eitaa logo
ایستگاه مطالعات دینی
96 دنبال‌کننده
37 عکس
7 ویدیو
0 فایل
به اهتمام حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اکبری شامل معارف و آموزه های دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۱۵) 🔹محمدرضا اکبری فصل سوم غیبت ( ۴) غیبت مهدی موعود علیه السلام امام مهدی علیه السلام دارای دو غیبت صغرا و کبری است. این غیبت پر رمز و راز که همان پنهان شدن از چشم دیگران بود در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول که از تاریخ تولد او در سال ۲۵۵ هجری و یا از تاریخ شهادت پدر بزرگوارش در سال ۲۶۰ آغاز گردید غیبت کوتاه نامیده می‌شود که تا سال ۳۲۹ به طول انجامید. در این مدت اگرچه مردم او را نمی‌دیدند اما ارتباط آنها به طور کامل قطع نبود و نیازهای مردم را برطرف می‌ساخت. غیبت صغرا با زمینه سازی‌های قبلی امام دهم و یازدهم آغاز گردید. آنها ارتباط خود را به تدریج با مردم کاهش دادند و تا حد زیادی رابطه مکاتبه‌ای را جایگزین ارتباط حضوری نمودند تا با فرا رسیدن عصر غیبت مردم حیران نشوند. امام زمان علیه السلام هم یکباره غیبت کامل خود را به مرحله اجرا نگذارد بلکه آن را به صورت تدریجی آغاز کرد. اگرچه در شروع عصر غیبت مشاهده امام علیه السلام جز برای نایبان خاص او امکان‌پذیر نبود اما ارتباط غیر مستقیم او با مردم استمرار داشت و آنها می‌توانستند به واسطه نایبان خاص آن حضرت با او ارتباط داشته باشند. این وضعیت غریب به ۷۰ سال ادامه یافت تا غیبت کبری آغاز گردید. در حقیقت محدودیت ارتباط امام دهم و یازدهم با مردم زمینه ساز غیبت صغرا و غیبت صغرا زمینه ساز غیبت کبری و غیبت کبری زمینه ساز ظهور مهدی آل محمد علیهم السلام می‌باشد. با فرا رسیدن غیبت کبری باب مکاتبات بر مردم بسته شد و دیگر کسی به عنوان نایب خاص او معرفی نگردید بلکه در یک سخن کلی که از سوی آن حضرت صادر شد فرمودند ٌ وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏ْ؛ اما در حوادثی که برای شما پیش می‌آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید. به راستی که آنها حجت من بر شما هستند من حجت خدا بر آنها می‌باشم. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 484) با شروع غیبت کبری امام علیه السلام نیز عزلتی بزرگ را آغاز کرد. این عزلت می‌توانست سختی‌هایی را برای او در پی داشته باشد اما به لطف پروردگار عالم این سختی‌ها کاهش یافت. امام صادق علیه السلام فرمود: برای صاحب این امر غیبتی است که ناگزیر در آن عزلتی خواهد داشت. بهترین منزل برای او مدینه در کنار۳۰ تن از یارانش می‌باشد و با وجود آنان اضطراب و نگرانی نخواهد داشت. ( بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۵۷) و امام رضا علیه السلام فرمود: خضر آب حیات نوشید و همواره زنده خواهد ماند. او نمی‌میرد تا در صور دمیده شود. خضر نزد ما می‌آید و بر ما سلام می‌کند. ما صوت او را می‌شنویم اما شخص او را نمی‌بینیم. هرجا ذکرش به میان آید حاضر می‌شود پس هر کس از شما نامش را می‌برد بر او سلام کند. خضر در مراسم حج حاضر می‌شود و تمام مناسک آن را انجام می‌دهد. در عرفات وقوف می‌کند، به دعای مومنین آمین می‌گوید و خداوند وحشت و تنهایی قائم ما را به الفت با او برطرف می‌سازد. (بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۵۲) کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۱۵) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت ( ۴) 💠 غیبت مهدی موعود علیه السلام امام مهدی علیه السلام دارای دو غیبت صغرا و کبری است. این غیبت پر رمز و راز که همان پنهان شدن از چشم دیگران بود در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول که از تاریخ تولد او در سال ۲۵۵ هجری و یا از تاریخ شهادت پدر بزرگوارش در سال ۲۶۰ آغاز گردید غیبت کوتاه نامیده می‌شود که تا سال ۳۲۹ به طول انجامید. در این مدت اگرچه مردم او را نمی‌دیدند اما ارتباط آنها به طور کامل قطع نبود و نیازهای مردم را برطرف می‌ساخت. غیبت صغرا با زمینه سازی‌های قبلی امام دهم و یازدهم آغاز گردید. آنها ارتباط خود را به تدریج با مردم کاهش دادند و تا حد زیادی رابطه مکاتبه‌ای را جایگزین ارتباط حضوری نمودند تا با فرا رسیدن عصر غیبت مردم حیران نشوند. 🔸امام زمان علیه السلام هم یکباره غیبت کامل خود را به مرحله اجرا نگذارد بلکه آن را به صورت تدریجی آغاز کرد. اگرچه در شروع عصر غیبت مشاهده امام علیه السلام جز برای نایبان خاص او امکان‌پذیر نبود اما ارتباط غیر مستقیم او با مردم استمرار داشت و آنها می‌توانستند به واسطه نایبان خاص آن حضرت با او ارتباط داشته باشند. این وضعیت غریب به ۷۰ سال ادامه یافت تا غیبت کبری آغاز گردید. 🔹در حقیقت محدودیت ارتباط امام دهم و یازدهم با مردم زمینه ساز غیبت صغرا و غیبت صغرا زمینه ساز غیبت کبری و غیبت کبری زمینه ساز ظهور مهدی آل محمد علیهم السلام می‌باشد. با فرا رسیدن غیبت کبری باب مکاتبات بر مردم بسته شد و دیگر کسی به عنوان نایب خاص او معرفی نگردید بلکه در یک سخن کلی که از سوی آن حضرت صادر شد فرمودند ٌ وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏ْ؛ اما در حوادثی که برای شما پیش می‌آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید. به راستی که آنها حجت من بر شما هستند من حجت خدا بر آنها می‌باشم. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 484) 🔹با شروع غیبت کبری امام علیه السلام نیز عزلتی بزرگ را آغاز کرد. این عزلت می‌توانست سختی‌هایی را برای او در پی داشته باشد اما به لطف پروردگار عالم این سختی‌ها کاهش یافت. امام صادق علیه السلام فرمود: برای صاحب این امر غیبتی است که ناگزیر در آن عزلتی خواهد داشت. بهترین منزل برای او مدینه در کنار۳۰ تن از یارانش می‌باشد و با وجود آنان اضطراب و نگرانی نخواهد داشت. ( بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۵۷) 🔸و امام رضا علیه السلام فرمود: خضر آب حیات نوشید و همواره زنده خواهد ماند. او نمی‌میرد تا در صور دمیده شود. خضر نزد ما می‌آید و بر ما سلام می‌کند. ما صوت او را می‌شنویم اما شخص او را نمی‌بینیم. هرجا ذکرش به میان آید حاضر می‌شود پس هر کس از شما نامش را می‌برد بر او سلام کند. خضر در مراسم حج حاضر می‌شود و تمام مناسک آن را انجام می‌دهد. در عرفات وقوف می‌کند، به دعای مومنین آمین می‌گوید و خداوند وحشت و تنهایی قائم ما را به الفت با او برطرف می‌سازد. (بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۵۲) ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۱۶) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸غیبت ( ۵) 💠فلسفه غیبت (۱) غیبت امام مهدی علیه السلام از اموری است که بر اساس حکمت‌های الهی صورت گرفته است. از روایات استفاده می‌شود غیبت حکمت‌های مختلفی دارد و برخی از آنها ذکر شده‌اند اما برخی از آنها نه تنها بیان نشده‌اند بلکه در روایاتی تصریح شده است که مصلحت نیست کسی از آنها آگاهی یابد. 🔹 عبدالله بن فضل هاشمی گوید: از جعفر بن محمد علیه السلام شنیدم که فرمود: برای صاحب این امر غیبتی است که حتماً پیش خواهد آمد و اهل باطل در آن به تردید می‌ افتند. عرض کردم چرا چنین غیبتی پیش خواهد آمد؟ فرمود: به خاطر چیزی که ما اجازه بیان آن را نداریم. عرض کردم: پس چه حکمتی در غیبت اوست؟ فرمود: حکمت آن همان حکمتی است که در غیبت حجت‌های الهی گذشته بوده است. حکمت غیبت او کشف نمی‌گردد مگر بعد از آنکه ظهور کند همانگونه که حکمت کارهای خضر از سوراخ کردن کشتی، کشتن کودک و ساختن دیوار برای موسی کشف نگردید مگر هنگام جدایی او از خضر علیه السلام. 🔸 ای عبدالله بن فضل این امر یک امر الهی و سرّی از اسرار خدا و غیبی از امور غیبی اوست و وقتی ما دانستیم که او حکیم است می‌پذیریم که همه کارهای او بر اساس حکمت است اگرچه علت آن برای ما روشن نباشد. ( بحارالانوار،ج ۵۲،ص۹۱) 🔹همچنین حضرت مهدی علیه السلام در توقیع خود به اسحاق بن یعقوب فرمود: اما درباره علتی که غیبت برای آن واقع شد خدای عزوجل می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید از چیزی سوال نکنید که اگر برای شما آشکار گردد شما را ناراحت می‌کند. (سوره مائده، آیه ۱۰۲)، (کمال الدین،ص ۴۸۵) ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۱۷) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت ( ۶) 💠 فلسفه غیبت ( ۲) از روایاتی که بیان شد معلوم گردید علت اصلی غیبت برای ائمه علیهم السلام معلوم است اما دانستن آن به مصلحت مردم نمی‌باشد در عین حال به برخی از حکمت‌های غیبت اشاره شده است که به آنها می‌پردازیم: 💠 ۱. امتحان یکی از سنت‌های الهی امتحان بندگان خداست. این سنت در امت‌های گذشته بوده و در امت اسلامی هم جاری است. امتحان‌های الهی برای این است که سعادت و شقاوت انسان‌ها از روی دلیل باشد با امتحان است که مراتب خوبی و بدی مردم آشکار می‌گردد و خداوند بر اساس آن با آنها رفتار می‌کند. از جمله آزمایش‌های الهی که برای امتحان‌های گذشته بوده است و برای امت اسلامی هم تکرار می‌شود غیبت حجت خداست. عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ قَالَ‏: قُلْتُ: لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَیهَا السَّلامُ مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ؟ فَقَالَ: هَيْهَاتَ، هَيْهَاتَ لَا يَكُونُ‏ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلَاثاً حَتَّى يَذْهَبَ الْكَدِرُ وَ يَبْقَى الصَّفْوُ. 🔸 جابر گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم فرج شما چه هنگام خواهد بود فرمود: هیهات دور است و دور است فرج ما پیش نخواهد آمد تا اینکه غربال شوید باز غربال شوید و باز هم غربال شوید تا اینکه ناخالصی برود و صافی باقی بماند. ( بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۱۳) 🔹 و امام کاظم علیه السلام فرمود: برای صاحبان این امر امتحانی است تا جمعی از کسانی که به آن اعتقاد دارند برگردند. غیبت امتحانی از سوی خدای عزوجل است که خلقش را به آن می‌ آزماید. ( بحارالانوار،ج۵۱،ص ۱۵۰) ▪ کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۱۸) 🖌محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت (۷) 💠فلسفه غیبت (۳) ۲. اتمام حجت بدون شک حکومتی برتر و شایسته‌تر از حکومت آل محمد علیهم السلام نخواهد بود. تنها آنها هستند که می‌توانند حکومت عادلانه و مورد رضای خدا و مردم را برقرار کنند اما این حقیقت برای همه معلوم نیست و عده‌ای معتقدند که می‌توانند با تکیه بر افکار بشری حکومتی پدید آورند که به حاکمیت حق و عدالت بیانجامد. حال برای آنکه ثابت شود غیر از آل محمد علیهم السلام و غیر از راه و رسم آنها نمی نمی‌تواند حکومت عادلانه داشته باشد خدا ی تعالی این فرصت را برای بشر فراهم آورد تا همه افکار و اندیشه‌های سیاسی و حکومتی و اصناف مختلف مردم به حاکمیت دست یابند و ضعف آنها آشکار گردد آنگاه حجت خدا ظهور کند و حکومت عادلانه و مومنانه خود را پیاده کند و کسی نگوید اگر ما به حکومت می رسیدیم چنین و چنان می کردیم. 🔹امام صادق علیه السلام فرمود: مَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا يَبْقَى‏ صِنْفٌ‏ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَ قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْل؛ ظهور تحقق نمی‌یابد تا اینکه گروهی نماند مگر اینکه بر مردم حکومت کرده باشد تا کسی نگوید اگر ما حکومت داشتیم به عدالت رفتار می‌کردیم آنگاه قائم به حق وعدل قیام می‌کند. (الغيبة للنعماني، ص274) ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (19) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت (8) 💠 نایبان خاص امام زمان علیه السلام نایبانی که توسط امام زمان علیه السلام انتخاب شدند نایب خاص و فقهای واجد شرایط زمان غیبت کبری نایب عام او هستند. 🔸۱. عثمان بن سعید 🔸۲. محمد بن عثمان اولین نایب منتخب امام عصر علیه السلام عثمان بن سعید بود. او مردی عادل، موثق، پارسا و از مفاخر شیعه و دانشمندان زمان خود بود که سخنان امام علیه السلام را به شیعیان می‌رساند و پیش از امام زمان علیه السلام نیز مورد تایید امام دهم و یازدهم بود و امام زمان علیه السلام نیز وکالت قبلی او را تایید و تمدید کرد. وقتی عمر گرانمایه عثمان بن سعید به پایان رسید حضرت فرزندش محمد بن عثمان را به نیابت از خود برگزید. او نیز مردی دانشمند، عادل و مورد اعتماد بود و به خوبی وظایف خود را انجام می‌داد. وقتی پدرش رحلت کرد ولیّ عصر علیه السلام طی نامه‌ای این‌گونه به او تسلیت گفت: 🔹ما از خدا هستیم و به ِسوی او باز می‌گردیم. تسلیم فرمان او و راضی به قضای او هستیم. پدرت حیات و مرگی سعادتمندانه و شایسته داشت، خداوند او را مورد رحمت خود قرار داد و به اولیاء اش ملحق گرداند. او همواره در انجام دستورات ما کوشا بود و در آنچه او را به خدا و ما نزدیک می‌کرد تلاش می‌نمود. خداوند چهره او را شاد و خرم کند و از لغزش و خطای او درگذرد. تو و ما هر دو مصیبت زده شدیم و فراقش ما را اندوهگین ساخت. خداوند او را در جایی که بازگشت کرده است شاد گرداند. 🔸از کمال سعادت او این بود که خداوند فرزندی مثل تو را به او عطا فرمود تا بعد از او بماند و جانشینش گردد و برایش طلب رحمت کند. خدا را سپاس، دلها به وجود تو و آنچه خدا در تو و نزد تو قرار داده است شادمان‌اند. خداوند یاریت دهد و به تو توان و توفیق بخشد و نگهدار، حافظ، کفایت کننده و یاورت باشد. (بحارالانوار،ج ۵۱،ص ۳۴۹) ▪ کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (20) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت ( ۹) 💠 نایبان خاص امام زمان علیه السلام ۳. حسین بن روح نوبختی ۴. علی بن محمد سمری با وفات محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی عهده‌دار نیابت افتخارآمیز امام عصر علیه السلام گردید. او نیز مانند دو نایب قبلی فردی ممتاز بود و همه مردم او را به علم و عدالت و امانت داری می‌ستودند. پیش از آنکه محمد بن عثمان رحلت کند امام زمان علیه السلام به او دستور داد جانشین خود را به مردم معرفی کند. از این رو بزرگان شیعه را دعوت کرد و در جمع آنها فرمود: اگر من از دنیا رفتم امر نیابت با حسین بن روح نوبختی خواهد بود. به من دستور رسید او را جانشین پس از خود قرار دهم، به او مراجعه کنید و در کارها بر او اعتماد و تکیه داشته باشید. 🔹همچنین وقتی لحظه‌های آخر عمر خود را طی می‌کرد بزرگان شیعه نزد او اجتماع کردند و از او پرسیدند اگر برای تو پیشامدی شد چه کسی جانشین تو خواهد بود؟ و او جواب داد حسین بن روح نوبختی جانشین من و سفیر میان شما و صاحب الامر خواهد بود. او وکیل مورد اعتماد و امینِ صاحب الامر است در کارهای خود به او مراجعه کنید و در کارهای مهم خود به او اعتماد نمایید. (بحارالانوار،ج ۵۱،ص ۳۵۵) 🔸پس از گذشت ۲۱ سال از نیابت حسین بن روح در سال ۳۲۶ هجری بدرود حیات گفت و نوبت به چهارمین نایب خاص صاحب الامر یعنی علی بن محمد سمری رسید. او نیز از بزرگان، دانشمندان و پرهیزکاران مورد اعتمادی بود که وظیفه ارتباط بین مردم و امام عصر علیه السلام را بر عهده گرفت تا اینکه زمان رحلت او نیز فرا رسید. پس از او دیگر کسی به عنوان نایب خاص امام علیه السلام به بزرگان شیعه معرفی نشد بلکه او نامه‌ای را از آن حضرت دریافت کرد که در آن آمده بود: 🔸ای علی بن محمد سمری! خداوند پاداش برادران دینی‌ات را در رحلت تو بزرگ گرداند. تو تا شش روز دیگر وفات خواهی کرد. به کارهایت رسیدگی نما و به کسی به عنوان جانشین خود وصیت نکن زیرا زمان غیبت کامل فرا رسیده است و دیگر ظهوری جز با گذشت مدت طولانی و سخت شدن دل‌ها و پر شدن زمین از ظلم و جور نخواهد بود. ( کمال الدین،ص ۵۱۶) ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۲۱) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸غیبت (۱۰) 💠 حکمت گزینش نایبان خاص با شروع زمان غیبت کوتاه امام زمان علیه السلام افراد ممتاز و موجهی به مسئولیت افتخارآمیز نیابت آن حضرت بار یافتند. این افراد و ارتباط آنها با امام زمان علیه السلام و مردم آثاری داشت که از جمله آنها اثبات وجود حضرت مهدی علیه السلام برای شیعیان و بلکه همه مسلمانان بود. اگر غیبت صغرا نمی‌بود و به یکباره غیبت کبری آغاز می‌شد چه بسا مردم از وجود حجت خدا بی‌ اطلاع می‌ماندند و این سبب می‌گردید که اعتقاد به او او نادیده گرفته شود و باور کنند به دنیا نیامده یا از دنیا رفته یا او را کشته‌اند. دشمنان نیز به فضای تردید و فتنه دامن می‌زدند و مسئله مهدویت را به چالش روبرو می‌کردند. 🔸تعیین چهار نایب خاص از سوی امام زمان علیه السلام سبب گردید تا اصل موضوع غیبت و وجود ولی عصر علیه السلام و حیات او در طول حدود ۷۰ سال غیبت صغری تثبیت گردد و انتظار فرج که از ضروریات تشیع و بلکه اسلام است آشکار شود و آثار مثبت آن جوامع اسلامی را فرا گیرد. 💠 پایان عصر غیبت بدون شک شب غیبت به پایان می‌رسد و صبح ظهور خواهد دمید و خدا می‌داند که آن زمان چه هنگامی خواهد بود. اما آیا غیر از خدا هم کسی می‌داند پایان غیبت در چه تاریخی اتفاق خواهد افتاد؟ بنابر حکمت الهی پاسخ این سوال را کسی جز خدا نمی‌داند و هر کسی هم زمانی برای آن تعیین کند سخن او راست نخواهد بود بلکه گمانی است که می‌برد یا دروغی است که می‌گوید. 🔸 رسول خدا ص فرمود: مثل قائم مثل قیامت است که جز خداوند کسی از وقت آن آگاهی ندارد. این واقعیت بر آسمان و زمین سنگین است و او ناگهانی خواهد آمد. (بحارالانوار،ج ۵۱،ص ۱۵۴) و امام باقر علیه السلام فرمود: دروغ می‌گویند تعیین کنندگان وقت، دروغ می‌گویند تعیین کنندگان وقت، دروغ می‌گویند تعیین کنندگان وقت.( بحارالانوار،ج ۵۲،ص ۱۰۳) ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47 🔶
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 پرچم هدایت (۲۲) 🖌 محمدرضا اکبری 🔹 فصل سوم 🔸 غیبت ( ۱۱) 💠 دلایل عدم تعیین وقت ظهور عدم بیان تاریخ ظهور از سوی خدای متعال دلایلی دارد که ما به چند مورد آن اشاره می‌کنیم 🔸۱. انتظار فرج از زمانی که امام زمان علیه السلام غیبت کرده است نور امید به ظهور او دل مومنین را روشن نگاه داشته است. هم اکنون این انتظار وجود دارد و روز به روز بر شدت و قوت آن افزوده می‌شود و هر مومنی آرزو دارد عصر ظهور را درک کند. اما اگر زمانی برای پایان غیبت تعیین می‌گردید چنین انتظار و امیدی به ظهور منجی عالم نبود و ناامیدی و افسردگی دل‌های مومنین را فرا می‌گرفت زیرا همه آنها جز عده‌ای که در آستانه عصر ظهور قرار می‌گرفتند امیدی نداشتند و دیگر نه دعایی برای ظهور منجی عالم می‌شد و نه شوقی به آمدن او دل‌ها را فرا می‌گرفت. 🔹 ۲. تسهیل دوران غیبت بر امام علیه السلام معلوم نبودن زمان ظهور همواره وجود مقدس امام زمان علیه السلام را آماده و با نشاط نگاه می‌دارد زیرا این احتمال را می‌دهد که هر لحظه زمان غیبت او به پایان رسد اما اگر مدت معینی برای ظهورش اعلام می‌شد گذشت این مدت به ویژه با عزلت و غربتی که با دوران غیبت آن حضرت همراه است بسیار سخت می‌گذشت. 🔸۳. خودسازی و آمادگی مومنین با ابهام زمان ظهور یک حرکت اصلاحی و زمینه سازی اخلاقی در میان منتظران او شکل می گیرد زیرا هر لحظه ممکن است خورشید دل‌ها از پشت ابرهای غیبت طلوع کند و آنها باید آماده پذیرایی از او باشند در حالی که اگر وقت ظهور معلوم می‌شد این حرکت‌های ارزشی و نشاط بخش و سازنده به وجود نمی‌آمد زیرا تمام مومنان به جز آنان که در آستانه عصر ظهور قرار می‌گیرند می‌دانستند دوران درخشان ظهور را درک نخواهند کرد. ▪کانال مباحث دینی نویسنده در پیام‌رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3500409011C6470538f47