جامعه ایده‌آل و آرمانی در غرب وجود دارد که تحت تاثیر تغییر نسبت انسان با جهان است. اتوپیای غربی نتیجه یک منطق اومانیستی است. بر اساس این کشف که انسان صرفاً برای پذیرش سرنوشت خود وجود ندارد، بلکه برای استفاده از عقل و برای ساختن آینده است که زندگی می‌کند، صورت‌بندی می‌شود. 🔸دومین ویژگی اتوپیا ناتمام، غیرایستا و فرایندی‌بودن آن است. به‌بیان دیگر، اتوپیا نسخه‌ای پیشرفته، بهبود یافته و جایگزین برای وضعیت فعلی و جامعه کنونی است؛ لذا انسان همراه می‌تواند در نقطه‌ای بایستد و گامی بهتر و نیکوتر را متصور شود، برای تحقق آن تلاش کند و سپس به آن دست یابد و پس از آن باز هم به اطراف نگریسته و طرحی بهتر از طرح پیشین برگزیند و برای تحققش بکوشد و این «فرایند بهتر شدن» تا ابد ادامه یابد، بدون آنکه نقطه بهترین، پایانی و کامل را در نظر داشته باشد. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
ملاصدرا و نقشه راه2.mp3
36.61M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه دوم: انسانِ تمدن‌ساز دریچه حکمت 7:50 فلسفه‌ی سفر 16:30 سیرالی الله و اجتماع مدنی 19:00 اولین هدف فلسفه 27:00 انسان تمدن ساز 35:30 خلیفه اللهی انسان 44:50 نگاه استقلالی اشیاء 53:03 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام