eitaa logo
اتحادیه بین المللی امت واحده_قم
184 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
4 فایل
بازتاب فعالیت های دفتر امت واحده در قم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پنجمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات چهارشنبه ۲۱ دی با حضور مولف محترم دکتر معصومی زارع برگزار می گردد حضور در جلسه بصورت مجازی از طریق لینک زیر امکان پذیر است : https://gharar.ir/r/a515ce84 ⏰ساعت ۱۸- ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
سلام واحترام یادآوری جلسه پنجم مطالعات جهان اسلام با حضور دکتر معصومی زارع چهارشنبه ۲۱ دی، ساعت ۱۸- ۲۰ قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
سلام واحترام 🔺جلسه پنجم حلقه مطالعات جهان اسلام امروز ۲۱ دی برگزار شد. 🔻 از آقای دکتر معصومی زارع و دوستان عزیز که با حضور فعال خود جلسه خوبی را رقم زدند، متشکریم. 🙏🌹 📌انشالله از هفته آینده فصل دوم مطالعات را با عنوان : جهان اسلام و جنبش های فکری- دینی ادامه خواهیم داد. @iuuu_Qom
📌حلقه مطالعات جهان اسلام ◽️فصل دوم : جهان اسلام و جنبش های فکری-دینی ◾️مطالعه، مباحثه، و گفتگو پیرامون کتاب ◽️جهت حضور و اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید. ۰۹۱۶۵۶۰۷۰۹۰ 🔻زمان : چهارشنبه ها ساعت ۱۸-۲۰ 🔺 مکان : قم_میدان روح الله_حسینیه هنر _طبقه اول_ امت واحده @iuuu_Qom
◽️ششمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۲۸ دی برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام ⏰ساعت ۱۸- ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
◽️هفتمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۵ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام (ادامه جلسه قبل) ⏰ساعت : ۱۸:۳۰ - ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
◽️هشتمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۱۲ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام (ادامه جلسه قبل) ⏰ساعت : ۱۸:۳۰ - ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
📚کتاب تجزیه جهان اسلام، چرایی و پیامدها 📝هادی هروی 🔺تجزیه جهان اسلام چرایی و پیامدها، کتابی است از علی اصغر رجاء که توسط مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی به زیور طبع آراسته شده است.این کتاب مشتمل بر ۲۷۷ صفحه و شامل یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه می باشد، چهار بخش این کتاب به شرح ذیل است: بخش اول کلیات، بخش دوم عوامل داخلی تجزیه جهان اسلام، بخش سوم عوامل خارجی تجزیه جهان اسلام، بخش چهارم تاثیرات و پیامدهای تجزیه جهان اسلام. 🔻نویسنده در مقدمه خود در ضرورت نوشتن این کتاب می نویسد: «بررسی علل تجزیه جهان اسلام در عصر جدید و پیامدهای آن می تواند زمینه ساز وحدت جهان اسلام در عصر جهانی شود و موجب بازیابی هویت و بازسازی قدرت گذشته آن باشد. همچنین می‌تواند راه برون رفت از مهمترین بحران های پایدار جهان اسلام را در این دوران نشان دهد.» ◽️نویسنده دو هدف برای این تحقیق بیان می نماید: ۱. بازنمایی روایت روند تجزیه در ابعاد سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر. ۲. تبیین ابعاد مختلف پیامدهای تجزیه در تاریخ معاصر 🔹بخش اول کتاب که شامل کلیات است در واقع درآمدی بر کل کتاب است که شامل دو قسمت مفاهیم و قالب‌های نظری می گردد. در بخش مفاهیم نویسنده پس از ذکر ادوار تاریخی جهان اسلام بهترین معیار برای تعریف جهان اسلام را انتخاب کرده و بر طبق آن تعریفی از جهان اسلام ارائه می نماید. در بخش قالب های نظری نویسنده با تبیین نظریه بحران و استفاده از آن در پی تنظیم چهارچوب و الگویی برای تحلیل مسئله تجزیه جهان اسلام می باشد. 🔹بخش دوم کتاب به ذکر عوامل داخلی تجزیه جهان اسلام می پردازد که خود به چهار عامل تقسیم میگردد: ۱.وضعیت داخلی جهان اسلام در دوران معاصر ۲. عوامل سیاسی نظامی تجزیه جهان اسلام ۳. عوامل فرهنگی مذهبی تجزیه جهان اسلام ۴. عوامل اقتصادی تجزیه جهان اسلام . نویسنده در میان این عوامل داخلی نقش عامل فرهنگی را بسیار برجسته تر از سایر عوامل می داند. 🔹نویسنده در بخش سوم کتاب به عوامل خارجی تجزیه جهان اسلام پرداخته و این عوامل را به چهار عامل نسبتاً مشابه با عوامل داخلی تقسیم می نماید: ۱. وضعیت بین المللی جهان اسلام تا دوران معاصر ۲. عوامل سیاسی نظامی تجزیه جهان اسلام ۳.عوامل فرهنگی مذهبی تجزیه جهان اسلام ۴. عوامل اقتصادی تجزیه جهان اسلام 🔹بخش چهارم کتاب هم در مورد تاثیرات و پیامدهای جهان اسلام در دوران معاصر میباشد که به دو بخش کلی تقسیم می گردد: ۱. پیامد های داخلی تجزیه جهان اسلام ۲. پیامد های تجزیه جهان اسلام در خارج از آن که هر یک از این دو عامل را می توان به سه قسمت سیاسی_نظامی، فرهنگی_مذهبی و پیامدهای اقتصادی دسته بندی نمود. در نهایت نویسنده در خاتمه به نتایج کلی بحث می پردازد. نویسنده در این کتاب بحران های پایدار جهان اسلام را از مهمترین پیامدهای سیاسی تجزیه جهان اسلام در عرصه داخلی میداند که استعمارگران آن را با استفاده از زمینه های داخلی و به قصد تداوم سلطه خود به وجود آوردند. 📌قسمتی از کتاب: «غرب دورانی بس طولانی را برای بیداری و پیروزی بر جهان اسلام سپری کرد تا توانست زمینه‌های لازم را به دست آورد. برای جهان اسلام نیز این امکان وجود دارد که به همان ترتیب و در طی زمانی طولانی، جایگاه شایسته خود را به دست آورد.» @iuuu_Qom
◽️نهمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۱۹ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب دوم : جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب (بررسی پدیده بنیادگرایی اسلامی) ⏰ساعت : ۲۰- ۱۸:۳۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
"بنیادگرایی" در 📖 کتاب جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب 📝نوشته : محمد حق شناس 🔰بنیادگرایی (جنبش بازگشت به ریشه ها و اصول اسلامی) در قرن ۱۴ هجری آغاز شد. بنیادگرایی به ۲ قسم پیکارجویانه و منفعل تقسیم میشود که هر دو سه ویژگی اصلی دارند. ۱. فراگیری ۲. چند مرکزی ۳.مداومت 🔁 یکی از مهمترین ویژگی های بنیادگرایی (دوری) بودن آن است. به این معنا که بعد از هر بحران یک رستاخیز شکل گرفته است یا به تعبیر دیگر بعد از هر سقوط یک عکس العمل تجدید حیات طلبانه رخ داده است. 💠 ویژگی های شخص بنیادگرای رادیکال: ۱. بیزاری: بیزاری از ناصریسم، بعثیسم، کاپیتالیسم، سوسیالیسم ۲. دگماتیسم بر اثر وفاداری و تعهد شدید ۳. احساس برتری در جامعه ۴. رفتار ستیزه جویانه با کفار و مسلمانان منفعل ۵. اقتدارگرایی ۶. تفکر غیر قابل انعطاف ۷. سوءظن به بقیه ۸. گرایش توطئه گرایانه که منجر به سازمان های سری می شود ۹. ایده آل گرا ۱۰. نظم و دیسیپلین خشک ۱۱. اطاعت مطلق از الله پیامبر و رهبر فره مند. 💡بنیاد گرایی با قیام خوارج و شیعیان به ایدئولوژی اعتراض علیه قدرتمندان تبدیل شد. ✒برخی از مهمترین بنیادگرایان سنی: احمد بن حنبل؛ ابن سلامه؛ ابن حزم؛ قاضی موسی عیاض؛ نووی؛ ابن تیمیه؛ ابن قیم؛ ابن کثیر؛ ابن عبدالوهاب. 🔀 مهمترین ویژگی این ۹ نفر: ۱. تعهد به احیای امت از طریق بازگشت به ریشه های اسلامی ۲. طرفداری از پیکارجویی و جهاد در دفاع از اسلام ۳. ترکیب ایدئولوژی بنیادگرایانه با فعالیت اجتماعی و سیاسی در زندگی شخصی ۴. آمادگی برای رویارویی با اقتدار مذهبی و سیاسی و تمایل به از خود گذشتگی 🔸️🔹️🔸️ ویژگی های ایدئولوژی بنیادگرایانه که از تعالیم حسن البنا، سید قطب، مودودی، سعید حوا، عبدالسلام فرج و جهیمان سرچشمه گرفته: ۱. نفی جدایی دین از سیاست ۲. اسلام = قرآن + سنت + سیره صحابه و خلفا ۳. صراط مستقیم = رسیدن به پاکی و اصالت سلف ۴. جهاد برای اجرای اسلام ۵. جهاد برای استقرار حاکمیت الله ۶. زهد و ترک دنیا ۷. فرمانروا باید طبق وحی حکومت کند ۸. عقاید سلف الگوی جامعه اسلامی است ۹. نفی انفعال 📎 در حقیقت تمامی گروه های بنیادگرا یک هدف مشترک دارند و آن استقرار حکومت اسلامی است. @iuuu_Qom
💡 📌کارگاه آشنایی با طریقت های تصوف در دو روز (پنجشنبه و جمعه) توسط حجت الاسلام والمسلمین مزرئی در دفتر امت واحده قم برگزار شد. @iuuu_Qom