eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
206 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
158 ویدیو
120 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ هسته حکمرانی اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند 🌀سلسله نشست‌های حکمرانی اسلامی(3) 🎙ارائه‌دهنده: 👤دکتر یونس فرقانی ⏹ موضوع: دلالت‌های حکمت متعالیه برای نظریه خط‌مشی 🎙 دبیر علمی: 👤 دکتر کریم ابراهیمی 📆 زمان:18شهریور 1403 ⏰ ساعت: 16:30 تا 18:30 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: 🌐dte.bz/hkm 🔗لینک ثبت نام جهت دریافت گواهی: 🌐events.isca.ac.ir/sama/1335 آدرس: قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه 2، سالن شهید سلیمانی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
سوالات انتشارات رواق درباره جلال آل احمد از مقام معظم رهبری و پاسخ های معظم له متن سوالات انتشارات رواق هم اینک در دست نیست، اما از فحوای پاسخ‌ها قابل حدس است، سؤالاتی چون نحوه آشنایی با ایده‌های آل‌احمد، ساحت‌های نقش آفرینی فرهنگی او، واپسین منزل فکری وی و نقش او در بسترسازی برای انقلاب و غیره نگاه جامع‌الاطراف رهبری به کارنامه آل‌احمد، به ویژه واپسین فصل آن، بازگوکننده‌ی نکات مهمی است که می‌تواند جلال پژوهان را مددکار باشد. مشروح متن پاسخ رهبر انقلاب به سوالات مورد اشاره به این‌ترتیب است؛ بنام خدا با تشکر از انتشارات رواق اولاً بخاطر احیا نام جلال آل‌احمد و از غربت در آوردن کسی که روزی جریان روشنفکری اصیل و مردمی را از غربت درآورد؛ و ثانیاً به خاطر نظرخواهی از من که بهترین سال‌های جوانیم با محبت و ارادت به آن جلال آل قلم گذشته است. پاسخ کوتاه خود به هر یک از سوالات طرح شده را تقدیم می‌کنم: ۱. دقیقاً یادم نیست که کدام مقاله یا کتاب مرا با آل‌احمد آشنا کرد. دو کتاب «غربزدگی و دست‌های آلوده» جزو قدیمی‌ترین کتاب‌هایی است که از او دیده و داشته‌ام. اما آشنایی بیشتر من بوسیله و برکت مقاله «ولایت اسرائیل» شد که گله و اعتراض من و خیلی از جوان‌های امیدوار آن روزگار را برانگیخت. آمدم تهران (البته نه اختصاصاً برای این کار) تلفنی با او تماس گرفتم. و مریدانه اعتراض کردم. با اینکه جواب درستی نداد از ارادتم به او چیزی کم نشد. این دیدار تلفنی برای من بسیار خاطره‌انگیز است. در حرف‌هایی که رد و بدل شده هوشمندی، حاضر جوابی، صفا و دردمندی که آن روز در قلّه‌ی «ادبیات مقاومت» قرار داشت، موج می‌زد. ۲. جلال قصه‌نویس است (اگر این را شامل نمایشنامه‌نویسی هم بدانید) مقاله‌نویسی کار دوّم او است. البته محقّق و عنصر سیاسی هم هست. اما در رابطه با مذهب؛ در روزگاری که من او را شناختم به هیچ‌وجه ضد مذهب نبود، بماند که گرایش هم به مذهب داشت. بلکه از اسلام و بعضی از نمودارهای برجسته‌ی آن به‌عنوان سنت‌های عمیق و اصیل جامعه‌اش، دفاع هم می‌کرد. اگرچه به اسلام به چشم ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمی‌نگریست. اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی شناخته‌شده‌ای را هم به این صورت جایگزین آن نمی‌کرد. تربیت مذهبی عمیق خانوادگی‌اش موجب شده بود که اسلام را اگرچه به‌صورت یک باور کلی و مجرد همیشه حفظ کند و نیز تحت تأثیر اخلاق مذهبی باقی بماند. حوادث شگفت‌انگیز سال‌های ۴۱ و ۴۲ او را به موضع جانبدارانه‌تری نسبت به اسلام کشانیده بود. و این همان چیزی است که بسیاری از دوستان نزدیکش نه آن روز و نه پس از آن، تحمّل نمی‌کردند و حتی به رو نمی‌آوردند! اما توده‌ای بودن یا نبودنش؛ البته روزی توده‌ای بود. روزی ضد توده‌ای بود. و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنه‌ها و فراز و نشیب‌ها و متوقّف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم می‌ماند و قله‌های بلندتر را هم تجربه می‌کرد. ۳. غربزدگی را من در حوالی ۴۲ خوانده‌ام. تاریخ انتشار آن را به یاد ندارم. ۴. اگر هر کس را در حال تکامل شخصیت فکری‌اش بدانیم و شخصیت حقیقی او را آن چیزی بدانیم که در آخرین مراحل این تکامل بدان رسیده است، باید گفت «در خدمت و خیانت روشنفکران» نشان دهنده و معیّن کننده‌ی شخصیت حقیقی آل احمد است. در نظر من، آل‌احمد، شاخصه‌ی یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است. تعریف این جریان، کار مشکل و محتاج تفصیل است. امّا در یک کلمه می‌شود آن را «توبه‌ی روشنفکری» نامید. با همه‌ی بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه «توبه» هست. جریان روشنفکری ایران که حدوداً صد سال عمر دارد با برخورداری از فضل «آل‌احمد» توانست خود را از خطای کج‌فهمی، عصیان، جلافت و کوته‌بینی برهاند و توبه کند: هم از بدفهمی‌ها و تشخیص‌های غلطش و هم از بددلی‌ها و بدرفتاری‌هایش. آل‌احمد، نقطه‌ی شروع «فصل توبه» بود. و کتاب «خدمت و …» پس از غربزدگی، نشانه و دلیل رستگاری تائبانه. البته این کتاب را نمی‌شود نوشته‌ی سال ۴۳ دانست. به گمان من، واردات و تجربیات روز به روز آل‌احمد، کتاب را کامل می‌کرده است. در سال ۴۷ که او را در مشهد زیارت کردم؛ سعی او در جمع‌آوری مواردی که «کتاب را کامل خواهد کرد» مشاهده کردم. خود او هم همین را می‌گفت. البته جزوه‌ای که بعدها به نام «روشنفکران» درآمد، با دو سه قصه از خود جلال و یکی دو افاده از زید و عمرو، به نظر من تحریف عمل و اندیشه‌ی آل‌احمد بود. خانواده آل‌احمد حتی در «نظام نوین اسلامی» هم، تاکنون موفق نشده‌اند ناشر قاچاقچی آن کتاب را در محاکم قضائی اسلامی محکوم یا تنبیه کنند. این کتاب مجمع‌الحکایات نبود که مقداری از آن را گلچین کنند و به بازار بفرستند.
اثر یک نویسنده‌ی متفکر، یک «کل» منسجم است که هر قسمتش را بزنی، دیگر آن نخواهد بود. حالا چه انگیزه‌ای بود و چه استفاده‌ای از نام و آبروی جلال می‌خواستند ببرند بماند. ولی به هر صورت گل به دست گلفروشان رنگ بیماران گرفت... ۵. به نظر من سهم جلال بسیار قابل ملاحظه و مهم است. یک نهضت انقلابی از «فهمیدن» و «شناختن» شروع می‌شود. روشنفکر درست آن کسی است که در جامعه‌ی جاهلی، آگاهی‌های لازم را به مردم می‌دهد و آنان را به راهی‌نو می‌کشاند. و اگر حرکتی در جامعه آغاز شده است؛ با طرح آن آگاهی‌ها، بدان عمق می‌بخشد. برای این کار، لازم است روشنفکر اولاً جامعه‌ی خود را بشناسد و ناآگاهی او را دقیقاً بداند. ثانیاً آن «راه نو» را درست بفهمد و بدان اعتقادی راسخ داشته باشد، ثالثاً خطر کند و از پیشامدها نهراسد. در این صورت است که می‌شود: العلماء ورثة الانبیا. آل‌احمد، آن اولی را به تمام و کمال داشت (یعنی در فصل آخر و اصلی عمرش). از دوّم و سوّم هم بی‌بهره نبود. وجود چنین کسی برای یک ملّت که به سوی انقلابی تمام‌عیار پیش می‌رود، نعمت بزرگی است. و آل‌احمد به راستی نعمت بزرگی بود. حداقل، یک نسل را او آگاهی داده است. و این برای یک انقلاب، کم نیست. ۶. این شایعه (باید دید کجا شایع است. من آن را از شما می‌شنوم و قبلاً هرگز نشنیده بودم.) باید محصول ارادت به شریعتی باشد و نه چیز دیگر. البته حرف فی حد نفسه، غلط و حاکی از عدم شناخت است. آل‌احمد کسی نبود که بنشیند و مسلمانش کنند. برای مسلمانی او همان چیزهایی لازم بود که شریعتی را مسلمان کرده بود. و ای کاش آل‌احمد چند سال دیگر هم می‌ماند. ۷. آن روز هر پدیده ناپسندی را به شاه ملعون نسبت می‌دادیم. درست هم بود. امّا از اینکه آل‌احمد را چیزخور کرده باشند، من اطلاعی ندارم، یا از خانم دانشور بپرسید یا از طبیب خانوادگی. ۸. مسکوت ماندن جلال، تقصیر شماست شمایی که او را می‌شناسید و نسبت به او انگیزه دارید. از طرفی مطهری و طالقانی و شریعتی در این انقلاب، حکم پرچم را داشتند. همیشه بودند. تا آخر بودند. چشم و دل «مردم» (و نه خواص) از آنها پر است. و این همیشه بودن و با مردم بودن، چیز کمی نیست. اگر جلال هم چند سال دیگر می‌ماند … افسوس.
هدایت شده از شریف لک زایی
تازه ترین اثر گروه پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با عنوان منتشر شد. این اثر که مجموعه هشت گفتار از آیت الله است، با هدف تبیین ظرفیت های برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندی فلسفه سیاسی اسلامی در پاسخگویی به مسائل سیاسی و اجتماعی طراحی و انجام شده است و بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را طرح نماید. اثر حاضر به اهتمام و توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی چاپ و منتشر شده است. https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از شریف لک زایی
4_5976616665067034868.zip
2.31M
فهرست مطالب تازه ترین اثر منتشره گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفتارهایی از آیت الله
مدرسه حکمرانی اسلامی-دکتر یونس فرقانی.mp3
24.95M
🌀سلسله نشست‌های حکمرانی اسلامی(3) 🎙ارائه‌دهنده: 👤دکتر یونس فرقانی ⏹ موضوع: دلالت‌های حکمت متعالیه برای نظریه خط‌مشی 🎙 دبیر علمی: 👤 دکتر کریم ابراهیمی 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/isca_hkm02 📆 زمان:18شهریور 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
🌷 ششم ربیع الاول سالروز رحلت عارف کبیر مرحوم آیت الله حاج سید علی قاضی طباطبایی قسمتی از وصیّتنامه ایشان: 🔸امـا وصـيـتـهـاى ديـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـكـنـيـد، اول وقـت بـه جـا بـيـاوريـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ كرديد، همه چيزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبيحه صديقه كبرى سلام الله عليها و آية الكرسى در تعقيب نماز تـرك نـشـود؛... 🔸ديـگـر آنـكـه ، اگـر چـه ايـن حرفها آهن سرد كوبيدن است ، ولى بنده لازم است بگويم ، اطـاعـت والدين ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترك خدعه و حيله و تقدم در سلام و نيكويى كردن با هر بر و فاجر، مگر در جايى كه خدا نهى كرده . اينها را كه عـرض كـردم و امـثـال ايـنـهـا را مـواظـبـت نـمـايـيـد! الله الله الله كـه دل هيچ كس را نرنجانيد! https://eitaa.com/shohadaye_shiraz
💠دکتر شریف لک زایی بیان کرد: ✅ رضایت مردم؛ مهم‌ترین مؤلفه حکمرانی شایسته در نگاه امام موسی صدر 🔻عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه حکمرانی در اندیشه امام موسی صدر واجد اصولی است، گفت: رضایت، شیوه مهمی برای حکمرانی در تمامی عرصه‌ها از سوی ایشان مطرح است.  🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقل از خبرگزاری ایکنا، شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 20 شهریورماه در نشست علمی «اصول حکمرانی در جامعۀ چند فرهنگی لبنان در اندیشۀ سیاسی امام موسی صدر؛ رویکردی قرآنی» با بیان اینکه دو مجموعه مستقل در تفسیر قرآن کریم از امام موسی صدر منتشر شده است که یکی «حدیث سحرگاهان» و دیگری «برای زندگی» است، گفت: مجموعه این مباحث تفسیری در گام به گام با امام در جلد دهم یکجا گردآوری شده است؛ مقصود امام موسی صدر هم این نبوده است که بحث‌های فلسفی و علمی و نظری صرف انجام بدهد بلکه ایده تفسیری ایشان این است که قرآن برای تربیت انسان آمده و هدف اصلی هم تدبر و تأمل در هستی و شگفتی‌های آفرینش است.  🌐 متن کامل خبر را از اینجا بخوانید ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
🔰 سلسله نشست‌های علمی فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه در سال ۱۴۰۳ 🌺 درس‌گفتار اول(جلسه ۱۸): فلسفه اجتماعی ملاصدرا با محوریت نظام حقوقی و اخلاقی در شهر و خانواده(مشهد پنجم شواهدالربوبیه) 🌺 درس‌گفتار دوم(جلسه ۳۸): معرفة‌النفس با رویکرد فلسفه اجتماعی(مشهد سوم شواهدالربوبیه) 🌷 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹 پنج‌شنبه ۲۹ شهریورماه 🔹 ۸ صبح تا ۱۲ 🔹 خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن جلسات شهید رئیسی 🔸 مشاهده برخط: m8r.ir/1001 ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از تابناک
🔺رهبر انقلاب در دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت: موضوع امت اسلامی نباید فراموش شود 🔹حفاظت از هویت «امت اسلامی» ضروری است و به هیچ وجه نباید فراموش شود. مسئله هویت امت اسلامی، مسئله‌ای اساسی و فراتر از ملیت است و مرزهای جغرافیایی، حقیقت و هویت امت اسلامی را تغییر نمی‌دهد. 🔹این خلاف تعالیم اسلامی است که یک مسلمان از رنج مسلمانی دیگر در غزه یا دیگر نقاط جهان غافل باشد. 🔹بدخواهان با استفاده از ابزارهای فکری، تبلیغی و اقتصادی به‌دنبال جداسازی شیعه و سنی در کشور ما و هر منطقۀ دیگر اسلامی هستند و با اقداماتی همچون وادارکردن افرادی از طرفین به بدگویی به لجاجت و اختلاف دامن می‌زنند. علاج و راه مقابله با این توطئه‌ها تکیه بر وحدت است. موضوع وحدت نه یک تاکتیک بلکه یک اصل قرآنی است. 🔹با وجود انبوه توطئه‌ها، جامعۀ اهل‌سنت ما مجدانه با این انگیزه‌های خصمانه مقابله کرده که گواه آن ۱۵ هزار شهید اهل‌سنت در دفاع مقدس و مقاطع دیگر و شهادت جمع زیادی از علمای اهل‌سنت در راه حق و انقلاب است. 🔹امروز یکی از واجبات قطعی حمایت از مظلومان غزه و فلسطین است و اگر کسی از این تکلیف سرپیچی کند، قطعاً نزد پروردگار بازخواست خواهد شد. 🔹در این دیدار، مولوی عبدالرحمن چابهاری از علمای اهل‌سنت استان سیستان‌و‌بلوچستان و امام جمعۀ چاربهار، مولوی عبدالرحیم خطیبی از علمای اهل‌سنت هرمزگان و امام جمعۀ قشم، و ماموستا عبدالسلام امامی از علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی و امام جمعۀ مهاباد با تقدیر از رویکردهای وحدت‌آفرین جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب و حمایت‌های ایشان از جامعۀ اهل‌سنت، بر تقویت زمینه‌های وحدت‌زا و استفاده از ظرفیت‌های بومی به‌خصوص در مناطق سنی‌نشین برای پیشرفت کشور تأکید کردند و موضوع مقابله با جریان‌های تکفیری و افراط‌گرا را نیز یک ضرورت دانستند. @Tabnak
معرفی کتاب "دولت از منظر حکمت متعالیه (مجموعه مقالات)" در کتابخوان همراه پژوهان 🔻هدف اصلی کتاب حاضر که مجموعه‌مقاله‌های کنگره حکمت سیاسی متعالیه می‌باشد، این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینۀ دولت طرح نماید تا مسیر برای نظریه‌پردازی در این زمینه هموار شود. 🎯مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/7625-دولت-از-منظر-حکمت-متعالیه-مجموعه-مقالات