eitaa logo
اتحادیه بین المللی امت واحده_قم
184 دنبال‌کننده
55 عکس
19 ویدیو
4 فایل
بازتاب فعالیت های دفتر امت واحده در قم
مشاهده در ایتا
دانلود
"بنیادگرایی" در 📖 کتاب جنبش های اسلامی معاصر در جهان عرب 📝نوشته : محمد حق شناس 🔰بنیادگرایی (جنبش بازگشت به ریشه ها و اصول اسلامی) در قرن ۱۴ هجری آغاز شد. بنیادگرایی به ۲ قسم پیکارجویانه و منفعل تقسیم میشود که هر دو سه ویژگی اصلی دارند. ۱. فراگیری ۲. چند مرکزی ۳.مداومت 🔁 یکی از مهمترین ویژگی های بنیادگرایی (دوری) بودن آن است. به این معنا که بعد از هر بحران یک رستاخیز شکل گرفته است یا به تعبیر دیگر بعد از هر سقوط یک عکس العمل تجدید حیات طلبانه رخ داده است. 💠 ویژگی های شخص بنیادگرای رادیکال: ۱. بیزاری: بیزاری از ناصریسم، بعثیسم، کاپیتالیسم، سوسیالیسم ۲. دگماتیسم بر اثر وفاداری و تعهد شدید ۳. احساس برتری در جامعه ۴. رفتار ستیزه جویانه با کفار و مسلمانان منفعل ۵. اقتدارگرایی ۶. تفکر غیر قابل انعطاف ۷. سوءظن به بقیه ۸. گرایش توطئه گرایانه که منجر به سازمان های سری می شود ۹. ایده آل گرا ۱۰. نظم و دیسیپلین خشک ۱۱. اطاعت مطلق از الله پیامبر و رهبر فره مند. 💡بنیاد گرایی با قیام خوارج و شیعیان به ایدئولوژی اعتراض علیه قدرتمندان تبدیل شد. ✒برخی از مهمترین بنیادگرایان سنی: احمد بن حنبل؛ ابن سلامه؛ ابن حزم؛ قاضی موسی عیاض؛ نووی؛ ابن تیمیه؛ ابن قیم؛ ابن کثیر؛ ابن عبدالوهاب. 🔀 مهمترین ویژگی این ۹ نفر: ۱. تعهد به احیای امت از طریق بازگشت به ریشه های اسلامی ۲. طرفداری از پیکارجویی و جهاد در دفاع از اسلام ۳. ترکیب ایدئولوژی بنیادگرایانه با فعالیت اجتماعی و سیاسی در زندگی شخصی ۴. آمادگی برای رویارویی با اقتدار مذهبی و سیاسی و تمایل به از خود گذشتگی 🔸️🔹️🔸️ ویژگی های ایدئولوژی بنیادگرایانه که از تعالیم حسن البنا، سید قطب، مودودی، سعید حوا، عبدالسلام فرج و جهیمان سرچشمه گرفته: ۱. نفی جدایی دین از سیاست ۲. اسلام = قرآن + سنت + سیره صحابه و خلفا ۳. صراط مستقیم = رسیدن به پاکی و اصالت سلف ۴. جهاد برای اجرای اسلام ۵. جهاد برای استقرار حاکمیت الله ۶. زهد و ترک دنیا ۷. فرمانروا باید طبق وحی حکومت کند ۸. عقاید سلف الگوی جامعه اسلامی است ۹. نفی انفعال 📎 در حقیقت تمامی گروه های بنیادگرا یک هدف مشترک دارند و آن استقرار حکومت اسلامی است. @iuuu_Qom
💡 📌کارگاه آشنایی با طریقت های تصوف در دو روز (پنجشنبه و جمعه) توسط حجت الاسلام والمسلمین مزرئی در دفتر امت واحده قم برگزار شد. @iuuu_Qom
📌نشست یادبود مرحوم آیت الله سید هادی خسروشاهی (ره) با حضور آقایان : خسروشاهی و عسگری زمان : سه شنبه ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ مکان : قم- حسینیه هنر- دفتر امت واحده @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (1) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ▪️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی 1- عرفان اسلامی : -دین دارای سه لایه ی می باشد : حقیقت، طریقت، شریعت -تعریف عرفان اسلامی : شهود وشناخت حضرت حق بوسیله طی مقامات و تهذیب(یعنی سفر الی الحق) -عرفان اسلامی دارای 4 بعد است : عملی (معاملات قبلی)، معرفتی(معارف شهودی)، احساسی(عشق و محبت)، تربیتی (تربیت مریدان) -عرفان به دو دسته : نظری (تجربه عارفانه) و عملی (تجربه سالکانه) تقسیم میشود. -هدف خلقت : عرفا هدف از خلقت را معرفت خداوند میدانند برخلاف دیگران که هدف را عبادت میدانند. لذا عرفا عبادت را یکی از راه های کسب معرفت قلمداد میکنند. -عرفان به ما میگوید که هرکس خدایی شد و رنگ خدایی بیشتری داشت، معرفت او هم بیشتر است و به تبع آن قرب او هم بیشتر میشود. در این مسیر شخص دبنال این است تا بخاطر عشقی که به منبع آن کمالات دارد، با قرابت به خدا، آن کمالات را در خود ایجاد کند. -دو مکتب مهم در عرفان داریم : ملامتی که در خرسان بوده است و صوفیان که در بغداد و بصره حضور داشته اشته اند. -آنچه که توسط اهل سنت در طول تاریخ صورت گرفت به عنوان تصوف را عرفان نامیدند. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (2) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی 2- تصوف : - تعریف : تصوف در معنای عام همان عرفان اسلامی است. در معنای خاص که در کتابهای قرن 9 این معنا را مشاهده میکنیم، عارف را صاحب کشف و شهود و صوفی را کسی که در مسیر سیر و سلوک است تعریف می کنند. - اصل ریشه تصوف از زهد است. البته صوف پوش یا منسوب به آنها را هم تصوف می گویند. صوفی را فارسی زبان ها جعل کرده اند و به معنای شریعت گریز نیست بلکه به معنای پشمینه پوش است. - زهد انواع مختلفی دارد : زهد اجباری مانند سبک زندگی دوران پیامبر(ص)، زهد اختیاری مانند سبک زندگی امام علی (ع). البته در همین دوران روایت های ضد رهبانیت هم داریم، زهد سیاسی که بعد از دوران خلفای راشدین است. - روایت های نقد تصوف : 13تا 14 روایت در نقد تصوف داریم در کتاب هایی مانند حدیقه الشریعه اردبیلی، که همه مخدوش است و در فضای ضد تصوف مطرح شده است. البته منظورما روایت های امام رضا(ع) یا امام صادق (ع) در نقد سفیان ثوری نیست. چرا که اینها زاهد بودند نه صوفی. - تاریخ تصوف : تصوف در سال 18 قمری شکل میگیرد. بعد از ملاصدرا کسانی را داریم از شیعیان که سیر و سلوک عرفانی داشته اند و عده ای دیگر هم بوده اند که به خانقاه می رفتند (خانقاه نعمت اللهی) که به این دسته میگفتند صوفی و مذموم شمرده میشدند. - فتوت : عوام در مقابل خواص که به تصوف گرایش داشتند، سراغ جوانمردی و فتوت می رفتند لذا به آنها اهل فتوت میگویند. - در برابر تصوف سه جریان وجود داشته است : قلندرها، فتوتی ها، ملامتی ها - شیخیه ها باطن گرا هستند لذا با تصوف که ظاهر گراست مخالف هستند. - حکومت صفویه از حکومت های صوفی محسوب میشود و به شیخ صفی الدین اردبیلی منسوب است. - ظرفیت تصوف : تصوف ظرفیت های زیادی دارد یکی از آنها مبارزه و مواجهه با تکفیر است. یکی دیگر از آنها جذب غیر مسلمان به اسلام است. پیروان طرقیت ها به شهرهای مختلفی مهاجرت میکردند. مثلا پیروان عبدالقادر گیلانی به کردستان عراق می رفتند و شاخه قادریه آنجا را شکل دادند. خیلی از این مهاجرت ها به مناطقی هم بوده که مردم آنجا مسلمان نبودند لذا وقتی رفتار خوب آن پیروان طریقت را مشاهده میکردند، جذب مرام و نگاه آنها میشدند و بخاطر همین هم از همان ابتدا مسلمان صوفی می شدند.
آیت الله آصف محسنی (ره) : آقاى خسروشاهى به نظر مى‌رسد كه بنده و جنابعالى، تقريباً يك قرن زودتر به دنيا آمده‌ايم... و دوستان پس از وفات ما، قدر ما را خواهند شناخت 📗کتاب حدیث روزگار ۲۸ [آیت الله آصف محسنی و حرکت اسلامی افغانستان] صفحه ۲۸ @iuuu_Qom
💡 جلسه یادبود مرحوم آیت الله خسروشاهی با حضور آقایان خسروشاهی و عسگری و مشارکت دوستان عزیز برگزار شد. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۳) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام والمسلمین مزرئی 3- معرفت خداوند در عرفان چگونه حاصل میشود؟ - بروز و ظهور صفات خدا در خلقت است و تا خلق نشود معرفت حاصل نمی شود. پس خلفت یعنی جلوه کمالات. معرفت هم یا حصولی است یعنی بدانم خدا چه صفاتی دارد و یا حضوری است یعنی متخلق به آن صفات شوم. - معرفت به ذات محال است بلکه به اسماء الله ممکن است که آن هم حضوری است نه حصولی. اگر حاصل شد نتیجه میشود قرب الی الله که با طی مقامات و منازل و تهذیب به دست می آید.  -  در سفر الی الله چه ظاهری و چه معنوی، تجربه هایی حاصل میشود که به آن تجارب سالکی و سالکانه میگویند و زمانی که به مقصد رسید و بارقه هایی برایش حاصل شد به آن تجربه عارفانه می گویند. تجربه عارفانه از جمله تجارب دینی است. -  عرفان عملی حاصل همان تجربه سالکانه، و عرفان نظری حاصل همان تجربه عارفانه است. از قرن 3 تا 6 عرفان عملی نوشته شده است و از قرن 6 تا 9 مطالب شهودی و معرفتی از ابن عربی تا جامی به نگارش درآمده است. - لازمه رسیدن به شهود تحت تربیت واقع شدن است نه آموزش دیدن. لذا عرفان سیر و سلوک به سمت محبوب است که حب در آن خوابیده است بخاطر همین خشک و بی احساس نیست. لذا شما می بینید که عرفا احساسات پشت پرده خود را در قالب شعر، نثر مسجع و مناجات مطرح میکنند. - قرآن همان ام الکتاب است (نزول آن هم تجافی نیست بلکه تجلی است) در نزد عرفا لذا میگویند اگر به سیر انفسی و آفاقی پرداختید به باطن قرآن هم پی می برید. بروز و ظهور آن را هم میتوانید در شرح ادعیه و تفسیر قرآن مشاهده کنید. - توحید : عرفا قائل هستند که باید به خداوند بازگردیم ( معاد : بازگشت به الله) لذا اگر توحید را درست کردیم به او باز میگردیم اما این بازگشت باید همراه و هم قدم با خلیفه الله باشد که همان انسان کامل است. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۴) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی 4 - خلق طریقت ها [1] - بعد تربیتی است که منجر به ایجاد فرق تصوف و جریان های اجتماعی شده است. خلق این جریان چه ارتباطی با تربیت دارد ؟ بعد تربیتی لازمه اش ارتباط بین مرید و شیخ است. این رابطه همان ویژگی است که منجر به ایجاد جریان می گردد. -  طریقت جدید حاصل چه چیزی است ؟ البته این نکته را هم باید بدانیم که اختلاف در دو چیز منجر به خلق طریقت های جدید میشود : مباحث نظری و روش رفتاری متفاوت.  - سیر به وجود آمدن و تطور تصوف : رابطه بین شیخ و مرید ⬅️ مکاتب ⬅️ گروه ها⬅️ خانقاه ⬅️ طریقت - مکتب : دو مکتب خراسان و عراق مانند جنید بغدادی از مکاتب مهم در عرفان هستند. اهل عراق و اهل خراسان لزوما به معنای حضور فیزیکی نیست بلکه منظور تبعیت فکری از آن مکتب است. لذا هر جریانی را که  مبتنی بریک شهری است و متاثر از تفکرات آنجاست را مکتب میخوانند. - گروه ها : بعد از مکاتب شاهد اختلاف های عقیدتی در بین صاحبان این تفکرات هستیم. این اختلافات کم کم منجر به ایجاد گروه هایی مانند حلاجیه شد. و چون گروه ها منتسب به یک شخص بودند، به نام همان شخص هم خوانده میشدند. این اختلافات عمدتا در مباحث نظری و رفتاری خودش را نشان میداد. - خانقاه : از قرن 6 مردم به خاطر حمله مغول به تصوف گرایش بیشتری پیدا کردند و در همین دوره است که شاهد خلق خانقاه هستیم. -  پیروان شیخ ها بعد از قرن 6 بعد معمولا طریقت ها را شکل میدانند مانند طریقت رفاعی، قادری، سهروردی و.... [1] جهت اطلاع بیشتر در این موضوع به مقاله استاد مزرئی با عنوان : بررسی علل و عوامل ظهور اجتماعی نخستین طریقه های صوفیه در نشریه حکمت عرفانی، سال دوم، ش اول بهار و تابستان 1392 مراجعه کنید. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتارهای تصوف (۵) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی 5-خانقاه - از قرن 6 تا 8 شاهد گرایش عمومی مردم به تصوف و ایجاد خانقاه ها هستیم. مغول ها مردم را در عقاید آزاد گذاشتند. در همین دوران است که مغول ها دیدند کرامات اهل خانقاه زیاد است و قدرت این کرامات هم از قدرت نظامی آنها بیشتر است لذا موقوفات به خانقاه توسط حکام و دیگر طیف هاگسترش پیدا کرد. - برخی از شیخ ها میگفتند باید مرید در سفر باشد و لزومی ندارد که در یکجا مستقر گردد. برخی نیز معتقد بودند که مرید باید در جایی مستقر باشد لذا به خانقاه می رفتند. خواجه عبدالله انصاری اهل وعظ بوده و در یک جا مستقر بوده وعظ میکرده است ولی خانقاه نداشته است. اما میتوانیم این حرکات را به نوعی پیشنیه خانقاه به شمار آوریم. - آداب خانقاه : برای دو گروه از افراد آداب مختلفی وجود دارد : افرادی که مقیم آنجا هستند و افرادی که از بیرون می آمدند و قصد داشتند بصورت موقتی در آنجا برای مدتی زندگی کنند. این آداب مربوط به درس، امور زندگی، عبادت و.... بوده است. -  با کثرت خانقاه ها، مرشد نماها زیاد شدند و از اینجا شاهد مخالفت فقها نیز هستیم. -  مستحسنات و خانقاه ها در ترویج صوفیه بسیار موثر بوده اند. @iuuu_Qom
📌خلاصه درس گفتار های تصوف (۶) ◽️برگزار شده در بهمن ۱۴۰۱/ امت واحده ◾️حجت الاسلام و المسلمین مزرئی 6- مستحسنات و بدعت ها -  مستحسنات صوفیه : چیزهایی که در زمان پیامبر(ص) نبوده، ولی مخالف عقل و شرع هم نیست و بدلیل مواردی همچون گرایش مردم به تصوف، خلق خانقاه وگسترش آنها شکل گرفته است را مستحسنات میگیوند.  -بدعت :  نمونه ای بدعت ها را بیان خواهیم کرد. حرکت بعد از سماع یکی از بدعت هاست. وضع آن اشکالی نداشته است ولی حرکت پس از سماع از بدعت های بعدی آن است. این حرکت یا منظم و چرخشی بوده و یا مضطر. که اثر وجد روحی است که به این حالت خودش را نشان میدهد. لذا آهسته آهسته شاهد شکل گیری تواجد هستیم، مانند تباکی. بعد از آن تغزلات عاشاقانه هم درست شد. بعد هم دف و نی اضافه شد. آداب خرقه پوشی، پاره کردن خرقه توسط شیخ و تکه تکه کردن آن، تقسیم آن تکه ها از بدعت های بعدی است. حتی اگر خرقه پاره نمیشد، به عنوان دست مزد به قوال که دف و نی میزد، میدادند و همینجور آداب وضع کردند. @iuuu_Qom
«دومین نشست عصر امت» "بازتاب رسانه‌ای «زن زندگی آزادی» در فضای بین‌المللی جهان اسلام" با ارائه : مهدی سماواتی کارشناس مسائل شمال افریقا نجمه‌سادات عبداللی کارشناس مسائل عراق زهرا ایزدبین کارشناس مسائل مصر مائده پور صفایی کارشناس مسائل ترکیه به همراه جلسه پرسش و پاسخ 《نشست همزمان به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود》 🗓دوشنبه ۱۵ اسفند 🕰از ساعت ۱۶ لینک ورود نشست : https://gharar.ir/r/47313bc2 📍تهران/خیابان انقلاب/خیابان حافظ/خیابان رشت/بن بست اول/پلاک ۶۷.۲ <برای دسترسی با مترو می‌توانید در ایستگاه تئاتر شهر پیاده شوید> برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت لینک حضور مجازی به نام‌کاربری زیر در ایتا پیام دهید: @Hrahdari1 کانال اطلاع‌رسانی عصر امت در ایتا: @asrummat