eitaa logo
اتحادیه بین المللی امت واحده_قم
183 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
4 فایل
بازتاب فعالیت های دفتر امت واحده در قم
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ششمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۲۸ دی برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام ⏰ساعت ۱۸- ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
◽️هفتمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۵ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام (ادامه جلسه قبل) ⏰ساعت : ۱۸:۳۰ - ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
◽️هشتمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۱۲ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب اول : تجزیه جهان اسلام (ادامه جلسه قبل) ⏰ساعت : ۱۸:۳۰ - ۲۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
📚کتاب تجزیه جهان اسلام، چرایی و پیامدها 📝هادی هروی 🔺تجزیه جهان اسلام چرایی و پیامدها، کتابی است از علی اصغر رجاء که توسط مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی به زیور طبع آراسته شده است.این کتاب مشتمل بر ۲۷۷ صفحه و شامل یک مقدمه، چهار بخش و یک خاتمه می باشد، چهار بخش این کتاب به شرح ذیل است: بخش اول کلیات، بخش دوم عوامل داخلی تجزیه جهان اسلام، بخش سوم عوامل خارجی تجزیه جهان اسلام، بخش چهارم تاثیرات و پیامدهای تجزیه جهان اسلام. 🔻نویسنده در مقدمه خود در ضرورت نوشتن این کتاب می نویسد: «بررسی علل تجزیه جهان اسلام در عصر جدید و پیامدهای آن می تواند زمینه ساز وحدت جهان اسلام در عصر جهانی شود و موجب بازیابی هویت و بازسازی قدرت گذشته آن باشد. همچنین می‌تواند راه برون رفت از مهمترین بحران های پایدار جهان اسلام را در این دوران نشان دهد.» ◽️نویسنده دو هدف برای این تحقیق بیان می نماید: ۱. بازنمایی روایت روند تجزیه در ابعاد سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر. ۲. تبیین ابعاد مختلف پیامدهای تجزیه در تاریخ معاصر 🔹بخش اول کتاب که شامل کلیات است در واقع درآمدی بر کل کتاب است که شامل دو قسمت مفاهیم و قالب‌های نظری می گردد. در بخش مفاهیم نویسنده پس از ذکر ادوار تاریخی جهان اسلام بهترین معیار برای تعریف جهان اسلام را انتخاب کرده و بر طبق آن تعریفی از جهان اسلام ارائه می نماید. در بخش قالب های نظری نویسنده با تبیین نظریه بحران و استفاده از آن در پی تنظیم چهارچوب و الگویی برای تحلیل مسئله تجزیه جهان اسلام می باشد. 🔹بخش دوم کتاب به ذکر عوامل داخلی تجزیه جهان اسلام می پردازد که خود به چهار عامل تقسیم میگردد: ۱.وضعیت داخلی جهان اسلام در دوران معاصر ۲. عوامل سیاسی نظامی تجزیه جهان اسلام ۳. عوامل فرهنگی مذهبی تجزیه جهان اسلام ۴. عوامل اقتصادی تجزیه جهان اسلام . نویسنده در میان این عوامل داخلی نقش عامل فرهنگی را بسیار برجسته تر از سایر عوامل می داند. 🔹نویسنده در بخش سوم کتاب به عوامل خارجی تجزیه جهان اسلام پرداخته و این عوامل را به چهار عامل نسبتاً مشابه با عوامل داخلی تقسیم می نماید: ۱. وضعیت بین المللی جهان اسلام تا دوران معاصر ۲. عوامل سیاسی نظامی تجزیه جهان اسلام ۳.عوامل فرهنگی مذهبی تجزیه جهان اسلام ۴. عوامل اقتصادی تجزیه جهان اسلام 🔹بخش چهارم کتاب هم در مورد تاثیرات و پیامدهای جهان اسلام در دوران معاصر میباشد که به دو بخش کلی تقسیم می گردد: ۱. پیامد های داخلی تجزیه جهان اسلام ۲. پیامد های تجزیه جهان اسلام در خارج از آن که هر یک از این دو عامل را می توان به سه قسمت سیاسی_نظامی، فرهنگی_مذهبی و پیامدهای اقتصادی دسته بندی نمود. در نهایت نویسنده در خاتمه به نتایج کلی بحث می پردازد. نویسنده در این کتاب بحران های پایدار جهان اسلام را از مهمترین پیامدهای سیاسی تجزیه جهان اسلام در عرصه داخلی میداند که استعمارگران آن را با استفاده از زمینه های داخلی و به قصد تداوم سلطه خود به وجود آوردند. 📌قسمتی از کتاب: «غرب دورانی بس طولانی را برای بیداری و پیروزی بر جهان اسلام سپری کرد تا توانست زمینه‌های لازم را به دست آورد. برای جهان اسلام نیز این امکان وجود دارد که به همان ترتیب و در طی زمانی طولانی، جایگاه شایسته خود را به دست آورد.» @iuuu_Qom
◽️نهمین جلسه مباحثه حلقه مطالعات ( فصل دوم) فردا چهارشنبه ۱۹ بهمن برگزار می گردد 📗کتاب دوم : جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب (بررسی پدیده بنیادگرایی اسلامی) ⏰ساعت : ۲۰- ۱۸:۳۰ 🏠قم- حسینیه هنر - دفتر امت واحده @iuuu_Qom
"بنیادگرایی" در 📖 کتاب جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب 📝نوشته : محمد حق شناس 🔰بنیادگرایی (جنبش بازگشت به ریشه ها و اصول اسلامی) در قرن ۱۴ هجری آغاز شد. بنیادگرایی به ۲ قسم پیکارجویانه و منفعل تقسیم میشود که هر دو سه ویژگی اصلی دارند. ۱. فراگیری ۲. چند مرکزی ۳.مداومت 🔁 یکی از مهمترین ویژگی های بنیادگرایی (دوری) بودن آن است. به این معنا که بعد از هر بحران یک رستاخیز شکل گرفته است یا به تعبیر دیگر بعد از هر سقوط یک عکس العمل تجدید حیات طلبانه رخ داده است. 💠 ویژگی های شخص بنیادگرای رادیکال: ۱. بیزاری: بیزاری از ناصریسم، بعثیسم، کاپیتالیسم، سوسیالیسم ۲. دگماتیسم بر اثر وفاداری و تعهد شدید ۳. احساس برتری در جامعه ۴. رفتار ستیزه جویانه با کفار و مسلمانان منفعل ۵. اقتدارگرایی ۶. تفکر غیر قابل انعطاف ۷. سوءظن به بقیه ۸. گرایش توطئه گرایانه که منجر به سازمان های سری می شود ۹. ایده آل گرا ۱۰. نظم و دیسیپلین خشک ۱۱. اطاعت مطلق از الله پیامبر و رهبر فره مند. 💡بنیاد گرایی با قیام خوارج و شیعیان به ایدئولوژی اعتراض علیه قدرتمندان تبدیل شد. ✒برخی از مهمترین بنیادگرایان سنی: احمد بن حنبل؛ ابن سلامه؛ ابن حزم؛ قاضی موسی عیاض؛ نووی؛ ابن تیمیه؛ ابن قیم؛ ابن کثیر؛ ابن عبدالوهاب. 🔀 مهمترین ویژگی این ۹ نفر: ۱. تعهد به احیای امت از طریق بازگشت به ریشه های اسلامی ۲. طرفداری از پیکارجویی و جهاد در دفاع از اسلام ۳. ترکیب ایدئولوژی بنیادگرایانه با فعالیت اجتماعی و سیاسی در زندگی شخصی ۴. آمادگی برای رویارویی با اقتدار مذهبی و سیاسی و تمایل به از خود گذشتگی 🔸️🔹️🔸️ ویژگی های ایدئولوژی بنیادگرایانه که از تعالیم حسن البنا، سید قطب، مودودی، سعید حوا، عبدالسلام فرج و جهیمان سرچشمه گرفته: ۱. نفی جدایی دین از سیاست ۲. اسلام = قرآن + سنت + سیره صحابه و خلفا ۳. صراط مستقیم = رسیدن به پاکی و اصالت سلف ۴. جهاد برای اجرای اسلام ۵. جهاد برای استقرار حاکمیت الله ۶. زهد و ترک دنیا ۷. فرمانروا باید طبق وحی حکومت کند ۸. عقاید سلف الگوی جامعه اسلامی است ۹. نفی انفعال 📎 در حقیقت تمامی گروه های بنیادگرا یک هدف مشترک دارند و آن استقرار حکومت اسلامی است. @iuuu_Qom
💡 📌کارگاه آشنایی با طریقت های تصوف در دو روز (پنجشنبه و جمعه) توسط حجت الاسلام والمسلمین مزرئی در دفتر امت واحده قم برگزار شد. @iuuu_Qom
📌نشست یادبود مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی (ره) با حضور آقایان : خسروشاهی و عسگری زمان : سه شنبه ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ مکان : قم- حسینیه هنر- دفتر امت واحده @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (1) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ▪️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی 1- عرفان اسلامی : -دین دارای سه لایه ی می باشد : حقیقت، طریقت، شریعت -تعریف عرفان اسلامی : شهود وشناخت حضرت حق بوسیله طی مقامات و تهذیب(یعنی سفر الی الحق) -عرفان اسلامی دارای 4 بعد است : عملی (معاملات قبلی)، معرفتی(معارف شهودی)، احساسی(عشق و محبت)، تربیتی (تربیت مریدان) -عرفان به دو دسته : نظری (تجربه عارفانه) و عملی (تجربه سالکانه) تقسیم میشود. -هدف خلقت : عرفا هدف از خلقت را معرفت خداوند میدانند برخلاف دیگران که هدف را عبادت میدانند. لذا عرفا عبادت را یکی از راه های کسب معرفت قلمداد میکنند. -عرفان به ما میگوید که هرکس خدایی شد و رنگ خدایی بیشتری داشت، معرفت او هم بیشتر است و به تبع آن قرب او هم بیشتر میشود. در این مسیر شخص دبنال این است تا بخاطر عشقی که به منبع آن کمالات دارد، با قرابت به خدا، آن کمالات را در خود ایجاد کند. -دو مکتب مهم در عرفان داریم : ملامتی که در خرسان بوده است و صوفیان که در بغداد و بصره حضور داشته اشته اند. -آنچه که توسط اهل سنت در طول تاریخ صورت گرفت به عنوان تصوف را عرفان نامیدند. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (2) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی 2- تصوف : - تعریف : تصوف در معنای عام همان عرفان اسلامی است. در معنای خاص که در کتابهای قرن 9 این معنا را مشاهده میکنیم، عارف را صاحب کشف و شهود و صوفی را کسی که در مسیر سیر و سلوک است تعریف می کنند. - اصل ریشه تصوف از زهد است. البته صوف پوش یا منسوب به آنها را هم تصوف می گویند. صوفی را فارسی زبان ها جعل کرده اند و به معنای شریعت گریز نیست بلکه به معنای پشمینه پوش است. - زهد انواع مختلفی دارد : زهد اجباری مانند سبک زندگی دوران پیامبر(ص)، زهد اختیاری مانند سبک زندگی امام علی (ع). البته در همین دوران روایت های ضد رهبانیت هم داریم، زهد سیاسی که بعد از دوران خلفای راشدین است. - روایت های نقد تصوف : 13تا 14 روایت در نقد تصوف داریم در کتاب هایی مانند حدیقه الشریعه اردبیلی، که همه مخدوش است و در فضای ضد تصوف مطرح شده است. البته منظورما روایت های امام رضا(ع) یا امام صادق (ع) در نقد سفیان ثوری نیست. چرا که اینها زاهد بودند نه صوفی. - تاریخ تصوف : تصوف در سال 18 قمری شکل میگیرد. بعد از ملاصدرا کسانی را داریم از شیعیان که سیر و سلوک عرفانی داشته اند و عده ای دیگر هم بوده اند که به خانقاه می رفتند (خانقاه نعمت اللهی) که به این دسته میگفتند صوفی و مذموم شمرده میشدند. - فتوت : عوام در مقابل خواص که به تصوف گرایش داشتند، سراغ جوانمردی و فتوت می رفتند لذا به آنها اهل فتوت میگویند. - در برابر تصوف سه جریان وجود داشته است : قلندرها، فتوتی ها، ملامتی ها - شیخیه ها باطن گرا هستند لذا با تصوف که ظاهر گراست مخالف هستند. - حکومت صفویه از حکومت های صوفی محسوب میشود و به شیخ صفی الدین اردبیلی منسوب است. - ظرفیت تصوف : تصوف ظرفیت های زیادی دارد یکی از آنها مبارزه و مواجهه با تکفیر است. یکی دیگر از آنها جذب غیر مسلمان به اسلام است. پیروان طرقیت ها به شهرهای مختلفی مهاجرت میکردند. مثلا پیروان عبدالقادر گیلانی به کردستان عراق می رفتند و شاخه قادریه آنجا را شکل دادند. خیلی از این مهاجرت ها به مناطقی هم بوده که مردم آنجا مسلمان نبودند لذا وقتی رفتار خوب آن پیروان طریقت را مشاهده میکردند، جذب مرام و نگاه آنها میشدند و بخاطر همین هم از همان ابتدا مسلمان صوفی می شدند.
آیت الله آصف محسنی (ره) : آقاى خسروشاهى به نظر مى‌رسد كه بنده و جنابعالى، تقريباً يك قرن زودتر به دنيا آمده‌ايم... و دوستان پس از وفات ما، قدر ما را خواهند شناخت 📗کتاب حدیث روزگار ۲۸ [آیت الله آصف محسنی و حرکت اسلامی افغانستان] صفحه ۲۸ @iuuu_Qom
💡 جلسه یادبود مرحوم آیت الله خسروشاهی با حضور آقایان خسروشاهی و عسگری و مشارکت دوستان عزیز برگزار شد. @iuuu_Qom