#نشست_علمی #فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند:
⬅️ نشست علمی با عنوان «فلسفه مقاومت براساس دیدگاه مجاهدکبیر شهیدسیدحسن نصرالله»
🔻کارشناسان:
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لکزایی
«حکمرانی مقاومت در سیره مجاهدکبیر شهیدسیدحسن نصرالله»
🎤حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی
«فلسفه مقاومت»
🎤حجتالاسلام دکتر محمدعلی سوادی
«لایه های مقاومت در اندیشه مقاومت»
🔻دبیرعلمی:
✍️جناب آقای محمدباقر خراسانی
🗓پنج شنبه- ۱۰ آبان ۱۴۰۳
⏰ساعت: ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰
🏢سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی (قم، خیایان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه۲)
💻پخش به صورت مجازی از طریق آدرس:
https://hekmateislami.com/live
https://eitaa.com/hekmateislami
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدف اصلی طرح پژوهشی «حکمت سیاسی متعالیه» آن است که بخشی از بنیادهای سیاست از منظر حکمت متعالیه را بررسی و به برخی از الزامات آن اشاره و متون و منابع مورد نظر در این زمینه را معرفی کند.این مجموعه که هشتگفتار از آیتالله جوادی آملی است، با هدف تبیین ظرفیتهای ...
مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
https://pajoohaan.ir/document/7624-سیاست-متعالیه-از-منظر-حکمت-متعالیه-گفتارهایی-از-آیتالله-جوادی-آملی
لینک اپلیکیشن:
https://pajoohaan.ir/document/arlw6g3j5l73ozn0
هدایت شده از فکرت
🔹کسی میتواند از بومیسازی حرف بزند که علم را مبتنی بر ساختن یا تولید بداند. بنابراین ما الگوی خاصی را درباره علم به کار میبریم. در سالهای اخیر یک بلبشو در به کارگیری این موضوعات دیده میشود. تولید علم گاهی از زبان کسانی مطرح میشود که سخنانشان در برنامه ریزیها و مدیریت کلان جامعه تأثیرگذار است این در حالی که است که تعبیر تولید علم و لوازم و پیامدهای آن را نمیدانند.
🔸ما امروز به راحتی از واژه بومی و غیر بومی استفاده میکنیم در حالی که این مفاهیم نیازمند مداقات جدی است، گفت: به ویژه بومیسازی علوم انسانی که از جنس پروداکشن است باز از جمله گزارههایی است که بسیار مناقشه برانگیز است، از سوی دیگر ما در زمینه فکری و کلامی نیازمند تمیز کاری هستیم. نیازمند درنگ کردن در مفاهیم و مداقه کردن هستیم البته این به معنی ایستادن و متوقف شدن نیست.
🔹باید به این نکته توجه داشت که بومی سازی به معنای بسته شدن به روی دیگران نیست و از سوی دیگر انسان دارای مسائل مشترک است اما زیست بومهای مختلف مسائل مختلف ایجاد میکند که پاسخ خودش را میطلبد. پس در هر تمدنی آنچه تولید میشود پرداختن به مسئلههای جامعه خود است.
🔸گویی علوم انسانی در ایران تخصص نیست و نوعی آگاهی است؛ به همین دلایل شاید هیچ فردی برای امر دقیق و مدیریتی به عالم علوم انسانی مراجعه نمیکند چون نوعی ضعف و فقر فرهنگ عمومی در نگرش به علوم انسانی است. از سوی دیگر فقدان و ضعف اعتماد به نفس در محققان علوم انسانی وجود دارد. بسیاری از محققان حتی نظریه پردازی را در علوم انسانی لازم نمیدانند.
🔹بومیگری در علوم انسانی یک منزل ندارد و مشکک و ذوالمراتب است و با درجات مختلف نمود مییابد؛ من بومی گری را به بومیسازی ترجیح میدهم چون بومیسازی بدین معنی است که نظریهای آنجا تولید یا جرح و تعدیل شود بعد ما با تأخیر آن را استفاده کرده و بومی کنیم. ما بنیاد در زمین دیگران بازی کنیم ما نباید علم غربیها را توسعه دهیم. ما البته باید نظریه را از آنها گدایی کرد ولی در عین حال باید سنت ایران قبل از اسلام را زنده نگه داریم.
🔸ما چهار بار تمدنسازی کردیم پس باز هم میتوانیم تمدنسازی کنیم و نظرات جدیدی بر مبنای سنت تأسیس کرد بدون سنت نمیتواند اندیشید. غربیها خودشان از اسطورهها و سنتشان نظریهپردازی کردند. ما دستمان پر است اما از این سنت غنی برای نظریهپردازی استفاده نمیکنیم.
➕گزارش کامل به زودی در سایت فکرت بارگزاری خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از شریف لک زایی
برای رصد اخبار همایشها، رویدادهای علمی، فیلم و صوت در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام، لطفا با کانال انجمن مطالعات سیاسی حوزه همراه شوید.
https://eitaa.com/anjomanesias
هدایت شده از دائرة المعارف فلسفه سیاسی اسلامی
📚 التنبیه علی سبیل السعادة/ ابونصر فارابی
#معرفی_آثار_فلسفه_سیاسی_اسلامی
«التنبیه علی سبیل السعادة» یا «التنبیه علی اسباب السعادة» اثری مختصر از فارابی است که به ضمیمه سه رساله دیگر از همین فیلسوف، در مجموعهای تحت عنوان «أربع رسائل فلسفیة» توسط جعفر آلیاسین، گردآوری و منتشر شده است.
فارابی در این اثر که ظاهرا پس از «تحصیل السعادة» نگاشته شده است، برخی دیدگاههای خود پیرامون اخلاق و سیاست را در قالب بیست نکته ارائه میدهد. همچون اثر دیگرش «احصاء العلوم»، به اقسام حکمت، فلسفه و صناعت پرداخته و به طور ویژه در این کتاب، اصطلاح «فلسفه سیاسی» را به کار میبرد. البته فارابی در دیگر آثارش نیز بدون ذکر اصطلاح فوق، دانش فلسفه سیاسی را مورد توجه قرار داده است.
در ادامه، اصطلاحنامه و نمایه موضوعی این کتاب تقدیم میشود:
📘 اصطلاحنامه کتاب التنبیه علی سبیل السعادة
📙 نمایه موضوعی کتاب التنبیه علی سبیل السعادة
☑️ نسخه مرجع در دائرةالمعارف فلسفه سیاسی:
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد، ۱۳۷۱، «کتاب التنبیه علی سبیل السعادة»، تحقیق، مقدمه و تعلیقة جعفر آلیاسین، ۳۵۶ صفحه، تهران: حکمت.
🔰 دائرةالمعارف فلسفه سیاسی اسلامی
https://eitaa.com/pph_iki_ac_ir
هدایت شده از دائرة المعارف فلسفه سیاسی اسلامی
اصطلاحنامه التنبیه علی سبیل السعادة - فارابی.pdf
363.8K
📘 اصطلاحنامه التنبیه علی سبیل السعادة / ابونصر فارابی
جهت دسترسی به اصطلاحنامه کتاب التنبیه علی سبیل السعادة، پرونده پیوستشده را بارگیری فرمایید.
در ادامه نمونههایی از اصطلاحات گردآوری شده را ملاحظه میفرمایید:
🔘 سعادت
تعاریف:
1. اما ان السعادة هي غاية ما يتشوقها كل انسان.
(فارابي، ابونصر محمد بن محمد، التنبيه علي سبيل السعادة، ص ۳۷)
2. ان السعادة اذا حصل لنا لم نحتج بغدها اصلا ان نسعي لغاية ما اخري غيرها ظهر بذلك ان السعادة توثر لاجل ذاتها و لاتوثر في وقت من الاوقات لاجل غيرها. فتبين من ذلك ان السعادة هي آثر الخيرات و اعظمها و اكملها.
(فارابي، ابونصر محمد بن محمد، التنبيه علي سبيل السعادة، ص ۳۸)
3. السعادة فليس ينالها الانسان باحواله التي لا يلحقها حمد او ذم لكن التي بها ينال السعادة هي في جملة احواله التي يلحقه بها حمد او ذم.
(فارابي، ابونصر محمد بن محمد، التنبيه علي سبيل السعادة، ص ۴۰)
🔘 فلسفه سیاسی
تعريف: «الفلسفة المدنية صنفان: أحدهما يحصل به علم الأفعال الجميلة و الأخلاق التي تصدر عنها الأفعال الجميلة، و القدرة علي أسبابها، و به تصير الأشياء الجميلة قنية لنا، و هذه تسمي الصناعة الخلقية؛ و الثاني يشتمل علي معرفة الأمور التي بها تحصل الأشياء الجميلة لأهل المدن، و القدرة علي تحصيلها لهم، و حفظها عليهم، و هذه تسمي الفلسفة السياسية.»
(فارابي، ابونصر محمد بن محمد، التنبيه علي سبيل السعادة، ص ۶۶-۶۷)
🔺 برای ملاحظه سایر اصطلاحات، پرونده پیوستشده را بارگیری فرمایید.
🔰 دائرةالمعارف فلسفه سیاسی اسلامی
https://eitaa.com/pph_iki_ac_ir
هدایت شده از دائرة المعارف فلسفه سیاسی اسلامی
کلیدواژهها و نمایهها - التنبیه علی سبیل السعادة - فارابی.pdf
411.8K
📙 نمایه موضوعی کتاب التنبیه علی سبیل السعادة/ ابونصر فارابی
جهت دسترسی به کلیدواژهها و نمایههای کتاب التنبیه علی سبیل السعادة، پرونده پیوستشده را بارگیری فرمایید.
در ادامه نمونههایی از کلیدواژههای گردآوری شده و نمایههای ذیل آنها را به همراه شماره صفحه و شماره سطر، ملاحظه میفرمایید:
🏷 سعادت
- اهمیت سعادت: ۳۸-۴۹ (۱۲).
- دلایل اشتیاق انسان به سعادت: ۳۷ (۱).
- شرایط تحصیل سعادت: ۷۰-۷۴ (۱۵).
- احوال انسانی مؤثر در سعادت: ۳۹-۴۱ (۱۵).
- تأثیر احوال اکتسابی انسان در سعادت: ۴۳-۴۵ (۱۲).
- تأثیر افعال پسندیده ارادی در سعادت: ۴۱-۴۲ (۶).
- تأثیر حکمت در سعادت: ۶۷ (۴).
مانعیت لذت در تحصیل سعادت: ۵۷-۵۸ (۴).
🏷 اعتدال
- شیوه تحصیل اعتدال در اخلاق: ۵۴-۵۵ (۱۵).
- تأثیر اعتدال در صحت بدن: ۴۷-۵۰ (۱۴).
🏷 فلسفه سیاسی
- تعریف فلسفه سیاسی: ۶۶-۶۷ (۱۷).
🔺 برای ملاحظه سایر کلیدواژهها و نمایهها پرونده پیوستشده را بارگیری فرمایید.
🔰 دائرةالمعارف فلسفه سیاسی اسلامی
https://eitaa.com/pph_iki_ac_ir
هدایت شده از فکرت
نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز.mp3
15.25M
🔸نامسئلهی فیلترینگ در ایران امروز
👤دکتر محمدینیا
آیا فیلترنیگ منافی آزادی ماست؟ 05:00
رابطه آزادی و فلسفه 08:50
حقیقت پیشرفت در ایران چیست؟ 19:35
خصوصیسازی و پشت صحنه فضای مجازی 30:00
ذینفعان رفع فیلترینگ در ایران 38:00
👤دکتر سهیلی
سوالات از شورای عالی فضای مجازی 45:00
اهمیت علوم اجتماعی در این موضوع 49:30
داده دیجیتال و ابعاد اقتصادی آن 52:30
مردمیسازی و فرآوری دادههای دیجیتالی 58:35
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از انجمن مطالعات سیاسی حوزه
🔶در هجدهمين مجمع عمومي انجمن مطالعات سياسي حوزه از مقام علمي جناب آقاي دكتر منصور ميراحمدي تقدير شد.
♦️استاد ميراحمدي در سابقه خود رياست انجمن مطالعات سياسي حوزه را نيز داراست. ايشان كه صاحب كتب و مقالات متعدد است، هم اكنون معاونت بين الملل بعثه مقام معظم رهبري و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي مي باشد.
◀️براي ايشان توفيق هر چه بيشتر و سلامتي و عافيت خواهانيم.
********
برای رصد اخبار همایشها، رویدادهای علمی، فیلم و صوت در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام، لطفا با کانال انجمن مطالعات سیاسی حوزه همراه شوید.
https://eitaa.com/anjomanesiasi
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🇵🇸 این است معنای «اسرائیل شر مطلق است»
💠 امام موسی صدر:
ما اسرائیل را شر مطلق میدانیم. در دنیا هیچچیز بدتر از اسرائیل نیست. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان میایستیم. اگر اسرائیل با کمونیسم بجنگد، ما در کنار کمونیسم میایستیم. اگر اسرائیل با جناح راست بجنگد، ما در کنار جناح راست میایستیم. این است معنای «اسرائیل شر مطلق است». من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم. اگر میخواهیم از برخورد و درگیری دور بمانیم، باید این مسئله را حل کنیم.
📚 گام به گام با امام، ج۱۲، ص۲۶۷
#شر_مطلق
#فلسطین
#عکس_نوشته
#اندیشه_بهشتی
#امام_موسی_صدر
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 مبارزه در آن سوی مرزها
🔸شهید آیتالله دکتر بهشتی:
صرف نظر از هویت، خصلت و طبیعت اسلامی انقلاب، اصولاً انقلابی که تنها به درون مرزهایش پرداخته و توجهی به خارج از حدود خود نداشته باشد، این مسلم است که دشمن آسودهاش نمیگذارد. دروغ گویند به شما که ای مردم به خودتان بپردازید ما کاری به شما نداریم...این یک اصل است در مبارزه که باید به آن توجه کنید؛ اگر شما با دشمنان انقلابتان در آن سوی مرزها نجنگید، دشمن مرزهای شما را دائماً کوچکتر و محدودتر میکند...آن وقت باید بیایید درون شهرهای خودمان با آنها بجنگید و این یک قانون است.
📚 جاودانه تاریخ، ج۵، ص۱۰۹
#سید_حسن_نصر_الله
#حزب_الله
#مقاومت
#شهید_بهشتی
#اندیشه_بهشتی
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
🇵🇸 هرچه بیشتر بهتر!
💠 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
هرکس عملی را انجام دهد که به نظرش به اسرائیل زیانی میرساند، در راه خداست.
📚 السیرة و المسیرة، ج۳، ص۴۴۶
#فلسطین
#شر_مطلق
#عکس_نوشته
#شهید_صدر
#اندیشه_بهشتی
🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید:
ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات